Kluskabouterin Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 Wij gaan volgende week op vakantie naarTsjechië en willen daar uiteraard gaan cachen. Tot nu toe zocht ik van tevoren caches op in de buurt waar we heengingen en nam daarvan dan printjes mee. Dat is natuurlijk niet de meest moderne manier Nu overwegen we de aanschaf van een pda om ter plekke te kunnen zien welke caches er in de buurt allemaal te doen zijn. Ik heb in een log wel eens iets gelezen van iemand die onderweg de caches te voorschijn zag 'ploppen' op zijn pda. Zoiets lijkt ons ook wel wat, maar wat heb je daarvoor nodig, behalve de pda? Wat voor software? Hoe gaat dat in zijn werk? En is het handig om pocketqueries te maken? Ik heb daar wat over zitten lezen, maar begrijp nog niet echt hoe dat werkt. Ben wel premium member, dus dat is geen probleem. Wie kan ons helpen? Alvast bedankt, Manon.
Blauwvinger Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 Queries zijn verschrikkelijk handig. Zelf maak ik bijvoorbeeld altijd een querie van onze vakantieplek. Een centrumcoördinaat en een straal ingeven en Bingo, een groot aantal caches rondom je vakantieplek. Die querie kan je importeren in GSAK. Vanuit GSAK kan je dan weer verschillende exports maken. Zo maak ik zelf een .wpt voor OziExplorer(CE), een .ov2 voor TomTom (waarschijnlijk het 'ploppen') en een .html voor de cachebeschrijvingen. Op deze manier heb je alles in de PDA opgeslagen. Op het forum en in GSAK is verder veel informatie te vinden.
De Armadillo's Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 Queries zijn verschrikkelijk handig. Zelf maak ik bijvoorbeeld altijd een querie van onze vakantieplek. Een centrumcoördinaat en een straal ingeven en Bingo, een groot aantal caches rondom je vakantieplek. Die querie kan je importeren in GSAK. Vanuit GSAK kan je dan weer verschillende exports maken. Zo maak ik zelf een .wpt voor OziExplorer(CE), een .ov2 voor TomTom (waarschijnlijk het 'ploppen') en een .html voor de cachebeschrijvingen. Op deze manier heb je alles in de PDA opgeslagen. Op het forum en in GSAK is verder veel informatie te vinden. Betekent bovenstaande nu dat je tijdens je vakantie geen internettoegang nodig hebt?
Pa en Ma Beer Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 Queries zijn verschrikkelijk handig. Zelf maak ik bijvoorbeeld altijd een querie van onze vakantieplek. Een centrumcoördinaat en een straal ingeven en Bingo, een groot aantal caches rondom je vakantieplek. Die querie kan je importeren in GSAK. Vanuit GSAK kan je dan weer verschillende exports maken. Zo maak ik zelf een .wpt voor OziExplorer(CE), een .ov2 voor TomTom (waarschijnlijk het 'ploppen') en een .html voor de cachebeschrijvingen. Op deze manier heb je alles in de PDA opgeslagen. Op het forum en in GSAK is verder veel informatie te vinden. Betekent bovenstaande nu dat je tijdens je vakantie geen internettoegang nodig hebt? Ja
Team Ace Pro Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 Queries zijn verschrikkelijk handig. Zelf maak ik bijvoorbeeld altijd een querie van onze vakantieplek. Een centrumcoördinaat en een straal ingeven en Bingo, een groot aantal caches rondom je vakantieplek. Die querie kan je importeren in GSAK. Vanuit GSAK kan je dan weer verschillende exports maken. Zo maak ik zelf een .wpt voor OziExplorer(CE), een .ov2 voor TomTom (waarschijnlijk het 'ploppen') en een .html voor de cachebeschrijvingen. Op deze manier heb je alles in de PDA opgeslagen. Op het forum en in GSAK is verder veel informatie te vinden. Betekent bovenstaande nu dat je tijdens je vakantie geen internettoegang nodig hebt? Ja Ik ben het hier helemaal mee eens. Wij gebruiken ook GSAK om exports te maken naar Tomtom en cachemate. Werkt als een speertje. Mocht je een laptop hebben en internet toegang op je vakantie adres kan je af en toe de GSAK database nog updaten ook.
