Spring naar bijdragen

Vragen bij Multi niet volledig zichtbaar

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goedemiddag,

De laatste keer hebben wij met de Garmin Oregon 700 een Multi gedaan en wat ons opviel was dat de vragen niet volledig worden weergegeven bij de map 'Via-puntbeheer'. Er wordt maar een deel getoond, terwijl de rest niet verschijnt. Wij hebben nog andere mappen op het toestel bekeken maar nergens wat kunnen vinden.
Doen wij nu iets verkeerd? Of is het een instelling probleem of bekijken wij een verkeerde map?

Wie heeft de verlossende antwoord voor ons, anders wordt een Multi met dit apparaat onmogelijk.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Geplaatst

Ik kan je niet helemaal helpen want dit type heb ik niet.

Toch denk ik dat er niet veel verschil zit in de firmware.

Via de knop Waarheen, en dan Via punten, dan zie je waypoints. Hier kun je op klikken en de bijbehorende tekst tevoorschijn halen naar ik meen.

Je moet wel PM zijn, dit kan ook nog van invloed zijn.

Praktisch vraag ik me af of een multi wel goed te doen is overigens, ik doe dit zelf nooit (klein scherm, de antwoorden moet je ergens kwijt en/of mee aan de slag)

Geplaatst (bewerkt)

Je kan perfect een multi doen met de OR700. Alles hangt af van hoe je de caches op je GPS zet.

Ik doe dat met GSAK en de macro GarminExport waarbij de caches als GGZ en de WPs als POI worden geëxporteerd. Het is wel van belang dat je kijkt of de info van de WPs correct werd ingevuld in de listing. Soms zie je wel de WPs maar staat de opdracht er niet bij maar staat die in de listing.

Als wij caches voorbereiden hernoem ik steeds alle WPs naar WPxx_cachenaam zodat ze eenvoudig terug te vinden zijn bij de POI's onder Extra.

Hoe alles op de GPS staat wanneer je de GPX van de website naar je GPS stuurt weet ik niet (waarschijnlijk gewoon in de GPX folder).

Hou er ook rekening mee dat er een maximum aantal caches en een maximum aantal files op je GPS mogen staan.

bewerkt door on4bam
Geplaatst

Wij gebruiken een mix. Een Garmin 64s voor de coördinatie/coördinaten en C:Geo op een Android smartphone voor de vragen, formules, logs en hints.

De 64s is een prima gps, maar het scherm is toch wel klein als je veel tekst moet lezen en daarvoor gebruiken we C:Geo. Als we wat caches gaan doen, laden we die caches ook in C:Geo, waardoor alle benodigde cache data ( foto's, formules, logs, hints e.d. ) makkelijk te lezen en te bekijken zijn, terwijl er zonder problemen ook ingezoomd kan worden.

Geplaatst

Hallo allemaal,

Heb inmiddels de Macro GarminExport op GSAK staan, de keuze is reuze. Wat moet er allemaal aangevinkt worden?? Heb al een aantal Multi's geprobeerd maar werkt nog niet, zal vast iets niet goed doen.

Even voor de goede orde het gaat erom dat de additionale waypoints volledig te lezen zijn, de rest is allemaal zichtbaar. Op de Garmin Oregon 700 kun je de (3 streepjes onder elkaar) op additionale waypoint drukken en daar zou dan ook de volledige vraag moeten staan lijkt mij.

Alvast weer bedankt voor de genomen moeite.

mvg.

Rob

Geplaatst

Als je de additional WPs wil gebruiken vanuit het cachescherm van de Oregon dan moet je de WPs als GPX exporteren EN de originele naam gebruiken. De GPS herkent de WPs aan de hand van de GC code. Hernoem je de WPs of exporteer je ze als POI dan zie je ze niet vanuit het cachescherm.

BTW, het is misschien handig om de cache(s) waarvan je niet alle info ziet bij de WPs hier te posten. Misschien staan er karakters in die er voor zorgen dat de zinnen afgebroken worden.

Ik weet dat er voor de listing een maximum aantal karakters is dat kan weergegeven worden (vervelend bij lange listings van Earthcaches waarbij de vragen helemaal achteraan staan en dus niet meer te lezen zijn op de GPS).

