Spring naar bijdragen

Terradesk - Luchtreis op internet


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Manipulatie?

 

Na het lopen van de cache "The Esch by EEG" gelegen in Rotterdam, ben ik eens gaan kijken vanuit de lucht naar dit gebied. Dit ziet er op zich prachtig uit. Maar..., wat mij (als geboren en getogen Rotterdammer) wel heel erg snel opviel in de directe omgeving is, dat de welbekende kazerne van de mariniers aan het Toepad (voor vele Rotterdammers erg bekend) is voorzien van een geïnplanteerd stuk weiland met een paar bomen en een meertje. (lijkt trouwens wel erg sterk op het gebied "The Esch" zelf?). Neemt u maar eens een kijkje via uw vlucht boven Rotterdam. Stel uw cockpit-apparatuur als volgt in: MODE: Turn-and-Tilt (wijs daarbij met uw pijl helemaal naar het zuiden), ALTITUDE: 3000, LOCATION: X 95870 en Y 435905. Of kijk op onderstaande foto.

 

toepadkazerne.jpg

Hierboven de afbeelding met het centum op de plaats van de kazerne.

 

Wie heeft ervaring met andere plekken in Nederland?

 

Wie komt hier op terug? Ben reuze benieuwd.

 

kabouterkazerne.jpg

P.S.: Op de kabouter-kaarten is alles te zien zoals u hierboven ziet.

 

Oja hier een klein stukje op de site van Terradesk over het waarom:

 

Is het veilig om de 'digitale maquettes' van TerraDesk te gebruiken?

Jazeker. Er zijn in het geheel geen risico's verbonden aan in verband met de Wet op de Privacy. De gebruikte luchtfoto's zijn door gerenommeerde bedrijven volgens een gecertificeerde werkwijze ingewonnen. Bovendien zijn de visualisaties van TerraDesk door de Militaire Inlichtingendienst gecontroleerd en voor gebruik vrijgegegeven.

Bron: TerraDesk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Strategische' delen van het land zijn soms ook van een donker raster voorzien (zie de bases bij soest). Als je er in de buurt woont heb je pech, kan je je huis niet (op deze manier) vanuit de lucht bekijken.

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat op kaarten zaken worden weggemoffeld en dat op luchtfoto's beelden vervalst worden was al langer bekend.

Altijd hebben militaire en andere veiligheidsdiensten een vinger in de pap wat betreft aardrijkskundige (en ook weerskundige) informatie.

Hoe vaak worden wel niet 'militaire' dan wel geheime kabels en pijpen stukgetrokken door gravers omdat ze niet op de kaarten staan?

 

Maar bovenstaand is het eerste voorbeeld dat ik zie van des-informatie met luchtfoto's.

Het is wel zo aardig van ze als ze alles dat geheim is gewoon zwart maken (dan weet je dat het geheim is) maar je dingen te laten zien die er niet zijn is van een andere orde.

Ze hebben zich er wel makkelijk vanaf gemaakt. Gewoon dat stukje land zuidelijk van de kazerne gepakt, een beetje verkleind en over de kazerne heen geplakt. Je ziet gewoon twee keer hetzelfde!

 

"Bovendien zijn de visualisaties van TerraDesk door de Militaire Inlichtingendienst gecontroleerd en voor gebruik vrijgegegeven" zeggen ze.

Dat 'gecontroleerd' houdt hier in: ook gewijzigd. Maar dat zeggen niet zo graag.

 

En verder: het is weer een voorbeeld van de achterlijkheid van onze inlichtingendiensten waar zowel weinig intelligence als intelligentie aanwezig is. Wat zouden ze met zo'n daad als deze nu denken dat ze 'veilig' maken? De vijand heeft ook satellietfoto's dus daar hoeven ze het niet voor te doen. En als het object al op de topo-kaarten staat, waarom dan al die moeite om het van luchtfoto's af te halen? We hebben inmiddels internet dat dergelijke informatie razendsnel aan vele mensen doorgeeft!

En dan hebben we nog het telefoonboek, de Gele Gids, de route-planner etc. om te weten te komen waar 'geheime' gebouwen staan.

 

Ik ga binnenkort even boven Zoutkamp vliegen. Kijken of ik de grote afluisterbollen en schotels kan zien van het satelliet-afluister-grondstation.

 

Zullen we een draadje openen: de hunt op geheime plekken? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

druiventuin Geplaatst op March 06 2003, 14:29:28 (645)

Wie heeft ervaring met andere plekken in Nederland?

 

Ik heb er nog twee gevonden.

De "Generaal Spoor kazerne" en de "Jan van Schaffelaar kazerne" in de gemeente Ermelo. (zelf dienst gedaan in 1982).

Coördinaten ± X 173400 Y 479400. Met al deze plekken wordt Nederland wel heel erg groen van de bomen.

 

enne...

Prof. Y. Lupardi Geplaatst op March 06 2003, 21:25:19 (934)

Zullen we een draadje openen: de hunt op geheime plekken?

Is goed Prof..!

 

En BigBird, noem eens RD-coördinaten van die bases bij Soest?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soesterberg, Du Moulinkazerne:

150100,460000

Materieel opslag en onderhoudsplek:

150100,459600

 

Het eerste punt is het 'square'. Appèlplaats en opstelplaats van voertuigen, in de tijd dat ik er in dienst zat was de Du Moulin basis van een tankbataljon (101TkBat) tegenwoordig zitten ze in Duitsland.

Het tweede punt was de garage. Daar sliepen de tanks etc. en werden ze onderhouden. Volgens mij is er rechts naast, op het stuk waar je heel veel gebouwen verspreid ziet, een MOB complex (Militair Oorlogs Bestand o.i.d). Ook weg.

