Vindplaats Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Bij een geocache die ik graag zou willen doen moet ik het middelpunt bepalen van zeven coördinaten. Ik heb echter geen idee hoe ik dat kan oplossen. Kan mij iemand helpen. Ik heb een Gpsmap 62s.
regenboog2 Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Ik denk een route maken door alle coördinaten met elkaar te verbinden en daar het snijpunt van nemen?
Vindplaats Geplaatst 7 oktober 2014 Auteur Geplaatst 7 oktober 2014 Bedoel je dat ik Wp 1 verbind met alle andere Wp`s, Wp 2 met alle andere Wp`s, Wp 3 met alle andere Wp`s enz. Ik heb al geprobeerd om van alle Wp`s cirkels te maken in de hoop dat er dan een gemeenschappelijk snijpunt te zien is. Helaas is dat niet het geval.
MarcoDomi Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Ik denk inderdaad zoals Regenboog zegt. Bekijk de wp's op je kaart en dan kijken hoe je ze precies het makkelijkste kan verbinden om het snijpunt te krijgen? Of denk ik nu te simpel?
ioHpeiH Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Oei, de heptogon.... Ik heb de lompe manier gebruikt :-) Misschien kan Diederikus de elegante manier uitleggen ;-) http://coord.info/GLD1P1G0
Vindplaats Geplaatst 7 oktober 2014 Auteur Geplaatst 7 oktober 2014 Het probleem is dat ik geen idee heb met welk Wp ik Wp1, Wp2 enz moet verbinden. Als ik op de kaart de Wp`s met de dichtstbijzijnde Wp verbind ontstaat er een onregelmatige zevenhoek met ongelijke zijden
StefandD Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Ik zou zeggen, alle punten naar RD omzetten. Dan het gemiddelde nemen van alle X'en en het gemiddelde van alle Y's. Tot slot dit coördinaat weer omzetten naar WGS84.
regenboog2 Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Bij ongelijke zijden krijg je inderdaad verschillende snijpunten, dus dat gaat dan niet werken. @StefanD: een vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom omzetten naar RD, kan het niet met de 'gewone' coördinaten?
R.D.Kadaster Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Kun je niet een cirkel maken die door alle punten heengaat? B.v. in MapSource oid.Je begint met een gok, en dan het centrum verschuiven, radius aanpassen etc.
Vindplaats Geplaatst 7 oktober 2014 Auteur Geplaatst 7 oktober 2014 (bewerkt) Ik zou zeggen, alle punten naar RD omzetten. Dan het gemiddelde nemen van alle X'en en het gemiddelde van alle Y's. Tot slot dit coördinaat weer omzetten naar WGS84. Dat heb ik gedaan en als ik het in Basecamp bekijk dan zou het juist kunnen zijn. Helaas heb ik geen mogelijkheid dit te controleren en zal in het veld nader moeten bekijken. Zou je mij echter kunnen uitleggen waarom de coördinaten omgezet moeten worden naar RD formaat en vervolgens van alle X`n en Y`n het gemiddelde nemen en dit dan weer omzetten naar WGS84. 7 oktober 2014 bewerkt door Vindplaats
Vindplaats Geplaatst 7 oktober 2014 Auteur Geplaatst 7 oktober 2014 Kun je niet een cirkel maken die door alle punten heengaat? B.v. in MapSource oid. Je begint met een gok, en dan het centrum verschuiven, radius aanpassen etc. Met cirkels heb ik het geprobeerd, maar omdat ik dezelfde radius gebruik en de zijden niet aan elkaar gelijk zijn krijg ik geen juist snijpunt van de cirkels. Dit zou volgens mij wel een mogelijkheid zijn als het gelijke zijde zijn.
kalkendotters Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Waarschijnlijk wordt het zwaartepunt bedoeld. Dat is nml het enige punt wat redelijk gedefinieerd is bij een onregelmatige veelhoek. Die kun je eenvoudig bepalen door alle Noord coordinaten op te tellen en te delen door 7, idem met het oostdeel Converteren naar RD is niet nodig, omdat de bolling van de aarde op deze geringe afstanden niet mee zal spelen.
Van Stolk Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 (bewerkt) Dit is wat Wiki er van vind. Geen flauw idee hoe je het in je GPS krijgt. 7 oktober 2014 bewerkt door Van Stolk
Vindplaats Geplaatst 7 oktober 2014 Auteur Geplaatst 7 oktober 2014 Dat had ik ook al gevonden, alleen zijn het hier allemaal gelijke zijden terwijl het in mijn geval ongelijke zijden zijn.
geowandelaar Geplaatst 7 oktober 2014 Geplaatst 7 oktober 2014 Ik kan je de oplossing wel vertellen, maar waarom niet een mailtje naar de co? Hij bijt niet hoor, en is ook nog eens behulpzaam. Enne, het is not done om hier op het forum , mysteries op te lossen.
Aanbevolen berichten