Spring naar bijdragen

UTM-coordinaten omzetten en instellen


Villadora

Aanbevolen berichten

Voor de cache "De Limit"wil ik de UTM UPS coordinaten (31 u 0650365 , utm 5796613) invoeren in mijn Garmin 60CS.

Ik kan bij "kaartdatum" heel erg veel verschillende formaten vinden, maar geen UTM.

Hoe doe ik dat ? Ik kon niets vinden met de zoekfunctie in dit forum. Wel het programmaatjeCM Converter, maar die krijg ik niet opgestart op Windows XP ("onbekend bestandsformaat" )

:gossip:

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor de cache "De Limit"wil ik de UTM UPS coordinaten (31 u 0650365 , utm 5796613) invoeren in mijn Garmin 60CS.

Ik kan bij "kaartdatum" heel erg veel verschillende formaten vinden, maar geen UTM.

 

 

Dat komt omdat UTM geen kaartdatum is,maar een positie-formaat...(volgens mij)

 

Hmm...Randa_v was me nèt voor....

bewerkt door Raoul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de cache "De Limit"wil ik de UTM UPS coordinaten (31 u 0650365 , utm 5796613) invoeren in mijn Garmin 60CS.

Ik kan bij "kaartdatum" heel erg veel verschillende formaten vinden, maar geen UTM.

 

 

Dat komt omdat UTM geen kaartdatum is,maar een positie-formaat...(volgens mij)

 

Hmm...Randa_v was me nèt voor....

 

:cool2:

 

Ach ja, door het op te zoeken heb ik ook weer iets bijgeleerd. :gossip:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de cache "De Limit"wil ik de UTM UPS coordinaten (31 u 0650365 , utm 5796613) invoeren in mijn Garmin 60CS.

Ik kan bij "kaartdatum" heel erg veel verschillende formaten vinden, maar geen UTM.

Hoe doe ik dat ? Ik kon niets vinden met de zoekfunctie in dit forum. Wel het programmaatjeCM Converter, maar die krijg ik niet opgestart op Windows XP ("onbekend bestandsformaat" )

:thumbup:

Op Jeeep.com kan je online van en naar UTM omrekenen.

En als je met CM Converter doelt op de CacheMaps Convertor die ik gemaakt heb, dan is dat een Excel bestand en heb je Excel op je computer nodig. Maar mogelijk zijn er programmatjes met dezelfde naam (CacheMate Converter?).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Heeft iemand nog een tip waar ik een UTM coordinaat naar WGS84 kan laten omzetten? Op het forum kwam ik een berichtje tegen uit 2005, "Op Jeeep.com kan je online van en naar UTM omrekenen". Maar daar krijg ik de melding dat de site niet meer bestaat. Dus, is er nog een andere on-line omrekenprogrammaatje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals al eerder is aangegeven, is UTM geen kaartdatum, maar een manier om een coordinaat te noteren.

 

Ik neem aan dat je op zoek bent naar een tool of pagina die een UTM coordinaat omzet naar de bekende lat/long notatie en omgekeerd.

 

Je kunt bijvoorbeeld mapsource deze truc laten uitvoeren. In een formaat invoeren, en dan ander formaat kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand nog een tip waar ik een UTM coordinaat naar WGS84 kan laten omzetten? Op het forum kwam ik een berichtje tegen uit 2005, "Op Jeeep.com kan je online van en naar UTM omrekenen". Maar daar krijg ik de melding dat de site niet meer bestaat. Dus, is er nog een andere on-line omrekenprogrammaatje?

 

Ik kan er nog gewoon op de site.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand nog een tip waar ik een UTM coordinaat naar WGS84 kan laten omzetten? Op het forum kwam ik een berichtje tegen uit 2005, "Op Jeeep.com kan je online van en naar UTM omrekenen". Maar daar krijg ik de melding dat de site niet meer bestaat. Dus, is er nog een andere on-line omrekenprogrammaatje?

 

Ik kan er nog gewoon op de site.

