Spring naar bijdragen

Kijkshop


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ook ik ben benieuwd naar de ervaringen met zo'n kijkshop-ding, heeft iemand hem in een opwelling gekocht?

Je kúnt 'm een tijdje (ik geloof 15 dagen) zelf proberen. Mocht ie niet bevallen, dan mag je hem terugbrengen, vanwege het feit dat ie niet voldoet aan je verwachtingen. :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik heb er dus inderdaad een in een opwelling gekocht. Twee dagen geleden had ik nog nooit van geocaching gehoord. Afgelopen donderdag hadden we een bedrijfsuitje dat mede bestond uit een middagje geocachen. Ik vond het geweldig! 's avonds meteen deze website bezocht en een paar leuke plekken in de omgeving uitgekozen. Toen moest ik dus nog een gps hebben. Via internet wat gezocht en min of meer toevallig op de site van de kijkshop terecht gekomen. Daar is de Marquant MHG-1 nu in de aanbieding voor 149 euro. Gisteren even bij de K-shop langs geweest om te kijken. Het model is niet om over naar huis te schrijven. Vrij lomp apparaat, 13x5x2,5 cm. Toch maar meegenomen met de idee dat de prijs niet verkeerd is en hij altijd binnen twee weken terug gebracht kan worden. Vandaag in gebruik genomen en samen met de kids al twee schatten gevonden ;). Hoewel ik dus bepaald nog geen kenner ben lijkt het ding naar behoren te werken. Display is prima (120x160 pixels, high contrast met back light). Verder zit er volgens mij alles op en aan wat je voor een beetje geocachen nodig hebt. 12 kanaals, 500 waypoints, 30 routes en 10 spoorregistraties. Verder ook elektronisch compas met true north correctie, etc. Richting bepalen gaat via pijl en bewegende punt. Ontvangst is goed. Zodra er meer dan twee satellieten worden ontvangen gaat hij in 3d modus en geeft 'ie ook de hoogte aan. Leek eerst niet te kloppen (46 meter hier in Tilburg) maar ik heb inmiddels begrepen dat je daar 43 meter vanaf moet trekken dus dat komt toch aardig in de buurt. Bij de eerste vondst stonden we 2 meter van de cache, bij de tweede stond ik er bovenop toen het bliepje dat de waypoint bereikt was afging. Wat mij betreft dus geen miskoop maar het blijft natuurlijk afwachten hoelang hij het blijft doen. De kast is in ieder geval erg solide en waterproof. Mochten jullie meer details over het apparaat willen, vraag gerust.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je erover vertelt klinkt goed! Ik bedoel, de specificaties zijn goed, hij lijkt naar behoren te werken, en je kunt er dus goed mee uit de voeten.

 

Een van je opmerkingen snap ik even niet, nl.

 

Leek eerst niet te kloppen (46 meter hier in Tilburg) maar ik heb inmiddels begrepen dat je daar 43 meter vanaf moet trekken dus dat komt toch aardig in de buurt.

 

Wat bedoel je daar precies mee ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik het simpel uitleggen (als ik zo vrij mag zijn): je positie zoals je GPS die geeft is in het WGS84 systeem. Dat is gebaseerd op een omwentellings-ellips (dat heet dan een ellipsoïde) die het best past bij de vorm van onze aardkloot. Hoogtes worden aangegeven ten opzichte van deze theoretische ellipsoïde.

Bij ons werken we met NAP-hoogtes gebaseerd op een gemeten geoïde bij ons. Deze geoïde is een equipotentiaalvlak van gelijke zwaartekracht. Tussen twee punten op dat vlak zal water niet stromen.

Nu is de zwaartekracht niet overal dezelfde dus dat vlak is niet 'vlak'.

Uit metingen blijkt dat we met het nul-meter hoogte NAP vlak zo'n 43 meter boven die ellipsoïde van WGS84 zitten. Grofweg gezegd.

 

Je kan bij

http://www.rdnap.nl/algemeen/hoogte/geoide.html

het naadje van de kous te weten komen. (zie vooral het fraai gekleurde kaartje!)

