thehose Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Cachers, Ik ben van plan om binnenkort een multie te gaan maken in een erg leuk gebied. Dit gebied is openbaar maar natuurlijk kun je er niet zomaar een cache verstoppen. Ik ben dus van plan een route uit te zetten IN dat gebied maar de uiteindelijk cache net BUITEN dat gebied, openbare ruimte, te verstoppen. Redenen: 1) Ik wordt erg flauw van alle regeltjes (en de mensen die er zo gek op zijn ) 2) Het gebied IS kwetsbaar en dan kan speuren naar de cache zelf, beter gebeuren op een minder kwetsbaar terrein. uiteraard is reden 2 doorslaggevend Ik wilde de beheerder wel op de hoogte stellen van het feit dat er gespeurd wordt op dat terrrein. Aanvaardbaar of niet? GreetZ, The Hose
Team-Eppie Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Dat gebeurd wel meer. In mijn optiek zelfs beter dan in een kwetsbaar gebied.
gpscaching.nl Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Cachers, Ik ben van plan om binnenkort een multie te gaan maken in een erg leuk gebied. Dit gebied is openbaar maar natuurlijk kun je er niet zomaar een cache verstoppen. Ik ben dus van plan een route uit te zetten IN dat gebied maar de uiteindelijk cache net BUITEN dat gebied, openbare ruimte, te verstoppen. Redenen: 1) Ik wordt erg flauw van alle regeltjes (en de mensen die er zo gek op zijn ) 2) Het gebied IS kwetsbaar en dan kan speuren naar de cache zelf, beter gebeuren op een minder kwetsbaar terrein. uiteraard is reden 2 doorslaggevend Ik wilde de beheerder wel op de hoogte stellen van het feit dat er gespeurd wordt op dat terrrein. Aanvaardbaar of niet? GreetZ, The Hose zolang je toestemming hebt voor de eindlocatie van de cache en er niet van de paden in dat gebied afgeweken hoeft te worden zie ik geen probleem. Als je overlast verwacht zou ik idd wel ff met de beheerder van dat gevoelige terrein overleggen ja. om problemen te voorkomen. maar wanneer het puur om wandelen gaat zou ik me daar niet eens druk over maken.
De Roode Loper Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 openbare ruimte, te verstoppen. GreetZ, The Hose Maar een openbare ruimte heeft ook een eigenaar, dus toestemming ? of ben je zelf de eigenaar.
Ruud4d Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Ik vrees dat als je de cache goedgekeurd wilt krijgen voor gc.com, je de regels toch in acht moet nemen. Ook al is een gebied openbaar, is het toch verstandig om toestemming te vragen aan de beheerder van het gebied om de route eroverheen te laten lopen. Hij zou dit kunnen weigeren op grond van een toename van bezoek en de kwetsbaarheid van het gebied. Dan is het aan jou om duidelijk te maken dat die toename minimaal is. Krijg je dan nog geen toestemming, leg de route dan niet! Anders verpest je het misschien voor de toekomst en voor anderen. Ga in overleg met die beheerder over wat wel kan. Goede kans dat hij een ander leuk gebied aanwijst. Geeft hij wel toestemming, dan kun je veel meer met hem voor de toekomst. Hij vertrouwt je nu namelijk.
Team WilP Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Cachers, 1) Ik wordt erg flauw van alle regeltjes (en de mensen die er zo gek op zijn ) GreetZ, The Hose De regeltjes zijn duidelijk Maar ff to the point zorg voor toestemming voor beide en geef aan hoe je de route wilt laten lopen, dan kun je hem in overleg altijd nog wat aanpassen. Zorg voor een goede verstandhouding voor nu en later dat levert alleen maar voordeel op. Heb op dit moment iets vergelijkbaars met een gebied van Natuur Monumenten.
thehose Geplaatst 18 januari 2007 Auteur Geplaatst 18 januari 2007 Hmmm en wie is verantwoordelijk voor een stuk grond langs de weg, achter een taluud? Provincie? Gemeente? "In Nederland mag niets tenzij er expliciet toestemming voor is....Het land van "Nee heb je, ja kun je krijgen...."
Ruud4d Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Hmmm en wie is verantwoordelijk voor een stuk grond langs de weg, achter een taluud? Provincie? Gemeente? "In Nederland mag niets tenzij er expliciet toestemming voor is....Het land van "Nee heb je, ja kun je krijgen...." Is het een provinciale weg? Gemeentelijke weg? Rijksweg? Dit is natuurlijk al een aanwijzing waar je het zou kunnen zoeken wat betreft de toestemming.
thex Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Is het ethisch: jazeker, is het slim: jazeker.
pyne Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Zet ook in je cachebeschrijving even dat de cache NIET in het kwetsbare gebied zelf verstopt is. Dan zal men ook bij een eventueel rekenfoutje niet op de verkeerde plaats gaan wroeten. Verder prima plan, wordt ook vaak zo gedaan door veel anderen.
