Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Heb een keer een aansteker gevonden in een cache. Omdat ik had gelezen dat die er niet inhoren, en die van mij de vorige avond in een bar was vedwenen heb ik die maar gelijk verwijderd. Als ik ooit sigaretten tegenkom zal ik hetzelfde doen, want ook dat hoort niet toch??

In mijn standaard rugzakje zitten veel leukere dingen om terug te leggen, en ze kosten niet eens veel meer dan die aansteker, en veel minder dan een pakje sigaretten. :P

Geplaatst

Natuurlijk gaat het niet om de goodies maar toch, als mijn zoon van 11 de "schat" vindt en er vervolgens een stuiterbal van een kwartje uithaald die hij ruilt tegen iets van vergelijkbare waarde is hij helemaal gelukkig.

Koop ik het in de winkel voor hem dan is het niet zo interessant maar komt het uit een cache, ja dan is het geweldig :huh:

Het is gewoon een leuke stimulans om de kinderen lekker mee de natuur in te krijgen. Natuurlijk vinden ze het zoeken ook erg leuk maar een kleinigheidje uit de cache is toch gewoon leuk voor een kind, en... een kinderhand is snel gevuld.

Ik geniet er in ieder geval van als hij met een spannende snoet de cachebox openmaakt om de "schat" te bewonderen. Heerlijk toch.....

Geplaatst
Natuurlijk gaat het niet om de goodies maar toch, als mijn zoon van 11 de "schat" vindt en er vervolgens een stuiterbal van een kwartje uithaald die hij ruilt tegen iets van vergelijkbare waarde is hij helemaal gelukkig.

Koop ik het in de winkel voor hem dan is het niet zo interessant maar komt het uit een cache, ja dan is het geweldig  :huh:

Het is gewoon een leuke stimulans om de kinderen lekker mee de natuur in te krijgen. Natuurlijk vinden ze het zoeken ook erg leuk maar een kleinigheidje uit de cache is toch gewoon leuk voor een kind, en... een kinderhand is snel gevuld.

Ik geniet er in ieder geval van als hij met een spannende snoet de cachebox openmaakt om de "schat" te bewonderen. Heerlijk toch.....

Kijk, en daar zit toch een belangrijk pedagogisch element. Geocaching - al dan niet met goodies - kan het voor kinderen (en volwassenen) aantrekkelijk maken om de natuur in te gaan. Dat is een goede zaak!!! Goed voor de beweging, goed om op die manier van de natuur te genieten en dit te gaan waarderen. Zeker als tegenwicht aan onze steeds hectischer wordende maatschappij, waar - ook kinderen - vaak minder buiten komen.

Alle middelen om geocaching aantrekkelijk te maken en te houden - inclusief goodies - verdienen waardering.

Dat er variatie is in hoe een cache aantrekkelijk te maken en te houden is alleen maar een goede zaak. Zo blijft het spannend, ook voor de kids.

Geplaatst

Jemig,

altijd dat gedoe over kinderen. Ik krijg er wat van.

Ik houd er in ieder geval geen rekening mee!

In ditzelfde lijntje kwam dat natuurlijk al vaker naar voren. maar het begint er steeds meer op te lijken dat geocachen een een kinderspeelplaats is. Mij niet gezien.

En mbt. wat er zgn. in een cache niet goed is voor kinderen : hebben jullie thuis ook alle lucifers, aanstekers, messen , scherpe voorwerpen en wat dies meer zij achter slot en grendel verborgen. Lijkt mij opvoedkundig niet erg sterk overigens.

Groet,

Geopatra.

Geplaatst (bewerkt)

[Tja, ook ik denk al een tijd als ik zo de logs lees enzo dat geocachen langzamerhand een kinderspelletje aan het worden is. 't moet aantrekkelijk zijn voor de kids, kiddo's hoe ze ook heten tegenwoordig.Met een stel joelende k's de bossen in om de schat te zoeken ....terwijl ik altijd zo voorzichtig doe. Natuurlijk is het belangrijk ze de liefde voor natuur bij te brengen ipv voor de tv te hangen,maar dat kan ook anders;hoeft niet dmv geocachen.Kijk, andere zaak is dat er natuurlijk geen 'gevaalijke'voorwerpen in een cache thuishoren, "afval "al helemaal niet.'t is al zo vaak gezegd,voor een paar euri heb je al bij de * en de * leuke spulletjes te koop.Maar ja, je moet tegenwoordig zo op je woorden passen he? Ik zie wel..

bewerkt door de terriër
Geplaatst

Er wordt toch niet gezegd dat geocachen een kinderspelletje is?

