Spring naar bijdragen

**** New Gpsmap 60/76 And Etrex With Sirf ****

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Voordat iedereen laaiend enthousiast wordt en snel naar de winkel rent, sirf III is perfect. Perfect voor wat het ontvangst betreft. Ook perfect in prijs. Normale GPS ontvangers aan een draadje, wat ze ook wel een GPSmuis noemen en ook BT GPSr allen met sirf III werken gewoon perfect. Het signaal blijft softwarematig het ontvangst bij het wegvallen verneu*en.

Dus als je de fix kwijt bent, "onthoudt" het waar je was en blijft dmv software berekenen wat je ontvangst zou moeten zijn.

Maar.... er zijn heel veel klachten over GPSr met een sirf III chipset. Hij is zoooo traaaaaag. Veel gebruikers van een sirf III GPSontvanger, in combinatie met een PPC en met navigatie software als TomTom, klagen erover dat men al in de bocht is en het pijltje de bocht nog moet naderen. Ook klaagt men erover dat het pijltje niet meer zuiver op de weg is. Het lijkt bij sirf III gebruikers er vaak op dat men op een parrallelweg zit.

Ik had de stille hoop dat Garmin niet direct met de hype mee zou doen, maar eerst even zouwachten totdat de problemen met sirf III opgelost zouden zijn.

Ik voor mezelf vind dat het nadeel momenteel groter is dan het voordeel.

Geplaatst
klagen erover dat men al in de bocht is en het pijltje de bocht nog moet naderen. Ook klaagt men erover dat het pijltje niet meer zuiver op de weg is. Het lijkt bij sirf III gebruikers er vaak op dat men op een parrallelweg zit.

Toevallig had ik vandaag ook deze ervaring met de GPS-muis en Palm M515 waarop TomTom Citymaps draaide.

Of dit nu aan die muis ligt weet ik niet omdat hij volgens mij al betrekkelijk oud is, hij zit nog gewoon aan een draadje. Maar feit blijft wel dat hij op de snelweg met een snelheid van 120 km/u ongeveer 100 mtr. achter de feiten aanholt.

Ger@ld

Geplaatst
Maar.... er zijn heel veel klachten over GPSr met een sirf III chipset. Hij is zoooo traaaaaag. Veel gebruikers van een sirf III GPSontvanger, in combinatie met een PPC en met navigatie software als TomTom, klagen erover dat men al in de bocht is en het pijltje de bocht nog moet naderen. Ook klaagt men erover dat het pijltje niet meer zuiver op de weg is. Het lijkt bij sirf III gebruikers er vaak op dat men op een parrallelweg zit.

Kruimel,

ik ben verbaasd!

Sinds een maand heb ik een Holux GPSlim 236 ( Sirf III) en ik herken de nadelen die jij opnoemt eigenlijk niet.

Wat mij betreft een cq. de perfecte gps-muis. :lol1:

Vol verwachting zie ik dan ook de gang van zaken rond GPSr's met Sirf III aan. De prijs houdt mij nog wel in bedwang overigens.

Geopatra.

Geplaatst
Kruimel,

ik ben verbaasd!

Sinds een maand heb ik een Holux GPSlim 236 ( Sirf III) en ik herken de nadelen die jij opnoemt eigenlijk niet.

Wat mij betreft een cq. de perfecte gps-muis. :lol1:

Vol verwachting zie ik dan ook de gang van zaken rond GPSr's met Sirf III aan. De prijs houdt mij nog wel in bedwang overigens.

Geopatra.

Het zijn al maanden de algemeen bekende klachten die binnenkomen op diverse fora. Ook sommige wederverkopers maken er melding van.

Er zit verschil in de snelheid van het doorgeven van het signaal met de "oudere" GPSr.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de chipset werkt in de Garmin, ook omdat het allemaal op elkaar afgestemd zal zijn. Maar ik ben een beetje huiverig. Nu zou ik een Garmin standalone GPSr zelf niet gebruiken om te navigeren, maar wel gebruiken als een GPSmuis aan een draadje aan de PPC. Ik ben benieuwd of de aanwijzing tijdens het cachen ook trager zal zijn met een sirf III in de Garmin.

• 4 weeks later...
Geplaatst

Is er al iemand met een Edge met sirf III van Garmin?

Dan zou al een indruk kunnen geven wat Garmin er mee gedaan heeft.

Ik weet niet wat de effecten zijn van de patch t.o.v. de quad helix antenne.

Geplaatst
Het signaal blijft softwarematig het ontvangst bij het wegvallen verneu*en.

Dus als je de fix kwijt bent, "onthoudt" het waar je was en blijft dmv software berekenen wat je ontvangst zou moeten zijn.

Zit al een tijdje met belangstelling de berichtjes over Sirf III te volgen :lol1:

Wat ik in diverse draadje en andere forums tegenkom over eigenschappen van Sirf III, komt aardig overeen met wat al een tijdje over GPS-en van Magellan wordt geschreven:

- de ontvangst is beter

- als de ontvangst dan toch nog wegvalt onder een dik en nat bladerdek of in de stad, wordt softwarematig de laatste positie vast gehouden en blijft de GPS de positie 'schatten'

- het pijltje is traag op de laatste meters, waardoor je nogal eens voorbij de cache loopt

Voor de duidelijkheid: deze drie punten zijn dan een vergelijk van Magellan en Garmin Sirf III ontvangers t.o.v. bijvoorbeeld de huidige Garmin GPS-en.

Lijkt erop dat de nieuwe Sirf III ontvangers ongeveer dezelfde eigenschappen hebben als de Magellan Sportrak en Meridiaan serie.

Zou eigenlijk eens in de praktijk vergeleken moeten worden :lol1:

• 2 months later...
Geplaatst
...heb je ook info over de EPE's en drift van de verschillende GPS'sen...

