herriemans Geplaatst 10 maart 2007 Geplaatst 10 maart 2007 Als ik tijdens een tocht een nieuw waypoint in moet voeren doe ik dat met de 'mark' knop, en verander dan het coordinaat. Helaas kan ik dan niet meteen naar dit waypoint navigeren. Ik moet eerst ok drukken en dan met de 'find' knop het waypoint selecteren en 'ga naar' drukken. (met de etrex vista ging dat in 1 slag) Weet iemand een betere manier om waypoints in te voeren zodat je er meteen naar toe kan navigeren?
mayen Geplaatst 10 maart 2007 Geplaatst 10 maart 2007 herriemans heeft een 60CSX.... , daar weet ik helaas niets van, staat 't niet in de handleiding? 't Is natuurlijk wat lastig, geen zo'n engelstalige handleiding @herriemans, in je profiel staat nog de vista
Geopatra Geplaatst 11 maart 2007 Geplaatst 11 maart 2007 Als ik tijdens een tocht een nieuw waypoint in moet voeren doe ik dat met de 'mark' knop, en verander dan het coordinaat. Helaas kan ik dan niet meteen naar dit waypoint navigeren. Ik moet eerst ok drukken en dan met de 'find' knop het waypoint selecteren en 'ga naar' drukken. (met de etrex vista ging dat in 1 slag) Weet iemand een betere manier om waypoints in te voeren zodat je er meteen naar toe kan navigeren? Dit is de normale gang van zaken. Wil je het sneller dan moet je niet markeren, maar het bestaande waypoint zelf steeds wijzigen. Dan hoef je niet terug. Gevolg is wel dat je dan niet meer terug kunt kijken naar de gebruikte waypoints. Wat is wijsheid ? Ik wijzigde voorheen ook steeds het waypoint, maar soms miste ik daardoor de voorgaande waypoints. En als je ze mist had je ze dus nodig! Geopatra.
Lex Geplaatst 11 maart 2007 Geplaatst 11 maart 2007 (bewerkt) Bij de 60C(S)x zijn er twee manieren om met vrij weinig toetsaanslagen een nieuw waypoint aan te maken: 1. - Op de kaart met de cursor een plek aanwijzen. - ENTR (wilt u waypoint aanmaken) - Yes - ENTR Nu kun je de waypointpagina wijzigen. - Go To (ga naar dit vak) - ENTR 2. - MARK Nu kun je de waypointpagina wijzigen. Sluit veldwijzigingen af met PAGE; je hoeft noch bij het veld, noch voor de hele pagina naar OK. - FIND - FIND (de cursor staat op recentst gevonden punt, dat is het bedoelde waypoint) - ENTR (de cursor staat op 'Ga naar') - ENTR Vooral methode twee is handig, omdat na de wijzigingen twee maal een toets dubbel aanklikken volstaat. Je hoeft niets met een cursor op te zoeken, je kunt het met je ogen dicht doen. 11 maart 2007 bewerkt door lex
Ruud4d Geplaatst 11 maart 2007 Geplaatst 11 maart 2007 Wat ik altijd doe, is het volgende WP invoeren met MARK voordat ik het huidige WP als gevonden markeer. Even iets duidelijker: - Ik arriveer op het te zoeken WP. - Beantwoord de vraag en reken het volgende WP uit. - Voer het volgende WP in (en sluit af met OK). - Dan kom je terug in het scherm dat je had voor het markeren (ik gebruik hiervoor altijd de pijl). - Dan druk ik op gevonden. - Automatisch vraagt hij om het volgende dichtsbijzijnde WP te zoeken. - Dit werkt alleen als je de gesloten schatkistjes als symbool gebruikt voor een nieuw WP. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
SN@G Geplaatst 11 maart 2007 Geplaatst 11 maart 2007 Dit is inderdaad een optie die ik tov de etrex mis, maar wtf, het is een heerlijk apparaat....die 60CSx
Lex Geplaatst 11 maart 2007 Geplaatst 11 maart 2007 Dit is inderdaad een optie die ik tov de etrex mis, maar wtf, het is een heerlijk apparaat....die 60CSx Wat bedoel je nu met dat je deze optie mist?Wat Ruud4d beschrijft zit wel op de 60CSx.
speurvuur Geplaatst 14 september 2007 Geplaatst 14 september 2007 Over waypoints en gemak gesproken, wie kent voor de volgende zaken een snelle procedure?: - Hoe 'reset' je het volgnummer van waypoints (het lijkt erop dat hij alleen maar het getal op hoogt, ook al gooi je oude waypoints weg. - Hoe verwijder je op een snelle manier meedere waypoints uit je lijst? Nu moet ik steeds een waypoint openen en dan op 'wis' klikken. Als je dit met veel waypoints doet is dat veel werk en kost veel tijd. - Is het mogelijk om zelf een 'script' te maken oftewel dat je met 1 druk op de knop of met 1 icoontje uit het menu meerdere acties uit voert. Ik zou graag de mogelijkheid willen om wanneer ik begin met een cache te zoeken, ik op het beginpunt de tripteller en tracklog met 1 druk op de knop kan resetten. Nu moet ik dat met meerdere stappen door het menu doen. Een hoop vragen waarvan ik vermoed dat een ervaren 60csx gebruiker vast wel een snelle manier op gevonden heeft.....
