Spring naar bijdragen

Externe antenne Garmin


tjong

Aanbevolen berichten

Sinds woensdag een nieuwe auto. Hetzelfde model wel bijna 4 jaar jonger.

Wat is er aan de hand? Midden voor de voorruit waar ik mijn Garmin GPSMAP 76 fijn in een standaardje heb staan heb ik bijna geen ontvangst meer. Dat was voorheen nooit een probleem. Nu alleen ontvangst helemaal aan de zijkant. Er is 1 ding waarom ik niet meteen gek werd en dat is dat er nu een navigatiesysteem in de auto zit. Helaas zijn daarvan de mogelijkheden wat minder dan mijn Garmin al is de routeplanner natuurlijk veel beter.

 

Nu zat ik te denken aan een externe antenne voor het beestje. Zijn die dingen uitwisselbaar? M.a.w. kan ik bij een opvolger (stel dat het een garmin is) weer die externe antenne gebruiken? Iemand ervaring met zo'n ding? Is het een verbetering? Of juist niet? Gaat je batterijverbruik omhoog? Dat soort dingen.

 

mazzel!

Tjong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sinds woensdag een nieuwe auto. Hetzelfde model wel bijna 4 jaar jonger.

Wat is er aan de hand? Midden voor de voorruit waar ik mijn Garmin GPSMAP 76 fijn in een standaardje heb staan heb ik bijna geen ontvangst meer. Dat was voorheen nooit een probleem. Nu alleen ontvangst helemaal aan de zijkant. Er is 1 ding waarom ik niet meteen gek werd en dat is dat er nu een navigatiesysteem in de auto zit. Helaas zijn daarvan de mogelijkheden wat minder dan mijn Garmin al is de routeplanner natuurlijk veel beter.

 

Nu zat ik te denken aan een externe antenne voor het beestje. Zijn die dingen uitwisselbaar? M.a.w. kan ik bij een opvolger (stel dat het een garmin is) weer die externe antenne gebruiken? Iemand ervaring met zo'n ding? Is het een verbetering? Of juist niet? Gaat je batterijverbruik omhoog? Dat soort dingen.

 

mazzel!

Tjong

Tja, dat is iets wat hier op het forum toch al zo her en der besproken is. Je zou de searchfunctie eens kunnen gebruiken. Maar goed, heb nog niet zoveel geschreven vandaag en hoef nog geen eten te maken.

 

Wat er aan de hand is hoef ik je niet uit te leggen. Of je hebt een voorruit met een metalcoating of je hebt voorruitverwarming. Dan doet je GPS het eigenlijk niet meer (zo goed). Er zit wel vaak achter de binnenspiegel een open plekje, maar om daar nu je GPS aan te plakken lijkt voor geen meter en is ook niet echt bevorderelijk om met de GPS te werken onderweg :thumbup:

 

De externe-antennes zijn juist voor dit probleem gemaakt. Het is geen signaalversterker maar een signaaldoorgever. Het ontvangt hetzelfde signaal alsof je weer een "normale" raam in je auto hebt.

De antenne is iets groter dan een luciferdoosje en je plakt het buiten de auto op het dak en de kabel gaat gewoon door de portieropening. Kabel is een paar milimeter dik en de antenne plakt op de auto dmv een magneet dat in de antenne zit ingebouwd.

Of je de antenne later kunt gebruiken bij andere GPSen is maar de vraag. Zelfs Garmin heeft geen standaard aansluiting op zijn GPSontvangers. De 76 serie gebruikt in ieder geval een MCX connector of steker

 

De Streetpilot of de GPS V gebruiken weer een andere steker en dat is de BNC.

 

Alle antennes die ik gezien heb zien er allemaal eender uit. De een is 2x een luciferdoosje, de ander nog kleiner. de kabels zijn allemaal een paar milimeter dik en verschillen tussen de 2,5 en 5 meter lengte.

De connector is pieterpeuterig en vraagt wat sensibiliteit omdat het anders in notime kaduuk is. Dat is het enige wat ik er op tegen heb. Klein is fijn.

