Spring naar bijdragen

Kijkshop


Aanbevolen berichten

Gast Satriani1980

Ik wil hier ook ff op reageren. Ik heb de Marquant MHG-1 ook gekocht, en vind hem tot n toe vrij nauwkeurig. Dacht eerst dat hij niet goed zou werken, maar bleek steeds weer bijna boven op de cache terecht te komen, dus hij werkt echt perfect. Alleen de batterijen gaan niet echt lang mee.

Zoals bij Den Deijl. We hebben die route net gedaan en we konden de laatste stash niet vinden. Bleek later op het forum dat die gestolen was en dat hij in een gat lag. En dat gat kwam ik dus precies in uit.

Perfect dus. En je kan er meer mee dan de goedkopere etrax versies en zo.

Het aantal waypoint is meer, het aantal routes is meer en het aantal tracks is meer, dat zie ik alleen maar bij de duurdere versies van Magelan, enz.

De Marquant is denk ik een perfect startersmodel en kan later altijd nog een duurdere kopen. Wil ook nog wel naar een duurdere toe later.

 

Joey

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik wist niet dat de moderne GPS-en een tabel aan boord hebben van de hoogteverschillen van de WGS ellipsoïde met de globale geoïde.

We gaan nu wel erg off-topic maar nog even dit:

 

Het moet bijna standaard in elke GPS zijn omdat de hoogtes worden meegezonden met de NMEA 0183 output in de GGA zin.

9) Antenna Altitude above/below mean-sea-level (geoid)

11) Geoidal separation, the difference between the WGS-84 earth

ellipsoid and mean-sea-level (geoid)

 

Hoeveel mensen hebben nu deze kijkshop GPS? Ik zie hem nog niet staan in de lijst ;)

 

door ons gebruikte GPSen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel was ik er al achter gekomen dat sommige GPS-en - als ze een ingebouwd Rijksdriehoeksmeting (RD, Dutch grid) hebben en dat gebruik je - dat dan de hoogte redelijk overeenkomt met de NAP. Ik dacht dat ze een correctie hadden ingebouwd in de berekening WGS84->RD.

Ook als ik geen RD maar WGS84 gebruik op mijn Etrex Legend kloppen de hoogtes altijd heel behoorlijk. Afwijking van een tot enkele meters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik weet is de door onze GPSsen opgegeven hoogte onafhankelijk van het gekozen coördinatenstelsel. Verandering van stelsel geeft geen verandering van hoogte.

 

Het is zelfs nog sterker. Als ik als coördinatenstelsel RD instel krijg ik hier op Malta streepjes te zien als coördinaten, omdat het buiten het RD-gebied ligt. Maar de hoogte wordt wel keurig aangegeven.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het moet bijna standaard in elke GPS zijn omdat de hoogtes worden meegezonden met de NMEA 0183 output in de GGA zin.

9) Antenna Altitude above/below mean-sea-level (geoid)

11) Geoidal separation, the difference between the WGS-84 earth ellipsoid and mean-sea-level (geoid)

Dat is een kluif die ik niet kan laten liggen. En ja, na Visual GPS te hebben aangezet op de laptop, mijn zelfbouw antenne aan de Rockwell Jupiter GPS gehangen en 10 minuten gewacht (ijskoude start) stroomden de NMEA berichten binnen die gelogd konden worden.

En inderdaad: de hoogte die aangegeven wordt (met het nodige op/neer ge-jojo) van mijn dakkapel klopt met eerdere metingen: 9,5 m.

De GPS-en bevatten inderdaad een tabel oid. met de globale geoide, is mijn conclusie dan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Mij is verteld dat de GPS12 uit productie is genomen. Wie weet gaat die met wat andere software erin en een andere behuizing wel door het leven als een Marquant...

De maten kloppen in ieder geval. Gaan er ook 4 AA batterijen in?

Wel, ik was verkeerd voorgelicht: de GPS12 is bij Garmin nog altijd in productie. Hij staat in ieder geval niet in de lijst met 'discontinued' apparaten maar in de lijst waar ook de eTrex in staat.

Daarmee wordt de GPS12 zo ongeveer het langst verkochte type handheld GPS!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus toch geen GPS 12 in een ander jasje? Ik heb verder over de hardware van de Marquant niets naders kunnen achterhalen. Hij is 'made in China' maar dat zegt niet zoveel over de inhoud. Het zal vast een kloon van een al langer bestaand apparaat zijn. Er gaan overigens 2 AA batterijen in. Het ding heeft ons vanmiddag trouwens wel flink in de steek gelaten. Zie mijn log bij 't Zand. Ben wel benieuwd wat daar nou aan de hand was. Gezien de eerdere goede prestaties geef ik het apparaat nog maar even het voordeel van de twijfel.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder ook elektronisch compas met true north correctie, etc. Richting bepalen gaat via pijl en bewegende punt.

Zit er werkelijk een electronisch kompas in??? Zoeentje die het ook doet als je stil staat?? Bij de meeste gps'en betaal je voor dergelijke functionaliteit al snel 120 euro extra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit er werkelijk een electronisch kompas in??? Zoeentje die het ook doet als je stil staat?? Bij de meeste gps'en betaal je voor dergelijke functionaliteit al snel 120 euro extra.

 

Ik heb het even uitgeprobeerd en het compas blijkt niet te werken bij stilstand. Zo gauw je stilstaat draait het compas terug naar de beginstand (noord in de lengterichting van de gps).

De documentatie lijkt in dit opzicht dus niet geheel te kloppen.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...