Lex Geplaatst 14 september 2007 Geplaatst 14 september 2007 - Het toekennen van volgnummers gaat als volgt: Het nieuwe waypoint krijgt hetzelfde nummer als het laatste dat als naam een driecijfergetal kreeg. Als dit nummer al voorkomt wordt het eersthogere vrije driecijfergetal gebruikt. Je kunt dus een nieuwe reeks beginnen door zelf als naam een driecijfergetal te geven. Als je de menuoptie wis alle waypoints gebruikt begint de reeks weer met 001. - Je kunt waypoints ook per symbool wissen. Als je een ander symbool kiest krijgen alle volgende waypoints vanzelf ook dat symbool. Deze hele groep kun je dan in één handeling wissen. - Een script maken kan niet.
solletjes Geplaatst 14 september 2007 Geplaatst 14 september 2007 (bewerkt) Nog een oplossing voor de originele "ga naar" vraag: Vaak zet ik voordat we beginnen met een multi, de waypoints al in de GPS. Bijvoorbeeld via MapSource. Dan is het ook veel simpeler om goede namen te geven (typen gaat daar nu eenmaal makkelijker dan op je GPS). Doe je cache Pietje, dan maak ik WPs Pietje01, Pietje02, etc. Natuurlijk weet je de coordinaten nog niet, maar meestal wel een deel van de coord. De rest van de cijfers zet ik op 0. In het veld, doe ik dus geen "Mark" meer, maar gewoon een "Find" naar de naam van het volgende WP. Dan edit je de coordinaat en heb je meteen de "ga naar" optie. 14 september 2007 bewerkt door solletjes
AppieEnJoke Geplaatst 14 september 2007 Geplaatst 14 september 2007 Nog een oplossing voor de originele "ga naar" vraag:Vaak zet ik voordat we beginnen met een multi, de waypoints al in de GPS. Bijvoorbeeld via MapSource. Dan is het ook veel simpeler om goede namen te geven (typen gaat daar nu eenmaal makkelijker dan op je GPS). Doe je cache Pietje, dan maak ik WPs Pietje01, Pietje02, etc. Natuurlijk weet je de coordinaten nog niet, maar meestal wel een deel van de coord. De rest van de cijfers zet ik op 0. In het veld, doe ik dus geen "Mark" meer, maar gewoon een "Find" naar de naam van het volgende WP. Dan edit je de coordinaat en heb je meteen de "ga naar" optie. Dat is een goede tip ,we gaan hem morgen toepassen Het word goed weer zeggen ze !!! mijn man en ik gaan vogelvlucht Hoek van holland doen en die heeft toch heel wat waypoints groetjes Joke
superboppe Geplaatst 14 september 2007 Geplaatst 14 september 2007 Makkelijk verwijderen van waypoints in een Garmin: In Mapsource (op de PC) waypoints laden vanuit GPS, te verwijderen waypoints een bepaald symbool geven (gebruik meestal 'RIP'), waypoints terugsturen naar GPS, en dan op GPS in een keer alle waypoints van een bepaald symbool, in dit voorbeeld 'RIP', deleten. Voordeel: lijst met 'last found' en routes worden niet gewist, wat wel gebeurt als je alle waypoints delete, en dan vanaf PC de te bewaren punten naar GPS stuurt.
barnold Geplaatst 7 april 2008 Geplaatst 7 april 2008 Nog een oplossing voor de originele "ga naar" vraag:Vaak zet ik voordat we beginnen met een multi, de waypoints al in de GPS. Bijvoorbeeld via MapSource. Dan is het ook veel simpeler om goede namen te geven (typen gaat daar nu eenmaal makkelijker dan op je GPS). Doe je cache Pietje, dan maak ik WPs Pietje01, Pietje02, etc. Natuurlijk weet je de coordinaten nog niet, maar meestal wel een deel van de coord. De rest van de cijfers zet ik op 0. In het veld, doe ik dus geen "Mark" meer, maar gewoon een "Find" naar de naam van het volgende WP. Dan edit je de coordinaat en heb je meteen de "ga naar" optie. dat doe ik ook meestal. maar als het er niet van gekomen is dan moet je in het veld waypoints invoeren met "opvolgende" namen, zoals Pietje1, Pietje2. Op mijn oude GPS12 ging dat heel eenvoudig. Je selecteert Pietje1, op het schem met de waypoint gegevens verander je de naam in Pietje2 (dus maar een karakter wijzigen) en je wijzigt de coordinaten. Enter en je hebt je nieuwe punt Pietje2. Etc. Op mijn nieuwe 60csx lukt dit niet. Wijzigen van een naam is dan ook gewoon wijzigen van de naam van het bestaande punt. Kopieren van een waypoint lukt ook niet. Ik zie geen snellere oplossing dan de Mark, Wijzig, OK/Page, methode. Met als gevolg dat je steeds de namen van de toegevoegde punten moet wijzigen. Kan dit niet slimmer, sneller?
Aanbevolen berichten