Spring naar bijdragen

Hoezo Staatsbosbeheer Positief??


Aanbevolen berichten

Beste vrienden dit artikel was vonmorgen te lezen in De gelderlander.

 

Digitaal schatzoek aan banden gelegd.

 

Door onze verslaggever

 

ARNHEM/RENKUM - Staatsbosbeheer en Geldersch Landschap willen het nieuwe tijdverdrijf geocaching het zoeken naar begraven schatten met behulp van GPS-navigatieapparatuur op hun terreinen zo veel mogelijk aan banden leggen. Deze relatief nieuwe vorm van 'digitaal wandelen'neemt een dermate hoge vlucht dat steeds meer opzichters te maken krijgen met beschadigingen aan het landschap of wandelaars die zich buiten de paden begeven.

 

"'Wij noemen wandelen met GPS-apparatuur "onbewust wandelen", omdat je niet meer let op borden of paaltjes"", zegt Staatsbosbeheeropzichter Coert Donker. "Je laat je leiden door de apparatuur. Dat betekent dat je vaker buiten de paden gaat en dat willen wij niet".

 

Geocaching komt overwaaien uit de Verenigde Staten en werd populair toen vijf jaar geleden de GPS-satellieten (Global Positioning System), waarmee nauwkeurige plaatsbepalingen kunnen worden aangegeven, ook voor gewone consumenten beschikbaar kwamen. Het schatgraven met geocaching gaat ook met behulp van GPS-apparaten. Aan de hand van een reeks coördinaten die wordt ingetoetst, wordt de wandelaar naar een meestal moeilijk bereikbare locatie geleid, waar een "schat" ligt begraven in de vorm van een waterdichte kist of koker met een logboek. Lagen enkele jaren geleden in nederland 43 schatten begraven, het zijn er inmiddels meer dan negentienhonderd.

 

Einde artikel.

 

Mij maakt dit erg boos eigenlijk en ik vraag me ook af wat de contacten met Staatsbosbeheer voor zin hebben als, zoals wij, gezinnen met kinderen o.a. er zo neer gezet worden.

Ik was afgelopen week bezig met het uitzetten van mijn eigen cache, ja met toestemming van de gemeente Arnhem, toen ik eerst zo uit het bos, geen pad te zien, twee mountainbikers het pad op zag schieten, en even verder werd geconfronteerd met een grote brandweerwagen die op het pad weliswaar poogde slipcursus te bedrijven.

Dit soort artikelen, vol van de vooroordelen en onwaarheden geven mij het gevoel zwaar crimineel te zijn en geven mij het gevoel niet in dit land te willen wonen.

Want daar moet je naar alle regeltjes luisteren en burgerlijk zijn, terwijl de heren boswachters in hun landrovers door de bossen racen.

Sorry hoor maar moest mijn ei hier even over kwijt, wat mij betreft gaan we ondergronds want overleg voeren met een organisatie die je dan achteraf zo het mes in de rug steekt druist sterk in tegen mijn principes.

 

Groeten Kapitein Haak.

P.s. Je mag me ervoor van het forum verbannen als ik te hard in mijn oordeel was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

"'Wij noemen wandelen met GPS-apparatuur "onbewust wandelen", omdat je niet meer let op borden of paaltjes"", zegt Staatsbosbeheeropzichter Coert Donker. "Je laat je leiden door de apparatuur. Dat betekent dat je vaker buiten de paden gaat en dat willen wij niet".

 

De pot verwijt dus de ketel :

http://www.staatsbosbeheer.nl/pagina.asp?i...E-BEF6AE26A26B}

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mag me ervoor van het forum verbannen als ik te hard in mijn oordeel was.

Ik zie geen reden. Je mag hier gewoon je oordeel geven en je eigen mening ventileren. Het is ongepast om personen bij GL of SBB persoonlijk aan te vallen, dus dat zal, mocht dat gaan voorkomen, worden gemodereerd. Immers, deze personen kunnen zich hier niet verweren.

 

Artikel is hier te vinden, en alleen verder te lezen als je een login hebt.

 

Nog wat meer artikelen uit het archief:

'Alleen bij ontzien

van flora en fauna'

Vervolg van Voorpagina

 

 

Alle begraven schatten staan geregistreerd bij de landelijke organisatie die de sport in goede banen probeert te leiden. Ook het vinden van een schat wordt bijgehouden.