Drift en EPE was alleen mogelijk om wat mee te doen bij de drie die ook een fix hadden. Drift in totaal over alle testen was bij de Edge maximaal 15 meter (een keer voorgekomen bij firstfix) en na een goede fix bleef de drift maximaal rond de 2 meter hangen.

Bij de 60Cx en de 76CSx was de drift bij firstfix maximaal 9 meter en na een goede fix maximaal ook rond de 2 meter.

Accuracy (EPE) tijdens de test was bij firstfix tusse 20-35 meter en na een goede fix maximaal 9-10 meter.

Accuracy van zowel de 76CSx en de Edge tijdens normaal woonwerkverkeer (fietsend) is tot nu toe niet hoger geweest als 5 meter (meestal tussen de 1 en 3 meter).

Ik weet al wat ik op mijn verlanglijstje heb staan voor een leuke gelegenheid :beerchug:

Geplaatst
Ik weet al wat ik op mijn verlanglijstje heb staan voor een leuke gelegenheid

Hij/zij/het stond al op mijn verlanglijstje en staat nu zeker bovenaan! :beerchug:

Alleen die verrekte prijs , he. ;)

Geopatra

:naughty: ;);)

Geplaatst
De mythe dat SirfStar III chipsets softwarematig "berekenen" waar ze zijn lijkt mij "busted" (refererend aan MythBusters) door bovenstaande testmethode/testresultaten.

Even een kleine aanvulling/uitleg wat bedoeld is met het softwarematig berekenen zoals ik ooit geschreven heb, omdat ik denk dat in ieder geval mijn "verhaal" niet helemaal goed over de zender is gekomen.

De ervaring met sirfstar III waar ik het over heb gehad in het verleden, berust dus op ervaringen met GPSr die er al een tijdje zijn met dezelfde chipset, meestal de Bluetooth GPSr die je bijvoorbeeld aan een PPC kunt knopen om dan te kunnen navigeren met o.a. TomTom.

Deze GPSr hebben in de regel (ook) een veel betere ontvangst. Een fix is in de huiskamer meestal gewoon mogelijk. Ook blijft een fix beter in gebieden waar je met een "normale" GPSr, zonder de chipset vaak al geen fix meer hebt.

Het verneu*en waar ik het over had, door middel van software, was niet bedoeld in de slechte zin van "oplichtingspraktijken" maar in de goede zin de mogelijkheid hebben dat een GPSr met sifstar III chipset door middel van softwarematige berekening, in staat is om dankzij zijn al vergaarde gegevens op het moment dat ook een sirfstar III geen fix meer heeft, toch een fix kan simuleren en door kan gaan met navigeren totdat de fix weer hersteld is.

De enige echte nadeel die ik nog steeds bespeur bij de Bluetooth GPSr met deze chipset, dus de GPSr die zonder een kabeltje verbonden zijn met een PPC, met TomTom als navigatiesoftware, de neiging hebben om niet zuiver te laten zien dat je op de weg zit. Het gebeurd dus dat het pijltje dat je auto moet voorstellen naast de weg zit.

Dit is dus tijdens het navigeren het geval en ik weet niet wat het doet vanuit stilstand zoals nu getest met de standalones. Ik weet dus ook niet wat een Garmind met deze chipset, dmv een kabel aangesloten op de PPC, doet als GPSr voor navigeren met o.a. TomTom.

Ik kan het trouwens niet zo 1,2,3 vinden, maar ik vermoed dat de GPSr in de TomTomGo's ook een sirfstar III chipset hebben omdat deze ingebouwde GPSr ook aangeprezen worden als GPSr die "overal" een fix hebben.

# 12 channel ‘All-in-View’ integrated GPS receiver

Assisted Satellite Navigation (ASN): levert continue navigatie op plaatsen waar tijdelijk geen GPS-bereik is (bijvoorbeeld in tunnels of tussen hoge gebouwen).

Wat al weer aardig overeenkomt met mijn verhaal over het softwarematig onthouden en doorgaan totdat er weer een fix is :beerchug:

Waar tijdelijk geen GPS-bereik is, is geen fix, hoe tijdelijk dat tijdelijk ook mag zijn....

Maar een leuke test Remco. En het geeft hoop voor de toekomst. Ik wacht eerst wel tot de eventuele kinderziektes opgelost zijn. Je weet het, auto of GPS :naughty:

Hoe kleuriger het jasje, hoe treuriger de clown.

Geplaatst

Sinds een maand of twee bezitten wij de Garmin 60cx, met Sirf dus... Gekocht omdat wij voornamelijk onder een bladerdak problemen hadden met de ontvangst van onze Vista. De ontvangst is duidelijk beter van de 60cx (zelfs binnen inderdaad!); de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak! Te vaak vinden wij (voor een dergelijke dure gps). Je moet zelf maar ongeveer je richting bepalen. Wij lopen nu voornamelijk op de afstandsmeter. De richting zal 'zo ongeveer wel kloppen'. Een erg precies ding is het dus duidelijk vaak niet! Maar goed, de ontvangst is prima; die cache vinden we dus toch wel.... Wij hebben inmiddels 25-30 caches gelopen met dit apparaat... Qua nauwkeurigheid missen we de -veel goedkopere- Vista, qua ontvangst zijn wij dus blij met de 60cx! Tip; voor € 75,= meer koop je de 60 cSx; altijd doen; de electronische kompas functie (zoals de Vista die ook heeft) is vaak toch wel erg handig. Ook heft de 60cx nog meer nuttige functies die soms handig kunnen zijn. Zie website Garmin ofzo.

Ik hoop dat iemand iets aan deze bijdrage heeft voor zijn/haar aankoopbeslissing!

Succes!

Team VDE

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...