Zilvervloot Geplaatst 24 juli 2006 Geplaatst 24 juli 2006 Na weer eens gefrustreerd te zijn door de grote nauwkeurigheidsafwijkingen onder een bladerdak [Middenduin], hebben we de knoop doorgehakt. We gaan een nieuwe, sterk nauwkeuriger GPSr aan te schaffen. Het wordt een GPSmap 60CX of een GPSmap 60CSX Ik kom er niet helemaal uit. De locale outdoor winkeliers winkels geven me tegenstrijdige informatie. Wat ik wil is een hoogtemeter en een kompas. Het hoeft geen kompas te zijn die me, als ik stil sta al verteld waar het noorden. Het is voldoende dat ik een correcte windrichting heb, als ik even rondloop. De GPSmap 60CX is een stuk goedkoper. Maar heeft dit alles wat ik wil? Dus heeft deze (min of meer nauwkeurige) hoogtemeter, en een kompas heeft die zich instelt als ik even rondloop? Zilvervloot.
geo_taz Geplaatst 24 juli 2006 Geplaatst 24 juli 2006 Ik heb zelf een GPSmap 60Cx. Er zit geen hoogtemeter in. De enige "hoogtemeting" die hij uitvoert is met behulp van de satelieten. Niet erg nauwkeurig dus. Er zit wel een "kompas" in, net als in iedere andere GPSr, die het Noorden bepaalt doordat de achtereenvolgende punten zich in een bepaalde richting verplaatsten (dus middels bewegen).
Peetee Geplaatst 24 juli 2006 Geplaatst 24 juli 2006 (bewerkt) De GPSmap 60CX is een stuk goedkoper. Maar heeft dit alles wat ik wil? Dus heeft deze (min of meer nauwkeurige) hoogtemeter, en een kompas heeft die zich instelt als ik even rondloop? Met zowel de Cx als de CSx kun je zowel de richting als de hoogte bepalen. Deze functies zitten namelijk in (praktisch) alle gps'en. Verschil tussen de Cx en de CSx is dat bij de Cx de richting en hoogte worden berekend aan de hand van de stand van de satellieten, en dat die bij de CSx als het ware wordt gemeten d.m.v. sensors (de S in CSx). Welke nauwkeuriger is? Ik denk de laatste, maar eerlijk gezegd weet ik dat ook weer niet zeker. Testen in de bergen van Oostenrijk hebben mij vorig jaar geleerd dat de berekening van de hoogte door gps'en zonder sensors veelal goed overeenkomt met de hoogte-aanduiding op de borden zoals die op veel bergpassen staan. Ik heb dat getest met zowel de GPS60 als de Quest. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de CSx steeds opnieuw moet calibreren op het moment dat je er een nieuw setje batterijen in zet. Dat is bij de Cx dus niet nodig. Edit: Ik weet niet hoe nauwkeurig je de hoogtemeting wilt hebben, maar je krijgt het met de meting door berekening niet heel nauwkeurig. Dat kan zomaar enkele tientallen meters afwijken. Maar voor mij was dat nooit een probleem. 24 juli 2006 bewerkt door Peetee
Peetee Geplaatst 24 juli 2006 Geplaatst 24 juli 2006 (bewerkt) Een andere vraag waar je nu waarschijnlijk nog mee worstelt is: "Ik ga nu een hoop geld uitgeven aan een 60Cx of een 60CSx. Maar ga ik er geen spijt van krijgen als ik voor de 60Cx kies? Ga ik het ingebouwde kompas niet heel erg missen?" Om eerlijk te zijn: Ik denk het niet. De S-functie van de 60CSx is zeker handig, maar het rechtvaardigt voor mij persoonlijk niet het prijsverschil. Ik heb zelf ervaring met de S-functie door het gebruik van mijn vroegere Etrex Vista, die de functie ook ingebouwd had. Het is ontegenzeglijk waar dat je zo nu en dan voordeel hebt van de functie, omdat je sneller de juiste (wandel-)richting kunt bepalen. En dat is zeker handig. Maar ik denk dat het gemis ervan bij de 60Cx deels teniet wordt gedaan door de verbeterde ontvangst van de 60Cx t.o.v. de 60C(S), omdat de gps daardoor sowieso (ook onder een bladerdak) alerter reageert. Misschien dat andere gebruikers van de 60Cx dat kunnen bevestigen? 24 juli 2006 bewerkt door Peetee
Zilvervloot Geplaatst 24 juli 2006 Auteur Geplaatst 24 juli 2006 Kijk hier heb ik wat aan. Het verbeterde ontvangst is voor mij het allerbelangrijkst, de hoogte en het kompas hoef ik niet zo nauwkeurig te weten. Ik denk dat ik aan de hand van een kaart wel kan inschatten of een cache zich aan de rand - of op de bodem van een ravijn bevind. De hoogtemeting hoeft niet zo nauwkeurig, ik ga niet ballonvaren. Ik zal gaan cachen in de bergen en zal ik heel tevreden zijn met een hoogtemeter die een onnauwkeurigheid heeft van enkele tientallen meters. Als de bordjes in een bergpas/bij een dorpje ongeveer kloppen dan is dat voor mij ruim voldoende. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen. Klopt het dat door de verbeterde ontvangst van het GPSr-gedeelte, de sensoren van het ingebouwde S-kompas doen vergeten? Zilvervloot.
