Spring naar bijdragen

Verschillende soorten GPS ontvangers


Gast cjty

Aanbevolen berichten

Help... ;) Ik weet niet veel van gps, zoek al weken maar heb nog geen bevredigend antwoord. We hebben als info een klein voorproefje geocaching gehad. Maar ik hoor van alle kanten gps voor geocaching, gps voor routeplanner in pda, mda zelfs voor je mobieltje.

Wat is het verschil in gps? Wat moet ik hebben?

Kan ik bv met een MDA met bv TOMTOM (noem maar iets) ook geocaching doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Alles kan.

 

De ene is primair voor het een en secundair voor het ander geschikt....Maar om je te orienteren wil ik je verwijzen naar www.gps.nl en kijk ook even op hun forum daar vind je ook heel veel info.

 

lteunis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja wat je neemt is eigenlijk je eigen keuze .en wat wil je er voor uit geven.

 

Wij doen sinds een jaar geocaching en hebben de eerst 9 mnd alleen een gps gebruikt DE ETREX EURO !

 

 

Hierover zijn we erg tevreden.

 

Sinds 5mnd ongeveer gebruiken we een pda erbij met TOM TOM en dat is erg makkelijk als je in een stad of dorp moet zijn waar je niet zo bekend bent.

Hij zet je dan meestal zo goed als zeker op de goed plek af en hoef je dus niet liters benzine te gebruiken.

 

Met je pda cachen kan wel maar dan moet er wel een gps op zitten.

 

Wij gebruiken dus eigenlijk voor het cachen alleen de gps maar op om de goede plaats te komen is de tom tom ook erg makkelijk!

 

Mocht je nog vragen hebben mail dan gerust

 

groetjes inkesa

bewerkt door inkesa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het algemeen geldt:

 

Alle handgps'en (zoals die van Garmin, Magellan of Alan) zijn geschikt voor geocaching.

PDA's zijn minder geschikt voor geocaching, omdat ze kwetsbaar zijn (voor vocht, vallen e.d.). Tom Tom is niet geschikt voor het cachen; wel voor het routeren van thuis naar cacheplek .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Help... ;)  Ik weet niet veel van gps, zoek al weken maar heb nog geen bevredigend antwoord. We hebben als info een klein voorproefje geocaching gehad. Maar ik hoor van alle kanten gps voor geocaching, gps voor routeplanner in pda, mda zelfs voor je mobieltje.

Wat is het verschil in gps? Wat moet ik hebben?

 

Je hebt diverse soorten GPSontvangers. De meeste Geocachers gebruiken een zogenaamde standalone. Dat is een GPS met een afleesvenster en met scherm en met bedieningsknoppen.

Je hebt ze met kaart en zonder kaart en met routeringsmogelijkheden. Je hebt ze met een monochrome scherm en met een kleurenscherm en met ingebouwde electronische compas enz enz. Vooral de merken Garmin en Magellan zijn zeer gewild.

 

Dan heb je nog GPsontvangers die geen afleesvenster hebben en die meer bedoeld zijn om aan te sluiten op diverse apparaten als PDA, PC, Laptop.

 

Voor een PDA heb je bv een bluetooth GPSr die dus via BT met een PDA en andere BT apparatuur kan werken. Dus ook een PDA of een smartphone.

Ook heb je ze met een aansluiting voor in de SDIO poort van een PDA of een CFIO poort.

SD= Secure Digital (Klein geheugenkaartje) CF = Compact Flash (iets groter geheugenkaartje)

Dan heb je nog gewoon de Standalones die door middel van een kabeltje aan een PDA zit, en, tegenwoordig heb je ook PDA's met een ingebouwde GPS, zoals de Mitac Mio 138.

 

Alle GPSontvangers doen wat ze doen moeten en dat is de positiebepalen. Ze zien er dus allemaal verschillend uit en hebben verschillende doeleinden.

 

Kan ik bv met een MDA met bv TOMTOM (noem maar iets) ook geocaching doen?

