Spring naar bijdragen

Hoe vind ik het juiste beginpunt


mms-team

Aanbevolen berichten

Heeft iemand nog een goede tip om eenvoudig het juiste punt voor het begin van de route voor het geocachen te vinden.

Als je een route selecteerd op de kaart krijg je de begincoördinaten van deze tocht. Maar hoe ga ik nu het simpelste naar dit punt toe.

Ik ben in het bezit van een Etrex H.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik neem aan dat je alleen de Etrex H hebt, en daarmee naar de start wilt? Ik gebruikte daarvoor altijd Mapsource Metroguide. Ik maake dan thuis een route op de pc en die laadde ik naar de Etrex.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het simpelste is de GOTO-functie. Zorg dat het waypoint in je GPS staat, selecteer het met de FIND-functie, kies voor GOTO en volg het pijltje.

Deze werkwijze is het handigst als je lopend bent en nog maar een klein stukje moet afleggen. Moet je eerst nog een stuk reizen (vanaf huis), dan doe je dat zoals je dat altijd deed. Kijk op een kaart (atlas, Google-Earth, routeplanner) en zie hoe je er het makkelijkst heen rijdt (met auto, fiets, bus of welk vervoermiddelen dan ook). Je zou hiervoor ook een route kunnen maken op de computer, maar dan heb je wel voldoende gedetailleerde kaartsoftware voor nodig. Dan kan je op elke plek waar je een koerswijziging moet maken (bocht, kruispunt etc) een waypoint aanmaken en deze op de juiste volgorde in een route (of track-bestand) opnemen. Dit laadt je dan in in je GPS en dan volg je die route (of track) naar je bestemming. Zelf heb ik dit soort dingen gemaakt in Mapsource en in Ozi-explorer, die laatste zou mijn voorkeur hebben. Maar ja, met het programma alleen ben je er nog niet, kaarten zijn ook nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij kopieren vaak de begincoordinaten m.b.v. de muisopties. Vervolgens Google Earth opstarten en de begincoordinaten hier in plakken. Daarna zie je Google Earth inzoomen en je noteert de straatnaam en plaats. In de auto. Plaats + straatnaam ingeven in een TomTom o.i.d. en rijden. Aangekomen op de plaats overschakelen naar de hand GPS.

Dit kan natuurlijk ook rechtstreeks via de cachepagina met MapQuest etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:ph34r:

Wij kopieren vaak de begincoordinaten m.b.v. de muisopties. Vervolgens Google Earth opstarten en de begincoordinaten hier in plakken. Daarna zie je Google Earth inzoomen en je noteert de straatnaam en plaats. In de auto. Plaats + straatnaam ingeven in een TomTom o.i.d. en rijden. Aangekomen op de plaats overschakelen naar de hand GPS.

Dit kan natuurlijk ook rechtstreeks via de cachepagina met MapQuest etc.

 

Kan dit met de normale Google earth. ik kan hier namelijk geen coordinaten invullen want dan krijg ik de melding dat ik google earth plus moet hebben. is dit een extra abonnement waarvoor je moet betalen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:ph34r:

Wij kopieren vaak de begincoordinaten m.b.v. de muisopties. Vervolgens Google Earth opstarten en de begincoordinaten hier in plakken. Daarna zie je Google Earth inzoomen en je noteert de straatnaam en plaats. In de auto. Plaats + straatnaam ingeven in een TomTom o.i.d. en rijden. Aangekomen op de plaats overschakelen naar de hand GPS.

Dit kan natuurlijk ook rechtstreeks via de cachepagina met MapQuest etc.

 

Kan dit met de normale Google earth. ik kan hier namelijk geen coordinaten invullen want dan krijg ik de melding dat ik google earth plus moet hebben. is dit een extra abonnement waarvoor je moet betalen?

 

Moet met de free-version ook lukken. Je moet wel de coords goed invullen. BV: 51 41.486n, 004 26.321e

Dus: 51spatie41punt486n,spatie004spatie26punt321e

Hiermee kom je uit in het plaatsje Willemstad.

Het is ook wel handig om de kaartdatum in Google Earth even in de intestellen. Voor Geocaching word meestal WGS 84 gebruikt.

Ga dan naar Extra, Opties, In het 1e tab-blad zie je staan "breedte/lengtegraad weergeven". Selecteer "graden, decimalen minuten" en klik op OK.

