Spring naar bijdragen

Teken in Frankrijk?


elsinga

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

we vertrekken over een paar dagen richting Frankrijk, Normandië en Bretagne is de planning. Niet dat er veel caches zijn, maar we gaan het toch proberen. ;)

 

Nu vroegen we ons af of er ook teken in Frankrijk zijn... en enig gegoogle verder bracht ons de info dat dat inderdaad zo is. Die beestjes brengen eventueel ook IBOLA over... (weer eens wat anders dan Lyme of FSME, al zijn we voor dat laatste ingeënt). Alleen... waar komen die krengen voor? Dat kon Google ons niet vertellen...

 

Wie weet in welke regio's van Frankrijk we risico op tekenbeten lopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tibola lijkt de ziekte te heten volgens de site van het SAAG.

 

Ergens op een site over/voor honden(?) vond ik een tekenverspreidings kaartje voor Frankrijk. Hoe oud het is kan ik zo snel niet vinden. Link

 

Edit: trouwens niet het aantal teken, maar het aantal zioektegevallen.

 

Jan

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Wie weet in welke regio's van Frankrijk we risico op tekenbeten lopen?

Slimme vraag: Lime desease. Het is er naar vernoemd.

 

Dus in de streek Lyme? ;)

 

Ik denk dat het kaartje van Jan meer info geeft. :) Gezien onze interesse voor Normandië en Bretagne zitten we niet in de meest risicovolle gebieden, lijkt het:frankrijkteken.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste ervaring met meerdere tekenbeten was 13 jaar geleden in... Frankrijk. We

wandelden door hoog gras naar een Romeinse argeologische plek. Rondgekeken, terug

gelopen en in de auto voelde ik wat jeuken. Een teek op mijn enkel! Nah, uiteindelijk

had ik er een stuk of vijftien. De laatste heb ik er met een aardappelmesje weggesneden.

Ze zaten overal, vooral op plekken waar je ze liever niet hebt zitten, knieholte, lies etc.

 

Na die tijd ben ik echt altijd de *u*, waarom? Ik weet het niet, mijn vrouw word altijd

gestoken door muggen, ik word gebeten door teken. Mmm, ik heb liever muggen dan

teken, al zal mijn vrouw, na meer dan 100 keer (!!!) gestoken te zijn op één avond in

Sri Lanka daar wellicht anders over oordelen. En zij had dus dit jaar wel een tekenbeet

in Sri Lanka. Daar komt geen Lyme voor, maar ze kreeg wel een cirkel. Dus toch maar

antibiotica.

 

En nu, ik loop met lichte kleding, vermijdt hoog gras en check mezelf en Marjo goed na.

 

Over teken gesproken, heeft iemand ervaring met dat vriesspul + tang? Dat je ze verdoofd

en daarna verwijderd? Nu moet het ineens zonder te draaien......... Eerst geen alcohol, toen

niet meer draaien en nu invriezen. Wat is de volgende stap :blink:

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

We zijn net terug uit Bretagne. Twee weken geleden stond in France Quest een behoorlijk groot artikel over de oprukkende teken in Bretagne. Dus ook daar neemt het toe.

 

In een hyper hebben we daar Anti-Insecten spray van Hansaplast gekocht. Deze beschermt volgens de beschrijving ook tegen teken. het actieve bestanddeel is Ethylbutylacetylaminoproprionaat.

 

Of het afdoende is weet ik niet. De beschrijving meldt "Effectieve bescherming tegen muggen" en "Bescherming tegen teken". De bescherming tegen teken is blijkbaar niet effectief ;)

 

De Wolvjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teken komen voor daar waar bomen zijn. Overal dus eigenlijk. Het beste kun je even een tekentangetje halen bij de apotheek. Daarmee kun je ze snel en veilig verwijderen. Je hoeft geen hele rondjes meer te draaien, maar je kan ze gewoon met het tangetje beet pakken en er dan voorzichtig heen en weer bewegend met het tangetje (dus halve rondjes zeg maar) uit halen. Vooral niet eerst met alcohol ofzo gaan klooien. Wel kun je na het verwijderen het er even mee schoonmaken. Even goed op letten dat je de hele teek hebt. Overigens haal je ze levend er uit, dus is het handig hem na verwijderen te verzuipen of zo. Het zou niet de eerste keer zijn dat ie daarna bij een ander gezinslid zich nesteld.