 

Een MDA is een merk. Het is een PDA van het type PPC. Een PDA is een Personal digital assistent waar een PPC, pocket PC, ook onder valt. Een pocketPC heeft dus altijd Microsoft als besturingsprogramma. Een PDA kan dus ook eenzelfde apparaat zijn met Palm besturingssoftware.

 

Cachen met een PDA raad ik af, het blijft behelpen en een PDA is behoorlijk gevoelig voor stof en water, dus zand en regen. Dan heb ik het nog niet over het vallen.

Natuurlijk zijn daar hulpmiddelen voor te koop die dit enigszins kunnen voorkomen, maar, populair gezegd, je betaalt je scheel voor dit soort zaken.

 

En het geocachen puur met een navigatieprogramma als TomTom of route 66 en al de andere, is geen doen. De meeste caches liggen namelijk verstopt buiten de reguliere wegen en bv TomTom ziet dat niet waar je bent.

Er zijn wel softwareapplicaties specifiek voor het werken met een GPS en dus ook voor het geocachen.

De meeste geocachers die ook opver een PDA met TomTom beschikken gebruiken dit om naar de parkeerplaats van een cache te rijden en schakelen dan over op geocachingsoftware (een enkeling). De meeste schakelen dus gewoon over naar hun Garmin of Magellan.

 

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, kom je legio topics tegen waar dit wordt verteld.

Heb je specifieke vragen, schroom je niet, stel ze maar :crybaby:

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En misschien nog een klein stapje terug naar de basis (Ik ga ervan uit dat de OP dat wel weet maar toch :-)).

GPS is geen apparaat. GPS is alleen het signaal wat verstuurd wordt door satelieten.

Net als radiosignalen. Die kan je ontvangen op heel veel verschillende soorten radio's (en andere apparaten). Het GPS signaal kan je ontvangen met een GPS ontvager. En vanaf dat punt kijk je bij de vorige postings :-))

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik een pda met ingebouwde gps ontvanger (mio 168):

 

* Met TomTom kom ik op de auto of fiets op de plek van bestemming

* Met OziCe loop ik rond op zoek naar de cache

* De cachegegevens staan in html formaat in de pda

 

 

Dit werkt goed en ik heb weinig last van de kwetsbaarheid van de pda:

* Je kan het niet te lang in de regen houden

* Je moet het niet te vaak op de grond laten vallen

* Je moet eerst de modder van je handen vegen voordat je eraan zit

 

 

Pedro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het GPS signaal kan je ontvangen met een GPS ontvager.

Hmm, zo'n ding wil ik ook wel, een GPS-ontvager.

Gaat dan m'n ontvangst van 5 meter naar 5 centimeter nauwkeurig? :P

 

Sorry, kon het niet laten :thumbup:

 

 

Hmm, uitvindingen worden gedaan zonder dat je er erg in hebt :) . om in lijn te blijven is dat dan waarschijnlijk net zoiets als een ruisonderdrukker bij de radiosignalen <grin>

 

E.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Positionele ruisonderdrukking doen b.v. vele autorouters.

Ook al geeft je GPS aan dat je 20 meter naast de weg rijd, volgens je routenavigatie rij je op de weg.

Dit effect kan zo sterk zijn dat je zelfs midden in de natuur op de dichtsbijzijnde door de navigator gekende autoweg geplaatst word zelfs als je er 700 meter vandaan zit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Positionele ruisonderdrukking doen b.v. vele autorouters.

Ook al geeft je GPS aan dat je 20 meter naast de weg rijd, volgens je routenavigatie rij je op de weg.

Dit effect kan zo sterk zijn dat je zelfs midden in de natuur op de dichtsbijzijnde door de navigator gekende autoweg geplaatst word zelfs als je er 700 meter vandaan zit!

"BESTEMMING BEREIKT!" :thumbup:

 

Ik ken het effect. Als ik in de tuin sta, plaatst hij me op de weg aan de andere kant van het huis(40 meter verderop), of soms zelfs op het plein aan de andere kant van de huizen (100-120 meter verderop).

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...