Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Team Polmske zit te denken aan een nieuwe GPS. Gaan we voor een magellan of een Garmin. Na de specs bekeken te hebben zit er niet veel verschil tussen deze, we zitten te denken aan een Garmin 60csx of een Magellan Explorist XL. Ik zal niet om de verschillen vragen, deze zijn volgens mij verwaarloosbaar. Een zelfde vraag zou kunnen zijn, wat is beter Mercedes of BMW ??.

Waar het ons om gaat is het verschil in de Map software, de ene gebruikt Mapsource de ander Mapsend. Weet iemand hier de verschillen tussen. Wij willen zo gedetailleerd mogelijk werken (voornamelijk in Nederland). Wie helpt ???.

Groetjes Polmske.....

Geplaatst

Wil je daar dan ook je GPS als routeplanner gebruiken of alleen als GPS met kaarten erop?

In het eerste geval heb je voor een Garmin namelijk twee software pakketten nodig: TopoNL en City Navigator. Voor de Magellan weet ik het niet.

Geplaatst

Vorig jaar hebben wij een nieuwe GPS aangeschaft en wij zaten ook te dubben tussen Magellan en Garmin. Uiteindelijk is het Garmin (Etrex Vista) geworden. Toen was met name doorslaggevend dat er meer kaartmateriaal van Garmin voorhanden is, dat het beter te verkrijgen was en het was goedkoper. Maar oed dat is dus alweer een jaar geleden. Vrienden van ons hebben beiden een Magellan (Sportrak Pro en een Explorist). De grootste verschillen die wij tussen de GPS-en merken, zijn dat de Garmin beter aftelt naarmate je dichter bij de cache bent (minder overshoot) en hij handzamer is. De Magellan heeft een beter ontvangst, hij is iets gebruiksvriendelijker, maar hij moet weer vaker geïnitialiseerd worden....

Het blijft een persoonlijke keuze. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor de Garmin 60GSX gaan, maar ja de Exporist XL heeft wel een groter scherm en hij is 200 euri goedkoper: ook niet onbelangrijk!

Succes met de keuze!

Groeten

Team Jemar

Geplaatst
Hallo,

Team Polmske zit te denken aan een nieuwe GPS. Gaan we voor een magellan of een Garmin. Na de specs bekeken te hebben zit er niet veel verschil tussen deze, we zitten te denken aan een Garmin 60csx of een Magellan Explorist XL. Ik zal niet om de verschillen vragen, deze zijn volgens mij verwaarloosbaar. Een zelfde vraag zou kunnen zijn, wat is beter Mercedes of BMW ??.

Waar het ons om gaat is het verschil in de Map software, de ene gebruikt Mapsource de ander Mapsend. Weet iemand hier de verschillen tussen. Wij willen zo gedetailleerd mogelijk werken (voornamelijk in Nederland). Wie helpt ???.

Groetjes Polmske.....

Ik heb me laten vertellen (firma Waypoint in Notter) dat de Magellan software verouderd zou zijn t.o.v. die van Garmin. Ook komen er minder vaak nieuwe modellen uit, wat zou kunnen duiden dat door Thales (de moedermaatschappij) er minder geld wordt gestoken in ontwikkeling.

Geplaatst

Ik heb zelf een Magellan eXplorist 210. De XL is zijn grote broertje maar zit in dezelfde behuizing.

Tijdens mijn overweging heb ik de Garmin tegenhanger (Legend) ook overwogen. Kwa functies waren ze vrijwel identiek. Echter... de eXplorist is gedurende een 1 uur waterdicht tot op een diepte van 50cm. Het is dus geen grote ramp om hem een keer in een beekje te laten vallen... Wat geen onwaarschijnlijk risico is tijdens het cachen.

Ook de zacht rubbere buitenkant voelt zeer robuust, dit in tegenstelling tot het harde plastic van de Legend.

Wat betreft het ontvangst ben ik zeer tevreden over mijn eXplorist. Waar de Legend het nog wel eens af liet weten, ging de eXplorist stucg verder, en dat was niet alleen op een rechte lijn (zoals tomtom dat nog wel eens wil doen in een tunnel bijvoorbeeld)

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Magellan.

Note.... ik weet dat de Garmin 60csx niet te vergelijken is met de Legend. De 60csx heeft naar ik weet ook een zacht rubbere buitenkant, en tevens een Sirf III chip, is het niet?