 

Suc6 Dennden

bewerkt door dennden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:ph34r:

Wij kopieren vaak de begincoordinaten m.b.v. de muisopties. Vervolgens Google Earth opstarten en de begincoordinaten hier in plakken. Daarna zie je Google Earth inzoomen en je noteert de straatnaam en plaats. In de auto. Plaats + straatnaam ingeven in een TomTom o.i.d. en rijden. Aangekomen op de plaats overschakelen naar de hand GPS.

Dit kan natuurlijk ook rechtstreeks via de cachepagina met MapQuest etc.

 

Kan dit met de normale Google earth. ik kan hier namelijk geen coordinaten invullen want dan krijg ik de melding dat ik google earth plus moet hebben. is dit een extra abonnement waarvoor je moet betalen?

 

Moet met de free-version ook lukken. Je moet wel de coords goed invullen. BV: 51 41.486n, 004 26.321e

Dus: 51spatie41punt486n,spatie004spatie26punt321e

Hiermee kom je uit in het plaatsje Willemstad.

Het is ook wel handig om de kaartdatum in Google Earth even in de intestellen. Voor Geocaching word meestal WGS 84 gebruikt.

Ga dan naar Extra, Opties, In het 1e tab-blad zie je staan "breedte/lengtegraad weergeven". Selecteer "graden, decimalen minuten" en klik op OK.

 

Suc6 Dennden

 

Nogmaals geprobeerd en nogmaals opnieuw geinstalleerd maar het lukt niet. Ik ga via de tab extra naar GPS maar krijg dan de mededeling "Deze functie is alleen beschikbaar voor abonnees van Google Earth Plus" (of doe ik iets verkeerd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:ph34r:

Wij kopieren vaak de begincoordinaten m.b.v. de muisopties. Vervolgens Google Earth opstarten en de begincoordinaten hier in plakken. Daarna zie je Google Earth inzoomen en je noteert de straatnaam en plaats. In de auto. Plaats + straatnaam ingeven in een TomTom o.i.d. en rijden. Aangekomen op de plaats overschakelen naar de hand GPS.

Dit kan natuurlijk ook rechtstreeks via de cachepagina met MapQuest etc.

 

Kan dit met de normale Google earth. ik kan hier namelijk geen coordinaten invullen want dan krijg ik de melding dat ik google earth plus moet hebben. is dit een extra abonnement waarvoor je moet betalen?

 

 

Moet met de free-version ook lukken. Je moet wel de coords goed invullen. BV: 51 41.486n, 004 26.321e

Dus: 51spatie41punt486n,spatie004spatie26punt321e

Hiermee kom je uit in het plaatsje Willemstad.

Het is ook wel handig om de kaartdatum in Google Earth even in de intestellen. Voor Geocaching word meestal WGS 84 gebruikt.

Ga dan naar Extra, Opties, In het 1e tab-blad zie je staan "breedte/lengtegraad weergeven". Selecteer "graden, decimalen minuten" en klik op OK.

 

Suc6 Dennden

 

Nogmaals geprobeerd en nogmaals opnieuw geinstalleerd maar het lukt niet. Ik ga via de tab extra naar GPS maar krijg dan de mededeling "Deze functie is alleen beschikbaar voor abonnees van Google Earth Plus" (of doe ik iets verkeerd)

Je hoeft niet naar de tab GPS. In het zoekveld type je de coördinaten in (ik doe dat zo : N51 41.486 E004 26.321) en dan druk je op het vergrootglas, zo ziet het er bij mij uit. In het tab extra->opties->3D-weergave kun je aangeven welke coördinatensysteem je moet gebruiken. Hier moet je aanklikken : graden, decimale minuten.

 

Succes.

bewerkt door topzoekertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:ph34r:

Wij kopieren vaak de begincoordinaten m.b.v. de muisopties. Vervolgens Google Earth opstarten en de begincoordinaten hier in plakken. Daarna zie je Google Earth inzoomen en je noteert de straatnaam en plaats. In de auto. Plaats + straatnaam ingeven in een TomTom o.i.d. en rijden. Aangekomen op de plaats overschakelen naar de hand GPS.

Dit kan natuurlijk ook rechtstreeks via de cachepagina met MapQuest etc.

 

Kan dit met de normale Google earth. ik kan hier namelijk geen coordinaten invullen want dan krijg ik de melding dat ik google earth plus moet hebben. is dit een extra abonnement waarvoor je moet betalen?

