Spring naar bijdragen

Verificatie methode gevonden cache logs


NoX

Aanbevolen berichten

Die puntentelling? Ach ...

Dat laatste lees en hoor ik erg vaak. Mensen lopen niet voor de punten, maar voor de mooie wandeling, de natuur, etc.

 

Dankzij het kabouterexperiment denk ik te mogen stellen dat dit beeld wat nuancering behoeft. Al wekenlang is in de Waterleidingduinen een (niet officieel logbare) ******-wandelcache beschikbaar, maar de belangstelling is nihil. Kon deze cache gelogd worden, dan was hij al veelvuldig gelopen, daar ben ik van overtuigd.

Is dit gebrek aan belangstelling laakbaar? Nee natuurlijk. Wel denk ik dat mensen in werkelijkheid meer waarde hechten aan het puntjes verzamelen dan zij voor zichzelf toegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@gr2, gevoelsmatig denk ik hetzelfde, alleen al de belangstelling voor deze topic doet mij vermoeden dat ik niet de enige ben die het puntjes tellen ter discussie stelt.

 

@kesie27, hoe kun je een idee niX vinden, terwijl het nog niet eens is uitgewerkt.

 

Grappig hoeveel weerstand een "idee" kan veroorzaken.

 

Als niemand om die punten geeft, schaf het dan helemaal af...of log doormiddel van een note ipv een smiley.

 

Ik denk alleen dat als je echt wat met en puntentelling wilt doen, het anders van opzet moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je even een paar weken afwezig, dan mis je veel ;)

Of het nu gaat om al dan niet te loggen (puntmuts) caches of al dan niet terecht gelogde caches.

Wat het eerste betreft kan ik snel zijn...... De caches die GR plaats zijn zeker goed voor een meer dan mooie wandeling :yes: Ik moet even uitzoeken hoe een en ander in elkaar zit, maar reken erop dat wij hem snel gaan lopen :no: Puntjes zijn leuk, maar een mooie wandeling is nog altijd leuker.

 

En wat betreft het loggen terwijl je iets niet hebt gelopen.... zie ik persoonlijk het nut niet van in. Je houdt alleen jezelf maar voor de gek. En bovendien heb je als cache eigenaar altijd het recht om een log te verwijderen, dit kan je dus altijd doen na het nalezen van het logboek. Dus waar ligt eigenlijk het probleem ;)

Wij hebben net het logboek van de A2 vernieuwd, en dan blijkt dat hij twee keer vaker bezocht is dan dat er op internet gelogd is.

 

Mijn mening is simpel: laat iedereen met zijn/haar hobby doen wat ie wil. En daar vooral veel plezier aan beleven! (Natuurlijk wel legaal ;) )

Groetjes Marja wine.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die puntentelling? Ach ...

Dat laatste lees en hoor ik erg vaak. Mensen lopen niet voor de punten, maar voor de mooie wandeling, de natuur, etc.

 

Dankzij het kabouterexperiment denk ik te mogen stellen dat dit beeld wat nuancering behoeft. Al wekenlang is in de Waterleidingduinen een (niet officieel logbare) ******-wandelcache beschikbaar, maar de belangstelling is nihil. Kon deze cache gelogd worden, dan was hij al veelvuldig gelopen, daar ben ik van overtuigd.

Is dit gebrek aan belangstelling laakbaar? Nee natuurlijk. Wel denk ik dat mensen in werkelijkheid meer waarde hechten aan het puntjes verzamelen dan zij voor zichzelf toegeven.

Ik vraag me af waar men het internetloggen eigenlijk allemaal voor doet. Ik denk dat veel mensen die er aan meedoen last hebben van een soort fetisjime voor statistieken; zij lijden aan de afstreepmetaliteit. Kaartjes met veelkleurige stippen die kunnen verdwijnen als je logt, spelen in de kaart van deze mensen. En zij willen ook kenbaar maken aan gelijkgestemden wat zij doen. Een internet-log is een min of meer een soort opschep-verhaaltje, in de trant van: kijk mij eens wat ik allemaal gedaan en beleefd heb (uiteraard het liefst met een trots lachebek figuurtje van een found-log).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een internet-log is een min of meer een soort opschep-verhaaltje, in de trant van: kijk mij eens wat ik allemaal gedaan en beleefd heb (uiteraard het liefst met een trots lachebek figuurtje van een found-log).

