pa3dgg Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Bij de volgende berekening, begrijp ik iets niet. 10 - 6 + 2 = 6 Ik had verwacht dat volgens het mijnheer van Dale regeltje, het 2 zou moeten zijn Eigenlijk dus zo 10 - ( 6 + 2 ) = 2 Wordt er bij het Geocachen, ook geen gebruik meer gemaakt van Mijnheer van Dale. Met Google vond ik dit : Meneer van Dale Wacht Op Antwoord De volgorde van uitvoeren van een berekening = Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen en Aftrekken Waarschuwing Het regeltje van mijnheer van dale wordt niet meer toegepast. Daar is de internationale regel voor in de plaats gekomen. Die zegt: de rekenbewerkingen worden toegepast in de volgorde waarin ze staan. Komen echter optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in dezelfde bewerking voor dan gaan vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken, echter ook in de volgorde waarin ze staan Bovenstaande komt trouwens van http://members.chello.nl/r.kuijt/nl_dale.htm gr. Arie
dets Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Ik heb geleerd dat optellen en aftrekken worden uitgevoerd in de volgorde waarin ze voorkomen. En dat is toch al ruim dertig jaar geleden. Dus 10 - 6 + 2 = 6.
Ketelbinkje Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Bij de volgende berekening, begrijp ik iets niet. 10 - 6 + 2 = 6 Ik had verwacht dat volgens het mijnheer van Dale regeltje, het 2 zou moeten zijn Eigenlijk dus zo 10 - ( 6 + 2 ) = 2 Wordt er bij het Geocachen, ook geen gebruik meer gemaakt van Mijnheer van Dale. Met Google vond ik dit : Meneer van Dale Wacht Op Antwoord De volgorde van uitvoeren van een berekening = Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen en Aftrekken Waarschuwing Het regeltje van mijnheer van dale wordt niet meer toegepast. Daar is de internationale regel voor in de plaats gekomen. Die zegt: de rekenbewerkingen worden toegepast in de volgorde waarin ze staan. Komen echter optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in dezelfde bewerking voor dan gaan vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken, echter ook in de volgorde waarin ze staan Bovenstaande komt trouwens van http://members.chello.nl/r.kuijt/nl_dale.htm gr. Arie Optellen en aftrekken hebben geen voorrang en zijn gelijk. Je moet rekenen in volgorde van de som in dit geval tenzij er haakjes om staan dus 10 - 6 + 2 = 6 10 - (6 + 2) = 2 (10 - 6) + 2 = 6 Om misverstanden te voorkomen zou je dus met haakjes kunnen lezer kunnen helpen. 10 / 5 * 5 kan je uitrekenen als 10 * 5 = 50 en dat delen door 5 is 10. Of 10 gedeeld door 5 = 2 en dat vermenigvuldigen met 5 is 10. In dit geval heb je met de associatieve eigenschap van doen als ik het goed memoreer.
Ruud4d Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 10 / 5 * 5 kan je uitrekenen als 10 * 5 = 50 en dat delen door 5 is 10. Of 10 gedeeld door 5 = 2 en dat vermenigvuldigen met 5 is 10. In dit geval heb je met de associatieve eigenschap van doen als ik het goed memoreer. Bij die 10/5*5 heb ik nog een mogelijke uitkomst: 0,4. Ik doe dan 10/(5*5) = 10/25 Maar 10 is hier toch de goede oplossing.
walibi Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Bij de volgende berekening, begrijp ik iets niet. 10 - 6 + 2 = 6 ...... ...... Bovenstaande komt trouwens van http://members.chello.nl/r.kuijt/nl_dale.htm gr. Arie Kijk ook op dit topic.
@rend Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Ruud, je geeft eigenlijk direct je eigen antwoord. 10/(5*5) is 0,4 eerst de haakjes wegwerken en dan verder gaan. Bij 10/5*5 gewoon van links naar recht en is 10. Maar deze discussie is reeds vakker hier gevoerd. Dus op het risco af dat ik als ouwe zeur uitgemaakt wordt . Eerst de zoek functie gebruiken .