 

 

Staatsbosbeheer heeft met deze geocaching-organisatie onlangs afspraken gemaakt over waar de schatten al dan niet begraven mogen worden. "Waar het kan, moet het kunnen", zegt opzichter Coert Donker van Staatsbosbeheer die toezicht houdt op de Utrechtse Heuvelrug. "Maar het kan eigenlijk bijna nergens. We houden de positie van de geregistreerde caches (schatten, red.) via internet goed in de gaten en als zo'n ding te dicht bij onze terreinen ligt, vragen we om het weg te halen. Dat gebeurt eigenlijk altijd."

 

Ook Het Gelders Landschap worstelt nog met de nieuwe sport. "Wij willen eigenlijk niet dat een cache op onze terreinen in de grond wordt gestopt, tenzij het een locatie is waar flora en fauna er geen last van hebben", zegt woordvoerder Cisca van der Genugten. Ook Het Gelders Landschap wil nu afspraken met de beheerders van geocaching in Nederland. "Maar het zal moeilijk zijn om overtreders te stoppen."

 

Houden de meeste liefhebbers van geocaching zich aan de spelregels en blijven ze uit de buurt van de kwetsbare natuurgebieden, de sport kent inmiddels ook nogal wat piraten die het juist leuk vinden om de schat in het hart van een ontoegankelijk natuurreservaat te begraven.

 

Mijn conclusie: Coert Donker weet het zelf niet meer. Overigens vraag ik mij af of hij voor SBB/GL in zijn geheel spreekt, of alleen voor zijn gebied.

bewerkt door camelion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me jouw reactie heel goed voorstellen. Je wordt neergezet als een natuurvernieler, terwijl juist heel goed met de natuur wordt omgegaan (een uitzondering daargelaten, maar die heb je overal). Zo'n opmerking van het Geldersch Landschap verbaast mij niet, want die hebben volgens mij liever geen wandelaars in hun gebied. Waar interessante plekjes zijn, staan geen infobordjes. Hooguit een bordje van het zoveel-jarig bestaan van het GL. Ik hoop maar dat de SBB-man op persoonlijke titel heeft gesproken. Of willen ze op deze manier hun eigen GPS-wandeltochten promoten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een uitspraak van Coert Donkers:

 

Hoe groot de groep mensen precies is die gebruik maakt van de paalcamping is onbekend omdat er geen toezichthouder is. 'Als we in de buurt zijn gaan we wel even kijken maar dat is zeker niet elke dag', zegt Coert Donker, opzichter van de regio Utrechtse Heuvelrug-Zuid. De richtingaanwijzing naar de paalcampings is bewust heel summier gehouden. Je moet weten dat er een camping is, anders vind je de plek niet. Langs wandelroutes staat hoogstens een klein bordje dat de juiste richting aangeeft, vervolgens moet de wandelaar zelf speurwerk verrichten.

Het enige dat aangeeft dat de trekker zijn doel gevonden heeft, is de waterpomp. De pomp is een eenvoudige paal waarnaar de kampeerplaats is genoemd. Dat is de enige geboden luxe: de vrije kampeerder kan water tappen om zich te wassen en om te koken. In de wintermaanden – ook dan kamperen mensen in Nederland – haalt de boswachter het waterpunt weg om te voorkomen dat het kapot vriest.

De kampeerder moet zijn behoefte doen in de bosjes, liefst een eindje van de tent. Dat betekent niet dat de paalcamping te herkennen is aan wapperende slierten toiletpapier in de struiken. 'De kampeerders gebruiken ongebleekt wc-papier, graven met hun hak een kuiltje en trappen dat daarna weer dicht.'

'Mensen die een wandeltocht maken met een rugzak zijn per definitie geen mensen die foute dingen doen', aldus Donker.

 

Te lezen op :Link

 

Gelukkig hebben geocacher meestal een rugzak bij zich.....

Sta je op een paalcamping dan mag je dus dwars door het bos struinen een gat graven en hier (ongebleekt) papier in stoppen (en de rest).....

bewerkt door walibi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D

 

het schijnt dat WE ??? harde afspraken hebben ???? met sbb :blush:

 

zie dit draadje

 

http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=2454

 

 

maar ja wie zijn WE en waar staan die harde afspraken :cry:

 

gooi die afspraak maar over de schutting misschien hebben de buren er wat aan. :thumbup:

 

 

ze noeme het zelf struinen met de gps en nu zijn we onbewust wandelaars

 

maar wel met een DOEL :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ik heb ook geen goede omgang met SBB.