Grote verschil tussen de diverse merken is alleen de prijs. Niet meer en niet minder. Je kunt ze kopen van 20 euro tot wel 75 euro.

 

Ze gebruiken allemaal wat stroom van je GPS, dat klopt. Maar echt niet veel omdat het geen actieve antenne is in die zin dat het signalen gaat versterken.

 

Even zien, wat vroeg je nog meer? Niets meer volgens mij.

 

Ja, het is een verbetering als je voorruitverwarming of metalcoating hebt.

De antenne is uitwisselbaar met meerdere GPSontvangers van Garmin of welk ander merk dan ook maar niet met alle Garmins.

 

Die van mij knoop ik net zo gemakkelijk aan mijn Garmin GPSmap 76S als ook aan mijn Emtac Crux II BTGPS.

 

Ach, en als het niet op je volgende past, de prijs hoeft het toch niet tegen te houden. Ik zou niet voor een Garmin antenne gaan. Die zijn niets beter maar wel minstens 2x zo duur.

 

KruimelZOD.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, dan heb je vast hetzelfde als wat ik heb, franse auto, recent model, glazen dak, 307? bedenk je dan wel dat de lamellen van het dak nog dicht moeten kunnen en dat daar de kabel van de antenne nog door moet kunnen.

het zwarte stukje met gaatjes achter de binnenspiegel is speciaal gemaakt zonder metaalcoating om straling beter door te laten. de antenne van m'n carkit zit ook daar.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kabel is een paar milimeter dik en de antenne plakt op de auto dmv een magneet dat in de antenne zit ingebouwd.

Da's lekker, ik heb een glazen dak :eek:

Zit er niet zoveel metaal op je autodak dan er een luciferdoosje op geplaatst kan worden?

 

Hmm, dan heb je vast hetzelfde als wat ik heb, franse auto, recent model, glazen dak, 307? bedenk je dan wel dat de lamellen van het dak nog dicht moeten kunnen en dat daar de kabel  van de antenne nog door moet kunnen.

het zwarte stukje met gaatjes achter de binnenspiegel is speciaal gemaakt zonder metaalcoating om straling beter door te laten. de antenne van m'n carkit zit ook daar.

Tja, dat is dus voor deze antenne niet aan te raden. Hij moet buiten de auto. Anders kan men de GPS ook wel voor dat tolvensterjte hangen ;) En de kabel kun je toch gewoon klemmen tussen je autoportier? die 3 mm? Ik heb niet anders. Als ik de auto uit ga dan haal ik de antenne los en plak hem aan de binnenkant aan de deurstijl en stap ik in de auto dan plak ik hem weer op dak.

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, une voiture francaise. Achteraan (na de achterbank) de auto zit wel voldoende metaal, maar dan loopt er een kleine twee meter draad door de binnenruimte of langs het dak. Vreemd genoeg heb ik echter geen enkel probleem met de ontvangst achter de voorruit met mijn Legend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een losse externe antenne ooit gekocht. Aansluitbaar via mini-cinch op bjvoorbeeld de MAP60CS, maar kan ook worden omwikkeld middels een 'straaldraad' rond een GPS zonder externe aansluiting.

Voor de Etrex Vista functioneerde dat niet goed, de Gecko-serie reageert wel prima.

Batterijen zitten in de externe antenne, die dan ook als versterker dient. Voorzien van sterke magneet, klan op dak geplaatst worden.

Kosten, rond 40 euro, besteldadres weet ik niet meer, was ergens in Singapure.

Wellicht wil het los laten bungelen van de straaldraad in de auto ook wel.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat is dus voor deze antenne niet aan te raden. Hij moet buiten de auto. Anders kan men de GPS ook wel voor dat tolvensterjte hangen :eek: En de kabel kun je toch gewoon klemmen tussen je autoportier? die 3 mm? Ik heb niet anders. Als ik de auto uit ga dan haal ik de antenne los en plak hem aan de binnenkant aan de deurstijl en stap ik in de auto dan plak ik hem weer op dak.

 

Kruimel

 

Hmm, ik heb toevallig vorige week de 60cs achter dat 'tolvenstertje' gehangen. (ok, met de usb kabel om de achterspiegel heen naar de laptop die op de bijrijdesstoel stond.

