petitprince Geplaatst 15 mei 2008 Geplaatst 15 mei 2008 Hoi allemaal, we hebben vanuit Amerika een GPSMAP60csx laten komen, en zijn op zoek gegaan op het forum wat we er verder allemaal aan moeten doen. Na een paar uur lezen heb ik nog niet echt duidelijkheid over de software... De nederlandse taal erop zetten is gelukt, maar de kaart vinden en installeren niet. 1 waar kan ik de eurobase kaart vinden, en is deze nodig of is het beter om city navigatoy te instaleren (en zoja, waar vind ik die ?). We hebben TomTom en gaan de GPS niet echt gebruiken om te navigeren met de auto. 2 Waar kan ik topo nederland vinden ? En wat staat er dan allemaal op de kaart ? (wandel- fietsroutes en wegen ?) Wat voor micro SD kaartje kan ik het beste gebruiken ? Er zit nu 128 mb in ? Alvast bedankt voor alle hulp ! Groet, Petitprince
pa3fus Geplaatst 15 mei 2008 Geplaatst 15 mei 2008 (bewerkt) City navigator geeft je inderdaad routeringsmogelijkheden, maar als ik je goed begrijp heb je dit niet nodig. (Ook een uitgebreide POI database is eraan gekoppeld, dus het is net waar je voor kiest.) De topo kaarten zijn bij verschillende winkels te koop en deze kun je dmv de bijgeleverde mapsource software op je GPS plaatsen. Even voor de duidelijkheid, met enkel de topo kaarten heb je geen routeringsmogelijkheden. De EU of US basismap maakt eigenlijk niets uit zodra je met andere kaarten gaat werken, ik zou er derhalve zelf geen moeite voor doen. Groeten Jan-Willem. 15 mei 2008 bewerkt door pa3fus
Tismilucas Geplaatst 15 mei 2008 Geplaatst 15 mei 2008 Euuhhh zoekt en gij zult vinden? D'r lopen nogal wat topics over kaartmateriaal...zelfs gratis te downloaden kaarten (legaal). City navigator en de Topo Nederland vind je in het softwarevak van je plaatselijke buitensportzaak. Of bestel je op het internet bij online gps-shops. Ik meen dat de 60csx 2 gb micro's aan kan. Maar dat heeft zin als je van plan bent van Friiesland naar de Provence te wandelen via Tsjechië. Ikzelf gebruik het 'kleine' kaartje en dat voldoet ruim aan mijn behoefte. Ik heb op de 'achtergrond' ook nog de VS-basiskaart. Niets mis mee, zit helemaal niet in de weg. Lijkt me dat de moderator hier wel een slotje op gaat gooien....
Team Professor X Geplaatst 15 mei 2008 Geplaatst 15 mei 2008 In principe zijn de antwoorden op je vragen ook in diverse draadjes terug te vinden op dit forum. En als je een US Garmin bestelt is het handig om voor die tijd te zorgen voor goeie software. NL Software voor die apparaten is in principe alleen te koop bij de betere GPS winkels. Illegale software bespreken op het forum is uit den boze, want het lijkt alsof je daar naar op zoek bent. Voor de rest zal je je best moeten doen op een event of eens wat mensen via een PM benaderen. Suc6
petitprince Geplaatst 16 mei 2008 Auteur Geplaatst 16 mei 2008 Bedankt voor de reacties tot nu toe ! Ik heb mijn vragen misschien niet duidelijk genoeg gesteld, maar ik wilde graag eerst meer info over de producten en waar ik ze (online) kan kopen. Inderdaad heb ik wel wat over gratis kaarten op het forum gevonden, maar heb niet echt het idee gekregen dat dit een goed alternatief is. We hadden hiervoor een GPS60 en eigenlijk was de GPSMAP alleen al vanwege het electronische kompas en de SIRFIII chip interessant, we zijn ooit begonnen met de TOMTOM als GPS, en daar was het wel weer makkelijk om te zien aan welke kant van de weg/pad het lag. Ik wil graag zeker weten dat een investering in topo nederland/city navigator de moeite waard is, ik verwacht namelijk dat daar alle wandel- en fietspaden instaan van Nederland en dat we daarmee de "omloop"-situaties voorkomen. Kan iemand daar duidelijkheid over geven ? Ik heb op het forum gelezen dat er tot 4gb in de GPS kan (geen ultrakaartjes ivm problemen), maar begrijp dat dat allemaal niet nodig is. Ik had al een 1 gb kaartje gekocht dus die zal wel voldoen.
Peetee Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 Ik wil graag zeker weten dat een investering in topo nederland/city navigator de moeite waard is, ik verwacht namelijk dat daar alle wandel- en fietspaden instaan van Nederland en dat we daarmee de "omloop"-situaties voorkomen. Kan iemand daar duidelijkheid over geven ? Ik heb op het forum gelezen dat er tot 4gb in de GPS kan (geen ultrakaartjes ivm problemen), maar begrijp dat dat allemaal niet nodig is. Ik had al een 1 gb kaartje gekocht dus die zal wel voldoen. De Topo-NL kaarten zijn zeker de moeite waard. Het is net zoals je zegt: nodig heb je ze niet bij het cachen, maar ze zijn zeker erg handig om zelf een logische route naar de cache of tussenpunten uit te stippelen. Je hebt gewoon meer inzicht in de omgeving waar je op dat moment bent. Daarnaast zie je ook sneller of het door jou berekende volgende punt of cachelokatie zich op een logische plaats bevindt. Een 1 Gb kaartje is ruim voldoende.
