Diederikus Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 (bewerkt) Toen ik begon met cachen en net mijn vierde koker had gevonden, was ik zeer enthousiast over het idee van geocaching. Er kwam toen een hele waslijst met ideeën op over hoe je dit nog leuker en spannender zou kunnen maken. Ideeën die ik nauwgezet registreerde in een piepklein opschrijfboekje. Ideeën over romantisch uitgevoerde waypoints, over hoe de schat eruit zou moeten zien, over ruilmiddelen, over de interactie tussen cacher en legger, over interacties tussen cachers onderling, over verrijking van route en waypoints door internet. Toen ik voor het eerst van cloudcachen hoorde begreep ik dat dit zo'n 70 tot 80% van mijn ideeën zou kunnen dekken. Al heette het toen nog geen cloudcachen. Omdat ik me aan het oriënteren ben om zelf een cloudcache te gaan leggen, heb ik gisteren een cloudcache gelopen. De uiteindelijke realisatie van mijn eigen cache zal nog wel wat voeten in de aarde hebben, dus dan zijn we vast al minimaal anderhalf jaar verder. Deze post geeft onze bevindingen van gisteren weer. De cloudcachenavigator draait in een webbrowser. Dat is in principe natuurlijk een heel gezond idee, omdat webbrowsers beschikbaar zijn op een enorme verscheidenheid aan apparatuur. Hierdoor kun je de navigator zowat overal op draaien. De praktijk is wat weerbarstiger. Firefox op een pc werkt niet precies hetzelfde als Firefox op een smartphone. Iedere webbrowser ondersteunt html toch net weer even iets anders. Verschillende versies van dezelfde webbrowser ondersteunen verschillende versies van html. Gisteren hebben wij hier maar twee dingen van gemerkt. De formaten van de windows zijn niet altijd optimaal. Daarnaast hadden wij allebei geen geluidseffecten. Cloudcachen komt het meest tot zijn recht bij een permanente internetverbinding. Dan kunnen alle mogelijkheden optimaal benut worden. Helaas is dekkend internet binnen de natuurgebieden van Nederland voorlopig nog een utopie. Het gevolg is dat je van tevoren de htmlfile moet downloaden en deze lokaal in je webbrowser moet draaien. Het offline cloudcachen heeft wel wat gelijkenissen met een Wherigo. Iedere webbrowser gaat net weer even iets anders om met offline werken. Dat kan weer technische perikelen veroorzaken. Voor de cache die we gisteren gedaan hebben wordt geadviseerd om de smartphone in de vliegtuigstand te zetten. Halverwege de cache hebben we gisteren internet weer aangezet bij wijze van experiment. We wilden wel eens weten wat er mis zou kunnen gaan. We ondervonden geen enkel probleem. We konden gewoon internetten, e-mails en smsjes ontvangen en versturen, foto's nemen en versturen etc.. Op de diverse fora hoor je vaak kritiek dat je zoveel extra apparatuur moet meenemen voor cloudcachen. Dat is een nogal merkwaardig idee. Voor gewoon cachen moet je extra apparatuur meenemen, namelijk een gps. Voor cloudcachen kun je die thuislaten, je kunt namelijk gewoon gebruik maken van de smartphone die je normaal toch al bij je hebt. Het enige wat je extra moet meenemen is een powerbank, maar die heb je eigenlijk normaal ook al vaak nodig. De gemiddelde levensduur van een acculading van een smartphone is natuurlijk nog ver beneden alle peil. Verder hoor je vaak kritiek dat het gebruik van de smartphone zo afleidt van de natuurbeleving. Dat is geen intrinsiek gevolg van cloudcachen, dat is het gevolg van de inspiratie van de legger. De eigenschappen van het werkstuk zijn geen betrouwbare indicatie van de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van het gereedschap. Wij vonden het in de praktijk in het geheel niet storend. Je kon rustig van knooppunt naar knooppunt lopen met de smartphone in je zak. Zelf heb ik met behulp van een oude gasslang een stevige stootrand gemaakt om mijn smartphone, en hij hangt aan een touwtje om mijn nek. Ideaal, wat mij betreft. Wat handig zou zijn is als de smartphone bij het naderen van een waypoint of bij het binnenkomen van een bericht een piepje