Ik denk dat het aan het einde van de rit ten alle tijden een persoonlijke iets is, waar het de hele kleine details zijn die de doorslag geven. (zoals de waterdichte rubberen behuizing voor mij de doorslag gaf)

Geplaatst (bewerkt)
Ik heb me laten vertellen (firma Waypoint in Notter) dat de Magellan software verouderd zou zijn t.o.v. die van Garmin. Ook komen er minder vaak nieuwe modellen uit, wat zou kunnen duiden dat door Thales (de moedermaatschappij) er minder geld wordt gestoken in ontwikkeling.

Ik zie bovenstaande toch meer als "verkooppraat"

Ik heb mijn twijfels bij de objectiviteit van Waypoint in Notter.

Ook ik heb diverse gesprekken met ze gehad, en zij stappen om voornamelijk commerciele redenen meer en meer over op Garmin (en andere merken) en Magellan wordt door hen wat naar de achtergrond geplaatst. (m.a.w. zij leggen zich toe op de modellen waar ze zelf het meest aan verdienen)

Zij schilderen Magellan volgens mij dus bewust wat negatiever af.

De verstrekte informatie is ook niet geheel juist.

Wereldwijd heeft Magellan nog steeds een zeer goede marktpositie en wordt met enige regelmaat het kaartmateriaal en de firmware geupdate.

De gehele eXplorist serie is van vrij recente datum en zeker niet ouder dan de laatste Garmin modellen.

Ik gebruik mijn eXplorer XL naar volle tevredenheid en ben vooral bij het autonavigeren, zeer gechar__meerd van het duidelijk leesbare grote scherm.

Onlangs heeft Magellan Topo Belgie uitgebracht en men werkt momenteel aan Topo NL ( komt in januari op de markt) Topo France (delen), Topo Noorwegen en Topo Duitsland hadden ze al.

Op het moment van uitkomen zijn zij daarmee dus weer "actueler" dan Garmin.

Er wordt dus wel degelijk door Magellan geinvesteerd in nieuw kaartmateriaal en technieken.

Als Garmin volgend jaar met weer nieuwe NL kaarten komt (wat ik betwijfel) zijn zij weer actueler.

Zo wisselen ze elkaar voortdurend af.

Actualiteit/up to date, is altijd een momentopname.

enne... nee ik heb geen aandelen Magellan. Ik ben gewoon een zeer tevreden gebruiker. :thumbup:

Ik ben bezig met het schrijven van een recensie over de XL maar daar nog niet mee klaar.

Mocht je specifieke vragen hebben, stuur maar een PB'tje

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Aan allen,

Super bedankt voor jullie reacties. Maar het gaat niet om de ontvangst of dat soort dingen. Het gaat erom met welke Gps je het gedetaileerdst kunt werken. Wij zien graag bospaadjes en kleine wandelpaadjes op de Gps. Is Mapsend hier beter of Mapsource ???. Of is dit gewoon niet te bepalen?.

ps. Ik wil namelijk niet de zoveelste discussie losmaken over M vs G. Hier zijn namelijk al 10 draadjes over.

Merci,

Geplaatst
De Magellan heeft een beter ontvangst, hij is iets gebruiksvriendelijker, maar hij moet weer vaker geïnitialiseerd worden....

Team Jemar

Wat bedoel je met initialiseren. :blush:

Ik heb een magellan 210 en die werkt goed. :eek:

Heb er pas geleden mapsend europe opgezet. :thumbup:

Tis alleen geen kleur, maar daar heb ik tomtom voor.

Groetjes

Geplaatst
Aan allen,

Super bedankt voor jullie reacties. Maar het gaat niet om de ontvangst of dat soort dingen. Het gaat erom met welke Gps je het gedetaileerdst kunt werken. Wij zien graag bospaadjes en kleine wandelpaadjes op de Gps. Is Mapsend hier beter of Mapsource ???. Of is dit gewoon niet te bepalen?.

ps. Ik wil namelijk niet de zoveelste discussie losmaken over M vs G. Hier zijn namelijk al 10 draadjes over.

Merci,

Voor de Garmin (Mapsource) zijn topo kaarten te koop. Deze zouden de bospaadjes en kleinde wandelpaadjes weer moeten geven. Ik heb deze zelf niet, dus kan er ook niet over oordelen.

Ik begrijp dat voor Mapsend de topo kaarten nog in ontwikkeling zijn.

Geplaatst (bewerkt)

We hebben een Magellan eXplorist 210. Robuste kast ziet er goed uit. Prima tevreden over dat ding.

