Spring naar bijdragen

Hoe heb je geocaching leren kennen - Media, internet, vrienden.......


Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden heb ik er een artikel over gelezen in een Scoutinglad. Op internet er meer over gelezen, en na een hoop wikken en wegen over welke GPS aan te schaffen, een Venture besteld bij Tramsoft en afgelopen weekend mijn eerste cache gelogd! :(

 

Trappertje

 

 

 

Edited By Trappertje on okt. 07 2002 at 19:34

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb Geocaching leren kennen op de site van Staatsbosbeheer, toen ik een GPS-wandeling ging doen. GPS kende ik al jaren, ... dus bij Bever een Venture gehuurd. Was meteen helemaal verkocht en kocht zo'n zelfde Venture.

Net zoiets dus. Ik had wegens een gecancelled wandelweekeind op eens vrij, en toch die huur-GPS al besteld. Ik ben toen op zaterdag op pad gegaan, naar een Lupardi cache, en vond in bekend gebied een geheel onbekend paadje, en notabene nog een cache ook! FUNNY! Nog een cache gevonden, op zondag een SBB wandeling gemaakt, nog een cache gevonden: tada! VERKOCHT (maar niet door BEVER).

Oorspronkelijk had ik zoiets van wat moet ik met een GPS. Doe mij een goeie kaart en kompas, en verdwalen is uitgesloten, zeker in Nederland. Dat is dus nog steeds zo, alleen heb ik nu hernieuwd en nog meer interesse gekregen voor navigatie. Ook met erg veel plezier mijn eigen omgeving nog eens nageplozen (doorgaand proces).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MegaHeks heeft eigenlijk al een beetje verteld hoe het bij ons gekomen is dus dat is al duidelijk. Wat ik eraan wilde voegen is dat voor mij een heel belangrijk aspect is het contrast tussen nieuwe technologien en basic in de natuur bezig zijn. Ik heb altijd al een zwak voor gadgets gehad en hou ervan om te rijden en in de natuur te wandelen. Geocachen combineerd dat alles.

 

En euh ...... leuke thread Kora, ik zeg het nog maar eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, hoe het begon......... Ik wilde al een hele lange tijd een autonavigatiesysteem (Carin) hebben, maar dat was toch even te duur, als speeltje wel te verstaan. Ongeveer om het kwartaal wordt bij ons een niewe folder in de bus gedaan van Correct te Rotterdam. In die folder was mijn blik al diverse keren gevallen op de handheld GPS-en die daar stonden, maar ja het bleef natuurlijk een bak met geld voor zo'n apparaatje.

Totdat ik het in juni 2001 niet meer kon houden. Met de hele familie op zaterdag naar Correct om te gaan kijken, want wat hij precies kon wilde ik nu wel eens weten. De verkopers stonden niet echt te trappelen om je te helpen, dus zelf dan maar een beetje prutsen aan die dingetjes die er lagen. Gelijk dat er eindelijk een verkoper aan komt, staan er twee mannen van middelbare leeftijd bij ons die de verkoper telkens verbeterden over wat die apparaatjes nu wel en niet kunnen. De verkoper verliet na korte tijd het onstane groepje met de mededeling: "Jullie weten er veel meer van dan ik en ik geloof dat ik niet echt nodig meer ben." Uiteindelijk hebben we ongeveer 2 uur met deze heren staan praten, die er helemaal gek mee waren. De maandag erna heb ik net na openingstijd mijn Garmin Etrex Vista gekocht.

In de zomervakantie naar Frankrijkkwam hij geweldig van pas. We hadden er op onze manier erg veel schik mee.

Pas in november 2001, toen ik aan het speuren was naar alles wat met GPS te maken had, viel mijn oog op de internetsite van Geocaching.nl. Onze 1e cache was "Drie keer links" en de volgende was "Buitenzorg". De nieuwe hobby was geboren.

We meoten de kinderen indammen, anders zijn we helemaal nooit meer thuis. Geweldig gewoon!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[b:post_uid0]Hoe een thermometer een GPS werd[/b:post_uid0]

 

Ik begin mijn verhaal in 1998, ruim voordat geocaching bestond. In mijn opvoedkundige taak had ik mij voorgenomen  de kinderen eens te leren dat je meer met een computer kan doen dan alleen spelletjes spelen en internetten. Ik had mij voorgenomen om ze te laten zien dat je meetgegevens ermee kan opslaan en laten verwerken.

