Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi medecachers!

Ik ben voornemens om een multi te ontwerpen voor een tamelijk leeg gebied op de kaart, namelijk Amsterdam-Noord, en wel in een park. Ik lees allemaal wisselende verhalen over toestemming, met name van natuurorganisatie-wege, maar minder vaak over hoe gemeentes dat met je oplossen.

Nu liggen er snel gegokt een stuk of 70 caches in en in de buurt van Amsterdam, die grotendeels op terrein liggen dat in beheer is bij de gemeentes waarop ze liggen.

Ik heb al een conceptje geschreven voor een toestemmingsbrief aan het stadsdeelkantoor met wat uitleg over mijzelf, mijn hobby en mijn plannen met de cache, maar voordat ik die op de bus doe verneem ik graag wat ervaringen met gemeentes (en Amsterdam e.o. in 't bijzonder). Wat moet je wel doen, wat kan zeker niet, snappen ze je eigenlijk wel, hebben ze tarieven?

Bedankt!

Groet

Arend - MCMAL

Geplaatst

Een zeer ervaren en wijs cacher heeft me ooit verteld dat je gewoon moet vragen of je een doosje mag verstoppen voor een speurtocht.

Geen moeilijk gezwets over geocaching, gps, waypoints en een stash. Dat begrijpt toch niemand. En als je iets niet begrijpt ben je meestal wantrouwig en dat heb je nu juist niet nodig als je toestemming wilt.

Groetjes Quaerens :thumbup:

• 1 month later...
Geplaatst
Sluit me bij Q aan, en was niet de bedoelde wijze

Ik heb laatst ook bij de Gemeente Cranendonck gevraagd om een doosje te mogen verstoppen voor een speurtocht. In eerste instantie probeerden ze een vergunning voor een evenement te verkopen, maar toen ik zei dat het niet op 1 bepaalde dag/tijd was maar via internet gewoon wandelroute beschikbaar was, werd mij verteld dat ik een schriftelijke melding moest maken zodat zei dat ook aan de politie door konden geven. Dit in verband met mensen die op een plek zich vreemd kunnen gedragen. Dat er geen argwaan is enzo...

Kortom: gewoon effe gemeentehuis binnen lopen

Geplaatst
Sluit me bij Q aan, en was niet de bedoelde wijze

Ik heb laatst ook bij de Gemeente Cranendonck gevraagd om een doosje te mogen verstoppen voor een speurtocht. In eerste instantie probeerden ze een vergunning voor een evenement te verkopen, maar toen ik zei dat het niet op 1 bepaalde dag/tijd was maar via internet gewoon wandelroute beschikbaar was, werd mij verteld dat ik een schriftelijke melding moest maken zodat zei dat ook aan de politie door konden geven. Dit in verband met mensen die op een plek zich vreemd kunnen gedragen. Dat er geen argwaan is enzo...

Nog nooit zo'n flauwekul gehoord, alsof de politie loopt te patrouileren in een bos van 5 bij 5 km. Daar hebben ze geeneens geen personeel voor laat staan de tijd.

Maar dit is dus duidelijk het verschil in beleid bij de één of de ander. Gelukkig had ik daar bij de Gemeente Arnhem geen problemen mee na gewoon openheid van zaken.

Ik hoop desondanks dat je toestemming krijgt.

Groeten Haak.

Geplaatst (bewerkt)

Nog nooit zo'n flauwekul gehoord, alsof de politie loopt te patrouileren in een bos van 5 bij 5 km. Daar hebben ze geeneens geen personeel voor laat staan de tijd.

Maar dit is dus duidelijk het verschil in beleid bij de één of de ander. Gelukkig had ik daar bij de Gemeente Arnhem geen problemen mee na gewoon openheid van zaken.

Ik hoop desondanks dat je toestemming krijgt.

Groeten Haak.

Bij mij kwamen ze ook niet met politie aanzetten of zo. Alleen met een vergunning om iets in het bos te mogen plaatsen.

Maar ze zien het bij mij wel als een soort langdurig evenement en houden mij dan ook overal verantwoordelijk voor. Nu zal dat in de praktijk wel loslopen omdat het niet te bewijzen is dat een geocacher schade heeft aangericht en niet iemand anders. Alleen voor nachtcachers ben ik wel bang want als de boswachter die tegen komt is het natuurlijk makkelijk terug te voeren naar mij. (zie mijn postje in nacht brakers)

Maar zelfs met al dat gedoe en al die voorwaarden is het tenminste wel geregeld dat ik een route+cache mocht plaatsen en dat is al veel gevraagd.

bewerkt door Goedweerloper
Geplaatst

Lachen Madman, ik vind het typisch weer iets voor Cranendonck. En dus ook een vrij overdreven reactie. Politie zie je hier sowieso niet echt veel in het dorp. Moet wel zeggen dat ik benieuwd ben waar je de cache gaat plaatsen. Woon zelf namelijk ook in het "mooie" Cranendonck. :blush:

Geplaatst

Volgens mij herinner ik me de volgende conversatie: "Ik wil een doos verstoppen voor een spelletje op het NDSM-terrein?" "Oh, dat is goed hoor!"

Einde conversatie.

Ik kan me de reactie van de receptie van Stadsdeel-Noord ook wel voorstellen: "Ik zou dat ding gewoon neerleggen."

Andere geijkte dingen laten vallen als "Gratis" en "Promotie Stadsdeel/stadspark" doen het altijd goed bij stadsdelen.

Ik hoop niet dat je 1 van de parken naast de E10 (IJtunnelweg) in gedachten hebt, want die gaan aardig op de schop binnenkort. :blush:

Suc6 ermee!