 

Site werkt hier ook nog steeds

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand nog een tip waar ik een UTM coordinaat naar WGS84 kan laten omzetten? Op het forum kwam ik een berichtje tegen uit 2005, "Op Jeeep.com kan je online van en naar UTM omrekenen". Maar daar krijg ik de melding dat de site niet meer bestaat. Dus, is er nog een andere on-line omrekenprogrammaatje?

 

Ik kan er nog gewoon op de site.

 

Klopt. Ik was niet helemaal duidelijk. Ik kom wel op de site, maar als ik de coordinaten invoer en dan laat omzetten, geeft hij een melding dat het niet meer kan.

 

Zoals al eerder is aangegeven, is UTM geen kaartdatum, maar een manier om een coordinaat te noteren.

 

Ik neem aan dat je op zoek bent naar een tool of pagina die een UTM coordinaat omzet naar de bekende lat/long notatie en omgekeerd.

 

Je kunt bijvoorbeeld mapsource deze truc laten uitvoeren. In een formaat invoeren, en dan ander formaat kiezen.

 

mapsource truc gelukt! :yes: Heel erg bedankt! :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk is het helemaal geen truc. Het is gewoon een functie. Je zegt toch ook niet dat het omrekenen op de site een truc is?

In- en uitvoer van positiecoördinaten zijn in heel veel stelsels mogelijk, intern wordt altijd gewerkt met decimaal verdeelde graden en het kaartdatum WGS84.

 

Je hebt de mogelijkheid om in het door jou gewenste stelsel in te voeren, en ook uit te lezen.

Als dat bij uitvoer een ander stelsel is dan bij invoer is het dus omgezet.

Maar ook als je het stelsel onveranderd laat wordt er in het algemeen dus 2x omgerekend, 1x bij invoer en 1x bij uitvoer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk is het helemaal geen truc. Het is gewoon een functie. Je zegt toch ook niet dat het omrekenen op de site een truc is?

In- en uitvoer van positiecoördinaten zijn in heel veel stelsels mogelijk, intern wordt altijd gewerkt met decimaal verdeelde graden en het kaartdatum WGS84.

 

Je hebt de mogelijkheid om in het door jou gewenste stelsel in te voeren, en ook uit te lezen.

Als dat bij uitvoer een ander stelsel is dan bij invoer is het dus omgezet.

Maar ook als je het stelsel onveranderd laat wordt er in het algemeen dus 2x omgerekend, 1x bij invoer en 1x bij uitvoer.

 

Je hebt gelijk. Het is eigenlijk net als bij goochelen. Achteraf is de truc heel wetenschappelijk verklaarbaar. Maar voor mij blijft het iets magisch, onverklaarbaar, ontastbaar, bovennatuurlijks en niet van deze wereld. Iets dat te maken heeft met een tijd-ruimte continueum uit een andere dimensie.

En daarbij vind ik het leuker om te bedanken voor de mapsourcetruc i.p.v. voor het mij bekend maken met een mapsourcefunctie (staat zo droog). ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk. Het is eigenlijk net als bij goochelen. Achteraf is de truc heel wetenschappelijk verklaarbaar. Maar voor mij blijft het iets magisch, onverklaarbaar, ontastbaar, bovennatuurlijks en niet van deze wereld. Iets dat te maken heeft met een tijd-ruimte continueum uit een andere dimensie.

En daarbij vind ik het leuker om te bedanken voor de mapsourcetruc i.p.v. voor het mij bekend maken met een mapsourcefunctie (staat zo droog). ;)

Ehhh...??? zijn we niet bezig met een navigatie spel? Misschien toch handig als je de basisbegrippen van navigeren onder de knie krijgt. Het is nog steeds zo dat je je alle caches kunt vinden zónder GPSr als je maar beschikt over én voldoende gedetailleerde papieren kaarten én voldoende kennis om de coördinaten op die kaarten uit te zetten.

 

Hoezo goochelen?

bewerkt door nachtbraker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...