Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
En uiteraard beslist de eigenaar van een cache... Bekijk hoe vaak je cache nog gelopen wordt. Bekijk hoe je cache gewaardeerd wordt. Besef waar je mee bezig bent.

Dit lijkt me geen goed idee. Heb niet zoveel vertrouwen in de oprechtheid van de cachelegger. De meeste hier zullen kost wat kost hun cache willen behouden. Ondanks de vele voordelen die al eerder zijn genoemd

Welke voordelen?

lteunis

Geplaatst
En uiteraard beslist de eigenaar van een cache... Bekijk hoe vaak je cache nog gelopen wordt. Bekijk hoe je cache gewaardeerd wordt. Besef waar je mee bezig bent.

Dit lijkt me geen goed idee. Heb niet zoveel vertrouwen in de oprechtheid van de cachelegger. De meeste hier zullen kost wat kost hun cache willen behouden. Ondanks de vele voordelen die al eerder zijn genoemd

Oei Nahal, je gaat nu toch wel erg ver door algemeniserend te zeggen dat je geen vertrouwen hebt in de OPRECHTHEID van de cacheleggers. Ik denk dat je daarvoor toch eerst de mens achter de legger moet kennen. Wil je er wel op wijzen dat de cacheleggers jouw hobby uitmaken. Zonder caches geen geocachen.

Groeten Kapitein Haak.

Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten. En er zullen zeker oprechte cacheleggers zijn. Maar feit is wel dat de nieuwe en (mijn inziens) goede ideeen m.b.t. het opheffen van caches vooral van nieuwe leden komt :thumbup:

Geplaatst

Nah, je zou toch niet willen dat de cachedorado's ed ineens van de kaart zouden verdwijnen en dat al die mooie vlug te loggen micro's ineens plaats maken voor prachtige multi's.... :thumbup:

Geplaatst

Welke voordelen?

lteunis

Zie mijn eerdere post:

De voordelen:

1) Als alle caches blijven bestaan is er over een paar jaar geen plek meer over.

Eigenaren laten meestal maar 1 cache per gebied toe. Jammer dus voor al die nieuwe geocachers die ook wel eens wat willen begraven.

2) In je eigen omgeving ben je snel uitgecached. Dus tientallen km rijden voor je bij een cache komt die je nog niet hebt gedaan. Roofbouw en erg slecht voor het milieu!

3) Kans op een wildgroei van caches. Staan we zometeen in de rij voor verschillende caches in hetzelfde gebied.

De nadelen:

1) ja, daar hoor ik alleen de mensen die een cache hebben gelegd over

2) de kans dat je een cache niet vindt omdat die net is verwijderd?

Op de cache-pagina kan een datum worden gezet tot hoe lang de cache geldig is.

Geplaatst
De voordelen:

1) Als alle caches blijven bestaan is er over een paar jaar geen plek meer over.

Eigenaren laten meestal maar 1 cache per gebied toe. Jammer dus voor al die nieuwe geocachers die ook wel eens wat willen begraven.

Daar heb je wel een punt!

2) In je eigen omgeving ben je snel uitgecached. Dus tientallen km rijden voor je bij een cache komt die je nog niet hebt gedaan. Roofbouw en erg slecht voor het milieu!

Alleen spreek je jezelf nu tegen! Er moeten dus caches geruimd worden, dus ook bij jou in de omgeving. Dan zal jezelf ook meer kilometers moeten gaan maken. Maar ik begrijp wel waar je naartoe wil. Als alle caches (dus ook bij jou om de hoek) nou bijvoorbeeld maximaal 6 maanden mogen liggen, dan kun je met de minste kilometers eerst je eigen gebied schoonvegen. Na die 6 maanden leggen anderen weer een hele lading voor je neer en kan je weer flink scoren, zonder al teveel kilometers te moeten maken!

3) Kans op een wildgroei van caches. Staan we zometeen in de rij voor verschillende caches in hetzelfde gebied.