Geplaatst
Volgens mij herinner ik me de volgende conversatie: "Ik wil een doos verstoppen voor een spelletje op het NDSM-terrein?" "Oh, dat is goed hoor!"

Einde conversatie.

Ik kan me de reactie van de receptie van Stadsdeel-Noord ook wel voorstellen: "Ik zou dat ding gewoon neerleggen."

Kan deze reactie aardig voorstellen. Heb mijn jeugd doorgebracht in A'dam-Noord en de rest van de fam. woont er ook nog.

Denk dat het stadsdeel helemaal niet zit te wachten op geocachers die iets willen verstoppen en daar officieel toestemming voor willen hebben (dit levert ze ongewenst extra werk op). ;)

Ik zou dat ding gewoon neerleggen en zolang je niet op prive- of natuurgebied zit zullen er geen problemen zijn. In amstedam-noord heerst toch een beetje een andere mentaliteit dan de rest van amsterdam. Iets wat historisch zo gegroeid is, vroeger werden alle aso's in noord gepropt (denk aan het ouwe asterdorp).

:ph34r:

Als er problemen ontstaan dan wordt de cache snel genoeg verwijdert door bewoners of andere mensen die er problemen mee hebben daar hebben ze de gemeente niet voor nodig.

succes met het plaatsen

Geplaatst

Tsja, hoe pak je e.e.a. aan?

Ik heb zo voor een cache van mij gewoon de wethouder (die gaat over groenbeheer) gebeld. Hij verwees mij meteen door naar de verantwoordelijke ambtenaar voor het gebied waar ik wat wou neerleggen.

Na een korte telefonische uitleg aan die persoon werd ik op het gemeentehuis uitgenodigd om nader kennis te maken en in wat meer detail alles uit te leggen. Dat was dus niet alleen de route, maar ook uitleggen wat geocaching en hoe wij tegenover de natuur staan.

Na ca 1uur overleg kreeg ik de toestemming om in de cache te leggen. Daarnaast had ik een toezegging gekregen dat ik in andere, door de gemeente beheerde, bossen ook mijn gang kon gaan mits ik dat even aan zou melden.

Zo is het bij mij gegaan.

mr.Bean

Geplaatst

Maar dit is dus duidelijk het verschil in beleid bij de één of de ander.

Een cache kan ook in een kleiner parkje verstopt worden, wat in de herfst en winter minder begroeid is. Als er dan toevallig een politie-auto voorbij komt, kan het opvallen dat er een paar mensen gebogen in het bosje staan :ph34r:

Geplaatst

Einde conversatie.

Hoop dreuzels zeker afgelopen weekend, op zoek naar bier op een boot :blush:

Ik hoop niet dat je 1 van de parken naast de E10 (IJtunnelweg) in gedachten hebt, want die gaan aardig op de schop binnenkort.

Ik had al een idee dat men er misschien wel niet zo moeilijk over zou doen in Noord. Nou nog een mooi plekje zoeken, en de media in de gaten houden, want ze zijn lekker aan het graven daar ja ;)

Ik zou dat ding gewoon neerleggen en zolang je niet op prive- of natuurgebied zit zullen er geen problemen zijn. In amstedam-noord heerst toch een beetje een andere mentaliteit dan de rest van amsterdam. Iets wat historisch zo gegroeid is, vroeger werden alle aso's in noord gepropt (denk aan het ouwe asterdorp).

Noord staat ook niet synchroon aan geweldig spectaculaire natuur (behalve buiten de A10 dan, maar daar ligt al een en ander).

Ik ga weer lekker zoeken en dank voor jullie reacties :ph34r:

• 2 weeks later...
Geplaatst

Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk. Het verkrijgen van toestemming is toch ook nodig voor de controleurs anders wordt het niet op het internet gezet bij geocaching.com? Dus je hebt dan toch een schriftlijke toestemming nodig of zie ik het nu verkeerd. ;)

gr Bertien

Einde conversatie.

Kan deze reactie aardig voorstellen. Heb mijn jeugd doorgebracht in A'dam-Noord en de rest van de fam. woont er ook nog.

Denk dat het stadsdeel helemaal niet zit te wachten op geocachers die iets willen verstoppen en daar officieel toestemming voor willen hebben (dit levert ze ongewenst extra werk op). :D

:D

Als er problemen ontstaan dan wordt de cache snel genoeg verwijdert door bewoners of andere mensen die er problemen mee hebben daar hebben ze de gemeente niet voor nodig.

succes met het plaatsen

Geplaatst
Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk. Het verkrijgen van toestemming is toch ook nodig voor de controleurs anders wordt het niet op het internet gezet bij geocaching.com? Dus je hebt dan toch een schriftlijke toestemming nodig of zie ik het nu verkeerd. :D

gr Bertien

Ik spreek je niet tegen, maar in mijn geval was een opgave van publiek terrein en melding van het bellen met het stadsdeel genoeg.

Groeten,

Dmace

Geplaatst
Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk. Het verkrijgen van toestemming is toch ook nodig voor de controleurs anders wordt het niet op het internet gezet bij geocaching.com? Dus je hebt dan toch een schriftlijke toestemming nodig of zie ik het nu verkeerd. :D

gr Bertien

Ik ben zelf ook bezig met het uitzetten van een cache. Voor mij was bellen met de verantwoordelijke bij de gemeent voldoende. Hij zei eigenlijk "gewoon doen". Er is alleen nog één obstructie en dat is de beheerdersgroep die het bosje van de eindcache in onderhoud hebben. Officieel is de toestemming er dus al maar ik wacht op dreuzels die moeilijk doen.

Succes met je cache, Ruud4d

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...