BBosman Geplaatst 15 april 2008 Geplaatst 15 april 2008 Vooral die kronkelsudoku's, een ander voor gewone sudoo's in het veld is wel beschikbaar, kijk eens op pocketpcfreeware.comThanks. Ik was er via een PB door De Roode Loper ook al op gewezen. Er staat weer een nieuw tooltje op de PDA.
Twin Peaks Geplaatst 15 april 2008 Geplaatst 15 april 2008 (bewerkt) Ik ga een multi doen, om lekker te wandelen en niet om lekker te puzzelen.Als ik een multi ga doen, weet ik vantevoren dat ik soms een beetje moet rekenen, want de formules staan in de beschrijving.. Doe jezelf een plezier, en blijf dan weg van Dürer's Square. Maar dan mis je wel echt een hele mooie wandeling! Wij zijn reeds enkele malen op natuurkampeerterrein Quadenoord geweest en kennen het gebied daar redelijk goed. Dus: Ja ik blijf inderdaad weg bij Durer's Square en Nee, ik mis die mooie wandeling niet, die heb ik waarschijnlijk al een aantal malen onbewust gedaan. Wij wandelen ook wel eens, gewoon, zonder te cachen (sterker nog: dat doen we de laatste tijd steeds vaker ) en er liggen nog altijd meer mooie wandelingen naast caches, dan dat er mooie caches naast wandelingen liggen 15 april 2008 bewerkt door Twin Peaks
solletjes Geplaatst 15 april 2008 Geplaatst 15 april 2008 We zijn het niet eens met het feit dat multi's geen moeilijke puzzels mogen hebben onderweg. Mogen ze dan ook geen moeilijk te vinden (listig verstopte) waypoints hebben omdat dat zo ophoudt tijdens de wandeling? Als je puur wilt wandelen, dan moet je misschien niet gaan geocachen? Oooooo wat zeg ik nu weer... Persoonlijk bewaren wij juist de allermooiste herinneringen aan multi's met mooie/moeilijke/listige/etc waypoints. We hebben wel eens een half uur lopen zoeken naar zo'n waypoint en als je hem dan vindt en het blijkt prachtig listig verstopt te zijn, dan genieten we ipv dat we het gevoel hebben een half uur "verloren" te hebben. Bij andere mooie caches vind je de WP's wel weer snel maar dan zit er een puzzel in. Prachtig, want dan gaan we even lekker zitten puzzelen. Dat hoort er wat ons betreft echt wel bij. Zo geeft elk WP een Yes! gevoel en niet alleen de cache zelf . Maar goed, dit is natuurlijk een smakendiscussie, maar ik had even behoefte aan een tegengeluid op een aantal voorgaande posts. (PS: De opmerkingen over Durer's Square zijn niet waar als je de boel goed voorbereidt. Maar als ik daar meer over zou zeggen dan zou ik spoileren.)
Mar+Mar Geplaatst 15 april 2008 Geplaatst 15 april 2008 (bewerkt) Als je een cache maakt met een Sudoku, check dan dat hij ook maar op 1 manier opgelost kan worden. Er is een cache met een Sudoku die op meerdere manieren opgelost kan worden (nu ik dit schrijf bedenk ik mij dat ik de eigenaar daar niet van op de hoogte heb gebracht, zal dat morgen eens doen). Het is helemaal vervelend als je zo'n Sudoku in een multi tegenkomt en je lost hem op een andere manier op dan dat de eigenaar gedacht had. 15 april 2008 bewerkt door Mar+Mar
GeoVlinder Geplaatst 15 april 2008 Geplaatst 15 april 2008 Als je puur wilt wandelen, dan moet je misschien niet gaan geocachen? Oooooo wat zeg ik nu weer... Bij andere mooie caches vind je de WP's wel weer snel maar dan zit er een puzzel in. Prachtig, want dan gaan we even lekker zitten puzzelen. Dat hoort er wat ons betreft echt wel bij. Zo geeft elk WP een Yes! gevoel en niet alleen de cache zelf . Toen ik nog multi's liep was ik dolblij met allemaal wp's waar je een flinke opdracht moest doen, raadsel, puzzel, berekening, maakte niet uit. Gaf mij de tijd om even te rusten en konden we allemaal meteen wat drinken. Ons Rupsje maakte dan meteen van de gelegenheid gebruik om te spelen. groetjes GeoVlinder