Dat het leuk is om op deze manier kinderen mee de natuur in te krijgen en een beetje respect ervoor bij te brengen blijf ik een positief punt vinden.

Niet alle kinderen zijn joelende en schreeuwende schepseltjes, er zijn er ook die weten hoe ze zich moeten gedragen in het bos of waar dan ook in de natuur. Veel volwassenen weten dat echter niet! Het is maar net welk voorbeeld je aan wil halen en hoe je het zelf je kinderen bijbrengt.

En als je geen kindvriendelijke cache wil maken doe je dat toch gewoon niet, ieder zijn eigen keus. Voor mij zijn de goodies gewoon leuke dingen voor kinderen, je gaat me toch niet vertellen dat jij helemaal blij wordt van een smurfensleutelhanger of weet ik wat voor frutsel en daar bijvoorbeeld 100 km voor gaat rijden :)

Voor mij geldt dat het een leuke aanvulling op mijn wandelingen door de natuur is (met hond, kijker en ja, vaak ook kind). Laat ieder er op zijn eigen manier plezier aan beleven.

Ik ben het wel met je eens dat schreeuwende kinderen niet in het bos thuis horen. Maar mountainbikers en motoren ook niet!

Geplaatst

Geocaching kan op veel manieren beleefd worden. Je kan gaan voor het ruilen van goodies, of om een zo hoog mogelijke score te behalen, of om lekker in de natuur te wandelen, of je wordt graag op markante punten/gebouwen gewezen of je zit graag dagen te puzzelen om uiteindelijk een fotokokertje te vinden, als bewijs dat hij die puzzel heeft opgelost.

Allemaal niks mis mee, persoonlijk beleef ik weinig lol aan oppakkertjes op niet bijzondere locaties, maar ook die pak ik gewoon mee. Zelf cache ik graag in mijn eentje en ik ruil niet altijd iets, maar als er een leuk dingetje in zit, dan ruil ik dat graag om. Maar ik ga er zeker niet bewust op letten of de goodies die ik in een cache steek, gemaakt zijn voor kinderen. Drijfkaarsen, asbakken, bieropeners (toch niet echt kinderspeelgoed) maar wel leuke dingen om in een cache te doen. En net als ik sta voor een cache waar niets naar mijn gading inzit, dat zullen kinderen ook moeten ervaren. Net zoals dat je een multi van kilometers loopt en een not found logt.

Als een cache er netjes bij ligt, dan ben ik snel tevreden. Als hij niet vervuilt is met afval (open gescheurde verpakkingen, cache-omschrijvingen) en hij is verder ook goed onderhouden, dan ga ik met een goed gevoel naar huis. Dan ben ik ook best tevreden met een sleutelhanger. Maar mij hoor je niet klagen als er niks naar mijn gading in een cache zit, meestal doe ik er dan zelfs nog iets alleen maar bij, zodat de volgende bezoeker, misschien wel iets leuks heeft.

Waarschijnlijk is menig cache-legger/cacher niet tegen kinderen, maar om voor elke cache speciaal voor hen rekening te gaan houden. Dat lijkt mij iets te ver gaan!

Geplaatst

Eigenlijk dacht ik dat ik al had gepost in dit draadje, ik lees het namelijk al een tijdje mee, en heb er weer een duidelijke Mening (met een grote M) over. Terugzoekend, zie ik geen posts van mezelf. Misschien zijn er andere draadjes die ook uitgekomen zijn op het al dan niet ruilen van spullen voor kinderen in caches?

Goed, doe ik het gewoon nog een keer... Noem me maar purist, maar de bedoeling van het spel is: iemand verstopt iets, en zet de coördinaten, al dan niet versleuteld in een puzzel, opdracht, speurtocht, op internet. Andere mensen kunnen dan met een GPS-ontvanger gaan zoeken. Kruimeldief postte een vergelijkbaar relaas, eerder in deze draad.