Dat gaf echt een prima ontvangst. zeker veel meer dan de plaats waar ik hem normaal heb staan (midden voor, voor het klokje)

Dus een externe antenne zou ik persoonlijk denk ik daar wel hangen.

 

Eventueel zou je hem met een plaatje op zuignappen daar kunnen ophangen. bij waypoint hebben ze een oem merk antenne met een zuignap houder om hem op te plaatsen. Ik zat eigenlijk zelf te denken om het zo op te lossen.

Overigens als ik eenmaal verbinding heb als hij normaal midden voor het voorruit staan heb ik wel redelijke ontvangst.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een losse externe antenne ooit gekocht. Aansluitbaar via mini-cinch op bjvoorbeeld de MAP60CS, maar kan ook worden omwikkeld middels een 'straaldraad' rond een GPS zonder externe aansluiting.

Voor de Etrex Vista functioneerde dat niet goed, de Gecko-serie reageert wel prima.

Batterijen zitten in de externe antenne, die dan ook als versterker dient. Voorzien van sterke magneet, klan op dak geplaatst worden.

Kosten, rond 40 euro, besteldadres weet ik niet meer, was ergens in Singapure.

Wellicht wil het los laten bungelen van de straaldraad in de auto ook wel.

Als het een reradiating antenne is dan kun je het staafje gewoon in je auto hangen in de buurt van de GPS die bijvoorbeeld geen antenne aansluiting heeft. Het staafje zendt namelijk het signaal uit dat de antenne ontvangt. De GPS die ongeveer 20 cm in de buurtj van het staafje moet zijn, ontvangt dan het signaal alsof het buiten de auto is geplaatst.

Al met al is dat wel groter dan een normale GPSantenne. Dat het ding een signaal versterkt is volgens mij niet waar. Het stroom dat het ding nodig is, wordt gebruikt om het signaal weer uit te zenden. Tenminste, als we hier over een reradiating antenne hebben.

Die antennes zijn in Nederland ook te koop, maar wel duurder dan de 40 euro die jij zegt.

 

Hmm, ik heb toevallig vorige week de 60cs achter dat 'tolvenstertje' gehangen. (ok, met de usb kabel om de achterspiegel heen naar de laptop die op de bijrijdesstoel stond.

Dat gaf echt een prima ontvangst. zeker veel meer dan de plaats waar ik hem normaal heb staan (midden voor, voor het klokje)

Dus een externe antenne zou ik persoonlijk denk ik daar wel hangen.

Klopt, dat tolvenstertje is ook de plaats waar degene die een GPSmuis heeft deze plaatst. Daar een GPSr neer hangen als standalone is geen kijk en is niet te bedienen.

Daar een externe antenne neer hangen. Prima, alhoewel dat niet echt de bedoeling van de antenne is. Ik geef de voorkeur aan buiten de auto, daar is het altijd beter dan achter glas.

Wordt het in de toekomst wel druk bij dat venstertje, Onze regering wil hebben dat daar nog 1 a 2 apparaten opgehangen worden :thumbdown:

 

Eventueel zou je hem met een plaatje op zuignappen daar kunnen ophangen. bij waypoint hebben ze een  oem merk antenne met een zuignap houder om hem op te plaatsen. Ik zat eigenlijk zelf te denken om het zo op te lossen.

Ik heb dat ook gehad, maar bij warm weer laat het los en heb je de zooi voor je gezicht bungelen.

 

Overigens als ik eenmaal verbinding heb als hij normaal midden voor het voorruit staan heb ik wel redelijke ontvangst.

Het ligt er aan hoe de condities buiten de auto zijn voor wat ontvangst betreft. Het is ook niet dat bij een gecoate voorruit of een verwarmde voorruit geen enkel ontvangst meer zou hebben, maar wel sterk verminderd met de kans op niet genoeg. Je hebt toch minimaal 3 satellieten nodig.

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt misschien maf, maar wat ik van collega's met een GPS/routeplanPDA hoor met franse auto's, is dat het apparaat slecht werkt onder de voorruit.

