MarcoDomi Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Hoi, nav het avontuurlijk cachen draadje: Zet je wel eens een hulplijn in, en zo ja, wanneer/waarom? Doet het afbreuk aan je cache-beleving als je een hulplijn inzet? Zo nee, waarom niet? Interessant!
MarcoDomi Geplaatst 9 november 2015 Auteur Geplaatst 9 november 2015 (bewerkt) Ik zal zelf het spits afbijten. Ja, ik zet wel eens een hulplijn in. Ik vind het leuker als het zonder lukt, maar als ik heel ver heb gereden of ergens op vakantie ben waar ik vermoedelijk niet (binnen afzienbare tijd) terugkeer, of heel veel kilometers heb gemaakt (lopen) en vastloop in het zicht van de haven, dan schroom ik niet om hulp in te roepen. Tenminste, bij een erg interessante cache waarvan ik graag de ontknoping wil beleven (Beleven, ha ha, in dit geval een toepasselijke woordspeling omdat ik in dit geval (cache https://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC2RCJW&title=beleven ) de cache zonder hulplijn nooit gevonden had). Over het algemeen zal ik eerst de owner benaderen, daarna een bevriende cacher, daarna een cacher die de cache wel recent met een find heeft bekroond. Doet het afbreuk aan de ervaring? Wel een beetje. Ik ben trotser als het op eigen kracht is gelukt. Hoewel sommige owners het leuker lijken te vinden als cachers juist NIET op eigen kracht vooruit kunnen (zie wederom... :-) ) Wat ik minder vind, is wanneer mensen een cache gaan lopen waarvan ze al weten dat het ze nooit gaat lukken omdat ze bijvoorbeeld nog heel weinig ervaring hebben. Bv Jumanji lopen bij 50 tradi's ervaring in een trail. Dat moet ieder voor zich weten, maar ik vind juist de "Aha-Erlebnis" vaak zo gaaf. En jullie? 9 november 2015 bewerkt door MarcoDomi
regenboog2 Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Nog geen hulplijn ingezet tijdens het cachen. De reden is eenvoudigweg dat ik geen slimme telefoon heb. Misschien zou ik het ook wel doen als het kon, wanneer ik ver van huis vastgelopen ben. Ik vind niet dat het per se afbreuk doet aan de cache ervaring, je kunt er immers ook iets van leren. Gefrustreerd naar huis is immers ook niet echt leuk. Ik heb wel een paar keer hulp gevraagd aan de owner, per mail, omdat ik een cache niet kon vinden. Ik stuur dan alles mee wat ik al wel gevonden heb en vraag of ik een extra hint mag hebben. Als ik daarmee verder kan, maak ik de cache af. Soms leer ik daar iets van wat ik een andere keer weer kan toepassen.
ioHpeiH Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Nog geen hulplijn ingezet tijdens het cachen. De reden is eenvoudigweg dat ik geen slimme telefoon heb. Voor velen is de hulplijn een belletje naar een ander cacheteam, daar heb je geen smartphone voor nodig. Maar om de vraag te beantwoorden, als allerlaatste middel, zou ik het overwegen. Een mailtje naar de eigenaar of naar iemand waarvan ik weet dat die de cache al gelopen heeft. Ik heb geen CCC of een hele lijst met hulplijntjes/telefoonnummers, puur om mezelf te beschermen tegen luiheid ;-) Op 900 gevonden caches in 3 jaar nog geen handvol hulplijntjes gebruikt. Bijna altijd is goed zoeken en/of nadenken genoeg om een lastig waypoint te kraken. Disclaimer: bovenstaande is geen waardeoordeel, iedereen moet lekker alle hulplijntjes inzetten die hij wil. Die cache die je aanhaalt, Mario's Stoneworld ziet er erg interessant uit. Is die redelijk te doen als je alleen steenkolen-duits spreekt en leest? ( verkapt hulplijntje vooraf ;-)) Misschien een leuke cache voor onze 1000e als het zo ver is.