Soms (vaak) is de cache een doos(je) of kist, er zit dan meestal een logboekje in, en is er ruimte om eventueel spullen te ruilen. Dit ruilen dient, zo lijkt me, niet verward te worden met het doel van het spel: vinden (of eigenlijk: zoeken). Ruilen is een extra'tje.

Kinderen die de natuur intrekken, kinderen die bewegen? Goede zaak, zou meer moeten gebeuren. Ik heb er als kind ook altijd van genoten om buiten te kunnen spelen, en om in de bossen, bergen, wetlands, enz te komen. Ik heb door mijn woonomgeving, en door de hobby's van mijn ouders ook altijd de gelegenheid gehad om dat te kunnen, en daar ben ik ongetwijfeld niet slechter van geworden. Het zal ook zeker gaan gebeuren dat ik ook eens kinderen meeneem als ik ga cachen.

Maar: jouw kinderen, jouw zorg. Het boeit me niet als je kinderen staan te pruilen omdat er niets leuks in de kist zit. De hoge vrijblijvendheidsgraad (mooi woord) die ervoor zorgt dat je gemakkelijk je kinderen mee kunt nemen, maakt ook dat je er absoluut geen rechten aan kunt ontlenen.

Een cache kun je dus aantrekkelijk houden door er een leuke plek voor te vinden, door er een leuke route voor te maken, door het logboek tijdig te vervangen, en door, als het een kist is, er de rommel eens uit te halen. Ook tijdig reageren op 'not founds' vind ik een goede zaak. Het komt voor dat caches al een tijdje verdwenen zijn, maar dat er nog veel mensen lopen te zoeken, omdat nog 'actief' staat.

Maar goed, ook voor dit alles geldt: dat zou fijn zijn, maar het blijft een spel dat erg vrijblijvend is, dus rechten eraan ontlenen kan niet. Je hebt simpelweg geen garanties. Ga met die gedachte in je achterhoofd cachen, en het kan gewoon niet meer tegenvallen.

Veel plezier met zoeken allemaal.

Geplaatst

Helemaal mee eens Goonies!

Natuurlijk hoeft niet iedere cache voor kinderen geschikt te zijn en is het gewoon afwachten wat er in te vinden is. Het gaat om het totaal plaatje, dat maakt tenminste voor mij het cachen zo leuk al ben ik nog maar een super beginner met 5 caches :beerchug:

Geplaatst

Tja, wat moet je nu allemaal met het voorgaande? Ik ben zelf vader van twee kinderen en vind het heel belangrijk dat zij kennis maken met de natuur, dat zij in het park andere mensen (volwassenen!) kunnen vertellen dat die vogel een meerkoetje is en geen eendje. Dat je geen rommel in de natuur moet achterlaten, dat je in de Waterleidingduinen damherten kunt tegenkomen. Dat je niet te dicht bij dat soort dieren in de buurt moet komen, en ze niet kunt aaien.

En om dat te kunnen doen, is geocachen best een handig hulpmiddel. Mijn kinderen zijn nu 2 en 5 jaar en gaan af en toe mee. Dan gaan we meestal een traditional cache zoeken, het moet niet te moeilijk worden. En ze weten ook dat niet elke cache altijd met leuke spullen gevuld is. Maar als je ziet met welke rommel ze vaak al tevreden zijn, dan snap ik er ook niets meer van.

Daar blijkt voor mij overigens ook uit dat het vinden van de cache op zich al van wezenlijk belang is. Dat geldt vooral voor mezelf, maar ik denk ook voor mijn kinderen.

Nu kom ik dus op de kern van mijn betoogje: maak je niet al te druk om wat er in de cache zit. Kinderen zijn door het enthousiasme van de vondst al zo blij, dat ze met een gummetje of sleutelhanger al vrolijk naar huis gaan.

Voor mezelf heb ik ooit één keer iets interessants in een cache gevonden: een gehoekt lineaaltje schaal 1/25000. Waarmee ik dus RD-coordinaten op mijn stafkaarten kan uittekenen. Zelfs in het veld, bijv. de plek waar ik mijn auto heb neergezet.