 

Groetjes Leana

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
Teken komen voor daar waar bomen zijn. Overal dus eigenlijk. Het beste kun je even een tekentangetje halen bij de apotheek. Daarmee kun je ze snel en veilig verwijderen. Je hoeft geen hele rondjes meer te draaien, maar je kan ze gewoon met het tangetje beet pakken en er dan voorzichtig heen en weer bewegend met het tangetje (dus halve rondjes zeg maar) uit halen. Vooral niet eerst met alcohol ofzo gaan klooien. Wel kun je na het verwijderen het er even mee schoonmaken. Even goed op letten dat je de hele teek hebt. Overigens haal je ze levend er uit, dus is het handig hem na verwijderen te verzuipen of zo. Het zou niet de eerste keer zijn dat ie daarna bij een ander gezinslid zich nesteld.

 

Groetjes Leana

 

Bomen want bos, maar vooral ook hoog gras. Overigens schijnt een teek pas na vier dagen het gif los te laten dat Lyme veroorzaakt, of direct als hij (of zij) er verkeerd uitgeplukt wordt (of wordt verdoofd). Binnen 24 uur verwijderen wordt dan ook sterk aangeraden. Een teek kan trouwens vijf jaar zonder ontbijt, lunch en diner, dus draai hem goed de nek om.....

Deze zomer heb ik een teek er wat onvoorzichtig uitgetrokken: kop bleef zitten. Daar was heel wat EHBO-snijwerk voor nodig om kop en poten er uit te krijgen. Brrrr. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn net terug van een vakantie Frankrijk, en hebben er daar 26 gevonden (caches dan). Wij hebben 1 keer ''last'' gehad van teken gehad, dat stond ook wel op de cachepagina. We waren ongeveer een uur in het bos en met zijn 6en hadden we 16 teken opgelopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
we vertrekken over een paar dagen richting Frankrijk, Normandië en Bretagne is de planning. Niet dat er veel caches zijn, maar we gaan het toch proberen. :beerchug:

 

Vier jaar na elsinga willen ook wij beide streken gaan verkennen. In Normandie zitten we vlakbij Omaha Beach en de andere invasiestranden en in Bretagne in het noordwestelijke deel van de streek. Op beide plekken staan we vlak aan de kust, dus de stormtent gaat weer mee. Uiteraard willen we wat Geocaches gaan doen en we zijn benieuwd of anderen wat tips hebben voor leuke caches!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

we vertrekken over een paar dagen richting Frankrijk, Normandië en Bretagne is de planning. Niet dat er veel caches zijn, maar we gaan het toch proberen. :beerchug:

 

Vier jaar na elsinga willen ook wij beide streken gaan verkennen. In Normandie zitten we vlakbij Omaha Beach en de andere invasiestranden en in Bretagne in het noordwestelijke deel van de streek. Op beide plekken staan we vlak aan de kust, dus de stormtent gaat weer mee. Uiteraard willen we wat Geocaches gaan doen en we zijn benieuwd of anderen wat tips hebben voor leuke caches!

 

Honfleur is een leuke plek om te bezoeken en dan deze te doen Le Belvedere d'honfleur GC2528J. Een prachtig uitzicht. Normandie ligt vol met leuke caches.

Wij hebben 3 jaar geleden de Normandie route gedaan aan de hand van caches langs de kust. Zeker een aanrader.

Etretat is ook een aanrader, helaas zit daar de leuke cache in het archief (chaudron).

Veel plezier in het mooie frankrijk

Groetjes Cirkel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...