Ter info, we cachen wel met de OR700 maar ik heb steeds mijn tablet met zowel GDAK als c:geo met offline kaarten bij.

Mijn settings voor Garminexport (GGZ en WPs als GPX)

image.png.429844969746379e5ab08c68839a9e99.png

image.png.54e2b103e164da40617ef8c176226483.png  Hier kan je aangeven dat WPs ook als GPX moeten geeporteerd worden

• Top! 1
Geplaatst

Simpele, maar zeer doeltreffende oplossing: Moeilijke of grote Multi's print ik altijd uit,  kun je gelijk naar hartenlust aantekeningen en berekeningen maken op je printje.

• Leuk 2
Geplaatst

Beste on4bam,

Heb het voorbeeld van de instellingen voor Garmin export overgenomen en nu worden de Additionale Waypoints weergegeven onderaan de beschrijving van de cache. Dus met andere woorden alles is nu te lezen, so far so good!

De vragen zijn te lezen maar dat betekent nu dat je iedere waypoint afzonderlijk handmatig moet invoeren, terwijl de volgende waypoints (6 stuks) gegeven zijn, daarna pas per waypoints moet indienen. Juist via de viabeheer kon je op het volgende nummer drukken en je had dan de volgende coördinaten, zonder dit handmatig in te stellen. Die parameters vindt hij niet meer. Kan dit nog ingesteld worden of staan ze ergens anders op het apparaat?

@Berenboot, wij spelen dit spel paperless.

Wederom mijn dank.

Mvg,

Rob

Geplaatst

In de bovenstaande instellingen de waypoints geexporteerd als POI. Je ziet ze dus niet meteen bij de Cachebeschrijving, maar ze staan wel in de GPS bij 'Waarheen' 'Extras'

Wil je ze als wp direct vanuit de cache kunnen gebruiken, dan moet je de caches exporteren als GPX, want in GGZ formaat worden de waypoints niet overgenomen door de GPS.

Dus in het eerste schermpje het exporttype op GPX zetten (ipv GGZ) en bij de childwaypoints het vinkje uit bij 'send child als POI'

• Dank 1
Geplaatst

Je kan perfect als GGZ exporteren maar zoals bij mijn screenshot van de child WPs staat " Hier kan je aangeven dat WPs ook als GPX moeten geëxporteerd worden" (Send child WPs as separate GPX aanvinken)

• Dank 1
Geplaatst

Beste on4bam en kalkendotters,

Bedankt voor jullie ondersteuning, inmiddels zit alla data en additionale waypoints in het apparaat. Via de 'waarheen' icoon kan nu alles netjes aangestuurd worden.

Voorheen maakte ik via GSAK een GPX en deze zette ik op de Oregon 700, dat gaat nog steeds prima zolang het maar geen multi's caches zijn met extra locaties. Wanneer wij de caches hadden voltooid maakte ik met met de Oregon 700 contact met de computer en haalde ik bij de map GPX de route uit het bestand en het apparaat is weer netjes leeg.

Als ik nu kijk worden de caches in diverse mapjes beschreven en is het meer werk om de route te verwijderen. Mijn vraag is welke mapjes moet je leeghalen en is daar ook een andere manier voor te vinden?

MvG,

Rob

Geplaatst

De enige bestanden die GSAK op de GPS zet, zijn degene die je zelf aangeeft. Dus een GPX of GZZ voor de geocaches en een POI voor de waypoints.

Als je die bij elke export dezelfde naam geeft, overschrijven die de 'oude' en hoef je niets handmatig te wissen.

• 5 months later...
Geplaatst
Op 8-10-2024 om 23:58 zei Berenboot:

Simpele, maar zeer doeltreffende oplossing: Moeilijke of grote Multi's print ik altijd uit,  kun je gelijk naar hartenlust aantekeningen en berekeningen maken op je printje.

Jaaa ik ook meestal.

Toch vaak wel ff handiger dan steeds weer gps/mobiel pakken.

Helemaal op fiets of zo.

En vooral het kliederen en noteren  is lekker snel.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...