Wat ik ook altijd doe, als ik iets eetbaars in een cache vind, gaat dat er direct uit. Meestal ruil ik het wel voor iets anders, maar het hoort niet. Je kunt je niet voorstellen wat wilde dieren kunnen ruiken, maar het hoort voor een wild zwijn of vos niet aantrekkelijk te zijn om zich met onze hobby te gaan bemoeien. Daar komen alleen maar brokken van.

Hiermee heb ik proberen duidelijk te maken dat het leuk is om met je kinderen te gaan geocachen en dat (mijn) kinderen dat ook vinden. Vooral doen dus. De inhoud van de cache doet er niet zoveel toe, zolang het heel, schoon en oneetbaar is.

Over het geocachen met kinderen zou misschien wel eens een apart draadje opgestart moeten worden, zo van hoe gedraag je je, wat voor ervaringen hebben jullie etc.

Verder wil ik jullie nog wel even wijzen op de foto's die ik gaandeweg gemaakt heb van Team Paddington, dan krijgen jullie een beetje een idee hoe en wat zij wel leuk vinden!

Groet Flatfisher

Geplaatst
Over het geocachen met kinderen zou misschien wel eens een apart draadje opgestart moeten worden, zo van hoe gedraag je je, wat voor ervaringen hebben jullie etc.

Goed idee! Ik werk in de zorg, op een woonvoorziening voor 'kinderen met vrij ernstige gebruiksaanwijzingen', en wacht al een tijdje op een kans om er eens een paar mee te nemen om te geocachen.

Het lijkt me leuk om ergens ervaringen van mensen met kinderen (al dan niet 'normaal') terug te kunnen lezen, onder andere over wat voor caches haalbaar zijn.

• 2 weeks later...
Geplaatst
Goed idee! Ik werk in de zorg, op een woonvoorziening voor 'kinderen met vrij ernstige gebruiksaanwijzingen', en wacht al een tijdje op een kans om er eens een paar mee te nemen om te geocachen.

Het lijkt me leuk om ergens ervaringen van mensen met kinderen (al dan niet 'normaal') terug te kunnen lezen, onder andere over wat voor caches haalbaar zijn.

Ik heb ook een (te groot) aantal collega's met ernstige gebruiksaanwijzingen :lol1: ..

Even zonder grap: kinderen vinden het vaak wel erg spannend, maar dan moet het niet te moeilijk zijn..

Geplaatst

Nou moet ik ook eerlijk bekkennen dat ik een keer een goodie vond op het moment dat het erg goed uitkwam. ik was van de zomer op mijn racefiets aant cachen. ik was +/- 30 km van huis en had een te zachte band waardoor fietsen niet normaal mogelijk was ;);) tog maar de cache afmaken en promt vond ik een fietspomp ;):P k weet niet van wie die afkomt maar iig bedankt

roel

Geplaatst

En eigenlijk is het zo simpel; ga bij het cachen altijd op pad met een rugzakje, standaard voorzien van een of meer lege logboekjes, wat potloden, hersluitbare zakjes, wat goedies. Zo heb je altijd spullen bij je om de cache die je vindt te voorzien van wat dan maar ook nodig is. Als we met z'n allen dit nou ook maar een klein beetje doen.......

Geplaatst
En eigenlijk is het zo simpel; ga bij het cachen altijd op pad met een rugzakje, standaard voorzien van een of meer lege logboekjes, wat potloden, hersluitbare zakjes, wat goedies. Zo heb je altijd spullen bij je om de cache die je vindt te voorzien van wat dan maar ook nodig is. Als we met z'n allen dit nou ook maar een klein beetje doen.......

In ieder geval de lege logboekjes vind ik wel een goed idee. Kom wel eens logboekjes tegen die vol zijn en aan beide zijden gebruikt.

Misschien is het volgende ook wel een tip: Als ik ergens een TB meeneem die niet is voorzien van een bugsheet, dan voeg ik die er bij. Is gemakkelijk voor de volgende cacher; hij kan, voordat hij/zij de TB meeneemt, zien wat de bedoeling is van de TB. Ik had onze 1e TB ook niet voorzien, maar een aardige Belg heeft dat wel voor mij gedaan. Bij de volgende 2 TB's en geocoin heb ik uiteraard een bugsheet bijgevoegd.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...