 

Moet met de free-version ook lukken. Je moet wel de coords goed invullen. BV: 51 41.486n, 004 26.321e

Dus: 51spatie41punt486n,spatie004spatie26punt321e

Hiermee kom je uit in het plaatsje Willemstad.

Het is ook wel handig om de kaartdatum in Google Earth even in de intestellen. Voor Geocaching word meestal WGS 84 gebruikt.

Ga dan naar Extra, Opties, In het 1e tab-blad zie je staan "breedte/lengtegraad weergeven". Selecteer "graden, decimalen minuten" en klik op OK.

 

Suc6 Dennden

 

Nogmaals geprobeerd en nogmaals opnieuw geinstalleerd maar het lukt niet. Ik ga via de tab extra naar GPS maar krijg dan de mededeling "Deze functie is alleen beschikbaar voor abonnees van Google Earth Plus" (of doe ik iets verkeerd)

 

Sorry, vergeten te vermelden dat je de coords gevoon bij "Vliegen naar" in kunt vullen. Daar waar je dus ook naar een stadsnaam kunt zoeken, aleen vul je ipv naam, coords in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor Geocaching word meestal WGS 84 gebruikt.

Ga dan naar Extra, Opties, In het 1e tab-blad zie je staan "breedte/lengtegraad weergeven". Selecteer "graden, decimalen minuten" en klik op OK.

Voor de zoveelste maal: Deze instelling heeft helemaal niets met WGS 84 van doen.

Je stelt hier in dat de positie als breedte/lengtegraad wordt weergegeven (en op welke wijze). Een andere notatie is bijvoorbeeld UTM, met rechthoekige coördinaten.

Bij beide, en vele andere, kan al dan niet WGS 84 worden gebruikt.

WGS 84 is het kaartdatum, dat is een mathematisch model van de aarde. Bij geocaching wordt vrijwel altijd WGS 84 gebruikt. Alleen als bijvoorbeeld RD coördinaten worden gebruikt, gaat dat samen met het daarbij horende datum Bessel 1841.

 

Dus: breedte/lengte stel je in bij notatie (positieformaat); WGS 84 stel je in bij kaartdatum.

En als je het datum niet kunt instellen, zoals bij Google Earth, dan is het vast WGS 84. Of het is gekoppeld aan een bepaald positieformaat, zoals bij vele landelijke kaartroosters het geval is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de zoveelste maal: Deze instelling heeft helemaal niets met WGS 84 van doen.

Je stelt hier in dat de positie als breedte/lengtegraad wordt weergegeven (en op welke wijze). Een andere notatie is bijvoorbeeld UTM, met rechthoekige coördinaten.

Bij beide, en vele andere, kan al dan niet WGS 84 worden gebruikt.

WGS 84 is het kaartdatum, dat is een mathematisch model van de aarde. Bij geocaching wordt vrijwel altijd WGS 84 gebruikt. Alleen als bijvoorbeeld RD coördinaten worden gebruikt, gaat dat samen met het daarbij horende datum Bessel 1841.

 

Dus: breedte/lengte stel je in bij notatie (positieformaat); WGS 84 stel je in bij kaartdatum.

En als je het datum niet kunt instellen, zoals bij Google Earth, dan is het vast WGS 84. Of het is gekoppeld aan een bepaald positieformaat, zoals bij vele landelijke kaartroosters het geval is.

:box:

Inderdaad Lex, ik heb deze uitleg al wat vaker van je gelezen (ook van anderen trouwens).

Het lijkt een kwartje wat maar moeilijk kan vallen.

Tegelijkertijd moet ik zeggen dat ik niet weet hoe het beter en/of simpeler uit te leggen is.

Ik heb het eens geprobeerd door te zeggen dat WGS84 een raster is wat je ook op papieren kaarten ziet.

En de notatie van je lengte/breedte is de manier van neerschrijven van de coördinaten.

Dat kun je op verschillende manieren doen, zoals je 0,36 euro ook neer kunt schrijven als 36 cent.

Maar dat kwartje viel ook niet echt.

 

Nou is het probleem van de originele vraag natuurlijk opgelost want je kunt in google-maps en google-earth natuurlijk gewoon "onze" coördinaten ingeven (bij m'n 1e antwoord reageerde ik te letterlijk).

Misschien heeft e.e.a. ook te maken met de ontwikkeling van geocaching. Origineel was het een navigatie-spelletje. Dáár ligt de cache en zie er maar te komen.

