Spring naar bijdragen

Nieuw filter mogelijk voor statistieken?


Ruud4d

Aanbevolen berichten

En toch, en toch, en toch ..... :

 

ieder systeem is en blijft zo subjectief als het maar zijn kan.

Factoren als al of niet gunnen, mooi weer of slecht weer, met goede been uit bed gekomen of met slechte been, locatie in het land, lengte en duur etc. etc. bieden geen enkele kwaliteitsgarantie, transparantie en/of betrouwbaarheid.

 

Je moet ook al rekening gaan houden met lengte en duur: een cache die een volledige dag kost om te doen wordt bijna niet gedaan in het huidige cacheklimaat(= veel scoren) => je komt bijna niet aan een eventuele "kiesdrempel".

 

En zo kun je doorgaan met nadelen.

 

Een ander nog niet genoemd nadeel: als er toevallig een paar minder positieve beoordelingen zijn - om wat voor redenen dan ook - zal een cache snel uit de gratie kunnen raken om mogelijk subjectieve redenen en nooit meer een kans krijgen om zijn kwaliteit te bewijzen!

Velen zullen de in eerste instantie positief beoordeelde caches gaan doen en de minder beoordeelde caches raken daardoor steeds meer uit de gratie, terwijl dit lang niet altijd terecht is.

 

Het moge duidelijk zijn: zolang er geen echt objectief systeem ontwikkeld wordt zie ik dit gedoe helemaal niet zitten. Er zullen onterechte slachtoffers gaan vallen.

 

Dus ik betreur het dat er nu toch weer gedacht wordt over een waarderingssysteem, ondanks dat in alle eerdere discussies allerlei nadelen aangevoerd werden.

En dit omdat mensen zelf geen keuze willen of kunnen maken.

 

Geen goede zaak!

 

"Bezint eer gij begint."

 

Geopatra

Ik vind het opvallend dat je hier zelf negatief doet over een waarderingssysteem terwijl je het maar niks vind als mensen negatief zijn over een cache. In mijn ogen doe je zelf iets waar je zelf een hekel aan hebt. Het had je gesierd als je er ook iets positiefs over had kunnen melden, maar dat lukt je schijnbaar niet meer. Jammer joh.

 

En bovendien wordt hier weer een conclusie getrokken op iets waarvan niemand de specificaties nog kent.

 

Maar als het je geruststelt, de waardering is niet anoniem dus je kunt altijd zien wie een cache positief gewaardeerd hebben. Negatief waarderen kan het systeem niet. Je kan straks dus zien of een cache gewaardeerd werd door Jan, Piet en Kees ("oooo, als zij 'm leuk vinden, dan is het wel/niet leuk").

 

Subjectief blijft het altijd en dat heb ik ook nooit ontkent. Het eurovisie songfestival is subjectief, idols, de michelinsterren van een restaurant en noem alles maar op waar creativiteit moet worden gewaardeerd. Alles wat meetbaar is, is veelal objectief te waarderen; alles wat niet meetbaar is slechts subjectief. Maar daarom hoeft dat nog geen reden te zijn om het niet te doen.

 

Waarom ik het maak? Iemand heeft me ooit eens gezegd dat je moet maken/doen wat je leuk vind. Dat was een prima advies. Ik vind het leuk om dit te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Toch maar eens voortborduren op mijn eerdere idee om 'slechte caches' in het archief te laten belanden bij een te laag waarderingscijfer.

 

We hebben nu iets van 3000 caches in Nederland (ben de tel echt kwijt :offtopic: ), een respectabel aantal. Als aan al die caches een waarderingscijfer wordt geknoopt en het maximum aantal caches op precies 3000 wordt gesteld, krijg je de mogelijkheid als er een nieuwe cache online komt, dat automatisch nummer 3000 in het archief beland. Een soort doorschuifsysteem dus, waarbij de slechtste cache van dat moment moet afhaken. Leuke bijkomstigheid is dat de kwaliteit van de caches langzaam omhoog gaat en dat een cachelegger over een jaar (bij 1200 nieuwe caches per jaar) echt zijn best moet gaan doen, om een mooie cache te gaan neerleggen. De kwantiteit blijft dan constant op 3000 staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eens even gekeken naar de aanbevolen caches... en meteen wordt voor mij bevestigd dat het systeem voor mij niet zal werken.

