Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Jaja, het zijn weer fraaie pennenvruchten.

Maarr, bij dat compliment hoort een vraag die de heren veelschrijvers de vorige keer behendig ontweken hebben. Misschien heb ik hem toen niet duidelijk genoeg gesteld?

Voel je niet een beetje ... (inconsequent, vreemde eend in de bijt, profiteur, anderszins) om als gewoon member toch een PMO cache te lopen en te loggen? Ik kan me nog een hele discussie elders herinneren over 'betaalmuren', een discussie die uiteindelijk als resultaat had dat PMO caches rücksichtslos uit de database van 'echte' caches verwijderd werden. Misschien niet helemaal op aanstichten van Died en Od maar wel met hun overduidelijke steun.

Leg eens uit?

Nou, vooruit dan. Omdat je zo aandringt. Maar wel even in een nieuw draadje, om dat andere draadje niet te vervuilen.

Groundspeak biedt een veertiental diensten aan voor de prijs van een premiumlidmaatschap. Dat is normale en gezonde handel, waarvan iedereen voor zichzelf de afweging kan maken of hij het geld er voor over heeft of niet. Voor een slowcacher zoals ik hebben deze veertien diensten geen toegevoegde waarde, derhalve heb ik mijn premium lidmaatschap een tijd terug laten verlopen.

We moeten de zaken natuurlijk wel in het juiste licht zien. Ook zonder premiumlidmaatschappen is Groundspeak een winstgevend bedrijf. De verkoop van prullaria en de advertentie-inkomsten van de website vormen een solide basis. Ik heb het niet precies geteld, maar ik schat dat een paar honderdduizend vrijwilligers in de vorm van leggers hun gratis bijdrage leveren aan de marketing van de website en de prullaria. Dit leger van vrijwilligers wordt in toom gehouden door naar schatting een paar honderd onbezoldigde reviewers, die zorgen dat de leggers de commerciële belangen van Groundspeak niet schaden. Dit alles in ruil voor het publiceren van geocaches. Niemand hoeft dus te menen dat de geocachecommunity in het krijt staat bij Groundspeak. Het is een relatie waar beide partijen de vruchten van plukken. Opgeteld bij de veertien extra diensten die Groundspeak aanbiedt in de vorm van een premium membership dat vrijwillig afgenomen kan worden door hen die daar behoefte aan hebben, is er dus sprake van een evenwichtige economische relatie.

Wat echter niet in dit plaatje past, is de geocache die alleen voor premium members toegankelijk is. Het is zonder meer slim bedacht door Groundspeak, maar het werkt alleen dankzij mensen die het buskruit niet hebben uitgevonden. Helaas zijn die in het geocachewereldje in ruime mate voorhanden. Groundspeak suggereert dat een cache premium maken de vandalen op afstand houdt. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Door je cache premium te maken krijg je minder bezoekers. En minder bezoekers betekent minder vandalen. Het geocachewereldje kent echter slechts een paar honderd vandalen. Mensen die niet geïnteresseerd zijn in de cache, maar slechts in de statistieken van hun “prestaties”. In een poging hun “aanzien” te vergroten deinzen deze lieden voor maar erg weinig terug. Statistieken = prestaties = aanzien. Alleen de beroepssukkeIs houden er een dergelijke visie op na, en dat zijn er gelukkig erg weinig. Maar door de grote aantallen geocachers praat je toch nog wel over een paar honderd man (m/v/o). En al deze eenvoudige zielen zijn natuurlijk gewoon premium member, dus deze houd je niet buiten de deur door je geocache premium te maken. Trek je de redenering van Groundspeak door, dan je doe je er goed aan je cache bij bijvoorbeeld opencaching aan te bieden. Dan krijgt je cache sowieso weinig bezoekers, en zeker niet de statistioten van Groundspeak. Om helemaal aan de veilige kant te blijven kun je maar beter je cache helemaal niet publiceren. Geen bezoekers = geen vandalen.