Kluskabouterin Geplaatst 22 juli 2007 Auteur Geplaatst 22 juli 2007 Klinkt allemaal mooi, maar OZI heb ik niet. Als je een pda hebt met geïntegreerde Tomtom en je hebt GSAK erop, en je maakt dan van tevoren zo'n query, kun je dan ook uit de voeten?
Jurgen & Co Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 Even voor alle duidelijkheid. GSAK loopt niet op een pda. Of er moet al een uitzonderring zijn. - Je hebt GSAK op je PC/Laptop - Je vraagt een PQ aan bij GC.com - Je laadt deze in GSAK - In GSAK kun je dan allerlei filters uitvoeren. - Vanuit GSAK kun je op allerlei manieren exporteren naar diverse programma's. - Om steeds wederkerende handelingen makkelijker te maken kun je gebruik maken van macros
Geo-Hoppers Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 (bewerkt) Er is zelfs door ons gewardeerd geocachelid Kapitein Haak een hele uitleg over gegeven op zijn website. Dus alles even doorlezen en een kind kan de cache doen. http://kapitein-haak.geocacher.nl/pda2.htm Op de startpagina van Haak staat ook een link hoe je de POI ( het zo door jullie genoemde "ploppen" ) op de PDA cq navigatiesoftware kun plaatsen. Let wel, je heb dus het een en ander nodig om dit allemaal werkend te krijgen en waarschijnlijk nog maar erg kort tijd voor de vakantie. Dus of dat allemaal op tijd gaat lukken.....? Hardware: PC of Laptop, PDA met navigatiesysteem ( TomTom oid.) Software : TomTom (oid), GSAK(probeerversie gratis) en eventueel POIEdit (gratis) en POIconverter. Mijn tip: Als je al een PDA wilt kopen met daarop bv TomTom, kijk dan erg goed naar de max. bedrijfstemperatuur. De mijne ( HP Ipag 6515) heeft een max. van 40 gr. En staande voor mijn voorruit en in de volle zon, samen met de eigen temp en die van de lader, veroorzaakt deze temp. zomers uitval van de laadfunctie van de batterij en een correcte werking ( volledig de weg kwijt) door te hoge temperaturen. Dit was voor mij de aanleiding om een TomTom One XL aan te schaffen ( Max. 55 gr.) ( Maar daar kunnen dan weer geen cachebeschrijvingen op ) 22 juli 2007 bewerkt door Geo-Hoppers
Kluskabouterin Geplaatst 22 juli 2007 Auteur Geplaatst 22 juli 2007 Enorm bedankt allemaal voor zover. De PDA met Tomtom is besteld, de eerste query gemaakt, en ik ben me aan het verdiepen in de help van GSAK en de pagina's van Haak. Wordt nog een druk weekje, maar wel leuk!
marelo Geplaatst 22 juli 2007 Geplaatst 22 juli 2007 Probeer ook eens Gpxsonar voor de PDA. Dit is erg te vergelijken met GSAK op de PC. De GPX files van GC.COM of GSAK kun je hiermee inlezen. Hierna krijg je een overzicht van al je caches en kun je onderweg nog notities maken of een cache als gevonden aanmerken (het loggen moet nog steeds op GC.com). Ook de cachebeschrijving is op te vragen zonder dat je een internet verbinding jodig hebt. Je moet alleen opletten: Er komen geen plaatjes mee in de cachebeschrijvingen. Als je plaatjes nodig hebt dan moet je ze uitprinten of met spoilersync verzamelen en op je PDA kopieren. Alles bij elkaar vraagt het nog best wat uitproberen en spelen, maar wij willen niet meer terug naar die stapels papier....
hneel Geplaatst 4 augustus 2007 Geplaatst 4 augustus 2007 Ik gebruik zelf het programma Beelinegps op de PDA en daar gaat dat heel makkelijk mee. Je moet dan een query downloaden en op de PDA opslaan en die importeren in het programma. Dan zie je op het scherm de caches en die kan je vervolgens selecteren en de geocache info laten zien. Dan wordt een Internet Explorer schermpje geopend. Dat ziet er bijna precies zo uit als de geocaching.com pagina's op de PC.