Kruimeldief Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 We zijn het niet eens met het feit dat multi's geen moeilijke puzzels mogen hebben onderweg. Mogen ze dan ook geen moeilijk te vinden (listig verstopte) waypoints hebben omdat dat zo ophoudt tijdens de wandeling? Als je puur wilt wandelen, dan moet je misschien niet gaan geocachen? Oooooo wat zeg ik nu weer... Persoonlijk bewaren wij juist de allermooiste herinneringen aan multi's met mooie/moeilijke/listige/etc waypoints. We hebben wel eens een half uur lopen zoeken naar zo'n waypoint en als je hem dan vindt en het blijkt prachtig listig verstopt te zijn, dan genieten we ipv dat we het gevoel hebben een half uur "verloren" te hebben. Bij andere mooie caches vind je de WP's wel weer snel maar dan zit er een puzzel in. Prachtig, want dan gaan we even lekker zitten puzzelen. Dat hoort er wat ons betreft echt wel bij. Zo geeft elk WP een Yes! gevoel en niet alleen de cache zelf . Maar goed, dit is natuurlijk een smakendiscussie, maar ik had even behoefte aan een tegengeluid op een aantal voorgaande posts. (PS: De opmerkingen over Durer's Square zijn niet waar als je de boel goed voorbereidt. Maar als ik daar meer over zou zeggen dan zou ik spoileren.) Ik denk dat je het iets verkeerd hebt begrepen. Het gaat er volgens mij niet om of men bij een multi moet puzzelen onderweg of dat men moeilijke WP's moet zoeken. Er zit wel degelijk verschil in wat men onder puzzelen verstaat. Ook de voorstanders van een leuke wandeling cache, dat een multi is, hebben geen enkele probleem met prachtig mooie en soms moeilijk te vinden WP's of een geweldig leuk verstopte cache of wat moeten rekenen en verzamelen onderweg. Ook reken kan een puzzel zijn. Ik heb niet begrepen dat degene die liever geen sedoku's ziet in een multi, alleen maar blindelings willen wandelen. De vraag is mijns inziens terecht om in een multi, op de cachepagina, te vermelden als men puzzels als sedoku's of zoiets 'ineens' moet oplossen onderweg. Met andere woorden, ineens niet meer verder kunnen omdat je bij G.. niet weet hoe een Sedoku op te lossen. Dat is dan einde oefening voor wat de cache betreft en kan men gaan stoppen. Dat is toch zonde van de tijd en energie? Het wel of niet vermelden dat er in de route echt gepuzzeld moet worden heeft toch niets met smakenverschillen te maken zoals je dat meldt? Het lijkt me meer te maken te hebben met het verstrekken van voldoende informatie voor de geocacher. Het lijkt me heel nuttig om van te voren te weten of de cache voor jou wel of niet geschikt is. Lijkt me niet alleen prettig voor de cacher, maar ook voor de eigenaar van de cache. Geocachen is voor iedereen en niet alleen voor puzzelbollebozen. Wat is er mis mee om even op de cachepagina te vermelden dat men onderweg 'zoiets' kan tegenkomen? Dan kan men toch vooraf bepalen of men wel of niet met zo'n cache gaat beginnen? Dat is toch hetzelfde principe als het vermelden hoe lang de route is? Niet iedereen kan een route van 10 kilometer afleggen. Dan is het toch prettig dat je dat van te voren weet?
blazez Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Zonder nou teveel op de discussie in te gaan toch een opmerking. Wij houden zelf ook van een mooie wandeling oid met niet teveel moeilijke zoekpunten, en puzzels laten we al helemaal links liggen. Maar het is toch niet zo dat je *opeens* een sudoku (of wat dan ook) tegenkomt tijdens een route? je leest toch voordat je aan een route begint wel even de cache listing door en dan zie je toch dat er een sudoku in staat? Als je *blanco* van start gaat zonder enige voorbereiding etc dan vraag je er natuurlijk wel een beetje om. Ik kan me niet voorstellen dat er halverwege een cachetocht in een tussenpunt ineens een kaartje met een sudoku zit die je op moet lossen zonder dat daar iets van op de cache listing staat. Als dat zo is, kan je het ook altijd nog in de logjes lezen (tenzij je (ook) die niet leest. Met andere woorden, even wat voorbereiden voordat je op pad gaat voorkomt een hoop ergenis.
Wilxlii Carrotte Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Hoe vaak zou dat nou voorkomen, dat je bij een wp een sudoku vindt en die moet oplossen om verder te komen? En dat zulks niet in de beschrijving staat? Ik hoop, dat als het mij die doodenkele keer overkomt, dat het lekker warm weer is en dat er een bankje in de buurt staat. Dan ga ik daar lekker een uurtje zitten puzzelen om het "kreng" op te lossen. Desnoods arresteer ik argeloze voorbijgangers om mij te helpen. Daarna ga ik opgelucht verder. Weer een zware noot gekraakt op weg naar de cache. Wat heb ik toch een leuke hobby. En als ik de sudoku niet weet te kraken, dan vervloek ik gewoon de cache-legger en zijn cache en het hele bos bij elkaar, wandel terug naar mijn Delftsblauwe bolide. Na een hapje en een drankje ga ik een verse cache opzoeken. Het aanbod tegenwoordig is gigantisch en ik vergeet zo snel mogelijk, waar ik zo geplast over was.
