Spring naar bijdragen

Hoe heb je geocaching leren kennen - Media, internet, vrienden.......


Aanbevolen berichten

Wat ik me dus afvraag, mede naar aanleiding van de discussie over Live&Cooking, is hoe iedereen met geocaching in aanraking is gekomen?

 

Las je erover in de krant of kwam je het tegen tijdens het surfen op internet? Heb je iets op tv gezien of ben je door vrienden meegesleept  :(  ?

 

En had je de gps al of heb je die speciaal voor dit doel aangeschaft? Vertel!

 

Dit is hoe wij geocaching leerden kennen;

Jackoo en ik hadden de gps al toen we met vrienden Oud en Nieuw in Luxemburg vierden. Een van de jongens, inmiddels zelf ook gps-bezitter en geocacher, had in het het scoutingmagazine over geocaching gelezen en de gegevens van een cache in Luxemburg meegenomen.

 

Zodoende liepen we op oudjaarsavond om een uur of 9 door 40 cm. sneeuw te zoeken naar een witte doos onder een paar stenen. Gelukking was het helder weer en lag de cache bovenop een heuvel dus hadden we perfecte ontvangst. Jackoo liep naar de plaats die de gps aangaf en zei; "hier moet het liggen".  :happy:

Een van de jongens begon voor zijn voeten te graven en duikelde meteen de cache op!  :laugh:

Beginnersgeluk want sindsdien hebben we een cache nooit meer zo gemakkelijk kunnen vinden.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb Geocaching leren kennen op de site van Staatsbosbeheer, toen ik een GPS-wandeling ging doen. GPS kende ik al jaren, via mijn opleiding, maar had er nog geen, dus bij Bever een Venture gehuurd. Was meteen helemaal verkocht en kocht zo'n zelfde Venture. Veel wandelvriendinnen wilden mee op die GPS-wandelingen om het GPS-en te leren en toen de wandelingen op waren, zijn we gaan Geocachen. Bij gebrek aan GPS-wandelingen dus, als alternatief. Bij mij is het Geocachingvirus meteen goed aangeslagen: ik ben doorgegaan, maar de rest wacht nog op GPS-wandelingen in Brabant..... ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las over geocaching in een tijdschrift. Dat verwees naar het internet, en daar vond ik alle nodige informatie.

 

Een GPS had ik al jaren. Circa 10 jaar geleden heb ik een Sony gekocht, nauwelijks draagbaar en zeer primitief. Hij was als uitlopend model in de aanbieding, en ik had er belangstelling voor vanwege de techniek. Het was een leuk speeltje, maar niet erg bruikbaar op het land.

In 1996 kocht ik een Garmin 45, bijna net zo handzaam als de huidige ontvangers, maar deze is nog voorzien van seriële ontvangst, zodat de koude- en warme start veel langer duurt dan bij moderne ontvangers, en het resultaat in een bos duidelijk slechter is. Maar wel al goed bruikbaar op het land.

In 1998 kwam de GPS III, met 12-kanaals parallelontvangst en een ingebouwde kaart. Weer een hele stap vooruit als je hem in de auto gebruikt. En veel goedkoper dan een echt autonavigatiesysteem, maar niet net zo bruikbaar.

Dus toch ook maar een Carin in mijn auto laten inbouwen. Deze is voorzien van uitgebreide wegenkaarten, en als de ontvangst tijdelijk wegvalt kan de navigatie doorgaan doordat afgelegde afstand en richting via de wielen en een gyroscoop worden bijgehouden. Bovendien wordt de positie geijkt op bochten en afslagen in het wegennet.

Maar toen verhuisde ik naar Malta, en sindsdien reis ik vooral met huurauto's zonder navigatiesysteem. Daarbij komt mijn draagbare GPS goed van pas, die gaat altijd mee.

 

Ik was dus al goed voorzien van GPS-apparatuur toen ik met Geocaching in aanraking kwam.

Maar het kan altijd nog beter, en nu heb ik een GPS V, waarin je detailkaarten kunt opladen. Hoewel dat voor Geocaching absoluut niet nodig is, alleen voor het benaderen van de cache per auto is het wel handig. Er is nog wel een probleem, ik kan maar een beperkt gebied met detailkaarten opladen, en dat kan alleen thuis. Zou dus eigenlijk een laptop moeten aanschaffen, maar die is niet alleen duur, maar ook groot om mee te nemen in het vliegtuig. Daar twijfel ik dus nog over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was bezig met GPS voor in de auto. Via veel internet research uiteraard ook wat geocaching sites tegengekomen. Toen maar besloten dat dit wellicht nog leuker is dan alleen GPS voor in de auto. Dan dus maar een hand-held GPS kopen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij ons het Brazil zijn schuld, hij heeft ons verslaafd gemaakt  ???