Track_leader Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 Hoi allemaal, we hebben vanuit Amerika een GPSMAP60csx laten komen, en zijn op zoek gegaan op het forum wat we er verder allemaal aan moeten doen. Na een paar uur lezen heb ik nog niet echt duidelijkheid over de software... De nederlandse taal erop zetten is gelukt, maar de kaart vinden en installeren niet. Groet, Petitprince waar heb je de nederlandse taal mods gevonden? ik ben er naarstig naar op zoek thanks john
Buzzardseye Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 http://www.geodude.nl/community/content/view/14/29/ Hier kan je de gratis europese map voor de GPSx 60 vinden. Alle andere genoemde kaarten moet je kopen. http://garpatch.technid.nl/ Hier kan je je patch halen voor de nederlandse taal. Voor zover ik weet zijn deze links legaal.
t-bones Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 (bewerkt) Topo NL vind ik prima. Ik ben de (papieren-) topografische kaarten gewend en vergelijk vaak. Topo NL is op het gebied van paden en dergelijke goed. Wij cachen in het noorden en op de waddeneilanden, dus daar gaan mijn waarnemingen over. De bebouwing laat op de Topo NL kaart wat te wensen over, maar dat is minder belangrijk. Ik rijd meestal op Metroguide en schakel in de buurt van de cache over op de Topo kaart. Beide heb ik op de GPS staan. Ik gebruik een 512 mb kaartje en heb daar onlangs de metroguide van noordnederland tot en met half- noorwegen (via bremen-hamburg-kiel-oslo) en de topografische kaart van noorwegen (tot ongeveer Bergen en lager) in geladen. Dat was een mb of 300... Groet! 16 mei 2008 bewerkt door t-bones
Woven Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 (bewerkt) Zoals al hierboven gezegd kun je op een topokaart niet routeren. Voor wandelen is het handig, voor fietsen vind ik minder. Je gebruikt ze eigenlijk net als de papieren topokaarten, (hoewel ik die duidelijker vind door het kleurgebruik). Wij vinden het wel handig en leuk want je ' ziet' meer in het land er achter als je ergens bent. 16 mei 2008 bewerkt door Woven
ds-polleke Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 Voor zover ik weet zijn deze links legaal. Linken is altijd "legaal" (er is precedent over een rechtzaak tegen VKmag geloof ik.. of één van de andere shocklogs.. Openen / volgen van links is niet altijd legaal. Ook is er geen garantie dat je tegekomt wat je vewacht aan de andere kant van de link Garpatch is legale software.. het GEBRUIKEN van garpatch is het schenden van de Copyright overeekomst die je accepteerd in de EULA van je apparaat (door dit apparaat te gebruikenb geeft u aan dat u overeenstemd met bla die die bladieide) Je weet wel die dingen die niemand leest. Toch staat er duidelijk in de handleiding te lezen dat je niet door reverse engineering of op enig andere wijze de Firmware mag PROBEREN te lezen, openbaar te maken en dergelijke. Wanneer Garpatch dat gedaan heeft is Garpatch in strijd met HUN EIGEN overeenkomst met Garmin. Wanneer je het gebruikt (en de firmware dus wijzigt op een niet standaard manier BEN JIJ dus in strijd met de EULA en vervalt je garantie.. Het kaart materiaal is volgens mij wel rechtenvrij gepubliceerd (en die kun je ook zelf maken schijnt) <moderator hiertussen niet lezen> je mag bovenstaand hier wel bespreken want het is geen illegale zooi... waar ze wel HEEL giftig van worden is praten over Paulus, David, Peer en andere wezens van beperkt postuur </moderator hiertussen niet lezen>
Kruimeldief Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 <moderator hiertussen niet lezen>je mag bovenstaand hier wel bespreken want het is geen illegale zooi... waar ze wel HEEL giftig van worden is praten over Paulus, David, Peer en andere wezens van beperkt postuur </moderator hiertussen niet lezen> Moderator mag het niet lezen, dus een administrator wel "praten" over kabouterrkaarten is niet het enige waar we HEEL giftig over kunnen worden, maar iedere vorm van illegale software, serialnummers, patches, P2P, , Bittorrent, ezels, linkjes naar dit soort sites etc etc. Het is heel simpel, je kunt er vanuit gaan dat er dan een verbanning van het forum tot gevolg heeft, wat ook betekent dat DHZ etc niet meer toegankelijk is. De verbanning is dan niet alleen op het account, maar ook op het IPadres, wat betekent dat eventuele andere accounts vanaf hetzelfde adres ook geen toegang meer hebben. Een en ander staat wel beschreven in de huisregels van het forum. Dus niet alleen "illegale zooi" maar ook twijfelachtige linkjes etc.
Zompies Geplaatst 16 mei 2008 Geplaatst 16 mei 2008 Als je de Topo transperant maakt en over de Metro of City heen legt heb je de details van de topo en de routering van de City of Metroguide. Kost wel wat meer ruimte op je kaart, maar geheel de Benelux van Metroguide met Topo nl past ruimschoots op een 1 gb kaart. Succes
Aanbevolen berichten