In de aanbevolen caches staat direct een cache waarbij ik, toen ik die liep zoiets had van.. hmmm, is dit alles? Ik vond die cache helemaal niets. Omdat we met 2 teams cachen, kom ik er in de praktijk al achter.. soms zijn we beide lyrisch over een bepaalde cache, zoals bedevaart en eerste vindergevoel, maar soms is Ruud erg enthousiast en ben ik rijkhalsend uit aan het kijken naar het einde omdat ik de cache absoluut niet leuk vind.

 

Dus blijkt maar weer zoveel cachers, zoveel smaken.. wat de een geweldig vind, hoeft een ander helemaal niets te vinden.

 

Ik ga wel gewoon af op de mond op mond reclame voor een bepaalde cache, de cacheomschrijvingen, de logjes... en ik merk vanzelf wel of de cache echt leuk is, of dat ik aan het einde besluit dat was eens en nooit meer.

 

Voor mij mag dat hele waarderingssysteem dus achterwege blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch maar eens voortborduren op mijn eerdere idee om 'slechte caches' in het archief te laten belanden bij een te laag waarderingscijfer.

 

We hebben nu iets van 3000 caches in Nederland (ben de tel echt kwijt :rolleyes: ), een respectabel aantal. Als aan al die caches een waarderingscijfer wordt geknoopt en het maximum aantal caches op precies 3000 wordt gesteld, krijg je de mogelijkheid als er een nieuwe cache online komt, dat automatisch nummer 3000 in het archief beland. Een soort doorschuifsysteem dus, waarbij de slechtste cache van dat moment moet afhaken. Leuke bijkomstigheid is dat de kwaliteit van de caches langzaam omhoog gaat en dat een cachelegger over een jaar (bij 1200 nieuwe caches per jaar) echt zijn best moet gaan doen, om een mooie cache te gaan neerleggen. De kwantiteit blijft dan constant op 3000 staan.

 

Waar zijn we nu helemaal mee bezig?!?

Wie gaat hier opleggen aan anderen hoeveel caches er mogen zijn in Nederland?

Als je zelf ontevreden bent over de kwaliteit van de gemiddelde Nederlandse cache dan kun je ofwel zelf een hele mooie Geocache plaatsen en dan wordt die wel vroeg of laat met het nieuwe systeem positief gewaardeerd, of je maakt er een Terracache van als je ontevreden bent met Geocaching.

 

En het is toch al zo dat door natuurlijk verloop of een beslissing van de cache eigenaar, slechte caches bovengemiddeld vaak in het archief belanden. Dit natuurlijk mechanisme werkt best goed, zonder dat je op een communistische manier een cache quotum gaat opleggen.

Er worden van bovenaf al genoeg regels opgelegd, laten we dan niet extra regeltjes erbij gaan halen waar maar een bepaalde groep van de cachers achter staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eens even gekeken naar de aanbevolen caches... en meteen wordt voor mij bevestigd dat het systeem voor mij niet zal werken.

In de aanbevolen caches staat direct een cache waarbij ik, toen ik die liep zoiets had van.. hmmm, is dit alles? Ik vond die cache helemaal niets. Omdat we met 2 teams cachen, kom ik er in de praktijk al achter.. soms zijn we beide lyrisch over een bepaalde cache, zoals bedevaart en eerste vindergevoel, maar soms is Ruud erg enthousiast en ben ik rijkhalsend uit aan het kijken naar het einde omdat ik de cache absoluut niet leuk vind.

 

Dus blijkt maar weer zoveel cachers, zoveel smaken.. wat de een geweldig vind, hoeft een ander helemaal niets te vinden.

 

Ik ga wel gewoon af op de mond op mond reclame voor een bepaalde cache, de cacheomschrijvingen, de logjes... en ik merk vanzelf wel of de cache echt leuk is, of dat ik aan het einde besluit dat was eens en nooit meer.

 

Voor mij mag dat hele waarderingssysteem dus achterwege blijven.

 

Smaken verschillen inderdaad en een systeem zal nooit helemaal objectief worden. Iedereen maakt zijn persoonlijke keuzes.

