Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

We hebben nu een paar keer een cache gelopen waarbij we een waypoint moesten projecteren.

We zie in onze Garmin Etrex alleen de mogelijkheid om dit over een afstand in km met max 1 cijfer achter de komma te doen.

Wat moet ik nu doen als ik bijv. over een afstand van 155 m moet projecteren? Wat we nu hebben gedaan, was projecteren over 0,2 km, gaan lopen en dan zorgen dat we nog 45 m op de teller 'overhouden'. dit is tot nu toe gelukt maar werkt uiteraard alleen als we in een rechte lijn kunnen lopen.

Is er nog een andere manier? Of is dat altijd zo en is er in de caches rekening mee gehouden?

Geplaatst (bewerkt)
We hebben nu een paar keer een cache gelopen waarbij we een waypoint moesten projecteren.

We zie in onze Garmin Etrex alleen de mogelijkheid om dit over een afstand in km met max 1 cijfer achter de komma te doen.

Wat moet ik nu doen als ik bijv. over een afstand van 155 m moet projecteren? Wat we nu hebben gedaan, was projecteren over 0,2 km, gaan lopen en dan zorgen dat we nog 45 m op de teller 'overhouden'. dit is tot nu toe gelukt maar werkt uiteraard alleen als we in een rechte lijn kunnen lopen.

Is er nog een andere manier? Of is dat altijd zo en is er in de caches rekening mee gehouden?

Volgens mij moet het mogelijk zijn om KM om te zetten naar M (dat is tenminste bij de 60-serie zo).

Dat doe je eigenlijk hetzelfde zoals je de afstand en de richting invoert: markeren (zodat het donker wordt) en op enter drukken. Dan krijg je de mogelijkheid om te kiezen uit mi (miles), ft (feet), yd (yard), km (kilometer), m (meter) en nm (nautic miles (zeemijlen)). Met de cursor weer markeren en enter et voila. Kun je plotseling tot op 10 centimeter nauwkeurig projecteren ;)

bewerkt door Ruud4d
Geplaatst

Volgens mij gaat dit niet met de Etrex.

Ik had dat toen geprobeerd en je kunt niet 'aan' de kilometers komen.

Nu met de GPSmap gaat het wel. Wel jammer dat de nm niet nanometers zijn, ik had graag die nauwkeurigheid gehad ;)

Geplaatst

Is niet zo'n probleem. Mijn magellan meridian gold kan ook maar 2 cijfers achter de komma (Km) projecteren. Wat ik altijd doe is 10 ervoor en 10m erna afstand nemen. Dan zit het te projecteren punt er tussen in. Bij 1 cijfer nauwkeurig is de max afstand 50m dat vraagt dan zorgvuldig afpassen....

Geplaatst
Volgens mij gaat dit niet met de Etrex.

Ik had dat toen geprobeerd en je kunt niet 'aan' de kilometers komen.

Nu met de GPSmap gaat het wel. Wel jammer dat de nm niet nanometers zijn, ik had graag die nauwkeurigheid gehad :)

Klopt, ik kon het ook niet met de Legend.

Is niet zo'n probleem. Mijn magellan meridian gold kan ook maar 2 cijfers achter de komma (Km) projecteren. Wat ik altijd doe is 10 ervoor en 10m erna afstand nemen. Dan zit het te projecteren punt er tussen in. Bij 1 cijfer nauwkeurig is de max afstand 50m dat vraagt dan zorgvuldig afpassen....

Bij de Legend kon ik op 10 meter projecteren. Met 100 meter kun je dezelfde truck doen. Twee keer projecteren, en tussen de twee punten in komen. Ter plaatse (of al meteen aan het begin) kun je ook andersom werken. Dus weglopen van het eerste WP, en kijken hoever en onder hoeveel graden je van je eerste punt af bent. Dat geeft ie normaal gesproken wel in meters weer, alleen even bij de hoek 180 graden er bij/er af.

Geplaatst

Weet iemand hoe je een afstand projecteerd met een PDA. Ik gebruik OziExplorer op de PDA, maar daarin heb ik het nog niet kunnen vinden. Tot nu toe ontwijk ik de zoektochten waarbij ik in het veld een aantal meters moet afpassen.

Mis ik wat in Ozi, of is er een ander programma wat de truuk wel doet?

Geplaatst

Ik gebruik daarvoor een klein excel-spreadsheetje op de pda.

Het is wat omslachtig: je moet je huidige positie, het aantal meters en de hoek (alleen tov ware noorden) invoeren en dan verschijnt de geprojecteerde positie.

Binnen een paar kilometer is het nauwkeurig genoeg.

Geplaatst
Weet iemand hoe je een afstand projecteerd met een PDA. Ik gebruik OziExplorer op de PDA, maar daarin heb ik het nog niet kunnen vinden. Tot nu toe ontwijk ik de zoektochten waarbij ik in het veld een aantal meters moet afpassen.

Zie voor pda ook ander draadje.

Geplaatst

Kijk eens hier, daar staat precies hoe je dit met OziCE kunt doen:

http://forum.geocaching.nl/index.php?s=&am...st&p=104925

Geplaatst
Ik gebruik daarvoor een klein excel-spreadsheetje op de pda.

Het is wat omslachtig: je moet je huidige positie, het aantal meters en de hoek (alleen tov ware noorden) invoeren en dan verschijnt de geprojecteerde positie.

Binnen een paar kilometer is het nauwkeurig genoeg.

Klinkt goed, aangezien we ook een pda meehebben.

Heb je een voorbeeldje voor de formules? Ben niet zo goed in het rekenen met graden enzo...

Geplaatst
Klinkt goed, aangezien we ook een pda meehebben.

Heb je een voorbeeldje voor de formules? Ben niet zo goed in het rekenen met graden enzo...

Stuur maar een mailtje via mijn profiel op geocaching.com dan stuur ik je het spreadsheet (werkt ook op gewone excel), dan kun je het zelf bekijken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...