zou geven. Maar hoe ongelofelijk dat ook klinkt, de meeste webbrowsers op een smartphone ondersteunen geen geluidsbestanden. Cloudcachen komt, in mijn visie, het best tot zijn recht in combinatie met de fysieke wereld. Als je de fysieke fundamenten van een gebouw in het bos verrijkt met een virtuele tempel, dan wordt je beslist meer de fantasywereld van het avontuur en het verhaal ingetrokken dan door een kale muur alleen. Zo ervoeren wij dat gisteren ook echt. Wij werden geheel virtueel door een doolhof gestuurd, waardoor je het gebied echt optimaal kunt ervaren. Je kunt onmogelijk op alle knooppunten fysieke tags ophangen of relevante qta's plaatsen. Hierdoor kun je als legger het uiterste uit het gebied halen. Ik zie daar veel mogelijkheden in voor mijn eigen cache. Bij de cache die we gisteren liepen, is er over het algemeen niet veel werk gemaakt van de fysieke waypoints. Vaak bestond dat uit een metalen schildje met een code. Dat is een bewuste keus van de leggers geweest. Zelf zou ik dat anders doen. Ik geloof in creatieve fysieke waypoints die een glimlach weten op te wekken. Een fysiek waypoint is echter afhankelijk van allerlei beperkingen. Beperkingen door wat er technisch mogelijk is, het moet betrouwbaar blijven werken in een vochtig bos, het moet 's-winters onzichtbaar zijn voor langskomende dreuzels, het moet tegen vorst en water kunnen, het moet onhandige cachers die eerst doen en dan denken kunnen weerstaan, het moet binnen de eisen die de boswachter stelt vallen. Als ik een fysiek waypoint kan verrijken met virtuele elementen, dan worden de mogelijkheden eindeloos en kan ik dingen doen die ik voorheen niet kon. Slechts beperkt door de grenzen van mijn eigen fantasie. Kortom, ik ben er erg enthousiast over. En dat je met cloudcachen ook flutcaches kan leggen is ongetwijfeld waar. Dat is het kenmerk van goed gereedschap. Daar kun je hele goeie en hele slechte dingen mee maken. Daar moet je doorheen leren kijken. 19 oktober 2014 bewerkt door Diederikus 1
thex Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Als er maar voldoende ruilmiddelen voorhanden zijn
ioHpeiH Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Daar heb ik voor gezorgd, de cache is beter gevuld achtergelaten dan we hem hebben gevonden. En ik heb niet alleen kinderspeeltjes of MacDonalds marketing gedropt :-) Ontopic: We hebben de 170 km enkele reis niet voor niets gereden, het was de moeite waard.
Team Aragorn Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Mijn ervaring is toch een beetje anders, maar ik heb dan ook de bewuste cloudcache met een geleende smartphone gelopen. Dat houdt dus in dat je met onbekende apparatuur op pad gaat en dat kost altijd extra aandacht. Geen smartphone-eigenaar derhalve, en dat is niet voor niks. Een van de charmante kanten van wandelen door de natuur is voor mij het off-the-grid gevoel. Het gewone mobieltje ligt thuis of staat anders niet aan. Ouderwets? Zal wel, maar ook heel ontspannend en dat is wat ik graag wil ervaren wanneer ik naar buiten ga. 100% dekking, ook in natuurgebieden, ik moet er niet aan denken. Qua techniek wordt een cloudcache zoals BV3 daarom offline gelopen. Dat houdt m.i. in dat effecten en gebeurtenissen gekoppeld moeten zijn aan positie. Als dat een foute veronderstelling is, maak me wijzer! Koppeling aan positie is in wezen het Efteling-effect. Het elfje dat je altijd op dezelfde plek in de Droomvlucht ziet. Je kunt varianten inbouwen natuurlijk maar het basisidee blijft gelijk. Om in natuursferen te blijven: je kunt op een bepaalde plek een item over een gaai inbouwen maar de smartphone kan daar niet inspelen op het feit dat je er ineens een bosuil ziet. Voor zulke toevalstreffers - en dat zijn de krenten in de pap bij een natuurtocht! - lijkt een cloudcache niet gemaakt. Maar er zullen best cachers zijn die zich aangetrokken voelen tot de echte wereld met een virtueel sausje. Net zoals er cachers zijn die graag trails lopen, gridvullen of wat dan ook.