 

Persoonlijk waardeer ik de inspanningen van Reintje en HH zeer. Je krijgt toch enigszins een beeld van wat de caches zijn waar 'je geweest moet zijn' en - indien niet genoemd - waar je niet perse voor hoeft om te rijden.

 

Ik hanteer zelf een 'keuzesysteem' dat op de logs van anderen gebaseerd is. Als een cache gemiddeld langere logjes telt dan trekt dat bij mij meer aandacht dan een cache waar de gemiddelde tekst luidt 'Snel gevonden bedankt'. Samen met een waarderingssysteem denk ik dat de caches waar ik nieuwsgierig naar ben sneller zal vinden (op de kaart dan :rolleyes: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, wat mij betreft mag het systeem worden uitgeprobeerd hoor. Als het niet bevalt, gebruik je het gewoon niet.

 

De caches die we zelf hebben gelegd, beschouw ik als een statement: Kijk dit vinden wij nou zelf leuke caches en daarom leggen we ze ook voor anderen! Het is dan aan de anderen om ze te lopen of niet. En omdat smaken verschillen, zal heus niet iedereen onze caches leuk vinden. Nou en?

 

Maar soms denk ik wel: je maakt het beginnende cachers ook wel heel gemakkelijk. Niet zelf uitvogelen hoe de gps en het geocachen werkt, maar een boekje voor beginners. Niet logjes lezen en daaruit zelf opmaken of een cache iets voor je is maar even het waarderingssysteem gebruiken. Niet na flink puzzelen op goed geluk naar de cachelocatie maar eerst een coördinatencheck.

 

Waar blijft het avontuurlijke??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar zijn we nu helemaal mee bezig?!?

Wie gaat hier opleggen aan anderen hoeveel caches er mogen zijn in Nederland?

Als je zelf ontevreden bent over de kwaliteit van de gemiddelde Nederlandse cache dan kun je ofwel zelf een hele mooie Geocache plaatsen en dan wordt die wel vroeg of laat met het nieuwe systeem positief gewaardeerd, of je maakt er een Terracache van als je ontevreden bent met Geocaching.

 

Was maar een ideetje Goedweerloper :rolleyes: Ik ben gemiddeld genomen zeer tevreden over de kwaliteit van de caches in Nederland, dat lees je dus verkeerd. Maar je komt zelf vast ook wel eens ergens een cache tegen waarvan je denkt:

 

- wat een troep hier!

- wat is hier leuk aan?

 

En noem maar op. En een waarderingssysteem kan een bepaalde cache wegwaarderen. Dat kan door een maximum te stellen, maar kan ook op andere manier: een waardering van 1 tot 10 en dan na (ik noem maar een aantal) 50 waarderingen kijken of een cache bijvoorbeeld hoger of lager dan gemiddeld een 4 scoort.

 

Maar ik ben persoonlijk wel voor een waarderingssysteem. En inderdaad wat de één als een leuke cache ervaart, vind een ander een minder leuke cache. Smaken verschillen nou eenmaal, maar je komt toch ergens op een gemiddelde uit en dat geeft toch een redelijk beeld hoe mooi een cache is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Waar zijn we nu helemaal mee bezig?!?

Wie gaat hier opleggen aan anderen hoeveel caches er mogen zijn in Nederland?

Als je zelf ontevreden bent over de kwaliteit van de gemiddelde Nederlandse cache dan kun je ofwel zelf een hele mooie Geocache plaatsen en dan wordt die wel vroeg of laat met het nieuwe systeem positief gewaardeerd, of je maakt er een Terracache van als je ontevreden bent met Geocaching.

 

Was maar een ideetje Goedweerloper :rolleyes: Ik ben gemiddeld genomen zeer tevreden over de kwaliteit van de caches in Nederland, dat lees je dus verkeerd. Maar je komt zelf vast ook wel eens ergens een cache tegen waarvan je denkt:

 

- wat een troep hier!

- wat is hier leuk aan?

 

En noem maar op. En een waarderingssysteem kan een bepaalde cache wegwaarderen. Dat kan door een maximum te stellen, maar kan ook op andere manier: een waardering van 1 tot 10 en dan na (ik noem maar een aantal) 50 waarderingen kijken of een cache bijvoorbeeld hoger of lager dan gemiddeld een 4 scoort.