In Noord-Groningen bij de kust is het verschil 40 meter en in Zuid Limburg groeit het tot 46 meter. Zou ik een slang vol water tussen beide plekken leggen en in Groningen zet ik de waterstand op 40 meter WGS84 (=0 meter NAP)dan zal aan het andere eind een hoogte van 46 meter WGS84 (=0 meter NAP) worden gemeten. En het water zal niet stromen.

 

Nog zo'n leuk weetje uit de gaarkeuken van de landmeters: als je de niet-ellipsoide-achtigheid van de geoïde verwaarloosd dan zit je met de hoogte gemiddeld zo'n 14 cm fout per 20 km afstand.

En omdat het voor ons zo belangrijk is om rekening te houden met waar water heen wil stromen, hebben we inmiddels de 5e Nauwkeurigheidswaterpassing achter de rug. Dat leverde 85 punten op met sub-centimeter precisie niveau.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie onder 'hoogtemeting - Garmin gps v' in het forum GPSsen.

 

Prof Lupardi merkte daar op: '.....Daar komt nog bij dat - als je in WGS84 zit - je van de hoogte ongeveer 43 meter moet aftrekken om op Normaal Amsterdams Peil (NAP) te komen.'

 

In mijn toestel is WGS 84 als datum ingesteld. Vandaar.

 

Inmiddels zie ik dat de schrijver van het hierboven aangehaalde al een nadere uitleg heeft gegeven.

 

Groet,

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even zitten neuzen en google-en naar Marquant en dat is een huismerk van de Kijkshop. Wat Paulius verteld klinkt niet gek. Het laat mij denken aan mijn GPS12.

De laatste jaren is er in de consumenten GPS geen grote verbetering geweest wat betreft techniek. Er zijn toeters en bellen bij gekomen (Egnos, inlaadbare kaarten, auto-navigatie etc) maar de ontvangers en antennes zelf zijn niet spectaculair beter geworden; niet gevoeliger en niet preciezer wat betreft positiebepaling. De zaak is wel energiezuinig geworden en heeft snel een koude en warme start.

Mij is verteld dat de GPS12 uit productie is genomen. Wie weet gaat die met wat andere software erin en een andere behuizing wel door het leven als een Marquant...

De maten kloppen in ieder geval. Gaan er ook 4 AA batterijen in?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De weergegeven hoogte op je GPS.

 

Hierboven wordt gezegd dat de GPS de hoogte weergeeft t.o.v. de WGS84-ellipsoïde, en wordt uitgelegd hoe die zich verhoudt tot NAP.

 

Op mijn GPSsen wordt echter niet de hoogte t.o.v. de WGS84-ellipsoïde, maar t.o.v. de WGS84-geoïde aangegeven. Die geoïde is een betere benadering van het zeeniveau, alhoewel nog lang niet volmaakt. Daartoe bevat de GPS een tabel met correcties, en afhankelijk van waar je je bevindt wordt een correctie toepast op de ellipsoïde-hoogte. Die tabel verkleint de miswijzing van de hoogte t.o.v. zeeniveau van enkele tientallen meters tot slechts enkele meters.

 

Ik was altijd in de veronderstelling dat alle GPSsen van zo'n tabel gebruik maken, maar gezien het bovenstaande is dit dus waarschijnlijk niet zo.

 

In elk geval gebruiken de Garmin 45, GPS III en GPS V wel zo'n tabel.

Het blijkt overigens niet uit de gebruiksaanwijzing, maar uit de waarnemingen, die binnen de meetnauwkeurigheid overeenstemmen met NAP, en geenszins met NAP+43m.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wist niet dat de moderne GPS-en een tabel aan boord hebben van de hoogteverschillen van de WGS ellipsoïde met de globale geoïde.

Wel was ik er al achter gekomen dat sommige GPS-en - als ze een ingebouwd Rijksdriehoeksmeting (RD, Dutch grid) hebben en dat gebruik je - dat dan de hoogte redelijk overeenkomt met de NAP. Ik dacht dat ze een correctie hadden ingebouwd in de berekening WGS84->RD.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...