Kruimeldief Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Natuurlijk is deze mail wat gekleurd, wat Fire5 is de plaatser van een drietal caches in de buurt van Eemlust. Dit zijn micro's. Niet om de score op te krikken, maar om een prachtig landschap te zien. Het zijn oppakkers, dat klopt, met met ook dat heeft z'n charme. Maar, nogmaals, juist voor deze ook not done om dan maar kaarten te uploaden. Voor een volgende cache, een multi waar we mee bezig zijn, overweeg ik om een extra zinsnede te plaatsen dat spoilers (waar ik kaarten zeer zeker ook onder schaar) zonder bericht zal gaan deleten. Dat moest ik toch even kwijt. Fire5 <{POST_SNAPBACK}> Is begrijpelijk. De plaatser zijn cache wordt er mee vernield. Een digitale rip Maar, foto's in de galery? Als ze in een log staan bij een van je caches en je vind het werkelijk not done, dan mail je de logger en vraagt hem de foto weg te halen en als dat niet gebeurd, delete je de log. De kans is dan wel groot dat je "gezeik" krijgt, maar het gaat wel om jouw cache. Ik denk dat een vriendelijk mailtje met het verzoek een spoilerfoto te verwijderen wel helpt. Meestal gebeurd zoiets onnadenkend.
Team Firefox Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 (bewerkt) Het "gevaar" bij juist die moeilijke puzzelcaches is, en dat lees ik hier al weer, is dat als er maar een hem gevnden heeft, de emailtjes al weer bij die vinder binnenkomt met verzoeken coördinaten uit te wisselen. Dat vind ik jammer en not done. Zo vernielt men een cache. De moeilijkheidsgraad van sommige puzzelcaches gaat dan van 5 sterren naar 1 ster en wordt en goeddoordachte puzzelcache gedegradeerd naar weer een simpele opraper.Oorzaak is de scoringsdrang. Er wordt daarbij volledig voorbij gegaan aan wat de maker van de cache heeft gewild. Er wordt inderdaad het nodige heen- en weer gemaild, gehengeld en gebedeld om aan coordinaten te komen, vooral bij de puzzelcaches. Als cachelegger is dat een ontwikkeling die niet past bij de oorspronkelijke gedachte om een cache neer te leggen die pas te vinden is, na het oplossen van een puzzeltje. Een oplossing daarvoor is uiteraard voorhanden, nl. het regelmatig veranderen van opdrachten en de uiteindelijke cache lokatie, voor zover dat mogelijk is i.v.m. de toestemming die je hebt. Het bekende 'kat-en-muis-spel' dus. En inderdaad: een kruimel is een micro en in een grote kruimel past vast wel een stukje papier 18 oktober 2005 bewerkt door Team Firefox
barny Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Dat is dus leuk, evenzoveel zielen evenzoveel gedachten. Nu ben ik ook zo eentje die de meeste puzzel cache’s zelf niet kan oplossen. Maar daarvoor hebben een paar gelijkgestemde het GNG Geheime Nudgle Genootschap opgericht (zie mijn handtekening) om onderling verkregen coord’s uit te wisselen onder strikte geheimhouding. Echter dit gaat alleen maar over mysteries dus helemaal geen multy’s daar wil ik dus pertinent geen eindcoord’s van uitwisselen (die loop ik liever zelf……) En alle mooie zogenaamde Satalietjes creaties als je mij belt dat je er bijstaat en niets kan vinden wil ik (natuurlijk onder hoongelach ) best wel vertellen waar je ergens zou moeten zoeken evenzo als je bij de eindcoord’s staat van een multy, helpen doe ik eenieder altijd als ik kan. Ook vind ik het amusant om te horen als ik bij zo een moeilijke mistry geweest ben er meteen paniekerig over en weer gebeld word, en vele meels her en der overheen vliegen om er achter te komen waar ik mijn info vandaan zou hebben gekregen ha ha ha. Ook word ik met regelmaat gecontact door moeilijke puzzel cache neerleggers voor de puzzels van hun concurrent moeilijke puzzel cache neerlegger. Natuurlijk ben ik zeker dan heel behulpvaardig. Het enige greintje zelfrespect (ahum) wat ik nog heb is dat ik geen smeekmeeltjes stuur(personlijk vragen is iets anders) het gaat altijd onder het motto jij wat en dan ik ook wat Met dat ruil sisteem is Nederland nameljk groot geworden Done of not done Ik blijf het leuk vinden Barny
Team Firefox Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Dat is dus leuk, evenzoveel zielen evenzoveel gedachten. Done of not done Ik blijf het leuk vinden Barny Is gewoon onderdeel van het spel en dat spel wordt aan de andere kant ook gespeeld