MarcoDomi Geplaatst 9 november 2015 Auteur Geplaatst 9 november 2015 Die cache die je aanhaalt, Mario's Stoneworld ziet er erg interessant uit. Is die redelijk te doen als je alleen steenkolen-duits spreekt en leest? ( verkapt hulplijntje vooraf ;-)) Misschien een leuke cache voor onze 1000e als het zo ver is. Ja denk het zeker! Wij hebben ons op 1 plek in het Duits verslikt. Verder is voldoende tijd echt een must, wij begonnen om 11 uur en dat was voor de herfst echt te laat. In het donker is het echt niet verantwoord en wij werden toch nog verrast door de snel invallende duisternis.
regenboog2 Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Nog geen hulplijn ingezet tijdens het cachen. De reden is eenvoudigweg dat ik geen slimme telefoon heb. Voor velen is de hulplijn een belletje naar een ander cacheteam, daar heb je geen smartphone voor nodig. Oké, ik had gedacht een mail naar de owner. Ik bereid me eenvoudigweg dan op een andere manier voor. Ik lees wel eens logjes voordat ik een cache kies, maar kijk eigenlijk niet na wie een cache allemaal al gevonden heeft. Heeft ook niet echt nut, want ik heb geen lijstje met telefoonnummers van teams die ik kan bellen.
MarcoDomi Geplaatst 9 november 2015 Auteur Geplaatst 9 november 2015 Via de optie van c:geo om logs te zien van bevriende cachers op gc (het is even zoeken, maar je kunt een vriendschapsverzoek versturen), kijk ik wel eens wie me zou kunnen helpen. Maar ja, dat is inderdaad een smartphone-app. Je mag mijn nummer wel, regenboog ;-)
Odlaniger Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 In een parallel lopend draadje wordt nu ook gesproken over hulplijntjes.Mijn bijdrage aldaar: Steeds meer voel ik mij een vreemdeling in geocacheland.Ik wil alles zelf oplossen, maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij en dat is uitsluitend de cache-eigenaar.Van CCC of de Noodlijst zal ik nooit gebruikmaken. Afgelopen zaterdag ben ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt. Een cacher met haast die geen bijdrage leverde, maar wel de cache als found heeft gelogd. Hij heeft helemaal niets gevonden. Ik heb volstaan met een note, want ook mijn bijdrage was nihil. Hij heeft een puntje, maar ik heb een punt.
MarcoDomi Geplaatst 9 november 2015 Auteur Geplaatst 9 november 2015 Od, is cachen voor jou in geen enkel geval een teamsport? En beantwoord je mijn vraag uit het andere draadje nog?
PnavE_81 Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 De co vraag ik zeker wel om hulp als ik er niet uit kom. Reageert hij niet op tijd, dan heb ik pech gehad en komt er een dnf log en zet ik hem op mijn dnf bookmarklijst....wie weet kom ik er nog een keer in de buurt om verder te gaan, en zoniet dan niet. Ik word ook wel eens gemaild om hulp als ik ergens de meest recente vinder was, en verwijs dan ook altijd door naar de Co.
Team Aragorn Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Tja, 't is nou eenmaal het leukst als het allemaal lukt zónder te moeten bellen, mailen enz. Een beetje op de peutertoer: selluf doen! Waarschijnlijk zullen de meeste cachers het wel met mij eens zijn. En als het niet lukt om de cache te vinden, nou dan lukt het niet! De laatste jaren hebben we onszelf in de wandelvakanties de 5-minutenlimiet gesteld. In Zwitserland gaat het bijna altijd om tradi's in een mooie omgeving. Eigenlijk is de cache een beetje de bonus, de wandeling is sowieso mooi. Dus niet gevonden, niet getreurd. Relax, cachen is geen betaalde baan. Er zijn (helaas) caches waarbij het niet gaat om de omgeving, of een gedenkwaardige plek, maar vooral om moeilijke puzzels of een lastige verstopplaats. Veldpuzzels vind ik leuk (althans, als ik echt een halve of hele dag de tijd heb), zoeken naar schier onvindbare plaatjes of kokertjes heb ik inmiddels te lang en te vaak gedaan. Enerzijds kan ik me voorstellen dat het goed is dat men een hulplijn uitgooit. Stel dat de cache of info op een WP echt verdwenen is, dan kun je behoorlijk schade veroorzaken door tóch een uur te blijven wroeten en zoeken. Anderzijds, cachen is wandelen met wat extra's en dan verdwijnt de meerwaarde door snel te bellen of te mailen. Zoals ik elders ook al heb geschreven: cachen zonder hulplijntjes te willen gebruiken is gewoon een variant. Je houdt ervan of niet, je doet het of niet. Maar mailt of belt iemand mij met een hulpvraag over een door mij gevonden cache dan vind ik het geen probleem om een zetje in de goede richting te geven. De legger is soms langere tijd niet in de buurt geweest en de laatste vinders weten dan beter hoe de situatie ter plekke is.