Nog iets zuidelijker van die twee punten: de Domeinen. Daar worden afdankertjes die te koop aangeboden mogen worden (neee, geen Leopard II dus) verpatst tegen kavelbod. Ook door justitie in beslag genomen spullen worden er opgeslagen zoals auto's.

150300,458900 (zie je de jouwe erbij staan?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn oude kazere in Assen staat er ook op zoals ik het mijn herinner: op 232273/556725. Het ligt langs het kanaal. Er zijn diverse plekken voor voertuigen. In mijn tijd sleepten ze met 105 houwitsers achter vrachtwagens. Op de luchtfoto zijn de gebouwen en de exercitieplaats te zien. Plus wat voertuigen.

 

De witte bollen en grote schotels van het satellietafluistersysteem van de militairen zie ik nergens in de buurt van Zoutkamp. Iemand bekend met die contreien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het zo doet zou het moeten werken:

 

- Programma TerraExplorer opstarten (viewer).

- Via de internetexplorer naar de site www.terradesk.nl gaan.

- Op de site van terradesk in het rijtje met de kop Nederland "nederland"

aanklikken (linksboven).

- vervolgens worden de gegevens gedownload.

 

Als je vervolgens naar de viewer van TerraExplorer kijkt, zal je zien dat er een luchtfoto van Nederland zichtbaar wordt.

 

Succes d'r mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit resulteert bij mij in elk geval in:

FOUT! / ERROR!

 

Er is een fout opgetreden. De vlucht kan niet gestart worden.

Reden:

De vlucht wordt opgestart vanaf een ongeautoriseerde website. Neem contact op met de beheerder van de website. 

 

An error occured. The flight cannot be started. 

Reason:

The flight has been started from an unauthorized website. Please contact the administrator of this website.

In directe taal: het gaat niet goed. :lol:

Dit is ook in het begin de reden geweest dat een aantal personen tot wanhoop zijn gedreven (ik incluis). Toen kwam de oplossing: via de vanuitdelucht website.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

In de newsgroup sci.geo.satellite-nav kwam ik een bericht tegen van Richard van den Berg.

Die heeft zich verder in de werking van de Terra Explorer verdiept en is er in geslaagd om aan de hand van een postcode ergens boven te gaan hangen in ons land.

Het werkt super deluxe. Even mijn eigen postcode ingetypt en wat met camera instellingen gedaan en een sublieme foto van mijn huis is het resultaat.!

En waar vindt je nu al dit fraais? Bij

http://www.vdberg.org/freefly.html

 

En voor de nieuwkomers wil ik even zeggen: afdrukken laten maken gaat prima via de Hema of Kruidvat digitale fotoservice.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
De witte bollen en grote schotels van het satellietafluistersysteem van de militairen zie ik nergens in de buurt van Zoutkamp. Iemand bekend met die contreien?

Beetje late reactie maar ik lees het nu pas:

 

Ik heb een paar jaar in Zoutkamp gewoond. Ik denk dat jij met die bollen de schotels van Burum bedoelt. Is vooral voor satellietverkeer op gebied van telecommunicatie en tv. Ik ben er wel eens op bezoek geweest. Zwaar bewaakt maar wel te zien op nederland.fly

 

burum.jpg

 

Bij Zoutkamp ( in een van de mooiste natuurgebieden van Nederland) is wel een kazerne. Die is op nederland.fly keurig als weiland ingekleurd. Waarom ze dan wel jaarlijks een open dag hebben snap ik niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Over het afluister centrum bij Zoutkamp kwam ik de volgende tekst tegen:

De Algemene- en de Militaire inlichtingendienst (AIVD en MIVD) gaan samen een Nederlandse organisatie oprichten voor het afluisteren van satellietverkeer. De MIVD luistert al satellietcommunicatie af maar in het actieplan terrorismebestrijding van het Kabinet wordt de satelliet interceptiecapaciteit ten behoeve van terrorismebestrijding uitgebreid. Aangezien terrorismebestrijding een AIVD taak is, zal het afluisteren voortaan door de twee diensten samen geschieden.

 

De nieuwe organisatie krijgt de naam Nationale Sigint Organisatie (NSO) en gaat nieuwe schotelantennes bouwen voor het afluisteren op een defensieterrein in Zoutkamp. De MIVD heeft al twee schotels op het terrein staan. Uit de aangevraagde bouwvergunning blijkt dat in de periode 2003 - 2005 drie grote en drie kleine schotelantennes worden bijgebouwd. Bovendien heeft defensie onderzoek laten doen naar de maximale capaciteit van het terrein waaruit blijkt dat in Zoutkamp plaatsing mogelijk is van maximaal 14 schotelantennes van 11 meter en 8 van 3 meter.

 

In een convenant tussen de AIVD en de MIVD waarin de organisatie en aansturing van de NSO wordt geregeld staat dat de de MIVD aan de AIVD de volgende technische ondersteuning gaat geven:

 

a. Ondersteuning met ongerichte interceptie van satellietverkeer

b. Ondersteuning met search-activiteiten gericht op satellietverkeer

c. Ondersteuning met gerichte interceptie van satellietverkeer

 

Convenant MIVD-AIVD inzake het verlenen van technische ondersteuning op het gebied van satellietinterceptie door de MIVD aan de AIVD

Staatscourant, 9 oktober 2003, nr. 195, pag. 11

 

Voor nog meer info zoals "De heer Harting merkt op dat hij op sommige punten is gebonden aan de geheimhoudingsplicht. " kan men gaan lezen bij :

Notulen raadscommissie gemeente De Marne (12.06.2003)

http://www.demarne.nl/show?id=388828

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...