Met de ontwikkeling van de techniek en de toenemende populariteit zijn mensen er toch anders naar gaan kijken. Het navigeren lijkt wat op de achtergrond te komen.

Jammer wat mij betreft, ik vind juist het navigeren een leuke uitdaging.

Om dat onder de knie te krijgen heb ik enkele traditionals gedaan zonder GPSr.

Op een papieren kaart de coördinaten intekenen en zoeken maar.... Lukte prima.

 

Zo! Wat een mijmering op de dinsdagochtend. Ik stuur je nog een PM

 

nachtbraker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik zelf een MIO navigatie systeem of VDO Dayton navigatie systeem. Hier kan ik gewoon de begin coördinaten invullen en dan er naartoe navigeren. Werkt SUPER!

 

Op mijn Magellan 500 kan ik ook op straat niveau navigeren. Dus coördinaten ingeven en navigeren maar.

 

:box:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buiten het lengte/breedte graden verhaal en WGS84 verhaal om, kun je in GE in het invoerveld gewoon via copy/paste de coördinaten invoeren zoals ze bovenaan de cachepagina staan. En daar ga je

 

Ik heb ooit bij opties/3d weergave/breedte-lengte weergeven, gekozen voor graden-minuten-seconden. Dat is puur weergave. Volgens mij kun je in het invoerveldje alle soorten van coördinaten invoeren.

 

Maar... degene die met deze voorbeeld kwam, gooide daarna de coördinaten in TomTom... Waarom dan niet direct de coördinaten in TomTom "gooien"? Hetzij rechstreeks intikken, hetzij als POI?

 

maar goed, als de topicstarter geen routeringsysteem heeft, geen gebruik maakt van GE of kaarten, is het volgens mij gewoon een kwestie van rijden gaan met het coördinaat al in de GPS en dan maar pijltje volgen. Dan kun je voor komische situaties komen te staan. Ik heb hier op het forum al eens van iemand gelezen die zo een hele dag en bijna een tank benzine kwijt was voor 40 kilometer. Gewoon blindelings het pijltje volgen :box:

 

Een avontuur op zich.

 

Maar.... op iedere cachepagina staat al een kaartje met een sterretje. Het sterretje is het coördinaat bovenaan de cachepagina. Daar kun je meestal al aardig goed uit halen in wat voor omgeving/plaats je moet gaan zoeken. Dan is het een kwestie van naar die plaats toe rijden en dan je GPS en zijn pijltje al gaan gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buiten het lengte/breedte graden verhaal en WGS84 verhaal om, kun je in GE in het invoerveld gewoon via copy/paste de coördinaten invoeren zoals ze bovenaan de cachepagina staan. En daar ga je

 

Ik heb ooit bij opties/3d weergave/breedte-lengte weergeven, gekozen voor graden-minuten-seconden. Dat is puur weergave. Volgens mij kun je in het invoerveldje alle soorten van coördinaten invoeren.

 

Maar... degene die met deze voorbeeld kwam, gooide daarna de coördinaten in TomTom... Waarom dan niet direct de coördinaten in TomTom "gooien"? Hetzij rechstreeks intikken, hetzij als POI?

 

maar goed, als de topicstarter geen routeringsysteem heeft, geen gebruik maakt van GE of kaarten, is het volgens mij gewoon een kwestie van rijden gaan met het coördinaat al in de GPS en dan maar pijltje volgen. Dan kun je voor komische situaties komen te staan. Ik heb hier op het forum al eens van iemand gelezen die zo een hele dag en bijna een tank benzine kwijt was voor 40 kilometer. Gewoon blindelings het pijltje volgen :D

 

Een avontuur op zich.

 

Maar.... op iedere cachepagina staat al een kaartje met een sterretje. Het sterretje is het coördinaat bovenaan de cachepagina. Daar kun je meestal al aardig goed uit halen in wat voor omgeving/plaats je moet gaan zoeken. Dan is het een kwestie van naar die plaats toe rijden en dan je GPS en zijn pijltje al gaan gebruiken.

Ja kruimeldief, zo heb ik ook nog wel wat voorbeelden van hoe het kan lopen :box:

Plat gezegd komt het erop neer dat je al op de cache-pagina kunt zien waar je heen moet én in zowel google-maps en google-earth gewoon "onze" coördinaten in kunt voeren en dan kunt zien waar dat op de kaart is.

Daarom kon ik de originele vraag niet zo goed plaatsen en reageerde in post #3 zo letterlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...