Nee ff zonder dollen, Brazil had een GPS voor MTB, en wij zagen hem dus vanalles doen met zijn apparaatje, afstand route, hoogte, tijdsduur...enz enz. (leuk voor Brazil maar wij zijn geen fietsers)

Toen wij vorig jaar begin oktober in Zeeland waren (metz'n4en)

Vertelde hij dat hij op i-net iets had gevonden over geocaching, onze eerste reaktie was....WAAR HEB JE HET NU WEER OVER..????

De laptops werden er bij gehaald, Brazil had zelfs ergens een foto gevonden waar dat doosje zou moeten liggen.

Omdat hij het zo geloofwaardig verteld en wij het gewoon NIET geloofde gingen we op pad (

Meeuwenduinen )

Voor mij was het een extra zware tocht omdat ik toen herstellende was van een zware onderbeen breuk. Maar dat terzijde.

Toen de GPS van Brazil "vertelde" dat we er waren keek Joseph rond.....en zei: Daar ligt die.

Brazil zijn reaktie was: "Jawel jij komt hier voor het eerst en zegt meteen daar ligt die"

En tot zelfs Brazil zijn verbazing lag die daar

:(

Al met al hadden we een week erna zelf een GPS...en zie zo is onze hobby geboren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben met geocaching in aanraking gekomen via CNN.

Had toen al een primitieve Magellan GPS en ben toen voor de lol gaan zoeken.

Voor je het weet ben je verslaafd. ;)

Gezonde verslaving trouwens hoor !

MIjn eerste cache was er een in Amsterdam, toen het Hilvertheem Cache.

In april 2001 heb ik mijn eerste cache geplaatst in Schoorl.

Ik meen dat dit toen de vijfde in Nederland was.

Ik ga er binnenkort weer een paar plaatsen, ondertussen wordt het druk in Nederland met het verschijnsel geocaching.  :(

 

 

 

Edited By gerardsmit on okt. 08 2002 at 10:39

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 115-1015176319

GPS hadden we al gekocht omdat we nogal eens op onze wandeltochten in de Ardennen bleken te verdwalen. In de krant kwamen we toen een artikeltje tegen waaraan RayP zijn medewerking had gegeven.  Meteen daarna het internet op voor onze eerste cache. Dat werd de Falcon.  Geen keus voor beginners bleek al snel. Omdat de beschrijving van deze multicache te lang was voor de geocaching.com site had de maker het doorgelinkt naar zijn eigen homepage. Dat hadden we dus niet gezien en gewapend met niks stonden we bij de startcoordinaten elkaar wat wazig aan te kijken. En nu????  Terug naar huis en in het forum een hulpkreet geslaakt.  Na diverse adviezen in de trant van: "doe eerst eens een gemakkelijke" zag iemand dat we waarschijnlijk niet in de gaten hadden gehad dat de beschrijving  ergens anders stond.  Met het schaamrood op de kaken het volgende weekend weer een poging gewaagd. We kwamen toen een stuk verder maar nog niet tot bij de stash. Volgende dag wéér een poging.  Deze keer lukte het onze eerste echte "schat" naar boven te halen.  Ondanks de zware bevalling zijn we er aan blijven hangen en is dit zo'n beetje hobby nummer 1 geworden. We vinden het allemaal wel leuk, de een wat meer dan de ander. De hond is er in ieder geval het dolste op!! :(  ;)

 

 

 

Edited By sjors on okt. 06 2002 at 20:37

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had over Geocaching gelezen in het Nederlandse Scoutingmagazine. Altijd al een voorstander zijnde van 'moderne scouting' was dit absoluut iets voor mij om uit te proberen. Eerst een paar keer met een mede-scout die een oude GPS12 had, maar na enkele weken zelf een Etrex Vista gekocht. Een hele investering, maar als ik zie hoeveel plezier ik er al aan beleefd heb, dan is 't ie het geld dubbel en dwars waard. Inmiddels hebben 3 collega-scouts het voorbeeld gevolgd, ook zij hebben een GPS en zijn zeer verslaafd.

 

Is zeker ook voor scouting ideaal. Heb je eens een keer een opkomst die plotseling niet door kan gaan of wat dan ook, je kunt altijd gaan geocachen, vinden ze altijd leuk ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al bijna een jaar lijdt het Cairnteam, met name GR en Tommie de cairn als goede tweede, aan deze verslaving. Voordat ik tot aankoop van een gps-apparaat overging heb ik lang getwijfeld. Een gps zou me goed van pas komen bij mijn wandelhobby. Want met of zonder kaart, in vreemd terrein loop je altijd met een licht onbehaaglijk gevoel wegens de mogelijkheid tot verdwalen. De advertenties voor gps-handhelds intrigeerden me dan ook al geruime tijd. Toch stelde ik de aankoop steeds uit omdat ik vreesde opgezadeld te worden met een gebruiksonvriendelijk of onbetrouwbaar apparaat.