 

Temperatuur wordt, denk ik, het meest gemeten. Dus op zoek naar een thermometer met een slimme aansluiting en software. Dat viel niet mee om dat betaalbaar te houden en het ontbrak mij aan technische kennis om het zelf te maken. In die tijd had een collega een GPS gekocht en die kon ook van alles meten en bewerken op de PC. Dus ipv een thermometer een GPS 12 gekocht, de laatste robuuste GPS die Garmin heeft gemaakt. Ik gebruik hem nog. Wel met een ster in zijn ruit, maar hij werkt nog steeds. Toendertijd zag ik de GPS meer als een soort luxe kilometer-teller, excusez le mot.

 

De kinderen vonden het erg interessant, maar gingen gelijk daarna weer verder met spelletjes spelen en internetten en ik ging mij steeds verder verdiepen in de GPS. In mei 2000 gebruikte ik de GPS 12 met bijna alles. In de auto,fiets, boot, vliegtuig en wandelen. En toen in mei 2000 de SA-knop door Clinton op ´off´ werd gezet, bevonden wij ons in Turkije. De weg heen en terug over een pas liepen bijna over elkaar. Ik had meteen door dat de SA eraf was.

 

In juni/juli 2000 heb ik voor het eerst iets over geocaching op internet gelezen en was toen vooral een Amerikaanse aangelegenheid; ik meen dat er één geocache in België lag. Bijna een jaar later, juni 2001, kwam ik het weer tegen en waren er inmiddels 15 geocaches in Nederland. Op een zondag zijn we met z´n allen de Vuursche cache gaan zoeken en het sloeg meteen aan. In de stromende regen zijn we doorgegaan om Boyscout te gaan zoeken; de beruchte cache tussen de snelweg en de spoorlijn, die overigens helemaal niet gevaarlijk was.

 

In een gezapig tempo zijn we toen caches gaan zoeken. We doen het bijna altijd in gezinsverband met af en toe een gast erbij. De laatste maanden gaan de 2 oudste kinderen niet zoveel meer mee, of het moeten spectaculaire caches zijn (bv. Eemland in de zomer). Ze krijgen andere interesses.

 

Met vrouw, dochter en soms een vriendin cachen we tegenwoordig met  meer girls dan boys. Misschien moeten we onze naam maar eens veranderen in Watergirls.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 1995 heb ik het diploma Zeevaart gehaald. Tijdens die opleiding in theorie en praktijk flink met GPS kennis gemaakt.

Aangestoken door enthousiasme in dat jaar m'n eerste handheld gekocht, een Maghellan 2000.

Hoofdzakelijk gebruikt om bij wandelingen in onbekend gebied de auto terug te vinden.

Veel later, het zal in 2001 geweest zijn, naar een door Correct georganiseerde GPS-dag geweest. Het was daar dat ik voor het eerst over Geocaching hoorde praten. Men gaf me het adres van de site en ja, zooost gekomen.

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn verre verleden veel met kaart en kompas gedaan. Altijd gefacineerd gebleven van (topo)kaarten.

En toen las ik het Intermediair stuk een tijdje terug. Leek me een prima manier om weer aktief het bos in gestuurd te worden en een goede stimulans voor de kids om de natuur in weer leuk te gaan vinden. Dus een week later had ik mijn eigen Etrex.

Eerste cache niet gevonden, veel te ver weg geparkeerd en batterijen op de terugweg bijna leeg. Maar intussen gaan we soms zelfs met z'n achten op pad omdat vriendjes en vriendinnetjes het prachtig vinden.

 

Voor het verkeerd-parkeren-probleem heb ik inmiddels (techneut als ik ben) een oplossing bedacht. Zie de aparte threat over CacheMaps.

Of ga naar mijn site om te downloaden.

 

A new hobby is born!

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast team blokhut

Op 28-04-2002 stond een vriend (stephan van Scouting Erica) opeens voor mijn deur en zei dat we gingen geo-cachen.

Wij hadden geen flauw idee waar hij het over had, maar dat zou die onderweg wel uitleggen.

Dus wij op pad, hij uitleggen dat het eigenlijk een soort schat zoeken was.

