Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben bezig over te stappen op Linux, voor mijn desktop. Om precies te zijn: Ubuntu 7.04, Feisty Fawn. Tot nu toe ben ik erg tevreden. Ik heb wel een beetje zitten puzzelen met het zoeken naar Linux-equivalenten voor de software die ik onder WinXP gebruikte. Misschien dat iemand zijn voordeel kan doen met mijn ervaringen.

Voor het up- en downloaden van waypoints, routes en tracks gebruik ik GPSBabel. Let op -- in tegenstelling tot wat er op de website van GPSBabel wordt vermeldt, is het niet nodig om zelf een kernel te compileren om met Garmin-units met USB te kunnen communiceren. Via de garmin-gps kernel module wordt er een seriele poort aangemaakt die gewoon gebruikt kan worden. Met de commandline:

gpsbabel -i garmin -f /dev/ttyUSB0 -o gpx -F tracklog.gpx -r -t -w

kan ik met de normale kernel gewoon de informatie downloaden van mijn Garmin GPSMAP 60CSX.

Ook een aanrader: de geo-* tools, waar allerlei scripts in zitten om automatisch informatie van geocaching.com te downloaden in GPX-formaat.

Zijn er nog andere geocachers die gebruik maken van Linux? Wat zijn jullie tips en trucs?

Geplaatst

Ik ben mij ook aan het orienteren op Linux, echter Mapsource draait alleen onder windhoos.

Ik merk als 98se gebruiker inmiddels dat men de gebruikers op verschillende manieren probeeert te dwingen om up te daten naar de nieuwste windhoos versie.

Zelfs hier!

De chat werkt niet op mijn 98se computers (2x laptop en de desktop).

De firma scheit iedere 3 jaar een nieuwe besturingssysteem uit, met in iedere versie steeds meer onnodige ballast.

Toendertijd werd a mess dos bij een nieuwe computer geleverd voor 'n FL 40 en nu Vista??

De benzine is in die tijd amper4x zo duur gworden, trek de vergelijking maar eens!

Bovendien dat geneuzel dat je voor ieder nieuw moederboard een nieuwe licentie moet aanschaffen!

Geplaatst
Bovendien dat geneuzel dat je voor ieder nieuw moederboard een nieuwe licentie moet aanschaffen!

Misschien een idee om eerst eens te kijken hoe het werkelijk zit?

Daarnaast, dan koop je toch lekker een mac? Steeds meer (zelfs garmin) software werkt ook op de mac. Wat gaan we zometeen krijgen, topics dat we het onprettig vinden dan mapsource niet werkt op de comodore64 omdat dat zo lekker werkt. zucht. :blink:

Geplaatst (bewerkt)
Daarnaast, dan koop je toch lekker een mac?
Ha!

Een mooi gestilleerde doos kopen voor dubbel zoveel.

Ik weet wel dat er veel mannen intrappen........

Steeds meer (zelfs garmin) software werkt ook op de mac.
Op Garmin stond zoiets, maar het moet nog gebeuren.
Wat gaan we zometeen krijgen, topics dat we het onprettig vinden dan mapsource niet werkt op de comodore64 omdat dat zo lekker werkt. zucht. :blink:
Comodore64! Jak

/me had een Sinclair ZX81 en er staat nu nog een Sinclair Spectrum 48k met uitbreidingsboard en verschillende QL's met een Goldcard, Thrumpf card, hd interface.

Ik ga vanavond Sugar downloaden.

Het besturingsysteem voor de OLPC.

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst

Ik gebruik wel linux (Kubuntu Edgy), maar voor het cachen switch ik nog steeds om naar Windows. De reden: GSAK heb ik niet aan het lopen gekregen met Wine. En omdat dat mijn belangrijkste tool is laat ik het zo maar even. Maar misschien is er nog wat mogelijk met virtualisatie. Ga ik eens mee prutsen als ik tijd heb, maar om de een of andere reden *kuch*geocaching*kuch* heb ik daar niet zoveel meer van..... :blink:

Geplaatst

Ik heb inmiddels een dual boot van linux en windows. Helaas draait mapsource niet op linux, en ik ben verslaafd aan mapsource :blink: Ideaal programma om een cache route mee uit te zetten.

Ik krijgt het trouwens ook niet met wine of crossover aan de prat.

Ik merk als 98se gebruiker inmiddels dat men de gebruikers op verschillende manieren probeeert te dwingen om up te daten naar de nieuwste windhoos versie.

