Spring naar bijdragen

In Memoriam Reintje de Vos Geocoin


Ruud4d

Aanbevolen berichten

Ik heb begrepen dat er een aantal mensen zijn die nooit de topics bij Geocoins lezen en daardoor compleet hebben gemist dat er een coin voor Reintje de Vos is uitgekomen. Eigenlijk vind ik het belangrijk dat iedereen de mogelijkheid heeft om zo'n coin te bestellen. Ik hoop dan ook dat de moderators me deze vorm van crossposting en het in een verkeerd forum plaatsen van een artikel willen vergeven en dit bericht willen laten staan.

 

 

Op 7 december 2006 overleed Coen Boltjes, bij geocachers beter bekend als Reintje de Vos. Hij was webdeveloper voor de Stichting Geocaching Nederland.

 

Bij het afscheid van Coen op 12 december 2006 sprak Ronald Heirbaut (Heirbaut Hunter) voor de aanwezigen. Deze beschrijving is ook van zijn hand:

 

"Reintje de Vos, ofwel Coen Boltjes, was een geocacher die genoot van alles wat geocaching in zich had. De puzzel, de wandeling, het zoeken en alles wat zich er om heen afspeelde. Ondanks dat Coen alleen woonde en geen kinderen had, genoot hij van iedereen om zich heen en was een waar familiemens. Helaas is Coen na een kortstondig ziekbed in 2006 aan kanker overleden.

 

Coen was niet alleen geocacher in het veld, maar zeker ook op de computer. We kennen hem vooral van zijn kaarten, eerst de gewone kaarten, en later de googlemaps. Als hij in het ziekenhuis terecht komt, vraagt hij ongegeneerd kaarten te sturen. “Jullie krijgen altijd een kaart van mij, nu wil ik wel een kaart van jullie”, zei hij dan. Dat was zijn humor om zo bezig te zijn.

 

Geocaching was zijn lust en leven, tot op 3 december 2006 toe; dat was de laatste keer dat hij actief was. Altijd weer ideeën, verbeteringen, dingen die anders moesten, kwaliteit aanbrengen en zorgen dat de spulleboel op de rails bleef. Hij had een hekel aan mensen die iets te lui waren. Iemand die zijn cache niet kon vinden zonder voldoende gezocht en gecontroleerd te hebben, maakte hem kribbig. Bovendien zijn zijn caches ook best te vinden met zekere huisvrouwenlogica, dus kan iedereen hem vinden, zei hij dan.

 

Reintje, als geocachers denken we aan je terug met veel respect, dankbaarheid en waardering. Jij hebt geocaching op de kaart gezet, letterlijk en figuurlijk. Een man van weinig woorden op het forum, maar van vele daden en een prettige waterval van woorden in het echte leven. Een enthousiast verhaal over een nieuwe cache, verbeteringen op de website en nieuwe frutsels werden niet zelden gevolgd door de woorden “als je begrijpt wat ik bedoel”. Je deed wat je leuk vond, gedreven, professioneel en onbaatzuchtig. Als geocacher laat je ons twee geweldige caches na en 443 logjes van caches die je alleen of met anderen gevonden hebt.

 

Als webprogrammeur heeft Coen een enorme berg werk verzet rond de website. Uitsluitend voor zijn eigen plezier maakte hij dingen waarvan hij vond dat ze zinvol waren. Uitproberen en er iets van leren was ook een van zijn drijfveren. Dit alles met het constante bewustzijn dat meer dan 2000 mensen er dagelijks gebruik van maakten, zorgde hij voor een kwalitatief hoogwaardige website.

 

Voor veel mensen is het een eer en een trots om Coen persoonlijk te hebben gekend. Coen was een warm mens."

 

De “In memoriam – Reintje de Vos” Geocoin

 

Na het overlijden van Reintje de Vos bedachten een aantal mensen dat iets tastbaars als herinnering aan hem en zijn werk een goed idee zou zijn. En wat zou dan logischer zijn dan een geocoin? Na overleg met de familie en het bestuur van Stichting Geocaching Nederland zijn ze begonnen aan de uitwerking ervan. Er waren direct al ideeën over hoe de munt er uit zou moeten zien. Die werden uitgewerkt en naar de familie gestuurd. Zij waren het die de definitieve keuze maakten voor de ontwerpen. Die werden daarna ook weer voorgelegd aan het bestuur, dat haar goedkeuring gaf. Zodoende is deze geocoin ontstaan.

 

De voorkant is een afbeelding in reliëf van de avatar van Reintje met de tekst: 10/12/1960 ~ Reintje de Vos ~ 7/12/2006 ~ In Memoriam. De achterkant is een stilistische weergave van zijn DHZ-kaart, het geocaching-logo en de tekst: Coen Boltjes ~ Webdeveloper www.geocaching.nl. Er is gekozen voor een antiek zilveren uitvoering omdat daarin het ontwerp het beste uitkomt en het een ingetogen sfeer schept wat bij de munt past. De coin krijgt een eigen icoon dat door Groundspeak gratis ter beschikking wordt gesteld. Ontwerp, bestellingen en distributie worden kosteloos geregeld door geocoins.nl. Het spreekt voor zich dat ook de initiatiefnemers belangeloos hun bijdrage deden.

 

Opbrengst voor Natuurmonumenten

 

Bovenop de kostprijs voor de munt komt een klein bedrag om ter beschikking te stellen aan een goed doel. Daarbij is door de familie gekozen voor de Vereniging Natuurmonumenten. Dit is één van de organisaties die de bossen, waar wij als geocachers toch de meeste caches willen vinden, beheert. Zo kunnen we zorgen dat we door de munt te kopen ook de natuur een steuntje in de rug geven.

 

 

2CAM-00029S1-1.jpg

2CAM-00029S1-2.jpg

 

De coin is te bestellen bij Geocoins.nl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ruud,

 

Bedankt voor de tip. Ik ben zelf niet zo 'into coins' dus had deze aankondiging anders nooit gelezen.

 

Ik vind wel dat Reintje zoveel voor geocachend nederland gedaan heeft dat ie het verdient om op een bepaalde manier herdacht te worden. Ik heb meteen coins besteld, zal er in mijn beide caches een dumpen en hou er een lekker zelf.

 

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat het hier bekend is gemaakt. Reintje verdient deze mooie herinneringsmunt. En Natuurmonumenten is een prachtig doel. :huh:

We hebben er twee besteld. Een houden we zelf, de ander gaat op reis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...