Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Velen zullen het wel meegekregen hebben. Afgelopen week kwam er een cache online waarvan ik de naam aanstootgevend vond. Hierop heb ik een note geschreven. De cache is tijdelijk offline gehaald maar uiteindelijk toch toegestaan door hq. Barny had als eerst een note geschreven maar die werd snel verwijderd. Hoe en waarom onbekend, voor zover ik weet.

Het ging om de cache waarin mijn inziens de naam van God misbruikt werd. Nou is het logisch dat ik als christen daar aanstoot aan neem.

Zien anderen dit ook zo? Of vinden jullie dat ik overdrijf? En welke namen kunnen dan wel? Waar ligt grens?

Graag zou ik jullie meningen hierover horen.

Geplaatst

Ik heb het gevolgd op Twitter. Het gaat om http://coord.info/GC5QHMC

Ervan uitgaande dat geocaching een spel is dat in principe voor ieders vermaak zou moeten zijn moet je dit volgens mij niet willen. Als er groepen mensen zich gekwetst voelen, doe het dan gewoon niet. En zo zijn we bijvoorbeeld dus ook niet racistisch, toch? Ik snap niet dat de reviewer/ Groundspeak deze taalverruwing oké vind.

Duim omhoog voor Barny.

• Top! 3
Geplaatst

Ik heb hierover contact gehad met hq. Volgens hun waren alle Nederlandse reviewers het met elkaar eens dat dit niet aanstootgevend is en heeft hq zodoende toestemming geven voor de cache.

Geplaatst

Ik had er al wat over geschreven en ook ik vind dat het niet nodig is om de grenzen op te zoeken en anderen te kwetsen.

Dat had hier m.i. voorzien kunnen worden en ik vind het erg jammer dat de cache nu weer zonder naamswijziging en met enorme banner on line is gezet.

Ik heb mij overigens ook erg verbaasd over de opstelling van de cache eigenaar, die niet met de cacher(s) met bezwaar in gesprek wilde, slecht 1 note met bezwaar liet staan en op facebook mensen ging ronselen voor zijn gelijk.

Volwassen cachers die vervolgens de hele cache pagina vol schreven met notes en de melder(s) die bezwaar maakten voor gek uitmaakte.

(Het ging de melder(s) overigens om een naamswijziging en niet om de archivering van de cache).

Kennelijk maakt het tegenwoordig niet meer uit of je grenzen overschrijdt in de normen van anderen en is het not done om daarover ten minste (per mail o.i.d. van gedachten te wisselen.

Dat geldt overigens m.i. helaas ook voor Groundspeak die de individuele bezwaarschriften van de cacher(s) pas afhandelde toen de cache weer on line was.

Het gaat er tegenwoordig kennelijk om je eigen gelijk te halen, medestanders te werven en de melder(s) zoveel mogelijk uit te jouwen.

Wat was ook weer de minimum leeftijd om aan dit spel mee te mogen doen?

• Top! 3
Geplaatst

Als mensen ergens bezwaar tegen maken, dan kunnen anderen (dus ook reviewers en Groundspeak) toch niet zomaar zeggen dat iets niet aanstootgevend/kwetsend is.

Je zult dan op z'n minst het gesprek moeten aangaan waarom die ander dat wel zo ervaart.

Misschien ben ik niet goed op de hoogte, maar dat lijkt hier wel te missen?

Geplaatst (bewerkt)

Als mensen ergens bezwaar tegen maken, dan kunnen anderen (dus ook reviewers en Groundspeak) toch niet zomaar zeggen dat iets niet aanstootgevend/kwetsend is.

Je zult dan op z'n minst het gesprek moeten aangaan waarom die ander dat wel zo ervaart.

Misschien ben ik niet goed op de hoogte, maar dat lijkt hier wel te missen?

Van hq kreeg de reactie dat er meerdere redenen waarom de naam mocht blijven bestaan. Plus dat het hele nl reviewers team het met elkaar eens was dat de naam zo moest blijven. Meer wou ze niet kwijt. Ook best vreemd toch? Geen enkele hoe en waarom.