De misleide zielen die hun cache premium member maken, menen vaak de geocachecommunity een dienst te bewijzen door mensen te laten betalen voor hun geocache. Het is aandoenlijk te zien dat ze zich zorgen maken dat de CEO van Groundspeak zich in een verouderd model BMW moet verplaatsen, hetgeen ze er spontaan toe aanzet voor hem te gaan collecteren. Helaas wordt met deze grenzeloos naïeve houding het gezonde economische model waarvan hierboven sprake is geheel verstoord.

Stel. Je woont in een wijk met een buurtsuper. De buurtsuper verdient zijn geld met goudeerlijke detailhandel. Een aantal mensen in de buurt is echter bezorgd dat de buurtsuper niet kan rondkomen van de normale inkomsten. Spontaan starten zij een crowdfunding actie op. Als je voortaan een boormachine van deze buren wilt lenen, dan stellen zij als eis dat je geld fourneert aan de plaatselijke buurtsuper. Omgekeerd verwachten zij echter wel dat je jouw grasmaaimachine regelmatig uitleent om niet. Als zij voor consequent willen doorgaan, dan moeten ze non premiummember caches voortaan mijden als de pest. Geen haar op hun hoofd echter die daaraan denkt. Dat maakt hen tot de parasieten van de geocachegemeenschap. Terwijl ze zelf een premie heffen op hun geocaches, bezoeken ze schaamteloos de geocache die ik hen gratis aanbied.

Omdat ik zelf gastvrijheid als legger hoog in het vaandel heb staan, accepteer ik hun hypocriete logs met een glimlach. Natuurlijk wil ik niemand de toegang tot mijn caches onthouden. Ongeacht ras, seksuele voorkeur of verstandelijke vermogens. Ik besef terdege dat hier geen kwaadwilligheid in het spel is, maar slechts goedbedoelde onbenulligheid. Wees welkom, en voel je niet bezwaard!

Omgekeerd kan ik me er natuurlijk niet druk om maken of de caches die ik bezoek al of niet beheerd worden door een misleide ziel. Ze zullen ten alle tijden een mooi log kunnen verwachten waarin ik hun geestelijke vermogens met de mantel der liefde aan het gezicht zal onttrekken.

Ik ben de eerste die het boetekleed zal aantrekken omdat mijn voorbereiding op een cache beneden alle peil is. Ik neem mij steeds het beste voor, maar wordt altijd ingehaald door de realiteit. Al te vaak, zoals ook afgelopen zaterdag, zet ik mijn gps niet eens aan. Ik dank mijn vrienden de Krasse Knarren dat zij daar geen aanstoot aan nemen. Maar meestal merk ik dus pas dat een geocache premium is als ik hem probeer te loggen. Groundspeak laat mijn log echter gewoon toe. Het kan, dus het mag.

bewerkt door Diederikus
  • Top! 2
Geplaatst

Ik ben nou wel benieuwd naar die 14 diensten die ik voor €10,-- per kwartaal koop. Heb je daar een overzichtje van, of moet ik ze zelf zoeken?

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

Goede vraag Hiep

Died: Wil je Hiep en de kikkers, per persoonlijk berichtje, laten weten wat die 14 diensten per kwartaal zijn?

Hiephoi: Wat zijn 14 diensten per kwartaal voor 10 euro? Iets van omgerekend 0,8999999999.

Dat is niet zo duur, maar dan moet je ze natuurlijk wel kunnen gebruiken.

Groetjes

van een lief kikkertje :artist:

bewerkt door de kikkers
Geplaatst

Beste mensen, kijk hier op de site van gc.com voor de voor- en nadelen van een PMschap. 14 of niet, daar wil ik af zijn want dat getal komt voor rekening van Diederikus.

