Spring naar bijdragen

Geocaching verboden


GeoGerard

Aanbevolen berichten

Nu zijn er ook wel eens problemen, en ik heb nog niet vernomen dat dat ooit om een kaboutercache ging.

 

tja, toen wij pas belden met sbb voor toestemming kregen wij toch te horen dat ze dat tegenwoordig niet zo snel meer gaven omdat er vaak zonder toestemming van alles geplaatst werd, met dank aan de kaboutercaches dus :thumbup::cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kruimels observatie dat het maar om een handvol  Terra's/kabouters gaat is juist. Maar een veelvoud van wat hij noemt 'illegale' caches is vanouds ondergebracht bij .com. Die worden namelijk gegodfathered. Dat is geen vloek maar het betekent dat voor deze caches niet alsnog toestemming hoeft te worden gevraagd omdat ze er al vanaf de begintijd liggen.

Dat is nou het vreemde van gc.com, vind ik. Het mag eigenlijk niet, maar omdat de cache er nou eenmaal al lag, mag het toch maar wel. Niet echt consequent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nou het vreemde van gc.com, vind ik. Het mag eigenlijk niet, maar omdat de cache er nou eenmaal al lag, mag het toch maar wel. Niet echt consequent.

Wat hadden ze dan moeten doen? toen het geocaching "groot" werd en er meer regels nodig waren, tegen alle bestaande geocachers moeten zeggen dat ze hun cache maar moesten opdoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nou het vreemde van gc.com, vind ik. Het mag eigenlijk niet, maar omdat de cache er nou eenmaal al lag, mag het toch maar wel. Niet echt consequent.

Wat hadden ze dan moeten doen? toen het geocaching "groot" werd en er meer regels nodig waren, tegen alle bestaande geocachers moeten zeggen dat ze hun cache maar moesten opdoeken?

Archiveren? :thumbup:

Ik heb mijn cache poepenhemeltje ook opgedoekt.

D'r waren ook toen wat andere problemen zoals vocht. :cry:

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja, toen wij pas belden met sbb voor toestemming kregen wij toch te horen dat ze dat tegenwoordig niet zo snel meer gaven omdat er vaak zonder toestemming van alles geplaatst werd, met dank aan de kaboutercaches dus  :thumbup:  :cry:

 

Ehm, al die godfathered geocaches wellicht? Kabouters zijn er amper.

edit:

Ach, het maakt ook niet uit. Toestemming vragen is verder prima hoor.

Grtz, M.

bewerkt door mgr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat hadden ze dan moeten doen? toen het geocaching "groot" werd en er meer regels nodig waren, tegen alle bestaande geocachers moeten zeggen dat ze hun cache maar moesten opdoeken?

 

Gewoon alsnog toestemming laten vragen, zou eerlijker geweest zijn tegenover de rest. Als een cache die gegodfathered ligt gearchiveerd wordt, en iemand anders wil hem adopteren, moet er toch ook toestemming gevraagd worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja, toen wij pas belden met sbb voor toestemming kregen wij toch te horen dat ze dat tegenwoordig niet zo snel meer gaven omdat er vaak zonder toestemming van alles geplaatst werd, met dank aan de kaboutercaches dus  :thumbup:  :cry:

 

Ehm, al die godfathered geocaches wellicht? Kabouters zijn er amper.

 

Klopt. En als er met kaboutecache soms ook een TerraCache wordt bedoeld: Degene die ik heb bezocht zijn allemaal van uitermate hoge kwaliteit en zijn verstopt op plaatsen waar de natuur geen schade van ondervindt. Hulde voor die cache-leggers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu zijn er ook wel eens problemen, en ik heb nog niet vernomen dat dat ooit om een kaboutercache ging.

 

tja, toen wij pas belden met sbb voor toestemming kregen wij toch te horen dat ze dat tegenwoordig niet zo snel meer gaven omdat er vaak zonder toestemming van alles geplaatst werd, met dank aan de kaboutercaches dus :thumbup::cry:

 

Het kluitje en het riet.

Wijzelf hebben heel wat caches geplaatst, met toestemming. Nog nooit tegen dit argument hoeven opboksen.

Misschien ook een kwestie van presentatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu zijn er ook wel eens problemen, en ik heb nog niet vernomen dat dat ooit om een kaboutercache ging.

 

tja, toen wij pas belden met sbb voor toestemming kregen wij toch te horen dat ze dat tegenwoordig niet zo snel meer gaven omdat er vaak zonder toestemming van alles geplaatst werd, met dank aan de kaboutercaches dus :thumbup::cry:

 

Het kluitje en het riet.

Wijzelf hebben heel wat caches geplaatst, met toestemming. Nog nooit tegen dit argument hoeven opboksen.

Misschien ook een kwestie van presentatie.

 

Je moet ook mazzel hebben met de goede boswachter en het gebied. Maar onder andere door 2 grandfathered caches (waarvan SBB blijkbaar maar van 1 af weet!) zit de Strabrechtse Heide wel op slot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Mathlener & GR & medestanders

 

ik vind dat we binnenkort eens moeten overleggen over ...

Over WAT??! Maak je zinnen eens af want zo schep je een onzuiver beeld. Bovendien, berichten in deze sfeer roep je nu al 2 jaar. Mijn verzoeken zijn de volgende:

  • Doe dit soort oproepen voortaan per PM. Zoals je het nu brengt komt het op mij over als een aanval op geocaching.com en geocaching.nl
  • Voeg nu eens de daad bij het woord in plaats van maanden/jaren rond te brallen dat je met een uitstekend alternatief komt.