Die dag hebben we 3 cache's gedaan en onze intresse was gewekt, daarna nog een aantal keer meegegaan en uiteindelijk op 17-06-2002 zelf ook maar een garmin etrex vista gekocht.

Ondertussen heb ik al 112 cache's gevonden en er zelf 1 neergelegd.

 

Geweldige hobby, je komt nu op allerlei plekken waar je anders nooit zou komen.

 

Groeten van Team Blokhut :cool: ,

Bob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik fiets veel met de MTB door de bossen, en fiets ook veel met andere mensen, je komt dan soms op plekken die je later niet meer terug kan vinden. Toen las ik over een GPS en dacht dat is wat voor mij, Ik heb mij toen de gele etrex aangeschaft. Ook op vakantie in duitsland bleek dit een handig hulpmiddel om niet in die grote bossen te verdwalen.

Om meer te weten te komen over GPS, het internet afgestruint, en toen vanzelf op de geocache pagina terechtgekomen. Dat moesten we dus ook maar eens een keer proberen. Mijn vrouw, en kinderen en mijzelf vonden het prachtig en sinds die tijd helemaal verknocht aan GPS en Geocaching.

 

Inmiddels heb ik mijn eigen Homepage GPStracks

opgezet en probeer zo zoveel mogelijk GPS wandel, fiets en MTB routes op mijn pagina te krijgen. Dus als er nog mensen zijn die nog een leuke GPS route hebben liggen Mail hem dan maar naar mij toe. Binnenkort start ik ook met Motorroutes, want ik merk dat daar ook belangstelling voor is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had een paar jaar geleden een garmin gps 12 gekocht, vooral omdat ik het een leuk gadget vond en wel wat toepassngen zag voor onze wandelvakanties in wales.

bij toeval vond ik vorig jaar de geocaching website. leek wel leuk.

dit voorjaar maar eens een cache in de buurt geprobeerd (double dutch), de eindcache was lastig, maar toevallig kwam Krix net langs, dus toch gevonden. En toen nog maar eens een cach proberen en toen nog een, kortom ik maak nu ook vrienden en collegas enthousiast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben geocaching leren kennen, nu bijna een jaar geleden, via een scoutingblad (Leo is fanatiek scoutingleider) en zodoende zijn we op een hele koude winterdag voor het eerst op pad gegaan. Via een vriend hebben we toen een GPS geleend en waren meteen verslaafd. Inmiddels hebben we zelf ook zo'n prachtapparaat en gaan dus regelmatig op jacht. We hebben de gewoonte inmiddels om alle caches, waar ze ook liggen, op de fiets te doen (we zijn goed getrainde en ervaren mountainbikers). Volgens ons behoren we ook tot de jongste geocachers in het land die zelfstandig op pad gaan. We proberen altijd zoveel mogelijk caches op een dag te doen en die op fietsafstand van elkaar liggen. Helaas kunnen we niet zo vaak gaan als we zouden willen, studeren allebei nog en wonen ver van elkaar maar dinsdag gaan weer... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

 

ook wij hebben het voor het eerst gelezen in scouting magazine .

afgelopen weekend heb ik een gps van een colega geleend en hebben we onze eerste 2 cache gevonden.

en vandaag heb ikzelf een gps gekocht

wat zijn er veel scouting mensen onder geocachers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij ons kwam het via Staatsbosbeheer. We hoorden er op TV over, keken op hun site en zagen ook de geocaching-link.

Via de visclub van m'n vader konden we een GPS12 lenen, die zij gebruiken als ze de zee opgaan. Als eerste naar de helaas verdwenen Boyscout gegaan. Dat was echt een mooie cache, maar door één of andere stompzinnige journaliste moest hij verdwijnen. Hij lag tussen spoor- en snelweg, maar zodanig dat je met een beetje kennis van een GPS en geocaching helemaal geen gevaar liep. Toen we de cache hadden zaten we daar dus op een relatief druk punt, maar toch volledig in afgelegen rustige natuur! Een buizerd kwam langzaam door het spoordal heenzweven, op slechts 20m. afstand(!) en landde vlakbij. Aangezien wij gek zijn op roofvogels vonden we het schitterend. Toen we de log gingen schrijven moesten we een naam bedenken... dat was dus duidelijk.

Groetjes, [b:post_uid0]Eagles[/b:post_uid0].

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...