Spring naar bijdragen

Gevonden tijdens wandeling

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik was vorig weekend aan het wandelen met mijn vriendin bij het Quackjeswater net links van Hellevoetsluis. We liepen door het bos omhoog een heuvel op en hadden een heel mooi uitzicht. Toen we wat verder de heuvel over liepen kwamen we dit tegen (zie foto). We waren in de buurt van de "1" in het oranje vierkantje van de kaart. Helaas had ik m'n gps niet bij.

Link naar het kaartje

Groeten,

Ben

luchtkaartering.jpg

De witte metalen schijf.

uitzicht.jpg

Het uitzicht richting zuid-west.

Geplaatst
Hallo allemaal,

Ik was vorig weekend aan het wandelen met mijn vriendin bij het Quackjeswater net links van Hellevoetsluis. We liepen door het bos omhoog een heuvel op en hadden een heel mooi uitzicht. Toen we wat verder de heuvel over liepen kwamen we dit tegen (zie foto). We waren in de buurt van de "1" in het oranje vierkantje van de kaart. Helaas had ik m'n gps niet bij.

Link naar het kaartje

Groeten,

Ben

Op onderstaande link vind je meer informatie over dit soort punten. Kan je ook uitzoeken of hij al geregistreerd is.

Meetpunten jacht

Wel apart dat je ze niet mag aanraken... :ph34r: Niet bedekken OK, maar niet aanraken...?

Geplaatst

Deze schijven zijn voor de luchtkaartering zoals er ook op staat. Maakt men luchtfoto's dan wil men later deze plaatjes gaan voorzien van coördinaten. De foto's moeten geijkt worden. Dan moeten er bekende punten op staan. Bij bebouwing valt dat wel mee maar in een beetje open veld is het handig om punten op de foto te zien waarvan de positie bekend is. Vandaar dat je op fietspaden e.d. wel eens ronde witte stippen met een zwarte rand tegenkomt.

In de duinen (die elk jaar gefotografeerd worden vanwege natuurbeheer) moeten dus herkenbare punten gemaakt worden.

Met zet een paaltje en daarbovenop een schijf. Dan kan die niet onder het zand verdwijnen. Om te voorkomen dat mensen (die van geen toeten en blazen weten) ze als 'raar grappig ding' meenemen staat er die tekst op.

Anders dan in de USA waar bij hun officieele meetpunten vaak staat aangegeven hoeveel gevangenisstraf je kunt krijgen als je er niet van afblijft, komt dit in ons land niet voor. Men kiest hier voor onopvallendheid. Deze opvallende schijfjes in de duinen zijn de enige met een wettelijke tekst voor zover mij bekend.

• 1 month later...
Geplaatst
Hallo allemaal,

Link naar het kaartje

Groeten,

Ben

luchtkaartering.jpg

De witte metalen schijf.

uitzicht.jpg

Het uitzicht richting zuid-west.

Is een paspunt van Rijkswaterstaat voor de fotogrammetrische opname van het duingebied. Waarschijnlijk in het voorjaar gevlogen, want de schijf is al een beetje overgroeid.

Geplaatst (bewerkt)

Wat een rare naam trouwens. Luchtkaartering!

luchtkaart - ering?

luchtkaar - tering?

lucht - kaartering?

bewerkt door kipchen
  • 1 year later...
Geplaatst

Het laatste natuurlijk. :cry:

Kaartering (maken van kaarten) vanuit de Lucht (met behulp van luchtfoto's).

En nee :P een luchtfoto is geen foto van de lucht. :yes:

Geplaatst
Hallo allemaal,

Link naar het kaartje

Groeten,

Ben

<knip>

Is een paspunt van Rijkswaterstaat voor de fotogrammetrische opname van het duingebied. Waarschijnlijk in het voorjaar gevlogen, want de schijf is al een beetje overgroeid.

Maar niet alleen het duingebied. Op de dijk langs de Dordtse Kil tussen Strijensas en 's-Gravendeel kwamen we er ook zo eentje tegen.

Geplaatst
Het laatste natuurlijk. :lol:

Kaartering (maken van kaarten) vanuit de Lucht (met behulp van luchtfoto's).

En nee :eek: een luchtfoto is geen foto van de lucht. :lol:

carthografie...is dat misschien een idee? Dus luchtcarthografie....Wie gaat eens bij Van Dale te rade...OOPS weer een Van Dale :lol1:

Geplaatst
carthografie...is dat misschien een idee? Dus luchtcarthografie....Wie gaat eens bij Van Dale te rade...OOPS weer een Van Dale :lol:

De juiste spelling is cartografie zonder h. En het is luchtkartering met 1 a. Zo heb ik het tijdens mijn opleiding Kartografie (ja ja met K) geleerd :lol1:.

Google geeft ook 1250 hits voor deze spelling tegenover slechts 61 voor de versie met aa.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...