Spring naar bijdragen

Garmin gaat SiRF III


Prof. Y. Lupardi

Aanbevolen berichten

De laatste maanden komen er steeds meer juigende berichten over de bruikbaarheid van de SiRF III chipset in GPS ontvangers.

Ze doen het in het dashbordkastje, in je jaszak en vaak ook nog binnenshuis.

Bossen met bladeren en bergen met valleien zijn niet meer zo belemmerend voor de satellietenontvangst. Voor de techneuten: een gevoeligheid van -159 dBm is toch geen kattenpis nietwaar?

De chips hebben nog wel een paar kinderziektes: google maar met 'jet leg bug sirf'.

Ook het gedrag bij lage (wandel) snelheden is niet helemaal lekker bij diverse Sirf3 gebaseerde producten.

We kunnen dus blij zijn dat Garmin op tijd de bui heeft zien hangen en verder geen moeite meer stopt in het 'eigen' chipontwikkelingsprogramma; de race is niet meer te winnen. Even wat citaten uit het bericht van Market Watch:

 

SIRF Technology Holdings Inc. surged 14.5% Wednesday after it won a deal to supply chips to Garmin Ltd.

Garmin will use SIRF chips in new products set to be rolled out later this year, a Garmin spokeswoman said. It marks the first time Garmin has tapped an outside chip supplier for its product line-up.

Analysts estimate SIRF Tech could reap up to $30 million in 2006 revenue from the agreement.

Garmin is the largest provider of GPS-enabled consumer devices. It ships about 3 million to 4 million devices per year, according to analysts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
ReizenReizen

Op een ander forum las ik wat ervaringen van anderen met de SIRF III chipset.

 

Hun conclusie:

Hoe het ook zij: we hebben inmiddels wat getest met de SIRF-III en die levert inderdaad een onwaarschijnlijk hoge verbetering van de ontvangstkwaliteit. Vooral in situaties dat de continuiteit van ontvangst belangrijk is een belangrijke verbetering.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij de aangekondigde Edge. Trainingsanalyse vereist immers maximale nauwkeurigheid.

 

Het is al vaker gezegd, en dat zal ook wel zo blijven omdat de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen: Maar als je nu overweegt om een nieuwe gps te kopen is het wellicht slim om de ontwikkelingen nog een paar maandjes aan te zien, voor je een definitieve keuze maakt.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar die Edge ziet er niet uit als erg geschikt als vervanging van een GPS-V (dus een vrij algemeen apparaat voor in de auto en in het veld).

 

Maar net terug uit Luxemburg zou ik voor die veel betere ontvangst wel wat overhebben :-) Voorlopig kan het apparaatje het in NL wel weer even uithouden. Even de winter door en zo

 

Ik denk dat de Edge voor het cachen inderdaad niet geschikt is. Voorzover ik weet zijn er nog geen goede geocaching units bij Garmin die de Sirf III chipset hebben. Ik ben benieuwd wanneer die komen.

Als ze binnenkort komen heb je best kans dat eerst de duurdere modellen van de nieuwe chipset worden voorzien, en pas daarna de basismodellen.

Dus zo'n beetje dezelfde marketing-tactiek als die bij de introductie van de 60/76C(S) series werd gevolgd.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Zwitserland hebben ze een chipset gemaakt met vergelijkbare specificaties kwa signaalontvangst (-158 dBm): UBLOX. Een praktische test Antaris Supersense laat zien wat men zou kunnen verwachten van een Garmin met een Sirf3 erin.

Let vooral op de laatste test waarbij ze rijden in een auto met de ontvanger onder de auto! :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Zwitserland hebben ze een chipset gemaakt met vergelijkbare specificaties kwa signaalontvangst (-158 dBm): UBLOX. Een praktische test Antaris Supersense laat zien wat men zou kunnen verwachten van een Garmin met een Sirf3 erin.

Let vooral op de laatste test waarbij ze rijden in een auto met de ontvanger onder de auto! :wine:

 

Als dit echt zo is, dan is dit geweldig. Geen last meer van een bladerdak in het bos :lol1: .

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weliswaar niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb zeer goede ervaringen met een Bleutooth GPS muis voor mijn PDA. Het is een Globalsat BT338 met een nieuwe Sirf Star III chipset. Daar waar ik in de bossen met de Garmin Map76S geen ontvangst meer heb en ook niet meer krijg, weet ik mijn positie binnen de kortste keren met deze GPS in combinatie met Ozi. Dus ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen in de Garmin GPS-en.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfde verhaal met de Rikaline 6030 Bluetooth (Sirf/Star II).

Krijg een redelijke fix (3 a 4 sats), maar de Legend ziet dan 0 satellieten en wordt onbruikbaar.

 

Toch weer een knullig moment als je in het bos loopt met je Legend.

"momentje, even de PDA erbij pakken"...

Als ik het vooraf had geweten, had ik misschien mijn aankoopbeslissing uitgesteld, na een jaar met de PDA gecached te hebben...

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch weer een knullig moment als je in het bos loopt met je Legend.

"momentje, even de PDA erbij pakken"...

Als ik het vooraf had geweten, had ik misschien mijn aankoopbeslissing uitgesteld, na een jaar met de PDA gecached te hebben...

 

Ik kan me die gedachtengang wel voorstellen. Maar dit blijf je gewoon houden: men blijft dit soort produkten doorontwikkelen. Ook als over enige tijd alle gps'en voorzien zijn van de SIRF III (of vergelijkbare) chipset zal dat gewoon doorgaan.