Ik heb 3 mnd geleden al een aanvraag gedaan om een cache te plaatsten en nog altijd niks gehoord ,alles netjes per mail en adres etc erbj.

Nou laat maar zoek wel plekjes erbuiten!

 

Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen ,ik was van de week op Texel en daar is bijna alles SBB ,daar staat ook gewoon een kantoor waar je de aanvraag kan doen.

 

Misschien moeten we de mensen van SBB maar eens uitnodigen om met ons mee te lopen tijdens het cachen. :(

 

We zijn nu een jaar bezig en heb eegenlijk nooit de wet overtreden en blijven ook als het mogelijk is altijd op het pad.

 

Jammer dat er dus mensen zijn die onze hobby anders zien! :blush:

 

Ze kunnen misschien beter opletten op degene die inderdaad alles vernielen ,wat je ook vaak tegen komt en als jij dan erna komt ben jij degene die er op aangekeken word!

 

Sorry, net als vele maak ik mij hier ook kwaad over! :thumbup:

 

Groetjes inkesa(inge)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"'Wij noemen wandelen met GPS-apparatuur "onbewust wandelen", omdat je niet meer let op borden of paaltjes"", zegt Staatsbosbeheeropzichter Coert Donker. "Je laat je leiden door de apparatuur. Dat betekent dat je vaker buiten de paden gaat en dat willen wij niet".

 

De pot verwijt dus de ketel :

http://www.staatsbosbeheer.nl/pagina.asp?i...E-BEF6AE26A26B}

Duidelijk. Verbaast me niet dat een ongeorganiseerd zooitje als SBB zichzelf weer eens tegenspreekt.

 

Misschien is het handiger dat een woordvoerder dit soort dingen naar buiten brengt ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verbaast mij dat als ik het tweede deel lees, dat dus duidelijk niet op de voorpagina heeft gestaan, dit veel positiever is dan het deel van de voorpagina.

Vreemd is ook dat afgelopen week ik een mail kreeg van een journalist van de Gelderlander, die wel een keer ter orientatie mee wilde om te gaan cachen. Toen ik hem vertelde dat dit voor ons op zondag of zaterdag plaats vond haakte (woordspeling) hij af. Overigens hoorde ik van Megaheks dat ook zij door De Gelderlander was benaderd.

Ik kan mij niet aan het gevoel ontrekken dat het met dit artikel te maken heeft, of ik moet spoken zien.

Ik vind het in elk geval jammer dat op de voorpagina we worden neergezet als Neandertalers en later te lezen dat er zo'n goed overleg is. misschien wordt de tendens van dit artikel wel door de gelderlander gezet.

In elk geval veroorzaakt het bijna dat je steeds maar achterom gaat lopen kijken als je in het bos wandelt. en je vanwege dit soort artikelen zowat denkt laat ik maar stoppen, terwijl het zo ongeveer het leukste is dat ik de laatste jaren hebn mogen doen.

En dit is een hulde aan de vele makers van caches en medewerkers van de diverse sites en fora.

 

Groeten kapitein Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ongeveer een maand terug ook een cache verstopt in een gebied van SBB. Maar gewoon gebeld naar het dichstbijzijnde kantoor en gevraagd naar de persoon die verantwoording heeft over dat gebied.

 

Zij was bekend met geocaching en vond het erg leuk om een cache daar te verstoppen. Ter plaatse samen de plek en route door gesproken en verder geen enkel probleem.

 

Ze vond het juist belangrijk een goede afspraak te maken. Daar heb je uit eindelijk ook allebei meer aan.

 

Dus was een positieve actie met SBB. Zoals het ook hoort lijkt me.

 

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een uitspraak van Coert Donkers:

 

De kampeerder moet zijn behoefte doen in de bosjes, liefst een eindje van de tent. Dat betekent niet dat de paalcamping te herkennen is aan wapperende slierten toiletpapier in de struiken. 'De kampeerders gebruiken ongebleekt wc-papier, graven met hun hak een kuiltje en trappen dat daarna weer dicht.'

 

 

 

Is volgens mij bij wet verboden (hoewel niet in elke gemeente strafbaar.... maar ja, da's typisch Nederlands (of Hollands, of.... B) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo geocachers,

 

Ik ben TV journalist en zoek mensen die aan geocaching doen, naar aanleiding van het verhaal dat het te populair wordt en de natuur kapot gaat.

Wil je er wat over kwijt, voor een TV camera, mail dan naar sfrelink@omroepgelderland.nl

 

alvast bedankt

 

groet,

 

Saul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...