LTeunis Geplaatst 24 juli 2006 Geplaatst 24 juli 2006 Kijk hier heb ik wat aan. Het verbeterde ontvangst is voor mij het allerbelangrijkst, de hoogte en het kompas hoef ik niet zo nauwkeurig te weten. Ik denk dat ik aan de hand van een kaart wel kan inschatten of een cache zich aan de rand - of op de bodem van een ravijn bevind. De hoogtemeting hoeft niet zo nauwkeurig, ik ga niet ballonvaren. Ik zal gaan cachen in de bergen en zal ik heel tevreden zijn met een hoogtemeter die een onnauwkeurigheid heeft van enkele tientallen meters. Als de bordjes in een bergpas/bij een dorpje ongeveer kloppen dan is dat voor mij ruim voldoende. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen. Klopt het dat door de verbeterde ontvangst van het GPSr-gedeelte, de sensoren van het ingebouwde S-kompas doen vergeten? Zilvervloot. mmm, niet echt. Bij stilstand en kleine (lees langszame) beweging dwarrelt de pijl van voor naar achter van links naar rechts (waar heb ik dat meer gehoord?) Ook de hoogtmeter is iets nauwkeuriger (calibratie op bekende punten blijft noodzakelijk) en je hebt er een barometer bij. Voor dat kleine prijsverschil zou ik zeggen ga voor de CSx (maar ik kan natuurlijk niet in andermans portomonnee kijken)
knijn2 Geplaatst 24 juli 2006 Geplaatst 24 juli 2006 Zelf heb ik een Cx en daarvóór een C. Ik vind die sensors de meerprijs (dus) niet waard. De CX heeft ook een kompas zo lang je loopt, maar een echt kompas is veel beter, ook als je stilstaand moet peilen (het kompas in de Sx zwalkt nogal). De hoogtemeter van de GPS is vrij nauwkeurig en ook daar zal de sensor niet veel aan toevoegen dunkt me. En dat is bovendien alleen nuttig als je de bergen in gaat of een luchtvaarthobby hebt. Een ander punt is dat de Cx t.o.v. de C behoorlijk meer stroom verbruikt. De sensors in de CS(x) gebruiken nog meer, dus dat is ook een verschilpuntje. Mijn advies is dus: gewoon de Cx en een los (peil)kompas voldoen prima. Tenzij je de meerprijs absoluut geen punt vindt. Neem dan de CSx en een los kompas (!)
matje21 Geplaatst 25 juli 2006 Geplaatst 25 juli 2006 Hier nog een tip waar je goedkoop een 60Cx of 60CSx kunt krijgen. www.gpscity.com Ik heb hier vorige week de 60CSx gekocht voor 370 Euro incl verzendkosten. Er kunnen nog invoerrechten overheen komen, maar dan is het nog een stuk goedkoper dan in Nederland en binnen 5 dagen in huis..
Geopatra Geplaatst 25 juli 2006 Geplaatst 25 juli 2006 Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de CSx steeds opnieuw moet calibreren op het moment dat je er een nieuw setje batterijen in zet. Absoluut onjuist ! ik laad ze iedere keer opnieuw op: geen probleem ! Geopatra.
