Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goedemorgen,

Sinds een paar dagen heb ik een probleempje met mijn gps map62s. Tijdens het geocachen voer ik de coordinaten in waar ik heen moet. Als ik dan op de plaats van bestemming ben blijft de kaart bewegen. Zelf sta ik stil maar volgens mijn gps is de locatie 7m voor mij. 2 tellen later zegt de gps dat de locatie 2m achter mij ligt. Als ik nog even wacht blijkt de locatie 8m links van mij te liggen.

Wert iemand waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen?

Groet Eline en Laurens

Geplaatst

Een onnauwkeurigheid in de locatiebepaling van een meter of 10 is niet abnormaal, vooral niet in een omgeving waar de ontvangst van satellieten niet optimaal is.

Geplaatst

Dit is heel normaal. Daar heeft elke gps last van. Heeft te maken met zaken als reflectie e.d., maar ook met het feit dat de gps'en nooit een exact juiste positie kunnen aangeven. Zeker op de laatste 10 meter moet je je exacte gps-positie niet al te precies nemen, maar is het beter om gewoon goed om je heen te kijken.

Dat het in jouw beleving blijkbaar nu anders als voorheen: kan dat te maken hebben met het feit dat je de kompasfunctie in- of uit hebt geschakeld?

Geplaatst

Bedankt voor de reacties.

@Peetee: volgens mij ligt het daar niet aan. Ik was bezig met een multi en moest een peiling uitvoeren. Als ik dit doe gaf in een locatie op de kaart aan. Op de locatie "danst" de gps.

Geplaatst

Als ik dit doe gaf in een locatie op de kaart aan. Op de locatie "danst" de gps.

Een peiling leidt tot een coördinaat. Dat is een vast en exact punt, dus op je kaart altijd op dezelfde plaats. De onnauwkeurigheid die je verder ervaart, is een onnauwkeurigheid in je plaatsbepaling (van, of ten opzichte van, de plaats waar je bent). Als je een betere plaatsbepaling wil hebben, moet je op pad met landmetersgereedschap.

Geplaatst (bewerkt)

@Peetee: volgens mij ligt het daar niet aan. Ik was bezig met een multi en moest een peiling uitvoeren. Als ik dit doe gaf in een locatie op de kaart aan. Op de locatie "danst" de gps.

Ik heb nooit een 62s gehad, maar een tijdje wel een 64s; en volgens mij zijn dat (ook qua software) zo'n beetje dezelfde apparaten. Ik had op de 64s last van het plotseling verspringen van de kompasnaald, tenminste bij ingeschakeld electronisch kompas. Ik ben bang dat dat een hebbelijkheid van de 62s/64s is, die mogelijk nog via een toekomstige firmware upgrade verholpen wordt.

Ik had om die reden het kompas eigenlijk nooit aan staan.

Nog even over de nauwkeurigheid van je gps:

Wat ook bij de nauwkeurigheid van je plaatsbepaling meespeelt, is dat jouw gps niet is uitgerust met een atoomklok zoals dat met de satellieten wel het geval is. De gps-klok wordt weliswaar gesynchroniseerd met de satelliet-tijd, maar de relatieve onzuiverheid van de gps-klok geeft altijd aanleiding tot enkele meters afwijking.

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)

Sinds een paar dagen heb ik een probleempje met mijn gps map62s..........

Werkte de GPS daarvoor wel 'normaal'?

Ik heb zelf een 60Cx en daarvan staat de 'pijl' ( bij het nulpunt ) nooit stil. Ooit heb ik ( op deze site ) wel eens geschreven:

"Als de Gps-pijl weer eens blijft tollen en je, door woede en wanhoop gedreven, bijna je GPS het bos in slingert, denk dan…..heeft de Cache-legger ook op die ‘draaikont’ gelet, toen hij de cache verstopte? "

Een Gps is een prima hulpmiddel :thumbsup: tot een paar meter voor het nulpunt. Vanaf daar zul je het echt zelf, met je eigen ogen verder moeten doen en is een Gps eigenlijk alleen maar een lastige draaikont, die zijn best doet om zoveel mogelijk verwarring :P te veroorzaken :bag: .

..........het is tenslotte een spelletje en geen exacte wetenschap.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

@Linklovers voor mijn gevoel deed hij het eerst wel "normaal".

Toen ik afgelopen week in het bos stond was ik de wanhoop nabij en was inderdaad op het punt om mijn gps het bos in te slingeren.

Ik dacht dat ik dit "draaikonten" nog niet eerder had gezien maar als ik zo de reactie's lees zal ik het mis hebben.

Geplaatst

Heb een Oregon 550 T. Laat me soms op point zero alle hoeken van het bos zien.... Ik heb al vaker gezegd... Eenmaal aangekomen op de cachelokatie is een goede bril en een enigszins gezond verstand vele malen meer waard dan welke GPSr dan ook... Een cache-eigenaar zou alleen al vanwege dit gegeven voor caches die in een bosrijke omgeving zijn geplaats een goede hint moeten geven. Dat kan veel schade aan de natuur voorkomen.

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

@LinkAlovers voor mijn gevoel deed hij het eerst wel "normaal".

O.a. wolken, regen en bos beïnvloeden de ontvangst van je Gps. Veel water en sommige soorten ondergrond hebben ook invloed op je Gps en maken het spelletje nog 'leuker'.

Toen ik afgelopen week in het bos stond was ik de wanhoop nabij en was inderdaad op het punt om mijn gps het bos in te slingeren.

Ja.... dat herken ik.... > misschien help dit: relax......het zoeken hoort bij het spelletje!

Ik dacht dat ik dit "draaikonten" nog niet eerder had gezien maar als ik zo de reactie's lees zal ik het mis hebben.

Misschien zijn de huidige Gps'sen beter, maar mijn 60Cx staat echt nooit stil op het nulpunt. Je moet gewoon +/- 20-30 meter vóór het nulpunt, aan de hand van de pijl schatten waar het nulpunt is, 10 meter vóór het nulpunt je Gps wegdoen en dan richting het nulpunt lopen. Daarna gewoon kijken en zoeken.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst (bewerkt)

Bedankt voor de hulp. Ik zal eens kijken of er verandering is als ik het kompas uit zet.

Wellicht heb je erg trillende handen?

Volgens mij zijn mijn handen aardig stabiel ;)

:wink2: Gelukkig maar. Volgens mij hoort dat springen zeker niet, helemaal niet bij zo'n duurder model. Ik heb dat nooit gehad met mijn oude Etrex HcX Legend en mijn huidige Etrex 30. Wellicht eens wat overbodige extra's uitschakelen, zoals GLONASS, WAAS etc. Beetje experimenteren. De boel ook geupdate?

bewerkt door Barry
Geplaatst

GLONASS, WAAS, EGNOS al eens uitgeschakeld? Ik kan alleen over mijn Etrex spreken, maar daar zijn die opties echt nutteloos, zorgen juist voor meer afwijking.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...