doolaard Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 (bewerkt) Het zou handig zijn om bij een cache aan te geven dat het een puzzel cache is net zoiets als voor 'Honden toegestaan' etc... Kan je ze makkelijk skippen of uit zoeken. Het mooiste zou zijn als dat ook bij een zoekactie op de site kan worden opgegeven.<{POST_SNAPBACK}> Nog niet helemaal wakker? Mystery or puzzle caches The “catch-all” of cache types, this form of cache can involve complicated puzzles you will first need to solve to determine the coordinates. The only commonality of this cache type is that the coordinates listed are not of the actual cache location but a general reference point, such as a nearby parking location. Due to the increasing creativity of geocaching this becomes the staging ground for new and unique challenges. http://www.geocaching.com/about/cache_types.aspx <{POST_SNAPBACK}> Klaar wakker hoor,maar slechts weinigen gebruiken deze mogelijkheid om hun cache als puzzelcache aan te merken. 18 oktober 2005 bewerkt door doolaard
dmace Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Klaar wakker hoor,maar slechts weinigen gebruiken deze mogelijkheid om hun cache als puzzelcache aan te merken. <{POST_SNAPBACK}> Dingen als "Honden Toegestaan...." behoren niet in de cachesoort, maar in de cache-attributes. Die kan men simpel aanzetten in de cache-omschrijving. En ook voor al deze dingen geld: Ben je het er niet mee eens of mis je iets, mail dan de maker! Het grote probleem in deze wereld. Iedereen zeurt, klaagt of steunt, maar niemand doet er wat.
Kruimeldief Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Klaar wakker hoor,maar slechts weinigen gebruiken deze mogelijkheid om hun cache als puzzelcache aan te merken.<{POST_SNAPBACK}> Hmm, toch nog niet zo klaar wakker dat je het door hebt, of het is al jaren geleden dat je ook maar een cachepagina hebt bekeken. Het blauwe vraagtekentje is het symbool van een mystery- of puzzelcache. Een mystery- of puzzelcache is een van de cachetypes die gekozen moet zijn voordat men de cache ook maar online kan krijgen. Het vraagtekentje staat er dan altijd automatisch bij... Je bent toch wel op de hoogte dat een Traditonal is en een een mutli-cache is? Deze symbooltjes staan toch altijd op iedere cachepagina? Zo is de blauwe vraagteken een Mystery- of Puzzelcache en die staat ook altijd op iedere puzzelcachepagina. Misschien toch maar dit linkje eens bekijken? http://www.geocaching.com/about/cache_types.aspx
Crankyhenkie Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Ik vind puzzeltjes juist erg leuk. Er is sprake van veel voorwerk en voorpret. Hetzelfde geldt voor een thema-cache, zoals b.v. "Louis Braille" of "Het Hoogtepunt". Dat zijn echte juweeltjes. Het nadeel van de puzzeltje is vaak dat als je de eindlocatie eenmaal hebt je zo'n gevoel krijgt van: is dit nu alles? Het is dus aan te bevelen om de puzzel te combineren met een hele mooie wandeling/omgeving of er toch nog weer een multi van te maken. Aan creativiteit is in ieder geval geen gebrek. Ik sta elke keer weer versteld van de leuke ideeën die sommige makers hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar de cache "7 beetjes" die op een heel originele manier in elkaar zit. Ga vooral zo door! Groet. CrankyHenkie
MCMAL Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Allereerst mijn dank voor de mooie puzzels die er gemaakt worden. Ik vind het altijd spannend of ik de oplossing snel zie, of juist dat er echt naar gezocht moet worden. De meeste kan ik wel vinden, een enkele met een klein steuntje in de rug. Het wordt pas echt ingewikkeld als ze Middenstip heten (over cachesymbooltjes gesproken ), die is echt moeilijk en daar zitten ook al heel wat uurtjes in. Er wordt inderdaad het nodige heen- en weer gemaild, gehengeld en gebedeld om aan coordinaten te komen, vooral bij de puzzelcaches. Tja dat vind ik nou niet kunnen en dan is de lol er al gauw af. Als iemand iets wil weten over een door mij opgeloste puzzel dan geef ik een hint over de oplossing, en nooit de coords zelf. Ik hoop dat anderen dat ook doen als hun iets vraag over een puzzel
Camelion Geplaatst 18 oktober 2005 Geplaatst 18 oktober 2005 Het zal me werkelijk worst wezen hoe iemand zijn hobby wil beleven. Ik heb een paar wat lastiger caches. Als iemand persé de eindcoördinaten wil hebben, dan krijgt hij deze. Lekker belangrijk. Mij heeft de cacher er niet mee en blijkbaar zichzelf ook niet. Publiceren van die coördinaten? Ook prima! Maar niet in de logs van de bewuste cache, want iemand die wel de puzzel/wandeling wil doen moet niet ongevraagd geconfronteerd worden met info die hij/zij (nog) niet hebben wil.