Ja, ik schrijf bewust ook 'nadelen'. Het kunnen toekennen van favo's vind ik namelijk een overduidelijk nadeel. Als niet-PM'er heb ik al verschillende keren na het loggen van een cache het verzoek gekregen om die cache een favo toe te kennen. Er zijn blijkbaar C O's die liever zo'n puntje hebben dan een leuk verhaal van de vinder. Iemand die geen favo toekent, haalt een op dat gebied goed scorende cache omlaag in de statistieken. Om die reden, of om welke andere reden dan ook, zijn er nogal wat PM-cachers die naarstig oninteressante caches zoeken en loggen, om maar zo'n puntje te kunnen uitdelen aan een mooie route. Daar wil ik niet mee bezig zijn, en aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat iemand teleurgesteld is wanneer zijn (of haar) mooie cache omlaag duikelt in de rankings. Door geen PM te zijn, hoef ik de discussie niet aan te gaan en geen trails te doen. Met dank aan gc.com waar ze bedacht hebben dat alleen PM's favo's mogen uitdelen.

Dat is mijn voornaamste reden om geen PM te willen zijn. Maar het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Geen PM, dan kun je de PMO caches niet bekijken en moeilijker loggen. Tja, dat is dan jammer. Als ik wil profiteren van de voordelen van het gewoon lidmaatschap, moet ik van mezelf de nadelen op de koop toe nemen. Cherrypicking is niet helemaal mijn stijl.

Anders dan Diederikus zie ik de mensen die PM zijn, en ook hun caches PMO maken, niet als misleide zielen. Veel mensen hebben behoefte om bij een groep te horen, en voelen zich door een paar tientjes per jaar lid van de geocaching-community. Ze krijgen er ook allerlei handigheidjes voor terug (misschien geen 14, maar toch). Dit afgezet tegen de eerste de beste smartphonista die even een account aanmaakt en een paar keer in zijn eigen regio op 'avontuur' gaat. In die optiek is het te verdedigen dat je je caches dan ook maar PMO maakt. Bijna niemand die wat regelmatiger en over een periode van meerdere jaren caches doet heeft er last van, want kijk de logs maar na: het zou me niet verbazen als tegenwoordig meer dan 90% van de loggers PM is. Niet-PMO is de uitzondering en ik kan me zelfs voorstellen dat de betalende leden een niet-PM'er een beetje een profiteur vinden.

Huh, je zou bijna kunnen zeggen dat degenen die bewust geen PM zijn, een voorbeeldfunctie hebben. Ook in die zin, dat je geen PM hoeft te zijn om toch mooie caches te lopen. Dát zou geen reden moeten zijn om die paar tientjes te betalen. En dan ... kom ik dus met een omweg weer bij de reden van mijn oorspronkelijke reactie. Jarenlang heb ik hier logs van de KKs voorbij zien komen, waarin (soms te?) uitgebreid en in ieder geval plezierig reclame werd gemaakt voor mooie routes met mooie WPs. Caches die door iedereen te doen waren, want geen PMO. Zie je wel, er is nog koren onder het kaf! De laatste links naar logs zijn echter voor PMO caches. Dat geeft voor sommigen het signaal af dat de mooiste zaken tóch alleen bij PMO caches te vinden zijn. Jammer.

Geplaatst (bewerkt)

Team Aragorn :)

Ik heb je bericht hierboven gelezen en het spreekt me wel aan. CO's die vragen om een favo lijkt mij nogal bijzonder...

En ik respecteer je keuze waarom je geen PM member bent. De meeste dingen zoals GSAK hebben wij niet toegepast (wel een cursus gevolgd)

Wij hebben een "aardige" cache liggen in Drenthe. Het is een traditional, je moet een stukje lopen om er te kunnen komen en de meeste cachers kunnen genieten van KIkker bij Johanna in Lhee.

Maar....er zijn ook geocachers die aan de CO een favo zeggen te gaan geven en die wordt vervolgens toch weer NIET gegeven, omdat ze dat waarschijnlijk gewoon vergeten zijn.

Aragorn: We zijn vandaag door onze positieve opwaarderingen heen, anders zouden we # 4 opwaarderen door KIkkergroen uit te stralen.

Ik hoop dat je deze post ook als waardering wil/kan zien.

Groetjes

de kikkertjeS :smile_coffee::smile_coffee:

By the way: Het is koffietijd. Kom je ook naar het café voor een bakkie?