Voor alle duidelijkheid; mijn persoonlijke zege heb je. Ik ben voor elk goed alternatief al was het maar alleen om er voor te zorgen dat monopolisten geen arrogante grondhouding krijgen.

 

Maar vooralsnog betwijfel ik ten zeerste of de doorsnee Nederlandse Geocacher zit te wachten op een alternatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is toch gewoon te belachelijk voor woorden dat er discussie ontstaat over het wel of niet "vrij" leggen van caches!

 

Als je op iemand anders zij/haar terrein een cache neerlegt heb je gewoon ALTIJD toestemming nodig! Het is toch de grond van een ander?

Als caches zonder toestemming zijn geplaatst en de terreinbeheerder verbied daarna cachen daar, dan staan ze dus in hun goed recht. Hoe vervelend het voor de rest ook is.

 

Laat de opencachers maar in hun eigen achtertuin een cache neerleggen, het liefst 1 meter onder de dure coniferen of in de vogelren. En laat de andere opencachers daar dan maar eens een dagje tekeer gaan!

Mogen ze ook beste zonder toestemming van anderen een eigen site beginnen, no rules, no approval. Who cares!

 

Trouwens: opencaching.com is ook bezig met een approval methodiek. Dus krijgen we straks ook weer een beweging tegen opencaching etc.

 

just mho! (en nou maar afwachten wat ik hier voor reacties op krijg...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens: opencaching.com is ook bezig met een approval methodiek. Dus krijgen we straks ook weer een beweging tegen opencaching etc.

 

Bij TerraCaching moet je cache zelfs door twee personen worden 'approved'. Die twee personen zijn echter je sponsors en die kunnen voor elke TerraCacher weer anders zijn. Het is dus het makkelijkst als je sponsor het gebied waarin je een cache wilt neerleggen ook kent. Als een cache echt niet kan, zal hij dus niet approved worden.

 

Verder kan iedereen bij TerraCaching stemmen op een cache. Als na approving blijkt dat een cache op een erg onverantwoordelijke plek ligt (door bijvoorbeeld mogelijk op te lopen schade aan de natuur), dan kan door op die cache heel laag te stemmen ervoro zorgen dat de cache niet meer aantrekkelijk is voor de plaatser (de waarderingspunten dalen immers).

 

TerraCaching heeft dus een zelf-regulierende en meer open manier van approven, maar er wordt wel degelijk met approvers gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens: opencaching.com is ook bezig met een approval methodiek. Dus krijgen we straks ook weer een beweging tegen opencaching etc.

 

Bij TerraCaching moet je cache zelfs door twee personen worden 'approved'. Die twee personen zijn echter je sponsors en die kunnen voor elke TerraCacher weer anders zijn. Het is dus het makkelijkst als je sponsor het gebied waarin je een cache wilt neerleggen ook kent. Als een cache echt niet kan, zal hij dus niet approved worden.

 

Verder kan iedereen bij TerraCaching stemmen op een cache. Als na approving blijkt dat een cache op een erg onverantwoordelijke plek ligt (door bijvoorbeeld mogelijk op te lopen schade aan de natuur), dan kan door op die cache heel laag te stemmen ervoro zorgen dat de cache niet meer aantrekkelijk is voor de plaatser (de waarderingspunten dalen immers).

 

TerraCaching heeft dus een zelf-regulierende en meer open manier van approven, maar er wordt wel degelijk met approvers gewerkt.

 

 

Tsja, in hoeverre werkt dat? Wij hebben twee Terra's, die zijn approved door een nederlandse en amerikaanse sponsor. Beiden zijn voorstander van free-caching en zullen waarschijnlijk iedere nieuwe cache wel goedkeuren, al leg je hem midden op een spoorlijn neer :(

 

De ontwikkelingen die we nu zien bij opencaching.de, zien er meer uit als een bedreiging van geocaching in het algemeen, dan een vrijbuiters clubje die overal maar zonder regels caches gaan neerdumpen. Het moet niet langer zo doorgaan, maar dan halen wij onze Terra's van de site af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TerraCaching heeft dus een zelf-regulierende en meer open manier van approven, maar  er wordt wel degelijk met approvers gewerkt.

Maar er wordt op TerraCaching niet gecontroleerd of de cache daar überhaupt mág liggen... (of heb ik dat verkeerd).

 

Geocachig.com/nl is tenslotte ook zelf-regulerend. Kruimel is toch ook door de geocachers zelf gekozen?

Ben je het niet eens met de beslissing: start dan een topic in dit forum en volgens mij krijg je dan prima wederhoor.

 

Alleen moeten er aan ieder spel regels zitten en toestemming vragen is niet alleen binnen het geocaching gebied normaal, maar geldt ook voor allerlei andere zaken in het "dagelijks leven". Gewoon (ahum, dit gaat wel erg "balkies" klinken") fatsoen dus.

 

Nu niet het beeld krijgen dat opencachers "domme, met knuppels gewapende, vernieldende bos-hooligans" zijn. Dat hoop ik niet (ik zou er eentje op m'n dak kunnen krijgen).

 

Het gaat mij erom om dit spelletje nog tot in lengte van dagen te mogen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...