In december 2001 kocht ik dan toch een Garmin Vista. Mijn eerste project was de SBB-wandeling bij Leersum. Feilloos gebruikte ik het verkeerde coördinatenstelsel, waardoor ik niet bij Leersum, maar pal ten westen van Barneveld uitkwam. Die wandeling heb ik volbracht, de gekste terreinobstakels overwinnend, afgeblaft door waakhonden en bedreigd met hooivorken. Dat leverde bijna een vlammend krantenstukje op, maar gelukkig zag ik net op tijd de onwaarschijnlijke mogelijkheid onder ogen dat het mijn eigen schuld was.

Al gauw ontdekte ik de geocaching-internetpagina's met daarop de dicht bij huis gelegen Utrechtse webcam-cache van de Waterboys. Erg intrigerend. Een dag later de nabijgelegen cache Double Dutch volbracht.

En na twee caches ben je onherroepelijk verslaafd.

De gps hangt sindsdien permanent om mijn nek, of hij staat op het dashboard.

 

 

 

Edited By gr1 on okt. 06 2002 at 23:09

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor mijn werk (in het groen,bruin en zwart door het bos struinen) een gps in usa besteld, ondertussen op internet extra info inwinnen en geo site tegengekomen.

Dutch Sahara ligt in mijn achtertuin maar de gps was nog niet binnen dus met stafkaart en kompas op weg samen met mijn twee kinderen....en gevonden ....en dat smaakte naar meer!!!

Toen de gps binnen was vrolijk verder gegaan, en inderdaad

het werkt verslavend.

Groeten PAULUS :alien:  :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar maanden geleden stond in de nieuwsbrief van Planet Internet een link naar de geocaching.nl site. Met een wervende tekst erbij over schatzoeken, GPS, satelietnavigatie, buitenlucht etc. Toch maar even gekeken op de site en vervolgens in de US een GPS12 gekocht via Ebay. Nog niet veel caches kunnen doen door omstandigheden, maar daar komt zeer zeker verandering in.

Op 2 november op de kabouterdag hoop ik nog wat fijne kneepjes te leren van het werken met OziExplorer en andere hulpmiddelen die ons ter beschikking staan. Op het komende herfstevent zal ik een aantal van jullie voor het eerst ontmoeten. Tot dan....

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was in november vorig jaar een groot kamp aan het voorbereiden voor Scouting (de "HIT") en we waren nog wat activiteiten aan het bedenken voor tussen de programmaitems door. Toen een van de jongens uit Hilversum over geocaching begon, deden een aantal andere Hilversummers diep zuchtten (heb je hem wéér) en wij, de Arnhemmers keken heel verbaasd: Wat?

Natuurlijk, nieuwschierig als ik ben, fff op i-net gezocht en : jawel hoor, he wat geinig....

 

Alleen was 225 euro(bijna fl. 500,-) voor een GPS boven mijn budget (en misschien is het wel niet eens leuk.... :( )

 

gelukkig had een van mijn scoutinggroep een Summit gekocht ( en weet nu nog niet hoe die werkt....) en die mocht ik wel een weekendje gebruiken............verslaafd!!

 

Via Marktplaats een GPS12 gekocht en lekker op pad. En zo is de ellende begonnen. ;)

Toen mn GPS12 gejat was heb ik een eTex van mijn collega geleend en ik hoop binnenkort van mijn collega een nieuwe eTrex uit de US te krijgen.

 

Verslaafd en "here to stay"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was bezig met GPS voor in de auto. Via veel internet research uiteraard ook wat geocaching sites tegengekomen. Toen maar besloten dat dit wellicht nog leuker is dan alleen GPS voor in de auto. Dan dus maar een hand-held GPS kopen!

Ik kan me hier helemaal in vinden! :( Mij leek (vanwege de steeds vaker voorkomende ritten in het onbekende) een navigatiesysteem wel wat. Al speurende op internet kwam ik ook bij de gc sites langs. Kocht toen in plaats van een Becker TrafficPro maar een GPS V, nog geen spijt van gehad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ging en ga regelmatig wandelen in natuurgebieden in binnen- en buitenland. Om daar niet te verdwalen volgde ik dan zoveel mogelijk de bekende gekleurde paaltjes.

Het leek mij echter leuker om de auto terug te kunnen vinden zonder die verplichte looproutes te moeten volgen. Daarom de etrex euro aangeschaft.

Via de gps.pagina.nl kwam ik daarna op de site van geocaching.nl terecht. Enkele caches in de buurt gezocht en gevonden, in gebieden waarvan ik het bestaan niet kende, en ik was meteen verkocht!  :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...