Dat is natuurlijk niet waar...

 

Het is voor de eigenaar leuk om te horen dat er weer mensen zijn geweest.

Tevens kunnen problemen of opmerkingen aan de eigenaar gemeld worden.

 

Maar die puntentelling ... ik hoef me niet te vergelijken met een ander.

Het gaat mij om de lol. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt wel dat ik het ook leuk vindt om te kijken hoeveel caches ik in totaal heb gedaan (Wow zeg, ruim 60. Het is natuurlijk niets in vergelijking met anderen, maar voor mezelf is het leuk)

Die telling is dus ook leuk, net als de kik van het vinden, de puzzel en de omgeving.

Het loggen op internet is ook leuk, want zo kan je later makkelijk terugkijken en lezen wat anderen van een bepaalde cache vinden, welke problemen zij tegenkwamen enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een internet-log is een min of meer een soort opschep-verhaaltje, in de trant van: kijk mij eens wat ik allemaal gedaan en beleefd heb (uiteraard het liefst met een trots lachebek figuurtje van een found-log).

Dat is natuurlijk niet waar...

 

Het is voor de eigenaar leuk om te horen dat er weer mensen zijn geweest.

Tevens kunnen problemen of opmerkingen aan de eigenaar gemeld worden.

 

Maar die puntentelling ... ik hoef me niet te vergelijken met een ander.

Het gaat mij om de lol. :yes:

Als dat het alleen was, dan zou een e-mailtje aan de maker voldoende zijn. De logs zijn bewust openbaar, om iets te tonen aan anderen. Dat is juist het slimme van gc.com/nl. Hoeft niet perse iets opschepperigs te zijn, je hebt ook mensen die graag overal hun ei over kwijt willen, aan het liefst zoveel mogelijk mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dat het alleen was, dan zou een e-mailtje aan de maker voldoende zijn. De logs zijn bewust openbaar, om iets te tonen aan anderen. Dat is juist het slimme van gc.com/nl. Hoeft niet  perse iets opschepperigs te zijn, je  hebt ook mensen die graag overal hun ei over kwijt willen, aan het liefst zoveel mogelijk mensen.

:yes: Net zoiets als dit dus, je mening aan zoveel mensen proberen te ventileren via het forum. Dat kan toch ook wel via een PM of mail aan degenen die het aangaan. Hoeft niet iedereen het te lezen... :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:no: Wat moeten we allemaal doen om een vreselijk leuk spel om zeep te helpen... Heel simpel. Het gewoon een poosje laten bestaan en de mens vernielt het vanzelf wel, zo lijkt het.

 

Mijn gezin en ik vinden het gewoon een leuk spel. We vinden het leuk om op voor ons onbekende plaatsen te komen of om bekende plaatsen met andere ogen te bekijken. We genieten van de caches die we doen, de logs van anderen in het boekje en vooral op internet (daar heb je vaak net iets meer tijd). Ook proberen we aandacht te besteden aan onze logs op internet. Voor ons zelf? Ja in zekere zin. Maar vooral voor de maker die ons een leuk moment heeft bezorgd. Is dat opscheppen? Dat zegt veel over degene die dat vindt.

 

Als er mensen zijn die graag iets willen loggen waar ze niet zijn geweest... So what! Wie houd nu eigenlijk wie voor de gek en waarom? Wat kan mij dat nu schelen. Ik speel geen wedstrijd of competitie! Het zijn de olympische spelen niet! Of juist wel... maar dan alleen meedoen. Dat is belangrijk. Winnen??? Wat dan van wie en waarom? :yes:

 

Nu zouden jullie kunnen zeggen. Postman, wat maakt dan dat je toch reageerd... Nu volgens mij vinden velen dit een vreselijk leuk spel net zoals mijn gezin en ik. Laten we dat zo houden ;). En als iemand een ander spel wil; prima, doen! Als het erg leuk is, dan doe ik mischien wel mee en anders niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.

