Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben in het bezit van een 5,5 jaar oude Garmin Etrex Venture HC.

Hij ziet er gebruikt uit (moet je maar niet met het ding in je hand vallen), en voldoet eigenlijk nog best wel.

Alleen verbeeld ik me dat het de laatste maanden langer duurt voordat de satellieten volledig opkomen (en er dus gps-ontvangst is) en dat de gps (ook in stedelijk gebied) meer 'wappert' dan voorheen.

Kan het zijn dat de gevoeligheid cq nauwkeurigheid bij het klimmen der gps-gebruiksjaren achteruit gaat? Of zoek ik nu gewoon voor mezelf een excuus een andere gps(ik denk dan aan een 62S)te kopen?

Ik lees graag de ervaringen van de forumleden.

Geplaatst

Geen idee of de snelheid van het vinden van satellieten afhankelijk is van de ouderdom van een apparaat. De ene keer duurt het wat langer dan de andere keer, ook met een nieuw apparaat. Het duurt bijvoorbeeld ook langer naarmate je verder verwijderd ben van het punt waar je de laatste keer ontvangst had.

Geplaatst (bewerkt)

Mijn oude monochrome Vista werd destijds steeds minder nauwkeurig en steeds trager in zijn plaatsbepaling. Destijds was de techniek sowieso al niet erg nauwkeurig of snel... Mijn huidige 60csx wordt ook trager en onnauwkeuriger na 6 jaar. Jammer, want ik wil nog helemaal geen nieuw speelgoed, ben juist erg tevreden met het ding. Overigens begint ook de buitenkant ernstige gebruikssporen te vertonen en is hij niet erg waterdicht meer, na een kajaktocht of regenbui zit er condens achter het glas.

edit om aan te vullen: de Magellan eXplorist 100's waarmee we in 2006 bedrijfsmatig startten zijn ook 'op', al zijn deze lang niet zo intensief gebruikt en ogen ze nog zo goed als nieuw. De eTrex H's die daarop volgden doen het nog prima, al gebruiken we tegenwoordig de eTrex 10's vanwege het bedieningsgemak.

Of het de leeftijd is die de nauwkeurigheid en plaatsbepaling beïnvloedt, durf ik niet te zeggen. Het lijkt er op. Vreemd is wel dat er geen bewegende delen zijn, dus zo snel zou het niet moeten slijten? Wellicht ligt de oorzaak in corrosie van contacten.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Geplaatst

Misschien ligt een deel van de oorzaak buiten het toestel.

Het is de afgelopen jaren een stuk drukker geworden. Gsm, mobiel internet, radiosignalen: de frequenties zitten vol en in de 'ether' zit tegenwoordig veel meer elektromagnetische straling dan 10 jaar geleden. En dat zal ook meer interfereren met de gps-signalen. De nieuwere modellen hebben betere gps-ontvangers aan boord dan de oude, dus die hebben daar veel minder last van.

Bovendien zijn de gps-satellieten ook niet meer de jongste. Glonass en Galileo zijn veel moderner, maar die kunnen de oude toestellen niet ontvangen.

Geplaatst

Komt bij mij de vraag op kan het ook aan de omgeving liggen ?

Hier in nederland heb ik geen enkel probleem maar afgelopen vakantie in de bergen en bergrijk gebied had ik regelmatig slechte fix of lange wachttijden en soms enorme afwijkingen zowel op de 450 als op de nuvi auto navigatie.

Geplaatst

Ja, bergen ontnemen een deel van het 'zicht' op de hemel, dus belemmeren ontvangst.

Maar mijn probleem speelde midden in Leiden ter hoogte van het Rijksmuseum voor Volkenkunde en daarna de Pieterskerk.....

Geplaatst

Ja, bergen ontnemen een deel van het 'zicht' op de hemel, dus belemmeren ontvangst.

Vermoeden had ik al, bedankt

Geplaatst

Laatst was mijn GPS12 lang bezig met de koude start. Dat kwam omdat hij heel veel satellieten zag en zodoende lang nodig had om uit te zoeken wie wat en vele almanacs (almanacen?) moest ontvangen.

Maar ik zie verder geen gedragsverandering van het oude ding.

Tien jaar geleden had ik nog vaak cache meldingen van: "lastig, geen goede fix in deze urban canyons" maar de laatste jaren niet meer.

Veroudering van electronica?

Wat slechter kan gaan werken zijn de kunststoffen van de antenne. Resultaat: Verminderde signaal ontvangst sterkte.

In de digitale chip zou veroudering gevolgen kunnen hebben voor de nulpuntsdoorgang bepaling . Dan zou er veel meer ruis komen op de positie bepaling (zichtbaar als je niet beweegt).

Er is nog een effect waarop je je kan verkijken: de posities van de GPS satellieten om 11 uur in de ochtend verschillen maar 4 minuten van gisteren.

Je kan dus heel lang met een beroerde satelliet configuratie te maken hebben als je op vaste tijden in het veld bent.

Er is software om de beste observatie tijden ter plekke te bepalen.

Trimble Planning 2.9 bijvoorbeeld

http://trimble-planning.software.informer.com/2.9/

Ik zie nu dat ik versie 2.7 uit 2008 gebruik.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...