:smile_coffee: Tot straks

bewerkt door de kikkers
Geplaatst

Ik ben het van harte met Diederikus eens dat geocaching niet tot zo'n fijne hobby uit kon groeien zonder al die vrijwilligers die over de hele wereld caches plaatsen.
Daarvan zijn er veel erg de moeite waard om te bezoeken, ondanks enkele m.i. twijfelachtige ontwikkelingen van de afgelopen jaren.
Het zijn de spelers in het veld die deze hobby dragen.

Dat een spel/organisatie draait op veel vrijwilligers is natuurlijk niet nieuw, dat zien we veel.
Neem als voorbeeld de sportverenigingen. Die zouden ook niet bestaan zonder vrijwilligers (terwijl er heel vaak ook een goed betaalde afdeling c.q. organisatie achter zit)

Groundspeak faciliteert het spel geocaching en dat vind ik niet onbelangrijk.
Zij biedt een aantal extra diensten aan PM members, echter ik zie het PM lidmaatschap, ongeacht of ik gebruik maak van die diensten, als een contributie voor het creëren van de voorwaarden en het in stand houden van het spel geocaching.
Ik waardeer de gelegenheid die Groundspeak geeft om ook als basic member mee te kunnen doen, maar vind de "contributie", in vergelijking tot andere hobby's, niet duur.

Het is overigens een misverstand dat Groundspeak het PM lidmaatschap (ook) gecreëerd heeft om caches beter te beschermen tegen "rippen". Dat is een idee van de (Nederlandse) gemeenschap.
Soms zal het inderdaad zo zijn dat er minder caches verdwijnen, ik denk helaas dat veel leed voorkomen kan worden wanneer de cache-plaatsers een betere plek voor hun caches uitzoeken.
Gezien de grote hoeveelheid weggeworpen micro's op oninteressante en onveilige plekjes, die op dit moment PM gemaakt worden, denk ik dat hier nog wel een beetje door plaatsers in de spiegel mag worden gekeken i.p.v. de schuld van verdwijnen of beschadiging bij nieuwe "eendags-phone cachers" te leggen.

Het achterdeurtje om als basic member ook PM caches te kunnen loggen is met opzet door Groundspeak opengelaten omdat het niet de bedoeling is dat alle gezinsleden PM lid worden om gezamenlijk ook deze caches te kunnen bezoeken.
Het zelfde geldt voor vriendengroepen, die met elkaar op pad gaan, waarvan niet iedereen PM lid is.

Enfin, ik ben dus PM lid omdat ik dat lidmaatschap zie als (kleine) contributie voor het in stand houden van Geocaching, ondanks alle kanten waar ik wat minder over te spreken ben, maar inclusief alle enthousiaste vrijwilligers...

• Top! 2
Geplaatst

Het moge duidelijk zijn dat ik onderscheid maak tussen gezonde handel die gebaseerd is op vraag en aanbod, en cachers die de beschikbaarheid van hun caches koppelen aan verplichte winkelnering. Die alleen bezoekers tot hun cache toelaten die iets moeten kopen wat ze helemaal niet nodig hebben.

Geocachen is in de eerste plaats een zaak tussen geocachers onderling. Ik bied mijn caches aan om niet, en ik reken er daarbij op dat anderen hetzelfde zullen doen. Daarmee wordt de onderlinge rekening tussen geocachers vereffend. Dat zijn ongeschreven regels die het geocachen laten bloeien. Als echter een legger aan het bezoek aan zijn cache een prijskaartje koppelt, dan wordt het een financiële transactie. Wie de begunstigde is en om welk bedrag het gaat doet daarbij niet ter zake. Het gezonde principe om elkaar caches aan te bieden om niet, wordt daarbij eenzijdig verlaten. Degene die zijn cache gratis blijft aanbieden wordt niet meer gecompenseerd. De PMO-legger parasiteert op de sukkeIaars die geen geld vragen voor hun cache. Er wordt geen contraprestatie meer geleverd. Zij leveren karmapunten in, en komen in een volgend leven waarschijnlijk terug als parasitaire paddenstoel. Zouden de PMO-leggers daadwerkelijk staan voor wat zij vinden, dan zouden zij niet meer willen profiteren van de gratis gelegde caches. Pas dan zouden zij tonen dat zij ballen hebben.