Nog nooit meegemaakt :lol1:

De nadelen:

1) ja, daar hoor ik alleen de mensen die een cache hebben gelegd over ;)

Er begint langzaam iets bij mij af te zakken, druk het nog even netjes uit. Dankzij de cacheleggers kun jij en anderen op zoek gaan naar caches en lol beleven aan deze leuke hobby. Wij waren van mening, toen we met cachen begonnen, dat we ook iets aan de geocaching community moesten bijdragen. Anderen doen hun best voor ons, dus wij willen wat terug doen. Niets meer en niets minder! Ga dan niet ongenuanceerd cacheleggers afvallen.

Nou, vooruit, jij een punt. Maar ik vind je idee op zich echt drie-keer-niks :thumbup::blink:

Geplaatst

Lijkt me juis wel een goed idee, de legger bepaald of ie nog de moeite wil nemen het ding te onderhouden of dat de belangstelling zodanig gezakt is dat het wel opgedoekt kan worden.

Cachen is volgens mij nu aan het Hypen (ben zelf ook vers). Als over een of twee jaar voor de meesten de lol eraf is komt er vanzelf weer ruimte, dan krijg je het probleem van caches die in werkelijkheid verdwenen maar op papier nog bestaan. Weesjes dus.

ik denk dat binnen een paar jaar de weesjes een groter probleem zijn dan de dichtheid, er zijn nog mogelijkheden zat.

Zelf voel ik nog niet zoveel voor zelf leggen, ik wil het dan goed doen en zit er dan voor jaren aan vast; dat commitment wil ik niet.

bjorri.

Geplaatst
1: Niemand krijgt meer de kans een nieuwe cache neer te leggen als alle caches eeuwig blijven liggen. Jammer van al die originele ideeen.

De minimale afstand tussen caches is 200m in nederland, wat betekend dat er nog heel wat caches bij kunnen.

Wij gaan zo af en toe ook verder van huis om caches te lopen. Daar zitten soms ook caches tussen die er al 3 jaar liggen, en die zouden wij toch echt niet willen missen (vaak is het zo dat caches die er al lang liggen ook echt goed verstopt zijn, soort van natuurlijke selectie :thumbup: )

Geplaatst

De voordelen:

Daar heb je wel een punt!

Alleen spreek je jezelf nu tegen! Er moeten dus caches geruimd worden, dus ook bij jou in de omgeving. Dan zal jezelf ook meer kilometers moeten gaan maken. Maar ik begrijp wel waar je naartoe wil. Als alle caches (dus ook bij jou om de hoek) nou bijvoorbeeld maximaal 6 maanden mogen liggen, dan kun je met de minste kilometers eerst je eigen gebied schoonvegen. Na die 6 maanden leggen anderen weer een hele lading voor je neer en kan je weer flink scoren, zonder al teveel kilometers te moeten maken!

Nog nooit meegemaakt :lol1:

De nadelen:

Er begint langzaam iets bij mij af te zakken, druk het nog even netjes uit. Dankzij de cacheleggers kun jij en anderen op zoek gaan naar caches en lol beleven aan deze leuke hobby. Wij waren van mening, toen we met cachen begonnen, dat we ook iets aan de geocaching community moesten bijdragen. Anderen doen hun best voor ons, dus wij willen wat terug doen. Niets meer en niets minder! Ga dan niet ongenuanceerd cacheleggers afvallen.

Nou, vooruit, jij een punt. Maar ik vind je idee op zich echt drie-keer-niks :thumbup::blink:

Het staat wel 3-2 voor mij ;)

(sorry flauw van me)

Geplaatst
De voordelen:

De nadelen:

Even een reactie op al je punten: ;)

1) Is het echt belangrijk om een cache te plaatsen? De cache plaatser plaatst de cache niet voor zichzelf maar voor anderen. Het kan me echt worst wezen wie een cache in die en dat natuurgebied legt, àls er maar een kwaliteits cache ligt.