Gast Team_Maju Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Ik heb meerdere caches gedaan en ook onderweg sudoku's tegengekomen... en nee, dit stond niet altijd op de cachepagina.. en nee, dit staat ook niet altijd in de logs vermeld omdat men vaak dit soort dingen niet vermeldt omdat je dan WP's "verraad" die je onderweg tegenkomt. Dus ik heb niet gevoel dat ik "erom gevraagd" heb tijdens de wandeling door me niet voor te bereiden. Het is een kleine moeite om op de cachepagina te vermelden dat je tijdens de tocht puzzeltjes etc tegenkomt, zodat je weet wat je kan verwachten zonder dat de cachelegger alles al weggeeft. Puzzelen is niet erg, maar hoevaak is iemand niet al overvallen door een regenbui , of is gaan cachen met temperaturen beneden nul? Dan is het geen pretje omdat je geen puzzelheld bent je een eeuwigheid stil moet staan om toch maar te proberen die sudoku op te lossen en mocht het je uiteindelijk lukken, dan is je humeur inmiddels beneden peil omdat je koud en doorweekt bent en zal je minder van de verdere tocht genieten.. en dat is gewoon zonde. Zo'n icoontje als eerder genoemd werd zou geweldig zijn.. je weet dan van te voren dat er gepuzzeld gaat worden, al dan niet zon geweldige sudoku, en kan je er voor kiezen die wandeling wel of niet te doen. Ja, het gaat ook om de wandeling die je maakt, maar als ik alleen zou gaan voor die mooie wandeling, dan hoefde ik niet te cachen en liep ik wel gewoon een bos in ( iets wat ik tegenwoordig trouwens doe, gps ligt onder dikke laag stof weg te rotten hehe). Dus laat dat geinige icoontje maar komen, ik denk dat het een hoop ergenis kan voorkomen.
Malyenki Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Eigenlijk gaat het hier dus ook om de discussie wat je wel en niet op de cachepagina vermeld. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de afstand van een multi (maar dat is al vaak genoeg aan de orde geweest), wel of geen voorrangsregels goed toepassen, enz. Ik heb trouwens zelf een multi waarbij je een hele simpele sudoko op moet lossen (één van 4x4 ipv 9x9). Als je weet wat een sudoku is, dan heb je 'em tussen de drie seconden en twee minuten opgelost. Bovendien staat het op de cachepagina vermeld. Dus mocht je het niet weten wat een sudoku is, dan kun je dat vantevoren nog even uitzoeken. Ik denk niet dat het de wandeling in dit geval echt ophoudt.
smeule Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 dan heb je 'em tussen de drie seconden en twee minuten opgelost. Zo lang [] Toen wij deze cache deden hadden wij precies 1,345689584736243512909656329304405435263484949495959054332530967463 seconden er voor nodig
Malyenki Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 dan heb je 'em tussen de drie seconden en twee minuten opgelost. Zo lang [] Toen wij deze cache deden hadden wij precies 1,345689584736243512909656329304405435263484949495959054332530967463 seconden er voor nodig Niet iedereen is zo snel als Smeule
smeule Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 dan heb je 'em tussen de drie seconden en twee minuten opgelost. Zo lang [] Toen wij deze cache deden hadden wij precies 1,345689584736243512909656329304405435263484949495959054332530967463 seconden er voor nodig Niet iedereen is zo snel als Smeule Maar met Dr. Denker zijn andere vvvvvveeeeeeeeellllllllllll sneller dan Smeule.
Malyenki Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 dan heb je 'em tussen de drie seconden en twee minuten opgelost. Zo lang [] Toen wij deze cache deden hadden wij precies 1,345689584736243512909656329304405435263484949495959054332530967463 seconden er voor nodig Niet iedereen is zo snel als Smeule Maar met Dr. Denker zijn andere vvvvvveeeeeeeeellllllllllll sneller dan Smeule. Als het inderdaad op ECHT denkwerk aankomt, dan duurt het bij Smeule ietsje langer...
GeoVlinder Geplaatst 16 april 2008 Geplaatst 16 april 2008 Ben het helemaal eens dat men het wel op de cache-pagina zou 'moeten' vermelden. Net als de lengte, het terrein en andere dingen die men kan verwachten. Zo veel mogelijk info, daar is die pagina toch voor? Het is gewoon fijn te weten waar je aan begint. Je hoeft er echt niet inhoudelijk iets mee te verklappen. groetjes GeoVlinder
Aanbevolen berichten