Het geld dat PMO-leggers inzamelen door hun bezoekers te dwingen diensten aan te schaffen die zij helemaal niet nodig hebben, wordt gebruikt door Groundspeak om nieuwe producten te ontwikkelen die zij helemaal niet nodig hebben. Een soort loose - loose situatie dus.

Premium member worden: prima als je de aangeboden diensten het geld waard vindt.

Andere cachers dwingen premium member te worden: niet doen.

Als je je cache toch PMO maakt om welke drogreden dan ook , wees dan zo consequent niet langer te parasiteren op gratis caches. Want al te goed is buurmans gek, maar ook het geduld van gekken is niet eindeloos.

Geplaatst

Mmm, hoe zit het dan met basic caches waarvoor je diverse tools en/of een uitrusting aan moet schaffen?

Dat kost vaak veel meer dan een PM lidmaatschap.

Geldt niet voor alle caches dat het een keuze is of je ze wel of niet gaat bezoeken (en er geld aan uitgeeft)?

Geplaatst (bewerkt)

Die 30 euro heb ik graag over voor mijn hobby. Misschien krijg ik er niet veel voor terug, maar ik heb ook niet het idee dat ik bestolen word.

Persoonlijk vind ik het gezeur ( sorry voor dat woord ) over die 30 euro erg overdreven. Ik weet niet wat andere Geocachers kwijt zijn aan b.v. reiskosten, maar dat is bij mij per jaar veel meer dan die 30 euro.

Waarschijnlijk heeft het ( toch weer ? ) te maken met het typisch Hollandse gezegde: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Misschien wordt nu weer aangehaald dat voor mensen op bijstands niveau 30 euro wel veel geld is. Dat is inderdaad natuurlijk ook zo, maar hoeveel daarvan hebben Geocaching als hobby?

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

Volgens mij moet je gewoon weer lekker aan de gang bij Meta Died.

Allemaal gelijkgestemden, geen toestemming noodzakelijk, geen financieel belang.

Natuurlijk laden en tonen ze daar ook de caches aangeboden door GC maar ja een kniesoor die daar om geeft.

Geplaatst (bewerkt)

Ik zal nooit iemand dwingen om PM te worden, waarom zou ik?

PMO caches zijn niet bereikbaar voor basic members en dat is een beperking (hoewel ze met een omweg toch eigenlijk wel te loggen zijn)

Het principe om elkaar caches aan te bieden is er altijd geweest, maar het PM lidmaatschap ook (dat was vroeger Charter member genaamd).

Ik ben gehandicapt en voor mij geldt dat heel veel caches niet bereikbaar zijn, dat is ook een beperking (en eentje waar ik niet voor kies)

De wereld van het geocachen is nu eenmaal niet zo vriendelijk voor beoefenaars met een lichamelijke beperking.

Echter, ook zonder dat gegeven zou je kunnen zeggen dat veel caches voor bepaalde cachers niet bereikbaar zijn, want velen hebben zo hun grenzen tot wat ze in staat zijn en/of hoeveel men wil uitgeven.

De één kan of wil geen klimuitrusting aanschaffen, de ander wil niet ver reizen, de volgende kan of wil geen PM worden.

Er is, in die zin, nooit gelijkwaardigheid en de bewering dat PMO leggers parasiteren kan ik niet volgen

Ik begrijp het begrip "gastvrijheid" dat je in dit topic gebruikt ook niet zo, want Diederikus, jouw NIET PM caches zijn voor mij helemaal niet bereikbaar.

Word ik nu geacht om verbolgen te zijn over het gegeven dat jij net een PMO cache hebt gelogd, maar dat je het mij met de manier van plaatsen van jouw cache onmogelijk hebt gemaakt om jouw cache te bezoeken?

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Geplaatst

Na de uitvoerige uiteenzetting van Diederikus, waar ik het grotendeels mee eens ben, wil ik mij voorlopig beperken tot het volgende.