2) Vanuit Den Haag liggen er pak 'm beet 300 caches op fietsafstand. En dan heb ik het niet over absurde afstanden. Dus andere gebieden kunnen ook zo vol gelegd worden. Wat hier kan kan elders ook. Ik ben vanmiddag in Utrecht geweest en als je het aantal caches in die stad met het aantal in Den Haag vergelijkt zal je tot de conclusie komen dat er nog aardig wat caches bij kunnen daar, want ik ben aardig wat leuke cache plekjes tegen gekomen. Nederland is dus niet vol.

3) Gezellig toch? :lol1: En ach, hoe vaak kom je het tegen? Vooral bij nieuwe clusters, en af en toe kom je per ongeluk iemand tegen op een zonnige zondag waarop heel Nederland door het bos banjerd. Niet echt iets om je zorgen over te maken.

Q :thumbup:

PS In dat andere draadje vond ik Pyne's en mijn reactie wel doorslaggevende argumenten. (Als ik zo vrij mag zijn :blink: ) (post 45 en 51)

PS 2 Lees aub eerst dat andere draadje door voor er dingen dubbel gezegd worden.

Geplaatst
Als je zelf iets hebt uitgezet lijkt me 3 jaar voldoende voor je cache. Verwijder hem en plaats en nieuwe in dat gebied. Dan krijgen veel cachers weer een nieuwe door jouw uitgezette uitdaging. Is dat leuk?

Helaas zie ik dat anders. Na 3 jaar zijn er hele andere cachers als nu. Dagelijks komen er cachers bij en vallen er ook weer een aantal af. Voor iemand die nu begint is een cache van 4 jaar oud ook een persoonlijke uitdaging.

We gaan Madurodam od Artis toch ook niet sluiten omdat half Nederland er al eens geweest is en er zodoende ruimete komt voor een andere atractie. Nee, er worden vandaag de dag weer kinderen geboren die van het hele bestaan van Artis geen weet hebben en Madurodam ook nooit hebben bezocht.

Wat is vaak en wat niet. Een kokertje op een carpool plaats die maar 4 maal per jaar wordt bezocht is niet vaak. Maar een cache die moeilijk te doen is kan 4 maal per jaar juist heel vaak zijn.

Wat is waardering. De één vindt een cache geweldig terwijl de ander hem juist waardeloos vindt. Waardering is iets van persoonlijke aard en kan nooit als graad meter dienen.

En tot slot heb ik inderdaad twee caches geplaatst en nog verschillende 'op de plank' liggen maar dat beïnvloed niet mijn mening.

Ger@ld

Geplaatst
Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten. En er zullen zeker oprechte cacheleggers zijn. Maar feit is wel dat de nieuwe en (mijn inziens) goede ideeen m.b.t. het opheffen van caches vooral van nieuwe leden komt :blink:

tegen de tijd dat mijn caches aangedaan worden zal ik ze speciaal voor jullie wel archiveren. Als dat is wat je wilt? :thumbup:

lteunis

Geplaatst

Ach weer de zoveelste discussie,

Als antwoord op het eergevoel van de cachelegger:

Zie bericht van Ttobi, een cache legger zal al snel denken "ah mijn hit en run wordt gelogd bij het leven dus is het een leuke cache"

En dus blijft het ding liggen. eergevoel ?

Er liggen in NL ook nog caches van het begin der tijden, die nog steeds leuk en grappig zijn om te doen, moeten we die nu oppeens weghalen?

Dacht het niet toch, ik vind het wel gaaf om nu eindelijk die box te vinden die al jaren onder het zand ligt met de tekst "first dutch geocache" erop, liever dan het nieuwe tupperware bakje wat nog geen 100m verderop ligt.