We kochten de GPS om wat te wandelen en de afstand / snelheid / tijd te registreren. Een stappenteller werkt gewoon niet. Toen we de eXplorist 210 hadden ontdekte we geocaching en andere mogelijkheden ivm de PC koppeling. Ga je dan zoeken naar tooltjes, software en kaarten dan ontdek je dat er meer voorhanden is voor de Garmin dan voor de Magellan. Ik praat hier over andere software / kaarten dan die de fabrikanten leveren. Helaas wacht ik nog steed op de TOPO-NL voor de Magellan Explorist

Magellan heeft pas geleden nieuwe gratis software uitgebracht (MapSend Lite 2.0e). Werkt prima, nog steeds tevreden.

Kijk eens naar de ander dingen die je wilt met je GPS in combinatie met OziExplorer en dat soort software en hulpmiddelen. Kijk dan of deze dingen geschikt zijn voor een Magellan eXplorist en/of een Garmin Gps

Suc6 met je zoektocht en de keuze.

McMelloW

bewerkt door McMelloW
Geplaatst

Aan allen,

Merci,

Voor de Garmin (Mapsource) zijn topo kaarten te koop. Deze zouden de bospaadjes en kleinde wandelpaadjes weer moeten geven. Ik heb deze zelf niet, dus kan er ook niet over oordelen.

Ik begrijp dat voor Mapsend de topo kaarten nog in ontwikkeling zijn.

Ik heb zelf een Garmin 60CSx met TOPO nl en hier staat idd alle paadjes op. In één woord klasse :thumbup:

Geplaatst

Polmske, denkt er uit te zijn.

De Gps gaat ergens begin volgend jaar aangeschaft worden. Als magellan dan de Topo Nederland kaart klaar heeft, dan zullen we waarschijnlijk voor de Magellan gaan (puur persoonlijke keuze). Mocht de Topo kaart er nog niet zijn dan wordt het de Garmin.

Dank voor alle info....

Geplaatst
Polmske, denkt er uit te zijn.

De Gps gaat ergens begin volgend jaar aangeschaft worden. Als magellan dan de Topo Nederland kaart klaar heeft, dan zullen we waarschijnlijk voor de Magellan gaan (puur persoonlijke keuze). Mocht de Topo kaart er nog niet zijn dan wordt het de Garmin.

Dank voor alle info....

Ik zit ook te dubben Polmske, net als jij.

Hier is de keuze Garmin60CSx, Magellan Explorist 600 of Magellan Explorist XL. Ik heb laatst bij Holland Nautic geinformeerd naar Topo NL voor Magellan. Die komt waarschijnlijk begin 2007 op de markt. Wat het verschil tussen Mapsource en Mapsend betreft: ik heb ze beiden en ze ontlopen elkaar niet veel in detail. Mapsend is wat ouder, zodat nieuwere wegen er nog niet op staan.

Nog even iets over de XL: de firmware versie daarvan ondersteund (nog) geen projecteren. In de Explorist 600 zit een andere firmware (na aankoop updaten naar versie 2.03) en die ondersteund het wel. Of en wanneer er een update van de XL firmware komt, weet ik niet.

Mijn voorkeur: tsja, moeilijk! De Garmin60CSx is compleet, maar ongeveer 300 euro duurder in aanschaf. Die schijnt ook gevoeliger te zijn dan dan een Explorist, maar welke gevoeligheid is gewenst? Ik heb een Explorist 300 en die is gevoelig genoeg in de stad en onder een dik nat bladerdek.

Geplaatst

De waterdichtheid van een Garmin etrex is gewoon goed.

Op de kano verdwijnt het ding regelmatig in een golf, daarnaast het constante lekwater van de peddel. Ik gebruik hem/haar veel op de motor en geloof me met 120 km/h in de regen is waterdicht echt iets anders dan wandelend in het bos.

Binnen de watersport is Magellan erg populair dus zal dat ook wel waterdicht zijn. Hoewel: al die kanoers stoppen de Magellan in een doorzichtige waterdichte zak.

BTW: Op zout water laat ik mn Garmin lekker thuis, vertrouwen in je materiaal is leuk maar je moet het niet overdrijven.

Geplaatst (bewerkt)
Hoewel: al die kanoers stoppen de Magellan in een doorzichtige waterdichte zak.

Dan zal ik wel anders zijn dan de rest, maar die Magellan van mij gaat gewoon zo mee in de kano hoor.

Geen probleem. :thumbup: Heeft zelfs al eens overboord gelegen (blijft netjes drijven, met het antenne-deel net boven water)

Ook op de fiets al behoorlijk dikke buien overheen gehad. Er komt echt geen spettertje binnen.

bewerkt door Twin Peaks
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...