Een cache is méér dan een webpagina die verwijst naar een doosje in het bos. Het is de som van de ervaringen van de mensen die er naar hebben gezocht. Door deze belevenissen, vastgelegd in de logjes, rijpt een cache en krijgt 'body', net als goede wijn.

 

Dat onderscheidt de kwaliteitscaches ook van de prullen. De kwaliteitscaches, en zeker de klassiekers, zijn inmiddels bundels korte verhalen en het lezen ervan geeft vaak net zo veel plezier als het cachen zelf. De prullen zijn herkenbaar aan een lange lijst fantasieloze strafregels:

Gevonden! Snel weer verder!

Gevonden! Snel weer verder!

Gevonden! Snel weer verder!

...

 

De prullen zijn onderdeel van het H&R-circuit, dat is opgezet door en voor mensen die denken dat je status kunt ontlenen aan het getal achter je pseudoniem. Zij zoeken en vinden in Geocaching iets totaal anders dan waarvoor het spel is bedoeld. Wel, de tijd dat een hoge score kon imponeren is voorbij. Je loglijst is tenslotte openbaar en als die aantoont dat je de punten met bakken tegelijk bijeen hebt geraapt langs de snelweg en in dorado's val je als geocacher door de mand.

 

Wat dat betreft kan de puntentelling net zo goed worden afgeschaft ... tenzij er nuances worden aangebracht die de score weer in evenwicht brengen met de geleverde prestatie. Er is al eens voorgesteld om de puntentelling te koppelen aan de moeilijkheidsgraad (het aantal sterren) van caches.

 

Eén cache van het Cairnteam, 'illegaal' of niet, staat voor méér creativiteit en toewijding aan de kant van de plaatser, en méér inspanning en avontuur aan de kant van de vinder, dan alle drive-in hit & run prullen in Nederland bij elkaar. Zo lang dat essentiële verschil niet in de puntentelling tot uitdrukking komt is elke vorm van competitie een farce. En is het onzin je te beraden op maatregelen om spooklogjes te voorkomen.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dat het alleen was, dan zou een e-mailtje aan de maker voldoende zijn. De logs zijn bewust openbaar, om iets te tonen aan anderen. Dat is juist het slimme van gc.com/nl. Hoeft niet  perse iets opschepperigs te zijn, je  hebt ook mensen die graag overal hun ei over kwijt willen, aan het liefst zoveel mogelijk mensen.

:eat: Net zoiets als dit dus, je mening aan zoveel mensen proberen te ventileren via het forum. Dat kan toch ook wel via een PM of mail aan degenen die het aangaan. Hoeft niet iedereen het te lezen... B)

beetje een flauwe opmerking, want een forum is per definitie bedoeld voor deelname van meerdere mensen.

Maar wat ik me ook afvraag, is: hoe lang hou je het vol ? Het doosjes vinden en internet-loggen. Stel je begint op je 30ste haal je dan de pesioengerechtigde leefdtijd met doosjes zoeken?, er van uitgaand dat de hobby zelf in de tussentijd niet de geest gegeven heeft. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt: laat maar zitten, ik ga net als vroeger weer ouderwets wandelen, zonder internetlogs en andere plichtplegingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat je op een gegeven moment zegt: laat maar zitten, ik ga net als vroeger weer ouderwets wandelen, zonder internetlogs en andere plichtplegingen.

Deze zinsnede geeft ons een gevoel van herkenning. Vandaar ook dat wij tegenwoordig minder hechten aan puntentelling enz. We hebben vandaag een pracht******cache van GeoGerard gelopen, in de Waterleidingduinen. Niet logbaar. Maar wat maakt het uit. Het was een heerlijke wandeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...