Peetee Geplaatst 25 juli 2006 Geplaatst 25 juli 2006 (bewerkt) Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de CSx steeds opnieuw moet calibreren op het moment dat je er een nieuw setje batterijen in zet. Absoluut onjuist ! Geopatra. Ik heb dat even in de online handleiding nagezocht, Geopatra, en daarin staat op pagina 50 toch duidelijk: Calibrating the Electronic CompassWhen you first use the GPSMAP60CSx or after you install new batteries, you have to calibrate the electronic compass outdoors. Dat was bij de Vista destijds ook het geval. 25 juli 2006 bewerkt door Peetee
TeamTobi Geplaatst 26 juli 2006 Geplaatst 26 juli 2006 Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de CSx steeds opnieuw moet calibreren op het moment dat je er een nieuw setje batterijen in zet. Absoluut onjuist ! Geopatra. Ik heb dat even in de online handleiding nagezocht, Geopatra, en daarin staat op pagina 50 toch duidelijk: Calibrating the Electronic CompassWhen you first use the GPSMAP60CSx or after you install new batteries, you have to calibrate the electronic compass outdoors. Dat was bij de Vista destijds ook het geval. Ook hier blijft het compas goedwerken na nieuwe batterijen (in de sensor modus, stilstaand) echter na verloop van tijd wordt het compas wel zweveriger. Een callibratie maakt hem dan weer "stil"
Geopatra Geplaatst 26 juli 2006 Geplaatst 26 juli 2006 Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de CSx steeds opnieuw moet calibreren op het moment dat je er een nieuw setje batterijen in zet. Absoluut onjuist ! Geopatra. Ik heb dat even in de online handleiding nagezocht, Geopatra, en daarin staat op pagina 50 toch duidelijk: Calibrating the Electronic CompassWhen you first use the GPSMAP60CSx or after you install new batteries, you have to calibrate the electronic compass outdoors. Dat was bij de Vista destijds ook het geval. Nogmaals komt niet overeen met mijn praktijk. Moet wel daarbij aantekenen dat ik weinig loop in de kompasmodus. En zeker nooit lang: alleen bij aankomst nabij een wpt. Geopatra.
Peetee Geplaatst 26 juli 2006 Geplaatst 26 juli 2006 Nogmaals komt niet overeen met mijn praktijk.Moet wel daarbij aantekenen dat ik weinig loop in de kompasmodus. En zeker nooit lang: alleen bij aankomst nabij een wpt. Nou ja, blijkbaar is het probleem dus veel kleiner dan in de handleiding wordt gesuggereerd. Ik was het gewoon om de Vista regelmatig te calibreren. Niet zozeer uit directe noodzaak, maar meer uit gewoonte omdat het in de manual stond.
Zilvervloot Geplaatst 7 augustus 2006 Auteur Geplaatst 7 augustus 2006 De kogel is door de kerk. Zaterdag heb ik de GPSmap 60Cx gekocht. Het is dus niet de CSx geworden. Zondag direct uitgeprobeerd bij een multi-cache die onder een dicht bladerdek van beukenbomen, Monnikenbergen Onberispelijk ontvangst, tot nu toe ben ik zeer tevreden. De “oude” Geko had ik ook meegenomen, de achteraf uitgelezen tracks van de beide GPSr’s geven een groot verschil. Naar onze beleving komt de gelopen route overeen met wat de track van de 60Cx weergeeft. Dit in tegenstelling tot de Geko, die gokt maar wat en gaat er van uit dat er geen richtingsveranderingen zijn als hij geen ontvangst meer heeft. De track van de 60Cx geeft geen zichtbare ontvangst onderbrekingen, de Geko track is er meer niet dan wel. Tenslotte, ik denk niet dat ik het ingebouwde kompas zal gaan missen, de richtingaangever die wordt bepaald door een verandering in coördinaten is voor mij (tot nu toe) meer dan voldoende. Het eerdergenoemde “dwarrelen” van de richtingpijl bij het benaderen van een waypoint heb ik ook niet gezien en dat bij een cache met maar liefst 10 tussenpunten. Allen bedankt voor de informatie, het heeft me geholpen om een keuze te maken. Dank daarvoor. Zilvervloot. - Ik heb ooit iets gelezen over een folie waarmee je een LCD-scherm kan beschremen tegen krassen, maar waar was dat draadje ook al weer?
B230F Geplaatst 7 augustus 2006 Geplaatst 7 augustus 2006 - Ik heb ooit iets gelezen over een folie waarmee je een LCD-scherm kan beschremen tegen krassen, maar waar was dat draadje ook al weer? Het draadje kon ik ook niet meer vinden, maar in elke pdashop is beschermfolie voor pda schermen te krijgen, die moet je dan wel zelf op maat knippen
Aanbevolen berichten