Spring naar bijdragen

CompeGPS


dmace

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

ViaVia kwam ik het programma CompeGPS tegen.

Het lijkt nogal op OziExplorer, en heeft nogal wat in z'n mars.

 

Het maakt feilloos contact met je GPS (althans, met de mijne, een Etrex Legend)

Je kunt naast de eigen map-files ook Ozi, IMP, ECW, GeoTiff, Mapsource vector, BSB, MrSID, MapInfo en OpenAir-maps inlezen.

Ook Waypoint-files en Route en Tracking-files zijn geen probleem.

Ook heeft het een 3D functie (a la terra Explorer)

 

En de prijs is ook best aardig: 80 Euro voor de Land of de Air versie, en 30 Euro voor de PocketPC-versie. 10 Euro meer als je de software op CD wil laten thuissturen. 3D-kaarten kosten 17 Euro, maar nog geen Nederland of Benelux verkrijgbaar.

 

Zal het binnenkort ook eens op m'n werk testen hoe hij met de verschillende formaten omgaat, maar het lijkt een leuk alternatief voor Ozi.

 

Oh ja, Het plakt ook gewoon kaarten aan elkaar. Overlaying heb ik nog niet getest, maar dat maakt het wel heeeeel handig in gebruik t.o.v. OzI. (niet dat ik Ozi wil afkraken. Ik stel alleen dat dit een 'gebrek' is aan de software.)

 

Nog een leuke: Het inzoomen is Dynamisch!!! :rolleyes:

 

 

Ik zou zeggen: probeer het eens :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Uit eigen ervaring weet ik dat het programma veel gebruikt wordt in de kleine vliegerei (paragliding, deltavliegen, zweefvliegen) Het schijnt erg goed te zijn zoals ik daar vernomen heb.......\

 

Ik zal nog eens na vragen

Klopt! De Air-versie en Pocket-Air-versie blijken inderdaad populair bij paragliders en consorten.

 

Ik vind het vooralsnog een heerlijk programma. :rolleyes:

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

;)

 

Had ik net Ozi een beetje onder de knie, lees ik deze tip over CompeGPS. Ik moet zeggen dat ik het er op het eerste gezicht erg goed vind uit zien. Het lijkt ook erg goed te werken. Wat ik er tot nu toe van gezien heb (demo versies) doet het zeker niet onder voor Ozi. Het lijkt zelf allemaal wat logischer in elkaar te zitten. Zo heb je bijvoorbeeld geen apart programmaatje meer nodig om kaarten voor je PPC te maken... gaat gewoon via het programma zelf. Het plakken van kaarten en het dynamisch inzoomen is inderdaad ook geweldig.

Toen ik de tip las dacht ik eerst dat het een heel gedoe zou zijn om de kaarten te plakken, maar zodra je een tweede aangreznde kaart laad plakt het programma deze zelf naadloos aan elkaar. Jammer dat je in de demo versie slecht 2 kaarten kan plakken.

80 Euro is inderdaad niet duur, maar ik had net Ozi aangeschaft. Ik ga eerst nog maar even verder met de demo versies.

Het zou aardig zijn als nog wat anderen het programma zouden uittesten en hier hun mening erover geven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is ook wel handig:

 

TomTom Navigator software (version 2 and 3) block the bluetooth port. Any other software won't be able to communicate with the GPS. "TOMTOM Fix" unblock bluetooth port from your PDA so you could use Pocket Land with any problem.

 

Ik ga eens proberen, ben benieuwd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er erg interessant uit.

Ik ben zeer benieuwd naar gebruikerservaringen.

Zeker ook van de Pocket versie.

Ik heb hem draaien op een Fujitsu Loox 600.

Kaarten kun je inlezen in BMP of ECW.

ECW is een formaat dat veel voor dynamische kaarten gebruikt wordt.

Je kunt voor photoshop een gratis plug-in downloaden bij ERD.

Kaarten worden iets kleiner dan BMP, maar laden sneller en passen hun scherpte aan. Je krijgt dan net als bij Ozi een groffe kaart die steeds scherper wordt.

Het kaartladen gaat redelijk rap.