 

En laten we eerlijk zijn: eigenlijk is men nog maar pas (enkele jaren) bezig. Wie weet waar de ontwikkelingen en verdere toepassingsmogelijkheden nog naar toe gaan?! :lol1:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me die gedachtengang wel voorstellen. Maar dit blijf je gewoon houden: men blijft dit soort produkten doorontwikkelen. Ook als over enige tijd alle gps'en voorzien zijn van de SIRF III (of vergelijkbare) chipset zal dat gewoon doorgaan.

 

En laten we eerljk zijn: eigenlijk is men nog maar pas (enkele jaren) bezig. Wie weet waar de ontwikkelingen en verdere toepassingsmogelijkheden nog naar toe gaan?! :lol1:

 

Inderdaad. Er schijnen nu GPS sats gelanceerd te worden met een nieuw signaal dat wat krachtigere is etc en naukeuriger plaatsbepaling oplevert. Daar zal je ook weer nieuwe ontvangers voor nodig hebben. Zie http://science.slashdot.org/article.pl?sid...&tid=160&tid=14

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of enige terughoudendheid op zijn plaats is?;

 

buitenlandse ervaringen;

 

1. Yes the added level of comfort is amazing, I've been walking around Manhattan for two days in some impressive urban canyons with the 338 at my belt and it barely misses a beat, unlike the ST or Garmin GPS10 that I have with me as well and that I keep holding in my hand, arm extended to help them get a fix, this rarely happens. Naturally with all this multi-pathing, accucacy is not what it would be with an open sky (see the GPS Chipset Comparison Indoor Use page) and the position is sometimes off by 150+ meters, still it's better than nothing and still gives you a good sense of where you are.

 

2.In a shuttle bus with coated windows, I was trying to follow the driver's course, but couldn't because I wasn't getting a SAT lock. I tried holding the BT-338 to the side window, but that didn't help. If I had a magnetic case, where I could have put it on the roof, maybe I could have gotten a fix.

 

Hoe betrouwbaar zijn de indoor testen?

Helemaal lijkt het nog niet opgelost.

Maar het is zeker spannend om te weten wat Garmin gaat doen en hoe dat uitpakt?

Nu een PDA met bt 338 in de plaats van ........?

ik weet het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit natuurlijk verschil tussen "het gaat stukken beter als..." en "hij doet het onder alle omstandigheden". Logisch.

 

Als de signaalsterktes onder een bepaald niveau schieten, houdt het op. En dat niveau is wel VEEL lager bij de nieuwe chipset, maar natuurlijk WEL aanwezig ! !

 

Dus die BT338 is een perfect apparaatje, evenals alle apparaten met Sirf/StarIII chipset (vooropgesteld dat de programmeurs er ook goede software omheen programmeren natuurlijk!)

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of enige terughoudendheid op zijn plaats is?;

 

buitenlandse ervaringen;

 

1. Yes the added level of comfort is amazing, I've been walking around Manhattan for two days in some impressive urban canyons with the 338 at my belt and it barely misses a beat, unlike the ST or Garmin GPS10 that I have with me as well and that I keep holding in my hand, arm extended to help them get a fix, this rarely happens. Naturally with all this multi-pathing, accucacy is not what it would be with an open sky (see the GPS Chipset Comparison Indoor Use page) and the position is sometimes off by 150+ meters, still it's better than nothing and still gives you a good sense of where you are.

 

2.In a shuttle bus with coated windows, I was trying to follow the driver's course, but couldn't because I wasn't getting a SAT lock. I tried holding the BT-338 to the side window, but that didn't help. If I had a magnetic case, where I could have put it on the roof, maybe I could have gotten a fix.

 

Hoe betrouwbaar zijn de indoor testen?

Helemaal lijkt het nog niet opgelost.

Maar het is zeker spannend om te weten wat Garmin gaat doen en hoe dat uitpakt?

Nu een PDA met bt 338 in de plaats van ........?

ik weet het niet.

 

en

 

Een praktische test Antaris Supersense laat zien wat men zou kunnen verwachten van een Garmin met een Sirf3 erin.

 

Gek hè, eigenlijk heb ik die GlobalSat BT338 nog nooit aan een dergelijke test onderworpen. Naar aanleiding van de link, heb ik in ieder geval datgene wat er staat vermeld over plaatsing van de GPS muis in een auto, gelijksoortige test uitgevoerd.

Mijn resultaat was de volgende: Test auto VW Golf.

* GPS in dashboardkastje: Hoegenaamd geen verschil met de positie op het dashboard. Ontvangst perfect.

* GPS in een vakje, onder de radio: Ongeveer 1/3 minder ontvangst, maar toch een volle bak.

* GPS onder de bestuurdersstoel, conform genoemde test: Ongeveer 1/4 minder ontvangst, maar beter als onder de radio.

 

Ik was eigenlijk verbaasd over de ontvangst, ondanks dat ik deze GPS juist gekocht heb omdat hij nog steeds goed zou werken onder een warmtewerende voorruit. Ik heb dat laatste echter nog niet uitgeprobeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
[...]

De chips hebben nog wel een paar kinderziektes: google maar met 'jet leg bug sirf'.

Ook het gedrag bij lage (wandel) snelheden is niet helemaal lekker bij diverse Sirf3 gebaseerde producten.

[...]

Inmiddels heeft men uitgevogeld hoe de Sirf chip te bedienen is.

Het blijkt dat het nare wandelgedrag veroorzaakt wordt door een default-instelling van de fabrikant. Deze zgn. SN (=Static Navigation) kan afgezet worden voor gebruik buiten de auto. Lees er maar over in dit forum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...