Spring naar bijdragen

Wie beheert dit gebied.


Team Ramses

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

En bij de vele Provinciale Landschappen.

Misschien is er 1 firma die ze maakt en waar ze allemaal bij inkopen. Maar zonder gekheid: geef hier de naam/plaats van het gebied op en medelezers duiken wel in de boeken.

Vaak heeft een natuurgebied ook een hoofdingang. Daar zou moeten vermeld staan wie ervoor zorgt.

Of plak een berichtje aan de terreinbeheerder op zo'n bord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als aan het begin van een pad een klein groen bordje/schildje op een paal staat, waarop staat;

 

Verboden

 

- tussen zonsop- ondergang.

- buiten de paden

- loslopende honden...

etc.

Je bedoeld toch die eivormige bordjes? Ik haal de tekst even niet helemaal voor de geest maar een foto doet wonderen. En als je de eigenaar wil weten? Lijkt mij logisch dat je hier na het posten van de coördinaten vanavond nog weet wie de eigenaar is :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als aan het begin van een pad een klein groen bordje/schildje op een paal staat, waarop staat;

 

Verboden

 

- tussen zonsop- ondergang.

- buiten de paden

- loslopende honden...

etc.

 

Wie moet ik dan aanschieten..... staatsbosbeheer?

Als je de coordinaten weet zou je eens contact kunnen opnemen met hawkeyes.

Misschien kan hij jullie verder helpen.

Hij heeft mij wel eens een kaart toegezonden met de vermelding dat een door mij geplande cache in het beheersgebied van XXXXXXX lag.

Hierna was het contact zoeken een stuk makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een foto gevonden..... weet iemand nu wie dit gebied beheert? Het gebied heeft niet echt een naam.

 

 

bord.jpg

Zo een hebben wij ooit in de tuin gehad, humor! :(

 

En als er geen duidelijk beheerdersbordje hangt is het terrein wellicht gewoon van de gemeente... :cry:

 

Groetjes Quaerens :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit soort bordjes worden door bijna alle organisaties gebruikt, maar ook particuliere grondbezitters gebruiken ze.

 

Ik meen dat bij SBB meestal wel erop staat dat het SBB is.

Natuurmonumenten gebruikt over het algemeen de geel/paarse bordjes.

Landschappen gebruiken ze wel, maar vaak staat er dan toch op welke het is.

Defensie gebruikt ze, maar dan ook weer vaak met defensie erop.

Waterleidingmaatschappijen, gemeenten kennen ze ook.

 

Kortom: als er helemaal niets bij staat heb je een aardige kans dat het van een particulier of een gemeente is .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze bordjes zijn gewoon te koop bij leveranciers voor bos-, park- en landeigenaren. Grote afnemers laten ze inderdaad vaak van een eigen naam of logo voorzien maar gezien het gefotografeerde bordje is dat bij dit exemplaar niet het geval. Aangezien het openstellen van een gebied voor het publiek de eigenaar een soort subsidie oplevert zijn dit soort bordjes bij eigenaren wel in trek.

 

Nazoeken van wie het gebied is kan prima bij Het Kadaster, zeker als er een vestiging in de buurt is. Ook hebben sommige gemeenten een soort dependance van Het Kadaster. In mijn omgeving zat ik met eenzelfde vraag voor een nieuwe cache en voor een paar euro had ik de benodigde informatie. Succes er mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Leuke site, dat natuurkaart.nl;

Meteen even gekeken bij een stukje van 'mijn domein': het Nijensleker veld:

 

Plantenwereld

Een aantal zeldzame plantensoorten als Blauwe zegge, Veenbies en Klokjesgentiaan lijken gunstig te reageren op het beheer en nemen de laatste jaren geleidelijk in aantal toe. Desondanks lijken enkele soorten toch het onderspit te hebben gedolven als gevolg van de sterke ontwatering langs de randen van het terrein. Eén van die soorten is bijvoorbeeld het Valkruid dat hier van oudsher vrij veel voor kwam.

 

Dierenleven

Mede dankzij de afgelegen, rustige ligging van het terrein komen hier veel roofvogels naar toe om te jagen op Konijnen en muizen. Ook Reeën weten de rust in dit gebied te waarderen en bezoeken het terrein vaak.

 

Of de zeldzame Gladde slang, die hier tot halverwege de jaren '80 werd waargenomen, nog steeds in dit gebied leeft, is de vraag. De huidige geringe omvang van het terrein en de ontwaterende invloed van de nabijgelegen diepe Schipsloot maken de overlevingskansen voor deze kritische buikschuiver minimaal. Voor Levendbarende hagedissen biedt het reservaat daarentegen meer overlevingskansen. Op zonnige dagen verraadt een snel geritsel hun aanwezigheid aan de toevallige voorbijganger. Ook Adders en Ringslangen zijn hier nog regelmatig waar te nemen.

 

Je zou er bang van worden. De nabijgelegen diepe schipsloot is er natuurlijk al veel en veel langer dan halverwege de jaren 80. Dat deze slang nu opeens verdwijnt, waar zou dat dan aan liggen? De Gladde Slang bewoont bij voorkeur warme en droge plaatsen zoals struikgewassen, beboste of zandige heuvels, kaalslagen, wegbermen, akkerranden, hellingen en rotsen, aldus http://slangen.fol.nl/Blad30.html. Juist sinds halverwege jaren 80 begint men vanuit de natuurhoek te naar lievelust te sleutelen aan de waterstanden...om ze wat hoger te krijgen. Laat het dus maar weer goed afwateren, misschien dat dat helpt. Warme en droge plaatsen zijn aanwezig in aangrenzende het heidegebiedje in de Eese. Ik zal er binnenkort gaan werken aan een mooie wandeling, dan kan men het bekijken. Het is een schitterend stukje. Overigens is er nog een foto gemaakt door team Brammetje, van een prachtige hazelworm, een voedselbron voor de gladde slang. Dit op niet al te veel kilometers afstand van het Nijensleker veld.

 

Het ook hierboven besproken Valkruid groeit en bloeit prachtig (althans, een jaar of zes-zeven geleden kwam ik het daar tot mijn vreugde op meedere plaatsen tegen) in het eveneens niet veraf gelegen heide- en bosgebied tussen Wapserveen en Uffelte. Waar precies? Aan noordrand van het gebied ... in de hogere en uitstekend onderhouden waterschap-slootkanten. Het kan verkeren. We hopen maar dat het onderhoud daar nog steeds mag plaatsvinden van de natuur-goeroe's, het valkruid heeft er blijkbaar wel schik in.

 

Groetjes,

M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...