Helaas praat het programma wel met m'n GPS-module, maar ik krijg geen coordinaten te zien.

Dit kan aan de demo-versie liggen. Ik moet nog nakijken of dat een beperking is van de demo-versie, of dat ik een ander probleempje heb.

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het kan wel overweg met een hoop formaten (helaas niet met MemoryMap-kaarten), die ook legaal zijn, zoals Atlas, ERD en MapInfo. Die zijn echter weer een behoorlijk stukje duurder.

 

Toch kun je een hoop legale kaarten downloaden, maar zoals altijd zitten daar geen Nederlandse bij.

 

1:50.000 vond ik niet toereikend, en daarom heb ik me ook niet aangemeld voor de MemoryMap-'aanbieding' die nu in een ander draadje loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hem draaien op een Fujitsu Loox 600.

Kaarten kun je inlezen in BMP of ECW.

ECW is een formaat dat veel voor dynamische kaarten gebruikt wordt.

Je kunt voor photoshop een gratis plug-in downloaden bij ERD.

Kaarten worden iets kleiner dan BMP, maar laden sneller en passen hun scherpte aan. Je krijgt dan net als bij Ozi een groffe kaart die steeds scherper wordt.

Het kaartladen gaat redelijk rap.

Helaas praat het programma wel met m'n GPS-module, maar ik krijg geen coordinaten te zien.

Dit kan aan de demo-versie liggen. Ik moet nog nakijken of dat een beperking is van de demo-versie, of dat ik een ander probleempje heb.

 

Ik was in eerste instantie misschien iets te enthousiast.

Heb in de Pocket-demo versie ook mijn gps aan de praat gekregen, maar eenmaal ingelezen geeft die niet de positie aan waar in me op dat moment bevind (hij zit er enkele tientallen kilometers naast!). De kaart (gekalibreert in Ozi) lijkt wel goed ingeladen te zijn: als ik een waypoint zet op mijn huis dan kloppen de coördinaten daarvan wel.

Weet iemand hoe dit komt. Ligt het aan de demo versie (niks over gelezen) of moet ik ergens iets in de instellingen van mijn gps veranderen.

 

:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Ik was in eerste instantie misschien iets te enthousiast.

Heb in de Pocket-demo versie ook mijn gps aan de praat gekregen, maar eenmaal ingelezen geeft die niet de positie aan waar in me op dat moment bevind (hij zit er enkele tientallen kilometers naast!). De kaart (gekalibreert in Ozi) lijkt wel goed ingeladen te zijn: als ik een waypoint zet op mijn huis dan kloppen de coördinaten daarvan wel.

Weet iemand hoe dit komt. Ligt het aan de demo versie (niks over gelezen) of moet ik ergens iets in de instellingen van mijn gps veranderen.

 

Hmm, klinkt als een "normale" datum-afwijking. Staat hij wel op WGS84 gekalibreert, of stiekum op Dutch Grid?

 

Dan zit je er vaak 10-tallen meters naast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Niet om dit nou omhoog te kicken, maar vond vandaag iets 'nieuws' in CompeGPS.

 

Je kunt een cache (niet zo'n ding die we proberen te vinden) maken van al je maps door te linken naar een directory waarin je mappen bewaard. Dit kunnen overigens meerdere directories zijn, zodat je je landen etc uit elkaar kunt houden.

Als je dat tracks, waypoints of routes van je GPS haalt (of uit een programma zoals GSAK of EasyGPS) dan kun je door simpelweg rechts te klikken een keuze krijgen uit de beschikbare kaarten voor dat gebied.

 

Da's heel handig voor als je iets rondom een cache wil bekijken en geen zin hebt om op een topo25kaart te kijken welke kaart er bij dat gebied hoort. :blush:

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft Ozi niet dezelfde functie? Als is een kaart laadt of de kaart sluit zodat je een lege kaart krijgt, en dan de waypoints laadt kan dit ook. Je klikt rechts en dan op de optie " zoek kaart" . Ik krijg dan alle kaarten in beeld die voor dat waypoint gelden. Uiteraard moet je de kaartpaden goed ingesteld hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...