BigFurryMonster Geplaatst 4 augustus 2007 Geplaatst 4 augustus 2007 Ik gebruik zelf het programma Beelinegps op de PDA en daar gaat dat heel makkelijk mee. Je moet dan een query downloaden en op de PDA opslaan en die importeren in het programma. Dan zie je op het scherm de caches en die kan je vervolgens selecteren en de geocache info laten zien. Dan wordt een Internet Explorer schermpje geopend. Dat ziet er bijna precies zo uit als de geocaching.com pagina's op de PC. Inclusief plaatjes? Dus: Pocketquery van gc.com + BeelineGPS + PDA en je bent er helemaal klaar voor? Dat klinkt eenvoudiger dan via GSAK. Zijn er kosten verbonden aan BeelineGPS ?
Krolik Geplaatst 4 augustus 2007 Geplaatst 4 augustus 2007 (bewerkt) Volgens mij is Beelinegps zonder afbeeldingen. Zelf gebruik ik het gratis programma (Cachewolf op de PDA. En dat is idd: Pocketquery van gc.com -> invoeren in Cachewolf op de PDA -> en lezen maar! Met éénvoudige tabladeren: één voor lijst met caches één voor summiere info over de cache (multi, maker ed) één voor de uitgebreide cache beschrijving één voor de afbeeldingen één voor de logs en hints En dan zijn er nog meer mogelijkheden zoals: notities toevoegen, compas, kaarten importeren etc. Het inladen van pocketquery duurt wel lang. En hoe in de praktijk werkt weet ik nog niet, omdat wij volgende week op vakantie het pasgaan proberen. 4 augustus 2007 bewerkt door Krolik
Bappie-NL Geplaatst 4 augustus 2007 Geplaatst 4 augustus 2007 Zelf gebruik ik het gratis programma (Cachewolf op de PDA. En dat is idd: Pocketquery van gc.com -> invoeren in Cachewolf op de PDA -> en lezen maar! Met éénvoudige tabladeren: één voor lijst met caches één voor summiere info over de cache (multi, maker ed) één voor de uitgebreide cache beschrijving één voor de afbeeldingen één voor de logs en hints En dan zijn er nog meer mogelijkheden zoals: notities toevoegen, compas, kaarten importeren etc. Het inladen van pocketquery duurt wel lang. En hoe in de praktijk werkt weet ik nog niet, omdat wij volgende week op vakantie het pasgaan proberen. Dus bij CacheWolf staan de afbeeldingen ook niet tussen de tekst zoals ze op gc.com te zien zijn? Wat voor kaarten kun je importeren? Tja, sorry mijn Duits is net zo goed als mijn Timboekoes. Zelf gebruik ik CacheMate sinds kort naast GSAK. De reden dat ik CacheMate heb aangeschaft is dat ook ik binnenkort een weekje zo maar even on Holiday wil zijn en het mij wel handig leek dat je de logs in ieder geval s'avonds voor je tentje in de PDA kunt zetten, TB's enzo erin bij kunt houden. Voorheen deed ik dat met losse notes, maar ik ben bang dat dat er na een week te on-organised uit gaat zien. Jammer weer dat CacheMate niet net als GSAK ook even het icoontje van de cache laat zien in de lijst. Maar paperless cachen bestaat voor mij pas als er geen uitgeprinte overzichtskaarten weer mee hoeven. Ik heb een pracht van een macro, die op een schiterende wijze alle geselecteerde caches vanuit GSAK in Google Maps zet. Op de laptop ziet dat er zeer gelikt uit, maar overzetten naar de PDA is weer niet mogelijk en dat is zéér spijtig. Want zo heb ik vandaag dus maar weer mijn inktcardridgen vervangen. Naast GSAK en CacheMate gebruik ik TT voor in de auto. Alle caches in heel NL staan er op, m.u.v. die ik al gevonden heb. Ook hier weer een super handig macrootje vanuit GSAK. Dus als ik onderweg ben zie ik precies waar de dichtsbijzijnde cache ligt. Echter om zo een dag cachen te plannen vind ik niets. In de auto stappen en dan maar zien wanneer je de eerste cache tegenkomt, vandaar dat ik nog altijd nog steeds overzichtskaarten uitprint en mee neem. Wanneer iemand hier een oplossing voor weet dan luister ik daar graag naar! Sunny...
Aanbevolen berichten