Odlaniger Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Domi, antwoord op jouw vraag in het andere draadje: ook in dat geval zal ik jou niet bellen voor een hint. Antwoord op jouw vraag in dit draadje. Geocachen is ook voor mij meestal een teamsport, maar ik wil wel een bijdrage hebben geleverd. Zo ook ben ik enkele keren als toeschouwer aanwezig geweest bij boomklimcaches. Ik zou mezelf voor de gek houden om ze als found te loggen. Zonder statistieken zou geocachen aan waarde winnen.
Barry Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Een enkele keer vraag ik wel eens om hulp. Nooit bij traditionals, maar wel bijvoorbeeld bij een mooie wandeling waar ik niet snel meer zal komen. Eerst een mail naar de CO, broodje eten en na geen reactie, mail ik de laatste vinder. Dat heeft me wel eens geholpen. Andersom heb ik ook wel eens een roep om hulp gekregen. Die geef ik dan ook graag, want ik weet hoe jammer de anti-climax na veel inspanning kan zijn. Gelden die apps/noodlijsten trouwens ook voor hulp bij mysteries?
Sivota Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 (bewerkt) Tja, hulplijntjes, ik mail sowieso veel cache eigenaren ter voorbereiding om in te kunnen schatten of de cache fysiek of met de scootmobiel wel te doen zal zijn.Nog voor het eerste waypoint af te moeten haken vanwege hekjes of sloten maakt mij niet echt vrolijkDan maar liever van te voren wat vragen stellen die voor mij relevant zijn.Lopen is voor mij op zich al een uitdaging en op de scootmobiel blijven zitten in wat ruiger terrein vaak ook.Af en toe blijkt het dan onderweg nog wat te avontuurlijk (en daarmee soms zwaar werk voor mijn vaste cache-maatje). Veldpuzzels vind ik vervelend wanneer ze veel tijd in beslag nemen bij slecht weer en vooral als ze zo moeilijk zijn dat je daar onderweg steeds de cache eigenaar of iemand anders voor moet bellen.Meestal geven eerdere logs daar al een indruk van en dan laat ik de cache links liggen.Onderweg bevriende cachers bellen kan wat mij betreft, maar dan moeten die wel de cache ook gevonden hebben.Ik maak geen gebruik van een georganiseerde lijst en ik vind het vervelend om in het veld te staan bellen, dus daarmee komt het weinig voor.Dan maar een DNF, dat vind ik niet erg. Bij een DNF (achteraf) de cache eigenaar mailen doe ik vooral wanneer het mij intrigeert wat er nu precies niet goed is gegaan.Daarbij is het altijd nog maar de vraag of ik nog eens terug ga.Af en toe mail ik voor hulp bij een puzzel en ontvang ik tips op events of gewoon van vrienden die ik spreek.Ook controleer ik wel eens iets met behulp van gecorrigeerde coördinaten van een ander en/of loop ik op de oplossing van anderen naar de (mystery)cache.Elkaar onderweg tegenkomen en helpen vind ik geen enkel probleem. Kortom, ik ben niet zo fanatiek: Ik hoef het niet zo nodig allemaal alleen te doen, maar ik hoef ook dat puntje ook niet persé.Ik ga inmiddels niet meer alleen op stap en met twee (of meer) weet je verrassend veel meer zonder meteen naar het mobieltje te grijpen is mijn ervaring (of ik heb gewoon slimme cache-maatjes )Mijn devies is dat het er om gaat er op uit te zijn en plezier te hebben (bij voorkeur in een mooie omgeving en in goed gezelschap).Wanneer de cache zo moeilijk lijkt dat hij waarschijnlijk voor mij niet op te lossen is, dan kan iedereen daar lyrisch over zijn, maar dan kies ik liever voor een cache die meer bij mij past dan dat ik eindeloos hulplijntjes raadpleeg tijdens het cachen. Zelf ben ik altijd bereid om hulp te geven bij de caches die ik van Reintje de Vos en Meryl heb overgenomen of bij een cache die ik gevonden heb. Ik hou alleen zelf geen administratie bij van gevonden caches en ben zelden in staat om direct te reageren, al heb ik een enkele keer afgesproken om beschikbaar te zijn gedurende een tocht naar een cache van Reintje. 9 november 2015 bewerkt door Sivota
Aanbevolen berichten