Ik heb nog een mail onderweg naar een reviewer. Hoop morgen op een reactie met uitleg.

Vooralsnog geen reactie van co. Dat verbaasd me nog het meest. We kunnen er toch over praten?

Ik heb het allemaal gelezen op Facebook en bewust niet gereageerd. Daar was geen normaal gesprek mogelijk.

bewerkt door Scoloo
Geplaatst

Om onduidelijkheid te voorkomen, dit is het antwoord:

In the end, the entire Dutch team decided to allow it, and it has several meanings/connotations. That's about all I know about this issue that I am able to relay.

Geplaatst

Ik heb één keer (een jaar of vier geleden) hier volledig onbewust eens in een zin het woord gek...nker geplaatst. Bedoeld als "gemopper". Zonder ook maar enige bijbedoeling. Ik kreeg het halve forum over me heen met de vraag of IK geen ziektegevallen in de familie had..... Nou en of had en heb ik die, maar toch had ik die link tijdens het schrijven niet zo snel gelegd. Ik heb er wel van geleerd, dat wat voor de één misschien net kan, voor een ander aanstootgevend kan zijn en mogelijk kan leiden tot verdriet. Sindsdien lees ik de berichtjes drie keer na en gaat het niet meer gebeuren.

Bij deze cachenaam is dat evenzo het geval. Mogelijk dat de legger van de cache regelmatig met dit woord geconfronteerd wordt of het zelf gebruikt en er geen kwaad in ziet om het te gebruiken, maar hij moet er dan ook wel rekening mee houden, dat anderen daar heel anders over kunnen denken en gekwetst kunnen zijn. Reviewers moeten rekening houden met achtergronden van mensen en gewoon geen twijfel zaaien. Het ware beter geweest de aanbieders van de cache te vragen een andere naam te gebruiken.

• Top! 4
Geplaatst

Regeltjes te over in het land der geocachers, maar scheldwoorden moeten maar gewoon kunnen. Het past wel in de tijd van deze algemene verloedering. Waarom zou je ergens voor staan als reviewer? Waarschijnlijk is hij van dezelfde generatie die dit allemaal heel normaal vind.

Ik vind mensen die het woord k..nker in hun mond nemen om hun zin wat kracht bij te zetten, sowieso van een bepaald kaliber om het maar netjes te zeggen. De jeugd gebruikt het voornamelijk om alles kracht bij te zetten, want ze weten dat mensen daar een reaktie op geven. Aandacht dus. Geloof me, mijn kind zou het woord een keer in zijn leven gebruiken. Hetzelfde met het woord God om weer een groep op hun hart te trappen. Allemaal opzet en niets anders.

Respect voor je medemens, het wordt een steeds schaarser verschijnsel helaas in deze egoistische samenleving.

• Top! 1
Geplaatst

Mijn vader en ooms gebruikten vroeger vaak G*dgloeiend Marie als iets anders gebeurde dan ze hadden verwacht. En toch waren zij heel vrome mensen.

Zij waren in het dorp zeker niet de enigen. Kennelijk een gewoonte. Ik heb het niet overgenomen, ook niet hun vroomheid, trouwens. Vloeken doe ik overigens ook niet.

Waar bepaalde uitdrukkingen vandaan komen, Joost (welke?) mag het weten.

Geplaatst

[...]

Het gaat er tegenwoordig kennelijk om je eigen gelijk te halen, medestanders te werven en de melder(s) zoveel mogelijk uit te jouwen.

[...]

Sivota slaat - zoals wel vaker - in haar bijdrage de spijker op z'n kop, maar toch wil ik bovenstaand zinnetje even extra in het zonnetje zetten. Het valt mij ook op dat onder het mom van een discussie op gang willen helpen veel mensen vooral op zoek zijn naar steun voor hun standpunt en ook haarfijn schijnen te weten waar zij die steun kunnen vinden. Zo post de ene op een forum en de andere in een Facebook-groep met als resultaat - of in de wetenschap - dat de echte discussie nimmer op gang zal komen.

