Spring naar bijdragen
  • 0

Topo Ned. 1:25k digitaal

Vraag

Geplaatst

Een blik in de link Kadaster: TOP25 to move geeft zeer verheugend nieuws.

Voor 200 euro heel Nederland topografisch op schaal 1:25.000 in ozf3 format op DVD . Of voor 60 euro een blokje Nederland (er zijn er 5) zoals op onderstaand beeld te zien is. De blokken hebben overlap.

Als ik in het demo-kaartje op hun site pixeltjes tel dan kom ik uit op 1 pixel = 5 meter, niet de 2,5 van onze kleine mensjes. Het ziet er in vergelijking dus wat rafeliger uit. Wel staan de kleuren goed. Het opgedrukte zwarte raster is RD en niet UTM zoals elders door iemand is beweerd.

Als ik naar de beschikbaarheid van Top25raster kijk dan zijn de prijzen daarvoor 14060,- euro per abonnementsjaar. Hierbij vergeleken is die 200 euro een schijntje. Als ze nu bij wijze van klantenbinding ook de koper een update service aanbieden (per slot van rekening moet je bedenken: 300 kaarten en om de 3 jaar vernieuwd = 100 kaarten per jaar = een handvol kaarten per maand!!!!) dan zou het helemaal prachtig zijn. :blush:

Dat Het Kadaster/Topodienst met een digitale uitgave komen is wel wat erg laat maar ik ben blij dat het er is. En dat men voor Ozi Explorer heeft gekozen geeft mij een warm gevoel :D Een goed voorbeeld doet goed volgen?

top25tomove.gif

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Het zou een onnauwkeurige kartering kunnen zijn. Ging het om de kustlijnen, die worden geloof ik niet altijd even precies opgenomen.

Neen hoor. Geen kustlijn.

Een voorbeeld: ik importeer alle coördinaten via GSAK of via een download van deze website in Ozi. Geen problemen. Alle coördinaten staan netjes op hun plaats.

Geef ik nu manueel een nieuwe cöordinaat in op eenzelfde plaats als een geïmporteerde dan ligt deze plots een veertigtal meter ten zuiden ervan. Vraag ik beide gegevens op dan zijn deze qua Noord en Oost identiek. Begrijpen wie begrijpen kan.

Je zou kunnen twijfelen aan de kaartdatum. Blijkbaar geeft dit echter weinig verschil in Rijksdriehoekmeting of WGS84. Het resultaat blijft immers hetzelfde. Of heb ik een andere flagrante fout gemaakt?

• 0
Geplaatst

Over wat voor kaarten hebben "we" het nu?

De topic gaat namelijk over de waarschijnlijkheid dat de Topografische Dienst in Emmen de ozo door ons bewonderde, maar ozo verschrikkelijk dure kaarten van Nederland misschien voor een prijs van 200 euro gaat verkopen in plaats van de vele 1000den die ze tot nu toe hebben gekost als jaarlijkse abonnement.

Heb je problemen met DIE kaarten? Want anders zit je in een verkeerde topic.

• 0
Geplaatst

"We" hebben het hier over de Top25, of beter de 1:25000, kaarten verstrekt door de Topografische Dienst Kadaster.

Indien ik hier op het verkeerde topic beland ben, gelieve dit onderwerp dan even naar het juiste topic te willen transfereren.

Met dank!

• 0
Geplaatst

Dus de TOP25 to move van 199 euro? met wit water en lichtblauw gras?

Hmm je probleem komt me redelijk bekend voor bij de oude voorlopers van deze kaarten die nooit voor de gewone man betaalbaar zijn geweest.

Als je dus de coördinaten importeert van GSAK dan staan ze op de goed plek en als ze handmatig invoert dan staan ze ongeveer 40 meter uit koers.

Dat zou betekenen dat je de kaartinstelling bij het manueel invoeren in OZi verkeerd hebt staan.

Staat deze ingesteld op "Datum van geladen kaart" en is dat dan WGS84?

Ik heb ooit, hetzelfde probleem gehad en heb een punt gebruikt waarvan ik 100% zeker wist waar deze lag en heb daarna alles op WGS84 gezet en bij het manueel invoeren gekozen voor Datum van geladen kaart als Datumweergave.

Ik weet dat er legio cachers zijn die met OziCe hetzelfde gedoe hadden op hun PPC.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Ook een versie gekocht NO nederland.

Vind het wel jammer dat de print opties behoorlijk beperkt zijn.

Alleen maar een fit-page en een window to scale.

Afdrukken zijn ook minder scherp als de (voorgaande versie).

weet iemand een oplossing? :thumbup:

bewerkt door cocoaizza
  • 0
Geplaatst

Ik heb gezien dat de kaarten van top25tomove in pda's geladen kunnen worden, maar kun je deze kaart ook in 'map'-gps en laden zoals de 60map serie?

• 0
Geplaatst
Ik heb gezien dat de kaarten van top25tomove in pda's geladen kunnen worden, maar kun je deze kaart ook in 'map'-gps en laden zoals de 60map serie?

Nee, rasterkaarten kan je niet in een gpsr laden. alleen vectorkaarten in het eigen formaat van de gps-fabrikant.