regenboog2 Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Mooi verhaal Diederikus. Maar.... je hoeft niets extra's mee te nemen?? Hoe bedoel je? Zo blijkt maar weer dat menig mens uit gaat van zijn/haar eigen situatie. Ik heb geen smartphone of tablet en online zijn op de Etrex 20? Dat gaat dus echt niet lukken. Als ik dus een cloudcache wil doen zal ik apparatuur moeten lenen of aanschaffen. Voorlopig kijk ik dus nog even toe vanaf de zijlijn.
langzaam Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Bedevaart 3 aha, ben heel benieuwd maar moet eerst nog bedevaart 2 doen. Hmmm, misschien dan toch een extra aansporing om weer een op de knieën te gaan
Team Aragorn Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Langzaam, terugkijkend op de drie bedevaartcaches heb ik de mooiste herinneringen aan de eerste, omdat daarbij de fysieke WPs het meest verrassend waren. Mijn mening natuurlijk!
MarcoDomi Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Ik vond 1 briljant, 2 zo mogelijk nog briljanter, en ik kijk uit naar 3.Wel huiver ik nog wat ivm de mogelijke technische complicaties. Wherigo's ben ik ook niet dol op trouwens.
Diederikus Geplaatst 19 oktober 2014 Auteur Geplaatst 19 oktober 2014 Wherigo's ben ik ook niet dol op trouwens. Zie het werkstuk nooit aan voor het gereedschap. Bij het cacheleggen draait het uiteindelijk om de fantasie en creativiteit van de legger om de beleving van de cacher ten dienste te zijn. Welk gereedschap legt de minste beperkingen op aan die creativiteit? Met alleen fysieke waypoints ben je erg beperkt. Het is natuurlijk niet slim om het kind met het badwater weg te gooien. Dat zie je bij veel Wherigo's gebeuren. De kracht van het fysieke waypoint wordt daar vaak verwaarloosd. De virtuele wereld moet gebruikt worden ter ondersteuning en verrijking van de fysieke wereld. Niet ter vervanging.
MarcoDomi Geplaatst 19 oktober 2014 Geplaatst 19 oktober 2014 Klopt Died. Daarnaast heb ik het bange vermoeden dat de techniek me zomaar ineens in de steek kan laten tijdens de tocht.Dat zal me met mijn Garmin niet snel overkomen.
Diederikus Geplaatst 19 oktober 2014 Auteur Geplaatst 19 oktober 2014 (bewerkt) Wij hadden ook onze gps-en mee als back up. Maar gaandeweg ging ik meer en meer op de smartphone vertrouwen en gebruikte ik de gps steeds minder. De techniek moet zich nog bewijzen, natuurlijk, maar het is een goed begin. Ik heb nu een Garmin, en daar heb ik veel vertrouwen in. Maar de kans dat ik ooit nog eens een nieuwe dedicated gps zal kopen acht ik zeer gering. Dat geld steek ik tegen die tijd liever in een betere smartphone. De gps-en ontwikkelen zich steeds meer in de richting van een slechte smartphone. Dan heb ik liever een goede. Met mijn rigide stootrand en powerbank heb ik de twee grootste gebreken van de smartphone ondervangen. De filosofie achter cloudcachen acht ik gezond. Maar de techniek staat nog in de kinderschoenen, dus perikelen zullen er voorlopig wel blijven. Maar is dat zo heel veel verschillend van een nieuwe gps van Garmin? Dan kies ik toch voor het gereedschap dat creativiteit het minst aan banden legt. 19 oktober 2014 bewerkt door Diederikus
Team Aragorn Geplaatst 20 oktober 2014 Geplaatst 20 oktober 2014 Laten we eerst maar eens wachten op de ervaringen van de groep cachers die dit weekend de Cloudtrail in Luxemburg gelopen heeft (toch?). Daar zou het cloudcachen moeten zijn zoals cloudcachen bedoeld is! Althans, dat is ons een tijdje geleden voorgehouden. Dus mensen, kom op met die verhalen, durf te schrijven en je hoeft van mij niet te schrappen.
technetium Geplaatst 20 oktober 2014 Geplaatst 20 oktober 2014 Qua cloud cachen heb ik ooit bedevaart 3 gedaan. Conclusie het is precies hetzelfde al wherio: - Crasht te vaak - Je bent zo door je stroom (lading voor de betweters ) heen - Als je wilt bekijk je thuis de bestanden en loopt direct naar de cache. Al met al ben ik dus niet enthousiast. De bedevaarten zijn wat mij betreft net The Matrix. Deel een was fantastisch. Deel twee tja, kan er mee door en deel drie is helemaal overbodig. Tc
Aanbevolen berichten