Tja, 98 is inmiddels ook wel 9 jaar geleden, de gps die je toen had gebruik je nu ook vast niet meer. Ik moet er ook niet aan denken om nog met windows 98 te moeten werken.

Geplaatst
Daarnaast, dan koop je toch lekker een mac?
Ha!

Een mooi gestilleerde doos kopen voor dubbel zoveel.

Ik weet wel dat er veel mannen intrappen........

Steeds meer (zelfs garmin) software werkt ook op de mac.
Op Garmin stond zoiets, maar het moet nog gebeuren.
Wat gaan we zometeen krijgen, topics dat we het onprettig vinden dan mapsource niet werkt op de comodore64 omdat dat zo lekker werkt. zucht. :blink:
Comodore64! Jak

/me had een Sinclair ZX81 en er staat nu nog een Sinclair Spectrum 48k met uitbreidingsboard en verschillende QL's met een Goldcard, Thrumpf card, hd interface.

Ik ga vanavond Sugar downloaden.

Het besturingsysteem voor de OLPC.

Als je het jezelf niet al te moeilijk wilt maken, kan je beter proberen een beetje met de tijd mee te gaan..

Geplaatst

Tja, Mapsource en GSAK laten zich nog niet goed draaien met Wine. Daarom heb ik mijn WinXP partitie ook nog niet weggegooid...

GSAK gebruik ik niet (doe alles met het handje), maar Mapsource heb ik af en toe nodig om de kaarten in de unit te updaten. Dat doe ik echter niet dagelijks, dus voor het 'normale' werk kan ik goed uit de voeten met de diverse Linux alternatieven.

(Overigens had ik gehoopt dat er wat ervaringen en tips uitgewisseld zouden worden in dit draadje, en dat het niet zou verzanden in MS-bashing. Daar schieten we niks mee op.)

Geplaatst

Linux op de desktop heb ik sinds 1998; begonnen met fvwm (dacht ik; ben het al weer vergeten) en later KDE1/2/3. De praktijkervaring die ik heb is dat het allemaal wel leuk lijkt om Windows programmatuur op de Linux Desktop te willen hebben, maar het is het allemaal niet echt. Het is een beetje of je een Porsche motor in een Ferrari wilt bouwen (of andersom); allebei prachtige producten maar combineer ze niet. Maak gewoon een keuze.

Het aantal programma's voor Windows is nu eenmaal uitgebreider dan het Linux aanbod. Dat is een kwestie van marktwerking. Windows programma's verkopen goed en Linux is vaak op GPL gebouwd waardoor jouw product ook GPL moet zijn. Zo zal het blijven.

Veel programma's zijn er dus niet op Linux. Programmaatjes om tracks, waypoints etc te downloaden zijn er wel. Kaartmateriaal is er niet en ik ken alleen gpsdrive wat ook met kaarten werkt. Als ik het me goed herinner moet je je topokaarten allemaal opnieuw indelen en calibreren omdat de kaarten een vaste grootte moeten hebben. Rampenplan dus.

Tja, en je waypoints/tracks/routes in Linux te beheren en je kaarten in windows is ver van efficient te noemen.

Voor mij is het enige goede alternatief vmware, wat je vandaag de dag gratis kunt gebruiken op zowel linux als windows.

(Overigens had ik gehoopt dat er wat ervaringen en tips uitgewisseld zouden worden in dit draadje, en dat het niet zou verzanden in MS-bashing. Daar schieten we niks mee op.)

Nee, laten we het eens over Ubuntu hebben. Ik heb toch een jaar of 15 Unix/Linux ervaring maar ik blijf dat toch een wanproduct vinden. :blink:

OpenSuSE en Windows XP; dat zijn toch wel mijn fiets en auto voor de computer.

Geplaatst

Geotoad draait ook op Linux.

volgens mij gewoon met "apt-get install geotoad" te installeren.

Met Geotoad kan je gpx bestanden maken van bv alle caches binnen een straal van 10 km van je huis, die je nog niet gevonden hebt.

succes met Ubuntu!

geokunis2

• 9 months later...
Geplaatst

Tijd om dit oude draadje nog eens op te rakelen, met het idee dat er misschien iemand later nog zijn voordeel mee kan doen.

Zoals hierboven al staat, heb ik een Garmin GPSMAP 60CSx. Downloaden van de tracklog enzo ging allemaal prima met gpsbabel, maar uploaden bleef onbetrouwbaar. Daar had ik nog steeds Mapsource op de PC van mijn vrouw voor nodig. Maar nu heb ik dat ook werkend!