 

Maar ik ben persoonlijk wel voor een waarderingssysteem. En inderdaad wat de één als een leuke cache ervaart, vind een ander een minder leuke cache. Smaken verschillen nou eenmaal, maar je komt toch ergens op een gemiddelde uit en dat geeft toch een redelijk beeld hoe mooi een cache is.

 

Oke ik heb misschien iets te fel gereageerd, maar dat kan soms. In jouw antwoord ziet het er opeens heel anders uit.

 

Een waarderingssysteem, oke!

Wegwaarderen van caches, misschien in een enkel geval.

Een quotum, zeker niet.

 

Ik kwam dus vooral in opstand tegen het idee dat we het maximum aantal caches in Nederland hebben bereikt en dat er voor elke nieuwe cache eentje zou moeten verdwijnen.

Dat er uberhaupt caches zouden mogen verdwijnen is een tweede, toch vind ik dat dat niet met dwang van andere cachers zou moeten gebeuren.

 

Het op inactief/gearchiveerd zetten van slechte caches is toch het werk van de cache eigenaar en als die dat niet doet van de reviewers. We kunnen ze dan het beste helpen met 'needs maintenance' logjes want daar krijgen ze een mailtje van.

En als het een echt slechte cache is (en niet gewoon een 13 in dozijn oppikker), misschien een heel negatief logje schrijven?

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het opvallend dat je hier zelf negatief doet over een waarderingssysteem terwijl je het maar niks vind als mensen negatief zijn over een cache. In mijn ogen doe je zelf iets waar je zelf een hekel aan hebt. Het had je gesierd als je er ook iets positiefs over had kunnen melden, maar dat lukt je schijnbaar niet meer. Jammer joh.

 

Waar je dit vandaan haalt weet ik niet. Het lijkt erop alsof je niet tegen kritiek kunt.

Ik moet nu eenmaal niets hebben van een waarderingssysteem om vernoemde redenen.

Mag ik, aub.

 

En bovendien wordt hier weer een conclusie getrokken op iets waarvan niemand de specificaties nog kent.

 

Maar als het je geruststelt, de waardering is niet anoniem dus je kunt altijd zien wie een cache positief gewaardeerd hebben. Negatief waarderen kan het systeem niet. Je kan straks dus zien of een cache gewaardeerd werd door Jan, Piet en Kees ("oooo, als zij 'm leuk vinden, dan is het wel/niet leuk").

 

Interesseert me niets ! Zoiets bepaal ik liever zelf.

 

Subjectief blijft het altijd en dat heb ik ook nooit ontkent. Het eurovisie songfestival is subjectief, idols, de michelinsterren van een restaurant en noem alles maar op waar creativiteit moet worden gewaardeerd. Alles wat meetbaar is, is veelal objectief te waarderen; alles wat niet meetbaar is slechts subjectief. Maar daarom hoeft dat nog geen reden te zijn om het niet te doen.

 

Voor jou blijkbaar niet ,voor mij wel. Aan iets wat niet betrouwbaar is heb ik niets. Je creeert eerder eenheidsworsten: omdat die en die 'm leuk vinden moet ik hem ook leuk vinden.

Nou ik geef de voorkeur aan mijn eigen oordeel. Het is alleen jammer dat er blijkbaar niet avontuurlijke cachers zijn die graag gestuurd willen worden door een subjectief beeld van anderen.

 

Waarom ik het maak? Iemand heeft me ooit eens gezegd dat je moet maken/doen wat je leuk vind. Dat was een prima advies. Ik vind het leuk om dit te maken.

 

Je moet ook maken wat je leuk vind.

Alleen vind ondergetekende het niet leuk en jammer . En dat is weer zijn recht.

 

Geopatra

 

 

Nou, wat mij betreft mag het systeem worden uitgeprobeerd hoor. Als het niet bevalt, gebruik je het gewoon niet.

 

De caches die we zelf hebben gelegd, beschouw ik als een statement: Kijk dit vinden wij nou zelf leuke caches en daarom leggen we ze ook voor anderen! Het is dan aan de anderen om ze te lopen of niet. En omdat smaken verschillen, zal heus niet iedereen onze caches leuk vinden. Nou en?

