Spring naar bijdragen

Klimtouw


geopelus

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Wil ook nog steeds gaan zweefvliegen.

Ten gevolge van enig overgewicht beperkt mijn zweverigheid zich tot de verkiezingstijd. Als zwevende kiezer stel ik mijn keus daarom altijd zo lang mogelijk uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thex: Dankjewel voor de tip van de gevolgen van de zwaartekracht in de touwen. Dat is zeker iets wat we nog verder uit

mogen werken.

 

Died:

Thex heeft gelijk. Wil je eerst nog 100 gram afvallen, voordat je naar een springtouwtje gaat kijken? Dat is namelijk

heel verstandig

 

X

KS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat betreft de diameter van het touw is het verstandig om hierbij ook naar je zekerapparaat te kijken. Elk zekerapparaat heeft een eigen marge, veel voorkomende zijn bijvoorbeeld:

 

Eddy 9 - 11 mm
Grigri 10 - 11 mm -> Noot: Petzl ondersteunt alleen gebruik voor dynasiche touwen en als belay device
Grigri 2 8.9 - 11 mm -> Noot: Petzl ondersteunt alleen gebruik voor dynasiche touwen en als belay device
Rig 10 - 11.5 mm
ID S 10 - 11.5 mm
ID L 11.5 - 13 mm

Eerlijk gezegd heb ik zelf weliswaar ook wel eens (minimaal) afgeweken van de officiële marges, en dat gaat meestal ook wel goed, maar in principe hou ik de geadviseerde waarden aan.

Mocht je meer gaan doen dan alleen naar boven en direct weer naar beneden klimmen (bv. branch walking) dan is statisch touw absoluut gevaarlijker. Bij een val zal de totale valkracht via je gordel op je lichaam overgebracht worden en dat kan heel gevaarlijk zijn. Via de amerikaanse tree climbing forums weet ik dat er incidenten zijn geweest waarbij een val met statisch touw ernstige gevolgen heeft gehad. Ga klimmen met mensen met ervaring, praat met ze en laat je adviseren voor datgene wat je zelf wilt gaan doen. Als je je hierbij aan de bekende merken houdt zijn er eigenlijk geen slechte spullen meer, alleen nog maar slechte keuzes.

 

Alvast veel plezier gewenst met de eerste klimervaring!

 

Grote Griezel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnen de toegestane marges vind ik dikker touw prettiger klimmen. Aangezien het gewicht van het touw geen rol speelt bij boomklimmen is er geen reden om aan de dunne kant van de marge te gaan zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...