En dat is jammer, want ik kan mij niet voorstellen dat onze kostbare vrijheid van meningsuiting is bedoeld om meningen te delen met een groep gelijkgestemden. Volgens mij is deze vrijheid bedoeld om met elkaar van gedachten te wisselen, van elkaar te leren en elkaar te accepteren en respecteren. Vrijheid, en vooral die van meningsuiting, moet mensen verbinden en niet uiteendrijven! Als kind van de jaren zestig begrijp ik dat dit wellicht een ideaal uit het verleden is, maar het is tenminste een ideaal!

Zware woorden voor een spelletje? Neuh, dat denk ik niet. Tot nu toe hadden de discussies betrekking op relatief onbeduidende zaken zoals power trail of multi, kokertje of kist, natuurbeleving of puntjes-jagen, maar met de discussie over de naam van deze cache hebben wij als geocache gemeenschap de speeltuin voor altijd achter ons gelaten en zijn wij deel gaan uitmaken van de grote-mensen-wereld.

• Top! 3
Geplaatst

Ik begrijp de commotie nog steeds niet omdat deze uitspraak in het zuiden heel normaal is heeft de owner deze naam gekozen zonder zich er bewust van te zijn dat het deze kant op zou gaan.

Maar ok iedereen mag er van vinden wat hij wilt en het kwartje zal nooit naar de juiste kant vallen bij dit soort discussies want een ieder wil zijn gelijk halen.

De reviewers hebben mijns inziens de juiste keuze gemaakt om de beslissing bij Grounspeak neer te leggen en dat is inmiddels gebeurt en een eind oordeel geveld over het bestaan van deze cache.

Wat mij nog het meeste stoort is het gedrag van Barny waar ik gisteren ook al een discussie op twitter mee had die als vanouds weer loopt te stoken, zoals hij graag doet op heel veel cache pagina's, en daar wel owners en mensen kwetst met zijn meestal ongezouten taal en mening, terecht of onterecht daar laat ik mij niet over uit maar dat hier nooit of nauwelijks aandacht aan wordt besteed vind ik wel vreemd. Of vinden we het met zijn allen heel normaal dat we voor #onhandig persoon worden uitgemaakt als het mijnheer Barny het niet zint ??

Greetz yurrie-currie

• Top! 1
Geplaatst

Ik heb mij overigens ook erg verbaasd over de opstelling van de cache eigenaar, die niet met de cacher(s) met bezwaar in gesprek wilde, slecht 1 note met bezwaar liet staan en op facebook mensen ging ronselen voor zijn gelijk.

Uiteraard ben ik het helemaal met de inhoud van Sivota's berichtje eens.

De cache-eigenaar heeft de naam van de cache ongetwijfeld bedacht om tot een schokeffect te komen. Je moet wat doen om mensen naar je cache te lokken.... Je moet echter al helemaal buiten deze wereld staan als je niet begrijpt, dat dit effect tot tegenreacties gaat leiden. Dat is dan ook gebeurd en vervolgens plaatst de cacheplaatser de hakken in het zand. De cachelegger heeft de grenzen van het betamelijke opgezocht en er is hem door de reviewers geen strobreed in de weg gelegd. Het is niet moeilijk om te bedenken, dat sommige meelopers dit prachtig zullen vinden en dus zal er geprobeerd worden om die grens nog wat verder op te rekken. Ik zie er niet naar uit. Het is aan de reviewers om hier met respect voor de hele gemeenschap mee om te gaan en de grens duidelijk aan te geven. Zij hebben hier een eigen veratnwoordelijkheid en moeten zich niet gaan verschuilen achter een organisatie in Seattle, die niet in staat is de finesses van ons taalgebruik te interpreteren.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...