 

Maar soms denk ik wel: je maakt het beginnende cachers ook wel heel gemakkelijk. Niet zelf uitvogelen hoe de gps en het geocachen werkt, maar een boekje voor beginners. Niet logjes lezen en daaruit zelf opmaken of een cache iets voor je is maar even het waarderingssysteem gebruiken. Niet na flink puzzelen op goed geluk naar de cachelocatie maar eerst een coördinatencheck.

 

Waar blijft het avontuurlijke??

 

 

Recht uit mijn hart !!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet ook maken wat je leuk vind.

Alleen vind ondergetekende het niet leuk en jammer . En dat is weer zijn recht.

Wat ik het leuke van het systeem vind is dat het mij nu al duidelijk is dat ik blijkbaar nodig naar Den Bosch moet komen om daar "Vughtse Heide + Memorial" te gaan doen.

 

Maar natuurlijk is het niet verplicht om de functionaliteit te gebruiken. Zie het als service op de vraag "Ik ga op vakantie, en welke caches moet ik absoluut gedaan hebben".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet ook maken wat je leuk vind.

Alleen vind ondergetekende het niet leuk en jammer . En dat is weer zijn recht.

Wat ik het leuke van het systeem vind is dat het mij nu al duidelijk is dat ik blijkbaar nodig naar Den Bosch moet komen om daar "Vughtse Heide + Memorial" te gaan doen.

 

Maar natuurlijk is het niet verplicht om de functionaliteit te gebruiken. Zie het als service op de vraag "Ik ga op vakantie, en welke caches moet ik absoluut gedaan hebben".

 

Had je al veel eerder moeten doen!

 

Wat ik tot nu toe nog niet vermeldde:

 

een van de redenen van mijn vrouw en mij om geen bookmarks aan te brengen is het feit dat we dan alleen in het heden kunnen waarderen en dat we van die ruim 1000 caches die we in de loop der jaren deden echt niet meer weten welke nu een bookmark verdient en welke niet.

Kortom we zouden diverse caches zonder meer tekort doen !

En dat gaat natuurlijk voor meer mensen gelden als zoiets wordt ingevoerd => als prachtig ervaren oudere caches gaan mogelijk in het nadeel verkeren.

 

Maar ik zie wel dat eea. er sowieso komt.

 

Je hoeft er geen gebruik van te maken dus.

 

Voor de eerlijkheid: als cache-eigenaar kan het eventueel wel leuk zijn om te zien of je caches gewaardeerd worden.

Aan de andere kant: ik krijg alle logs binnen, dus lees dat sowieso al.

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben ook geen bookmarks om de simpele reden dat we te lui zijn om aan een paypal-account te beginnen, en op internet met een creditcard betalen niet zien zitten; m.a.w. we zijn geen premium member.

 

Wel hebben we een eigen simpel waarderingssysteem. Op onze eigen website zetten we eens per maand een korte indruk van een cache die we in die maand hebben gedaan, en die er uit sprong. Alleen de laatste 12 maanden zijn zichtbaar, dus de lijst wordt regelmatig ververst.

 

(Wil je weten welke caches dat zijn, kijk op visit link. :rolleyes: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu nog hopen dat het systeem echt openbaar wordt, en niet hetzelfde mee gebeurt als met de foto's op de hoofdpagina.

Daar heb ik een flinke kater aan overgehouden, want ik zie nog steeds niet waar en hoe ik daar aan mee kan doen.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu nog hopen dat het systeem echt openbaar wordt, en niet hetzelfde mee gebeurt als met de foto's op de hoofdpagina.

Daar heb ik een flinke kater aan overgehouden, want ik zie nog steeds niet waar en hoe ik daar aan mee kan doen.

Dat hing nog op een "wis optie". Er is nu een menu entry in het DHZ menu:

http://www.geocaching.nl/diy/EditPhotoInfo.php

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu nog hopen dat het systeem echt openbaar wordt, en niet hetzelfde mee gebeurt als met de foto's op de hoofdpagina.

Daar heb ik een flinke kater aan overgehouden, want ik zie nog steeds niet waar en hoe ik daar aan mee kan doen.

Dat hing nog op een "wis optie". Er is nu een menu entry in het DHZ menu:

http://www.geocaching.nl/diy/EditPhotoInfo.php.php

 

:thumbup:

 

Nu nog 1x php aan het eind weghalen en het werkt perfect!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...