TeamTobi Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Zo ging het eigenlijk jaren en wellicht nog steeds, De sloten en slootkanten, bruggetjes duikers ed in een kwetsbaar gebied zijn overigens eigendom van de waterschappen....dwz dat je niet persee bij de bosbeheerder moet zijn. Hier ligt overigens een gemeentebos waarvan de gemeente voor een klein deel eigenaar is en het grootste gedeelte eigendom is van ca. 15 verschillende particulieren, ik doel op het bos waar oa Hondsberger weerstand ligt..,
Remunj Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Hmmm en wie is verantwoordelijk voor een stuk grond langs de weg, achter een taluud? Provincie? Gemeente? "In Nederland mag niets tenzij er expliciet toestemming voor is....Het land van "Nee heb je, ja kun je krijgen...." In Nederland is het niet anders, het heeft zowel voordelen als nadelen. Voordeel het blijft behouden voor het nageslacht, nadeel, je moet alles eerst vragen.
Crankyhenkie Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Ik ben het met Ruud4d eens. Hou je vooral aan de regels van GC. Zeker gelet op het toenemend aantal hunters in ons kleine kikkerlandje is het heel belangrijk om het leuk en beheersbaar te houden voor iedereen. Natuurlijk kunnen regels soms op een creatieve wijze geïnterpreteerd worden
TinkerTeam Geplaatst 6 februari 2007 Geplaatst 6 februari 2007 Ik kan me het goed voorstellen. De cache waar wij mee bezig zijn, ligt op gemeenteterrein en dat grenst aan een gebiedje van het Provinciale Landschap. Ik vind van 1 partij toestemming regelen al een drama zo langzamerhand; laat staan van 2 partijen. Ik heb ervoor gekozen om het Provinciale Landschap-gebied niet op te nemen in de cache. Maar op zich zou ik het heel acceptabel en verantwoord vinden om daar wel een deel van de route over te laten lopen, zolang je geen plaatjes/nummertjes etc. aanbrengt in dit gebied. Je moet het dus doen met de bankjes/boomsoorten/infoborden die er toch al staan. En idd een melding in de cache-beschrijving voorkomt dat cachers in dat gebied gaan lopen zoeken (bijv. door een rekenfout). Als een deel van de route over een stukje openbare weg loopt, ga je toch ook niet Rijkswaterstaat (of wie dan ook) voor dat stukje toestemming vragen?
Ruud4d Geplaatst 6 februari 2007 Geplaatst 6 februari 2007 Ik kan me het goed voorstellen. De cache waar wij mee bezig zijn, ligt op gemeenteterrein en dat grenst aan een gebiedje van het Provinciale Landschap. Ik vind van 1 partij toestemming regelen al een drama zo langzamerhand; laat staan van 2 partijen. Ik heb ervoor gekozen om het Provinciale Landschap-gebied niet op te nemen in de cache. Maar op zich zou ik het heel acceptabel en verantwoord vinden om daar wel een deel van de route over te laten lopen, zolang je geen plaatjes/nummertjes etc. aanbrengt in dit gebied. Je moet het dus doen met de bankjes/boomsoorten/infoborden die er toch al staan. En idd een melding in de cache-beschrijving voorkomt dat cachers in dat gebied gaan lopen zoeken (bijv. door een rekenfout). Als een deel van de route over een stukje openbare weg loopt, ga je toch ook niet Rijkswaterstaat (of wie dan ook) voor dat stukje toestemming vragen? In principe heb je gelijk als je zegt dat het openbaar is. Iedereen mag er lopen. Of het nou met of zonder GPS is. Maar mijn ervaring is dat toestemming van de Provinciale Landschappen makkelijker te regelen is dan van de gemeenten. Als je de juiste persoon maar te pakken krijgt. Uitzondering daarop is misschien de gemeente Roermond waar we overal mogen leggen (binnen de door hen gestelde regels) en alleen maar even een mailtje met de cacheplaats/route hoeven te sturen De Landschappen hebben over het algemeen al vaker met het bijltje gehakt en dus zijn ze makkelijker met toestemming en de voorwaarden. Ben je eenmaal bekend bij iemand, is het ook weer makkelijker om de toestemming te krijgen. Maar ga er vooral niet vanuit dat toestemming binnen 3 weken geregeld is. Daar gaat over het algemeen wel wat langer overheen (vooral als het de eerste keer is).
Aanbevolen berichten