joke2 Geplaatst 22 oktober 2005 Geplaatst 22 oktober 2005 Ach, ik heb mijn Geko 201 nog maar 1 maandje.. Ik hou van wandelen en puzzelen, maar sommige puzzels moet ik nog leren begrijpen denk ik.. (ik hou hoop!). Ik denk dat het kiezen van een cache een persoonlijke zaak is. De een wil max. 100 meter lopen, de ander wil kilometers maken. Voor sommigen onder ons telt alleen het aantal caches. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk. Als je wilt scoren moet je waarschijnlijk de puzzels overslaan en veel kleine/snelle caches doen, liefst veel op 1 dag.. Dat er puzzelcaches bestaan vind ik alleen maar leuk (hoewel ik, zoals eerder gezegd nog niet veel van snap..). Hoe meer keus, hoe meer zielen, hoe meer vreugd toch? En als je ze niet leuk vind dan doe je ze toch gewoon niet? Of is het misschien een kwestie van frustratie?
pirri Geplaatst 22 oktober 2005 Geplaatst 22 oktober 2005 Ik hou ook niet van die puzzles, maar ik heb respect voor de mensen die ze kunnen oplossen. Voor mij horen deze er ook bij. Sinds het MultiEvent2005 in Naarden, waar ik een paar puzzelaars aan het werk heb gezien, weet ik dat zij toch iets meer van deze sport maken. Zou ik ook wel willen, maar ik kan het niet, of ben te lui.
willyver Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 Puzzels moeten kunnen, leuk voor een regenachtige dag of de lunchpauze, voorpret dus, maar ik denk tot een bepaalde moeilijkheids graad. Dat je b.v. moet gaan programeren om een oplossing te vinden, dat vind ik dus te ver gaan.
Kruimeldief Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 Puzzels moeten kunnen, leuk voor een regenachtige dag of de lunchpauze,voorpret dus, maar ik denk tot een bepaalde moeilijkheids graad. Dat je b.v. moet gaan programeren om een oplossing te vinden, dat vind ik dus te ver gaan. <{POST_SNAPBACK}> Zou dat misschien de reden zijn dat er bij de caches staat opgegeven wat de moeilijkheidsgraad is? 1 ster gemakkelijk tot 5 sterren zeer moeilijk? Dus aan je wens is voldaan. Tot een bepaalde moeilijkheidsgraad (5 sterren is maximum)
Gast Team Kleijn Geplaatst 5 januari 2006 Geplaatst 5 januari 2006 Het verbond der GNG (Zie bericht Barny) klopt regelmatig aan om wat uit de Leusdense verzameling eindcoordinaten te dippen (netjes opgeslagen in GSAK). Spoilers zijn NotDone, hengelen bedelen en ander sneaky geweld om de stash te vangen 'Toegestaan'.... (er wordt dik premie voor betaald) Let maar op! Barny heeft mijn 'Teletekst' nog niet gevonden, maar dat ding prikt zo erg op zijn Nearby-list dat dat niet zo lang meer zal duren.... Hoe zou hij deze keer aan de broodnodige info komen ? Amazone? of ........ Ehhh Barny, de koffie staat bruin hier hoor, op 1,2 km vanaf 'Teletekst' 'Team Kleijn' Rob
Aanbevolen berichten