Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vaak zie ik de opdracht: loop nu bijv. 846 meter naar 352 graden. Volgens mij zijn er toestellen waar je dat in kunt programmeren als een soort nieuwe wp. Ik heb de handleiding van mijn explorist 300 bekeken, maar kan niet vinden of dat ook bij mij kan.

Wie weet of dit kan? En als het kan, hoe moet het dan?

Geplaatst
Vaak zie ik de opdracht: loop nu bijv. 846 meter naar 352 graden. Volgens mij zijn er toestellen waar je dat in kunt programmeren als een soort nieuwe wp. Ik heb de handleiding van mijn explorist 300 bekeken, maar kan niet vinden of dat ook bij mij kan.

Wie weet of dit kan? En als het kan, hoe moet het dan?

Volgens mij kan de 300 dat niet. Ook de duurdere 210 kan dat (nog) niet. Dit is mij bevestigd door futurumshop.

Ik kreeg van hun het advies om vanaf het waypoint weg te lopen en te kijken hoe de afstand "oploopt" en er een kompas(je) bij te nemen.

Ik heb toen maar geen explorist 210 gekocht maar een GPS60 die dat wel kan.

Geplaatst

Als je in het map scherm staat en je gaat met de pijltjes toetsen over je map heen, zou je onderin de heading en de afstand van je cursor moeten zien tov je eigen positie.

Als je dan op 846 meter en 352 graden staat met je cursor kan je hier een nieuw waypoint van maken.

Hiermee zou het moeten kunnen ?

Grt,

Petje

Geplaatst
Als je in het map scherm staat en je gaat met de pijltjes toetsen over je map heen, zou je onderin de heading en de afstand van je cursor moeten zien tov je eigen positie.

Als je dan op 846 meter en 352 graden staat met je cursor kan je hier een nieuw waypoint van maken.

Grt,

Petje

Op die manier werkt het ook op de Quest (1). Werkt prima! :cry:

Geplaatst

Grt,

Petje

Op die manier werkt het ook op de Quest (1). Werkt prima! :crybaby:

Lijkt mij gewoon projecteren toch gemakkelijker, maar het is een goed alternatief.

Geplaatst

Grt,

Petje

Met deze methode moet je wel rekening houden met de onnaukeurigheid van de 352 graden over 846 meter. Dat kan zo 15 meter zijn. Het werkt overigens wel. En als je op zoek bent naar een bankje of bordje op dat punt is het een goede methode.

Nog een tip: Houd het waipoint vanaf waar je moet lopen gewoon in je GPS en ga op 360-352 = 8 graden lopen totdat je op een afstand van 846 meter van het punt bent.

Geplaatst
Lijkt mij gewoon projecteren toch gemakkelijker, maar het is een goed alternatief.

Klopt. Maar deze methode is bij het cachen goed te gebruiken. Tenminste, zolang het geen projectie over te grote afstanden betreft. Want dan wordt het (zoals Reintje al aangeeft) te onnauwkeurig.

Geplaatst

Grt,

Petje

Dat kan in principe met iedere GPS :crybaby: Een (nieuw) projectie waypoint aanmaken en vervolgens daar naartoe lopen kan met de Explorist 300 inderdaad niet.

Geplaatst (bewerkt)
Nog een tip: Houd het waipoint vanaf waar je moet lopen gewoon in je GPS en ga op 360-352 = 8 graden lopen totdat je op een afstand van 846 meter van het punt bent.

Ik zit zelf ook altijd even te rekenen wat je in zo'n geval moet doen, maar het is +180 (of -180), in dit voorbeeld dus 172 graden :crybaby:. Gelukkig kan mijn GPS wel projectie, maakt het leven een stuk makkelijker.

bewerkt door TheFalcon
Geplaatst

Grt,

Petje

Dat kan in principe met iedere GPS :crybaby: Een (nieuw) projectie waypoint aanmaken en vervolgens daar naartoe lopen kan met de Explorist 300 inderdaad niet.

Die 300 heeft toch een achtergrondkaart? Met mijn eXplorist 200 en nu met mijn 210 kan het gewoon op de boven genoemde manier in het kaartscherm met de cursor. Inderdaad bij grotere afstanden kan de nauwkeurigheid een rol spelen. Maar verder geen probleem dus!

Groeten,

Erka

Geplaatst

Grt,

Petje

Dat kan in principe met iedere GPS :blink: Een (nieuw) projectie waypoint aanmaken en vervolgens daar naartoe lopen kan met de Explorist 300 inderdaad niet.

Die 300 heeft toch een achtergrondkaart? Met mijn eXplorist 200 en nu met mijn 210 kan het gewoon op de boven genoemde manier in het kaartscherm met de cursor. Inderdaad bij grotere afstanden kan de nauwkeurigheid een rol spelen. Maar verder geen probleem dus!

Groeten,

Erka

al gekeken naar de laatste software versie? mijn explorist 500 kan nu projekteren na een software update.Vroeger deed ik dat ook met het pijltje maar dat is bijna NIET te doen.

golferyves

Geplaatst

Heb trouwens gemerkt dat als je gaat projecteren, dat je geen afstanden kleiner dan 10 meter kunt invoeren in het instelscherm. Dus 756 meter wordt 750 meter, en 1436 meter wordt dan 1430 meter!

Geplaatst
Heb trouwens gemerkt dat als  je gaat projecteren, dat je geen afstanden kleiner dan 10 meter kunt invoeren in het instelscherm. Dus 756 meter wordt 750 meter, en 1436 meter wordt dan 1430 meter!

Klopt helemaal als een bus. Er is bij mijn weten geen enkele GPSr die nauwkeuriger is met een projectie dan 10 meter. Vele gaan zelfs per 100 meter. Als je de richting maar weet. Het is toch geinig om een grote stap te berekenen als een meter?

@all: Maar we mogen toch zelf ook nog wat doen? Eigenlijk geldt hetzelfde voor de EPE van een GPSr. Als je op de centimeter nauwkeurig naar je doel wordt gestuurd is er een stukje avontuur verloren gegaan.

Het mooiste is toch nog steeds om in de buurt te zijn van een waypoint of cache en dan gaan bedenken, wat zou ik gedaan hebben? Welke plek zou ik uitkiezen voor een waypoint of een cache?

Meestal lukt het dan wel. Een groot deel van de caches kun je al vinden door een ietwat onnatuurlijke bij elkaar gestapelde takjes of bladeren.

Geplaatst

Hm, het voegt niet echt iets toe denk ik, als je er vanuit gaat dat het laatste cijfer van een coordinaat al 1,8 meter verschil geeft (toch?), maar op mijn Magellan Meridian Gold kan ik zelfs op de cm projecteren bij projectie kleiner dan 100 meter.

Jan

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...