Metacaching was een goed bedoelde poging om het spel los te koppelen van commercie enerzijds en anderzijds om micro's te weren. Dat vinden wij geen volwaardige caches waar je iets in kan achterlaten. En nog enkele andere soorten waarvan wij vinden dat zij de naam geocache niet waardig zijn. Wij keurden caches volgens onze normen, maar ik besef dat die normen voor anderen arbitrair kunnen zijn.
Metacaching bleek echter nauwelijks levensvatbaar te zijn, de voorsprong van geo.com was te groot. En kwantiteit blijkt voor velen belangrijker dan kwaliteit.

Wat betreft PMO-caches ben ik van mening dat die niet per definitie beter zijn dan andere caches. Ik zal geen namen noemen, maar er zijn geocachers die prachtige caches maken die in het verleden voor iedereen beschikbaar waren, terwijl zij tegenwoordig caches maken die worden afgeschermd voor de "profiteurs". Een drietal heb ik destijds benaderd om te vragen naar hun argumenten. En dan krijg ik kletsverhalen met onbewezen zogenaamde feiten.

Tot slot haal ik even een passage van Sivota aan:"Het zelfde geldt voor vriendengroepen, die met elkaar op pad gaan, waarvan niet iedereen PM lid is."

Snapt u?

• Top! 1
Geplaatst

Nou, Odlaniger, eigenlijk snap ik het toch niet helemaal.

Correct me if I'm wrong, in 2014 hebben de toenmalige keurmeesters bij metacaching besloten om alle PMO caches uit de database te halen, omdat het geen echte geocaches zouden zijn. Dat vond - en vind - ik een domme zet, omdat ook toen al de meeste cachers die met enige regelmaat op pad gaan, PM waren. Zij zijn niet geïnteresseerd in een database waar PMO's uitgefilterd zijn. Hoe goedbedoeld ook, zo graaf je je eigen graf. QED.

Ik verbaas me dus enorm over de omslag die Died en jij gemaakt hebben. Jullie lopen nu PMO caches en maken er nog extra reclame voor door links naar de logs op dit forum te zetten! Zijn er geen goeie caches meer te doen die voor iedereen beschikbaar zijn?

Geplaatst (bewerkt)

Het idee van Meta vind/vond ik goed, echter doordat je dan 2 databases ( Meta & GC ) moet raadplegen om een keuze te maken, is bijzonder onhandig. Sterker nog, als je meerdere caches achter elkaar wilt doen, is het haast onmogelijk. Want je moet constant 'schakelen' tussen Meta en GS. Uiteindelijk ben ik afgehaakt, omdat het haast ondoenlijk is op deze wijze 'snel' ( ik Geocache om buiten te wandelen, niet om achter de computer te zitten ) een leuke planning te maken.

Omdat de meeste caches in GS staan, zal die mij favoriet blijven omdat IK daar de meeste keuze heb. Wil Meta bij mij een kans maken, dan zullen ze een oplossing moeten bedenken, zodat ik eenvoudig ( graag in één oog opslag ) een route kan plannen, waarin ik zowel Meta- als Gs-caches kan kiezen en kan zien welke caches ik al gevonden heb. B.v. zoiets als een extra layer met Meta caches of een online database/kaart waarin niet alleen de Meta-caches te zien zijn, maar waarin ook die van GS staan.

Als er in Meta caches staan die niet bij GS voorkomen, dan is dat jammer. Echter het 'ge-emmer' met 2 database/sites vind ik niet opwegen tot wat ik van Geocaching als hobby verwacht, namelijk een (mid-) dag relaxed wandelen en ont-stressen. Dat heeft natuurlijk allemaal geen nut als ik tijdens de planning daarvan helemaal tureluurs wordt van het 'schakelen' tussen Meta en GS.

Wel of geen PM/PMO: Als ik voor 30 euro per jaar, mij de meest kans geef, op de voor mij beste/leukste/mooiste/... caches, dan vind ik dat een prima ruil. Wat koop je tegenwoordig nu voor 30 euro, wat je zoveel plezier geeft. Misschien is een goede fles whiskey een alternatief, maar die gaat natuurlijk geen jaar mee. Of met z'n tweeën naar de bios, maar dat duurt dan maar hoogstens 3 uur.

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 2
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...