De reden waarom is hierboven al besproken.

echter.....

 

Het apparaat schijnt het prima te doen in de rest van de auto.

Kennelijk laat de kunststof van het dak prima de signalen door.

Het kijkt wat rottiger misschien als je hem naast je handrem legt, maar het is het proberen waard.

Nogmaals, ik heb het van horen zeggen. Zelf rijd ik in een Japanner, en technoverslaafd als dat volkje is heb je dus ook onder je gecoatte, warmtewerende voorruit "vol ontvangst".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het apparaat schijnt het prima te doen in de rest van de auto.

 

Klopt helemaal. Maar een GPSr als standalone te bedienen gaat moeilijk naast de handrem of hoedenplank :thumbdown:

 

Een GPSr ontvangt het allerbeste buiten. Als het ding toch binnen moet, zoals in een auto dan het liefst zo dicht mogelijk bij een raam, in de houding dat de antenne geplaatst is. Dat is voor een etrex horizontaal en voor de 76 Serie bijv 45º.

Daar werken we niet aan mee omdat we ook nog moeten kunnen kijken op het ding en het liefst al rijdend moeten kunnen bedienen. Daarom wordt een voorruit altijd genoemd als bezwarend als deze een metalcoating heeft of voorruitverwarming.

 

Omdat je de GPSr al niet plaatst zoals het zich het lekkerst voelt dus horizontaal voor de een en hoek van 45º voor de ander, creëer je al een mogelijkheid op iets slechtere ontvangst. Als je de GPSr nu bij het raam weghaalt, welke raam dan ook, dan wordt het ontvangst ook minder. Dat kan resulteren op dagen met een slechte ontvangst, dat je net op de grens zit van wel of niet kunnen navigeren. Ofwel, met zoveel mogelijk satellieten en zo goed mogelijk EPE.

Edit:Hetzelfde wordt ook altijd gezegd als de vraag gesteld wordt of een GPSr het ook doet in een vliegtuig. Ja, maar dan moet je een plaats bij het raam hebben....

 

GRTZ

 

Kruimel

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat er aan de hand is hoef ik je niet uit te leggen. Of je hebt een voorruit met een metalcoating of je hebt voorruitverwarming. Dan doet je GPS het eigenlijk niet meer (zo goed). Er zit wel vaak achter de binnenspiegel een open plekje, maar om daar nu je GPS aan te plakken lijkt voor geen meter en is ook niet echt bevorderelijk om met de GPS te werken onderweg :cry:

 

In de vorige auto had ik ook voorruitverwarming en altijd volle ontvangst. Dat kan het dus niet zijn. Wellicht heeft deze ruit een andere coating. Maar ook dat vind ik vreemd omdat ik in de vorige ook net een nieuwe voorruit had gekregen.

 

Toch zal het wel zoiets zijn. En ontkom ik niet aan die externe antenne. Het mooiste lijkt mij toch iets in de auto en geen losse dingen er buiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de vorige auto had ik ook voorruitverwarming en altijd volle ontvangst.

Altijd volle ontvangst? Dan is de GPSr kapot. Het ontvangst is per dag, per uur, per gebied en per weersconditie verschillend. Altijd volle bak is niet mogelijk :cry:

 

Er is maar een reden waarom een externe antenne is uitgevonden, dat is omdat het ontvangst intern slechter is dan extern. Dat kan diverse oorzaken hebben. De drie redenen die altijd aangevoerd worden, ook door de fabrikanten zijn, voorruitverwarrming, metallcoating en geen goede plek in de auto bij het raam. Dat wil niet zeggen dat je met een van de genoemde "ongemakken" geen ontvangst meer zou hebben, dat betekent dat je ontvangst slechter is dan buiten wat soms het gevolg kan hebben dat je geen fix hebt, en dus niet kunt navigeren.

 

Toch zal het wel zoiets zijn. En ontkom ik niet aan die externe antenne. Het mooiste lijkt mij toch iets in de auto en geen losse dingen er buiten.

Och, zo'n klein zwart doosje op het dak heeft ook zijn charmes hoor.

 

suc6

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...