MarcoDomi Geplaatst 27 augustus 2014 Geplaatst 27 augustus 2014 Hoi, als ik ga lopen, zet ik altijd mijn spoorlog en tripcomputer op 0. Nu blijkt dat er wel eens verschil is in de afstand die de tripcomputer aangeeft en de afstand die ik volgens mijn spoor heb afgelegd. Waar ligt daar aan? Ik dacht zelf misschien omdat je sommige stukjes dubbel loopt en deze dan in het spoorlog niet worden meegeteld? Of ligt het aan het feit dat het een schatting is? Op welke waarde kan ik nu afgaan? Ik vind het altijd leuk om te kijken hoe ver ik heb gelopen.
Odlaniger Geplaatst 27 augustus 2014 Geplaatst 27 augustus 2014 Ik gebruik de tripcomputer, is volgens mij betrouwbaar.
MarcoDomi Geplaatst 27 augustus 2014 Auteur Geplaatst 27 augustus 2014 Vandaag scheelde het maar liefst 2,5 km. Het spoorlog gaf 5 km aan en de tripcomputer 7.6. Vandaar dat ik nieuwsgierig werd.
brouwertjes Geplaatst 27 augustus 2014 Geplaatst 27 augustus 2014 Gewoon degene nemen die de grootste afstand aangeeft. Dat geeft het lekkerste gevoel :-)
Triskelle Geplaatst 27 augustus 2014 Geplaatst 27 augustus 2014 Er zijn verschillende manieren waarop een tracklog kan worden bijgehouden (uit mijn hoofd: automatisch, op tijd en op afstand). Je zult dus met de instellingen moeten experimenteren totdat je een voor jou acceptabele oplossing hebt gevonden.
MarcoDomi Geplaatst 27 augustus 2014 Auteur Geplaatst 27 augustus 2014 Aha Triskelle, bedankt! Ik ga eens kijken waar ik het kan wijzigen, misschien pakt ' ie automatisch tijd?
Japiejoo Geplaatst 27 augustus 2014 Geplaatst 27 augustus 2014 (bewerkt) Sla dit draadje er maar eens op na. In eerste instante gaat het over 2 GPSen, maar dat wordt al snel opgevolgd door de tripteller en tracklog bij dezelfde GPS. Er is toen zelfs een mail naar Garmin gegaan. Waar overigens een antwoord op kwam waar niemand iets mee kon Owja, en dit draadje ook. Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring op de MTB en racefiets dat de tripteller zeer nauwkeurig is, als ik deze vergelijk met de kilometerteller (magneetje op het wiel) op de fiets. Op afstanden van zeg 80km is er meestal maar enkele honderden meters verschil tussen de twee. Ook komt de track meestal aardig overeen, maar verschilt wel meer. Van dit laatste kan ik overigens geen schatting geven, die gebruik ik niet heel vaak. Toevoeging: Ik heb mijn track staan op elke seconde loggen. Dit is geloof ik de hoogst haalbare resolutie. Theoretisch gezien zou dit het dichts bij de juiste afstand moeten komen, omdat bochten zo het minst afgesneden worden. (Aangenomen dat elk punt op de juiste plek wordt gelogd, met afwijkingen krijg je een 'zwabberlijn' waardoor je dus weer andere meetfouten introduceert natuurlijk, maar die zitten ook in de tripteller. Al zal hiervoor vast in de firmware van de GPS een correctie zitten) Hoe verder de punten van de track uit elkaar liggen, hoe meer de bochten afgesneden worden en korter de afstand wordt. Dit verklaart ook dat je tracklog korter is dan de tripmeter aangeeft. 27 augustus 2014 bewerkt door Japiejoo
MarcoDomi Geplaatst 27 augustus 2014 Auteur Geplaatst 27 augustus 2014 Zou dan de tripmeter dus betrouwbaarder zijn?