Ik ben onlangs van Feisty geupgrade naar Gutsy, dus ik weet niet zeker of mijn ervaringen hiermee universeel zullen zijn. Enig uitproberen is dus aan te raden als een en ander toch niet werkt.

De gpsbabel die in de Ubuntu repositories staat, is versie 1.3.3, maar versie 1.3.4 is inmiddels al lang uit. Ik heb het volgende gedaan:

- Via Synaptic de package gpsbabel helemaal verwijderd;

- Expat en libusb geinstalleerd met "sudo apt-get install expat libexpat-dev libusb-dev";

- Source van gpsbabel 1.3.4 gedownload, via de download pagina;

- Source uitgepakt met "tar -xvzf gpsbabel-1.3.4.tar.gz";

- Die directory in gegaan met "cd gpsbabel-1.3.4";

- De Makefile automatisch laten genereren met "./configure";

- De source laten compileren met "make";

- Je hebt nu een executable gpsbabel. Met "sudo make install" wordt die op een plek in je pad gezet (in /usr/local/bin);

- Nu moet de kernel-module 'garmin-gps' nog gedeactiveerd worden. Ik heb daarvoor de instructies voor Dapper gebruikt van deze pagina over de Hotplug functionaliteit.

- Nu kan je een GPX-file uploaden met het commando "gpsbabel -r -t -w -i gpx -f [GPXFILE] -o garmin -F USB:"

- Downloaden gaat natuurlijk precies andersom. :)

(Overigens is gpsbabel ook voor niet-Linux gebruikers een aanrader, als je bijvoorbeeld je tracklog op Google Earth geprojecteerd wilt hebben, en dergelijke.)

Geplaatst

Vandaag de nieuwste ubuntu (hefty heron)binnegehaald en onder vmware geinstalleerd. Ziet er netjes uit, en draait zo te zien wat beter dan feisty fawn.

Zal ook eens verdiepen in Geocachingtools onder linux. klinkt wel aardig.

• 2 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)
Vandaag de nieuwste ubuntu (hefty heron)binnegehaald en onder vmware geinstalleerd. Ziet er netjes uit, en draait zo te zien wat beter dan feisty fawn.

Zal ook eens verdiepen in Geocachingtools onder linux. klinkt wel aardig.

Iemand al ervaring met het Linux project Qlandkarte?

Ik zelf nog niet maar aan de screenshots en features te zien een heel aardige suggestie voor GPSen en Linux.

Schijnt ook in de Ubuntu repositories aanwezig te zijn (moet ik nog even checken, ik gebruik meestal Pardus Linux en geen Ubuntu, maar die heb ik als tweede distro ook wel geinstalleerd staan).

Verder: "For SuSE and Fedora binaries use your package management tool to install QLandkarte as it is included in your distribution"

Grappig is dat dit programma juist voor Linux opgezet is maar "After more than a year online, QLandkarte has been ported to Win32 and OSX. " :beerchug:

http://www.qlandkarte.org/

en

http://qlandkarte.sourceforge.net/#

qla.gif

qlb.gif

List of implemented features:

Group Feature State

Maps Import collection of GeoTiff files

Convert raw bitmaps into GeoTiff

Export sub-area from GeoTiff

Zooming / moving

Relief shading

Print map

ok

Search

Google maps

ok

Diary

Built-in diary editor

Save / load diary as GPX

Save / Load diary as QLandkarte binary

Create diary from loaded data

Print diary

ok

Waypoints

Create waypoint

Edit waypoint

Delete waypoint

Move waypoint

Exchange waypoints with QLandkarte M

Save / load wayoints as GPX

Save / Load waypoints as QLandkarte binary

ok

Tracks

Show tracks on map

Purge / delete trackpoints

Edit track properties

Save / load tracks as GPX

Save / load tracks as QLandkarte binary

ok

Last Updated ( Friday, 25 April 2008 09:40 )

bewerkt door medman
Geplaatst

Die screenshots zien er leuk uit maar wat voor kaartmateriaal is het? Dat staat er niet bij.

Zulke tools zijn leuk mits ik mijn mapsource-kaarten kan gebruiken, immers, je wilt toch dezelfde kaarten gebruiken als die je op je gpsr gebruikt?

Mapsource-kaarten zijn onder linux helaas nog niet zonder bijkomst van een emulator of virtualmachine te gebruiken, dat zou echt een doorbraak zijn.

Ik gebruik nu een asus eeepc 701 met ubuntu (laptop met formaat zo groot als DVD-doosje) dus een dergelijke tool zou hier welkom zijn.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...