• 0
Geplaatst
hoe kom je aan die top25tomove?

ik zie ze niet staan bij kadaster.

Ik had een paar weken geleden uit nieuwsgierigheid gevraagd waarom het niet meer op de website stond, de klantenservice van het Kadaster was zelf ook verbaasd en verwees me door naar Kadata (een dochteronderneming). Die heeft geen reactie gegeven, ik zal nog maar een keertje mailen om te kijken of dat wat oplevert.

• 0
Geplaatst

Ik heb gehoord dat de verkoop is gestopt omdat er teveel klachten binnen kwamen over de kwaliteit van het product. Men heeft het aantal kleuren teveel gereduceerd waardoor op sommige kaarten verschillende kleuren op elkaar gemapt zijn. Een tekort aan een kleur blauw (die is omgezet tot weiland-groen) heeft tot gevolg dat je op sommige kaarten het water niet ziet wat in b.v. Waterland lastig is als je gaat wandelen en niet wilt zwemmen.

• 0
Geplaatst
On-topic: ik zit net te kijken naar de verdeling in kaartsets. Die zijn redelijk goed gekozen. De meeste inwoners zullen met de set van hun directe omgeving prima bediend zijn. Amsterdammers hebben pech: die zullen 2 sets moeten aanschaffen. Rotterdammers liggen in het centrum van de ZW-groep.

Praat me er niet van. Woon in Assendelft, en mijn wijk ligt precies op de lijn 25B/19D. :)

• 0
Geplaatst

Ik werd op iets attent gemaakt en mijn bek viel open. ;)

Het was bij De Topo Dienst

In de lijst van producten staat de Top25 Move als 'Nieuw' gemeld!

Daar lees ik:

"TOP25 to move heeft de volgende kenmerken: 72 dpi, 128 kleuren en OZF2- en TIFF-formaat met TFWfiles. In TOP25 to move kunt u de kaartbladen mergen. Dat betekent dat u een route die over meerdere kaartbladen loopt, aan elkaar kunt plakken en de route in zijn geheel kunt afdrukken of in uw PDA kunt zetten."

;)

De vorige kaarten hadden een handje vol kleurtjes en waren ozf3 waar je niks mee kan. Ozf2 kan je zelf terugzetten naar png (en dus TIFF). En TIFF met TWF is ook bruikbaar voor import in vele progjes! maar of het GEOTIFF is staat er niet bij. Maar dat is niet zo belangrijk zolang je twf's hebt.

Met de Ozi merge map utility kan je kaarten aaneen plakken zolang ze maar niet te erg copyrighted zijn zoals die ozf3 van de vorige keer. En dat is in ieder geval TIFF niet.

Ik was van mening dat de topo kaarten echt 256 kleurtjes nodig hebben om gaaf te blijven maar met 128 kan het voldoende zijn.

Die 72 dpi zal wel een foutje zijn. De granularity is 2,5 m per pixel. dus 256 dpi.

:no:

Ik ga er achteraan!!! Dit lijkt mij het gewenste lang verwachte product te zijn.

En het is een heel lief prijsje. Ook daar ga ik voor.

P.S.: ik kan niet vinden hoe te bestellen. Kan iemand me helpen?

• 0
Geplaatst
Ik werd op iets attent gemaakt en mijn bek viel open. ;)

Het was bij De Topo Dienst

In de lijst van producten staat de Top25 Move als 'Nieuw' gemeld!

Daar lees ik:

"TOP25 to move heeft de volgende kenmerken: 72 dpi, 128 kleuren en OZF2- en TIFF-formaat met TFWfiles. In TOP25 to move kunt u de kaartbladen mergen. Dat betekent dat u een route die over meerdere kaartbladen loopt, aan elkaar kunt plakken en de route in zijn geheel kunt afdrukken of in uw PDA kunt zetten."

;)

De vorige kaarten hadden een handje vol kleurtjes en waren ozf3 waar je niks mee kan. Ozf2 kan je zelf terugzetten naar png (en dus TIFF). En TIFF met TWF is ook bruikbaar voor import in vele progjes! maar of het GEOTIFF is staat er niet bij. Maar dat is niet zo belangrijk zolang je twf's hebt.

Met de Ozi merge map utility kan je kaarten aaneen plakken zolang ze maar niet te erg copyrighted zijn zoals die ozf3 van de vorige keer. En dat is in ieder geval TIFF niet.

Ik was van mening dat de topo kaarten echt 256 kleurtjes nodig hebben om gaaf te blijven maar met 128 kan het voldoende zijn.

Die 72 dpi zal wel een foutje zijn. De granularity is 2,5 m per pixel. dus 256 dpi.

:no:

Ik ga er achteraan!!! Dit lijkt mij het gewenste lang verwachte product te zijn.

En het is een heel lief prijsje. Ook daar ga ik voor.

Kijk dat is goed nieuws...

Betere kwaliteit, beter bewerkbaar en ook nog eens een lagere prijs: 99.95 voor heel NL

P.S.: ik kan niet vinden hoe te bestellen. Kan iemand me helpen?

Voorlopig nog niet denk ik...

Door het bestelknopje rechts kom je op een bestelsite, maar daar is nog geen product top25tomove aanwezig om te kopen. Ik denk dat we gewoon nog even geduld moeten hebben.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...