RikTheMachine Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Bij de volgende berekening, begrijp ik iets niet. 10 - 6 + 2 = 6 *knip* Volgens mij gaat hier Meneer van Dalen juist wel op. Omdat aftrekken en optellen gelijk zijn aan elkaar en je dat van links naar rechts doet...
Ruud4d Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Ruud, je geeft eigenlijk direct je eigen antwoord. 10/(5*5) is 0,4 eerst de haakjes wegwerken en dan verder gaan. Bij 10/5*5 gewoon van links naar recht en is 10. Maar deze discussie is reeds vakker hier gevoerd. Dus op het risco af dat ik als ouwe zeur uitgemaakt wordt . Eerst de zoek functie gebruiken . @ @rend Ik weet het. Maar ik wilde gewoon nog wat verwarring zaaien
Ketelbinkje Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Ruud, je geeft eigenlijk direct je eigen antwoord. 10/(5*5) is 0,4 eerst de haakjes wegwerken en dan verder gaan. Bij 10/5*5 gewoon van links naar recht en is 10. Maar deze discussie is reeds vakker hier gevoerd. Dus op het risco af dat ik als ouwe zeur uitgemaakt wordt . Eerst de zoek functie gebruiken . @oude zeur: Je hebt gelijk, maar om toch maar de puntjes op de i te zetten: dit heeft niets met wiskunde van doen, maar alles met algrebra. Wordt niet meer geleerd en alles wordt onder het kopje wiskunde geplaatst. heb ik nu weer een discussie gestart?
team_wolfje Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 (bewerkt) 10 - 6 + 2 = 6 Ik had verwacht dat volgens het mijnheer van Dale regeltje, het 2 zou moeten zijn Eigenlijk dus zo 10 - ( 6 + 2 ) = 2 Om alle verwarring te voorkomen gewoon bij het maken van een cache de berekening de haakjes gebruiken.Dat zou voor iedereen (ahum) te begrijpen zijn en voorkomt rare dingen "in het veld". In dit geval dus (10-6)+2=X of 10-(6+2)=X. Mijnheer Van Dale dus lekker even buitenspel gezet . 4 november 2006 bewerkt door team_wolfje
fiorinda Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 bovengenoemde sommetjes kom ik meestal nog wel uit, maar bij mij ontstaat altijd verwarring als in de berekening van de coordinaat 2A ofzo staat Als A dan bijvoorbeeld 5 is moet je het dan lezen als 25 of als 2*5=10. Een enkele keer geeft de beschrijving aan hoe je het moet zien, maar meestal niet. Is hier een standaard voor of is het net zoals de bedenker het heeft bedacht?
Ketelbinkje Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 bovengenoemde sommetjes kom ik meestal nog wel uit, maar bij mij ontstaat altijd verwarring als in de berekening van de coordinaat 2A ofzo staatAls A dan bijvoorbeeld 5 is moet je het dan lezen als 25 of als 2*5=10. Een enkele keer geeft de beschrijving aan hoe je het moet zien, maar meestal niet. Is hier een standaard voor of is het net zoals de bedenker het heeft bedacht? Een goede vraag! Ik worstel hier ook regelmatig mee. Misschien is het tijd om rekenrgels voor den cachebedenker op te stellen Maar eigenlijk wil je zoiets niet... het belast de reviewer, maar je zou ook kunnen stellen leef de rekenregels na. a =5 dan is: 2 . a gelijk aan 2 . 5 = 10 en 2a gelijk aan 25 en 2^a gelijk 2 . 2 . 2 . 2 . 2 = 2^5 = 128 (2 tot de macht 5)