Bovendien liggen veel caches onder de "grandfather regeling" wat inhoud dat deze caches soms in gebieden liggen waar NOOIT meer wat terug kan komen, naar mijn idee moet je deze caches dus zien te behouden

Tijds limiet aan caches stellen = tijd limiet aan geocachen stellen.

Begin eerst maar eens met opruimen van de Grab, en dan doel ik op de caches waar al jaren geen aandacht meer aan besteed worden, inmiddels zwaar verwaarloosd zijn, bij iedere log te lezen staat dat de cache rommel is en die niemand wil adopteren.

Verder schijdt het kaf zich vanzelf van het koren, alleen heeft het zijn tijd nodig.

Ja nederland begint vol te raken, daar zou je iets tegen kunnen doen, maar wat?

Opruimen van verwaarloosde caches is ok in mijn opzicht.

Tijdlimiet aan nieuwe caches niet, een mooie cache die echt iets toevoegd moet na tig jaar ook nog te lopen zijn.

Al met al kan je zeggen dat geocachen de afgelopen jaren enorm gexplodeerd is, maar dit gebeurt met iedere populaire sport, kijk maar eens naar de overvolle water kanten bij de sportduik stekken, de drukte in de klimhallen die als paddestoelen uit de grond schieten enz enz ....

Kan je er wat aan doen neej, dus moet je de gevolgen beperkt zien te houden, dat geeft stof tot nadenken.

Ik denk dat je beter kritisch kunt kijken voor je een cache plaatst dan zomaar een cache plaatsen die dan na 2 a 3 jaar toch weer weg gaat, dan krijg je echt rommel caches, (tenmiste ik zou een stuk minder moeite doen voor het maken van een cache, ach hij ligt er toch maar 3 jaar.... lekker belangrijk.....) in plaats van een stukje kwaliteit neer te leggen waar iedereen veel plezier aan kan beleven.

Caches ruimen = geocachen ruimen :thumbup::blink:

Geplaatst

We zijn hier weer eens lekker aan het herkauwen en in mijn mening op lager niveau dan het vorige draadje.

Maar een ding wil ik nog wel kwijt en dat werd toch wel duidelijk uit het vorige draadje: dwang om caches weg te ruimen, dus MOETEN, is niet oke. Maar als de cache ligt te verrotten of verdwenen is en de eigenaar is gestopt met cachen, reageert niet op mails of geeft niets meer om het geocachen, dan is het een goede optie om na een bepaalde periode met "dwang" zo'n cache te archiveren, op te ruimen en niet lamlendig 1 jaar op disable te laten staan. Dan kan de beheerder van het gebied daarover worden gecontacteerd en kan iemand een nieuwe cache plaatsen.

Maar dat is wat mij betreft zo ongeveer de grens van verplicht ruimen. Of dat vind ik nu zo. Ik kan mij niet herinneren wat ik in het vorige draadje heb geschreven maar voor zover het mij bijstaat ging het mij toen ook om inactieve caches. En GC.com moet er buiten worden gelaten.

Geplaatst

Even waar het in posting 1 mee begon:

Als alle caches eeuwig blijven liggen, is het geocachen in Nederland ten dode opgeschreven.

Zonder cacheleggers is het geocachen in Nederland inderdaad ten dode opgeschreven.

En wat archiveren van eigen caches betreft las ik ook ergens een misverstand dat een cachelegger dat niet zou willen doen. Ik begrijp niet waar dit idee vandaan komt, maar ik zou wel degelijk (als een cache al langere tijd slecht bezocht wordt) mij toch achter de oren gaan krabben. Archiveren is dan een optie, maar verbeteringen aanbrengen kan natuurlijk ook. Het is maar waar je voor kiest. Voorlopig zie ik nog zeer regelmatig logs binnenkomen van nieuwkomers die onze caches waarderen en daar zitten ook een tweetal hoogbejaarde (adoptie) caches bij, te weten Appeldijk en Beestenboel.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...