Japiejoo Geplaatst 27 augustus 2014 Geplaatst 27 augustus 2014 (bewerkt) Ik zou zeggen van wel, omdat ik verwacht dat er correctiesoftware gebruikt wordt om de tripmeter te optimaliseren. Bij wandelen maakt het overigens wel verschil hoe je je GPS bij je draagt. Als je hem in je hand hebt kan je je voorstellen dat hij door het naar voor en achter zwiepen meer afstand aflegt dan wanneer hij bijvoorbeeld vast zit aan je rugzak. 27 augustus 2014 bewerkt door Japiejoo
Twin Peaks Geplaatst 27 augustus 2014 Geplaatst 27 augustus 2014 (bewerkt) Bij wandelen maakt het overigens wel verschil hoe je je GPS bij je draagt. Als je hem in je hand hebt kan je je voorstellen dat hij door het naar voor en achter zwiepen meer afstand aflegt dan wanneer hij bijvoorbeeld vast zit aan je rugzak. Natuurlijk niet.... Maximale meetfrequentie is vaak 1x per seconde en soms nog meer (seconden) Het ene moment is de GPS dan misschien 30 cm voor je lichaam, en het andere moment misschien 30 cm erachter, maar over een hele afstand heft dat elkaar op en is een mogelijk verschil door "armzwaaien" verwaarloosbaar. De afstand afgelegd tussen de verschillende meetmomenten (seconden) verschilt dus wel, maar de totale afstand wordt daar niet anders door. 27 augustus 2014 bewerkt door Twin Peaks
Japiejoo Geplaatst 28 augustus 2014 Geplaatst 28 augustus 2014 Hmmm, ik heb daar blijkbaar niet diep genoeg over nagedacht. Ik was in de veronderstelling dat als je aan de voorkant een meetpunt hebt en dan aan de achterkant, je als het ware (volgens de gps) een halve meter terug gaat en vervolgens die nog een keer naar voren aflegt. Dat is natuurlijk helemaal niet waar, want je beweegt in die tijd ook vooruit. Ik heb wel het gevoel dat je arm een klein beetje verder naar achter gaat dan zijn voorpositie, maar dan moet het ook precies op die punten gemeten worden natuurlijk. Bij nader inzien denk ik dat het wel een kleine afwijking kan opleveren, maar die zal verwaarloosbaar zijn op het geheel. Goede opmerking Twin Peaks, ben ik er tenminste eens echt over gaan nadenken
Japiejoo Geplaatst 28 augustus 2014 Geplaatst 28 augustus 2014 Dit is trouwens wel een leuk vergelijkingsartikel: deel 1 en deel 2.Hij gebruikt de data uit de tracklog en niet de tripmeter (vanwege afronding op het display van de tripmeter). 1
Japiejoo Geplaatst 3 september 2014 Geplaatst 3 september 2014 Afgelopen weekend met de MTB op pad geweest, vanwege de regen is het maar ongeveer 30km geworden en 7 caches, maar het leek me leuk om even een vergelijking te maken.Kilometerteller (magneet op wiel): 30.3kmTrip teller GPS: 30.6kmTrack (elke 1 sec): 31.0km Toen bedacht ik me dat je in Mapsource de track nog kan bewerken en kan filteren op tijd en afstand. Nu is de vraag of de GPS dat precies hetzelfde zou hebben gedaan, de tijd lijkt me wel, ik zou niet weten hoe dat anders kan, afstand ben ik minder zeker van. Ik zie dat de afstand tussen de punten na filtering nogal wisselt namelijk. Voor wat het waard is: Track 2 sec: 30.9km Track 3 sec: 30.7km Track 5 sec: 30.3km Track 10 sec: 29.4km Track 30 sec: 27.2km Track 1m: 30.9km Track 5m: 30.7km Track 10m: 30.4km Track 50m: 29.0km Track 100m: 28.2km Track 500m: 24.1km
Aanbevolen berichten