Kruimeldief Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 bovengenoemde sommetjes kom ik meestal nog wel uit, maar bij mij ontstaat altijd verwarring als in de berekening van de coordinaat 2A ofzo staatAls A dan bijvoorbeeld 5 is moet je het dan lezen als 25 of als 2*5=10. Een enkele keer geeft de beschrijving aan hoe je het moet zien, maar meestal niet. Is hier een standaard voor of is het net zoals de bedenker het heeft bedacht? Het klopt dat Meneer van Dale niet meer geldig is, hoe je het ook 30 jaar geleden geleerd hebt. Voor mij is dat al 40 jaar geleden Toch zou ik het ook lezen en berekenen achter elkaar. Daarom zijn die haakjes ook zo fijn Voor 2A zou ik het anders lezen. Ik kom heel veel van deze berekeningen tegen in de opdrachten van coördinaten maar ben eigenlijk weinig anders tegengekomen dan dat de 2 een 2 is. Als A dan een 5 is, dan is het antwoord 25 Wiskundig (?) zou je het willen zien als 2A = 2 x waarde van A, (of is het nu A in kwadraat?) maar dat geldt in de regel niet voor de berekeningen in een coördinaat. Wij gebruiken voor 2x de waarde van A dan de (2*A). En dit is ook de bedoeiling als ik dit soort sommetjes bekijk bij alle caches en de gezochte coördinaat weet. De 2 staat als gegeven in de coördinaat voor die positie. De A is een gegeven voor de volgende positie. Dus iets als: N 52°(2*B)X.2AY' - E006°XA.(A+B)1G' wordt N 52°45.235' - E006°53.511' als: A = 3 B = 2 G = 1 X = 5 Y = A+B (grapje dus) Hmm moest code gebruiken omdat anders sommige tekens met haakjes ineens smilies worden.
Ketelbinkje Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 (bewerkt) bovengenoemde sommetjes kom ik meestal nog wel uit, maar bij mij ontstaat altijd verwarring als in de berekening van de coordinaat 2A ofzo staat Als A dan bijvoorbeeld 5 is moet je het dan lezen als 25 of als 2*5=10. Een enkele keer geeft de beschrijving aan hoe je het moet zien, maar meestal niet. Is hier een standaard voor of is het net zoals de bedenker het heeft bedacht? Het klopt dat Meneer van Dale niet meer geldig is, hoe je het ook 30 jaar geleden geleerd hebt. Voor mij is dat al 40 jaar geleden * knip * O dat is een hele gevaarlijke opmerking! Meneer van Dale Wacht nog steeds op antwoord, maar ik vrees dat hij niet zo goed begrepen wordt. Een voorbeeld: Wortel 4 schrijf ik als SQRT(4) = 2 Nu een voorbeeld SQRT(2^4 . (2^2 . 4 + 3 . 2^3 / SQRT(36) - SQRT(16))) Volgens meneer van Dalen eerst het machts verheffen: SQRT(2^4 . (4. 4 + 3 . 8 / SQRT(36) - SQRT(16))) Nu gaat meneer van Dalen vermenigvuldigen of delen in de volgorde van links naar rechts SQRT(16. ( 16 + 24 / SQRT(36) - SQRT(16))) Nu gaat meneer van Dalen de wortels trekken SQRT(16 . (16 + 24 / 6 - 4)) Nu moet meneer van Dalen volgens zijn eigen regel eerst gaan delen: SQRT(16 . ( 16 + 4 - 4)) Tot slot SQRT(16 .16) Antwoord 16 Volgens mij mag je nog steeds stellen: Volgens Bartjens geldt nog steeds Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord ROCKS! Maar zo leerde Bartjens ons vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig en moeten net als bij optellen en aftrekken in rekenvolgorde (van links naar rechts) worden afgehandeld. 4 november 2006 bewerkt door Ketelbinkje
zitawalk Geplaatst 4 november 2006 Geplaatst 4 november 2006 Iets anders waar wij geregeld tegen aan lopen is de letterwaarde van een woord. Volgens ons is dat altijd doorgerekend tot 1 cijfer. Helaas komen we geregeld tegen dat alle letterwaarde bij elkaar worden opgeteld en dat de totale som wordt bedoeld. Het staat er dan niet duidelijk bij wat de bedoeling is, en zo loop je dan totaal de verkeerde kant op . Zijn hier duidelijke regels voor?? Judith
Aanbevolen berichten