Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Ik ben bezig met een multi, en uiteraard weet ik wat ik zelf mooi/leuk/fijn vind in zo'n multi, maar deze niet voor mezelf natuurlijk...mijn vraag aan jullie: Wat zien jullie het liefst in een multi, wel geen puzzels, wat voor afstand enz enz enz....???

groetjes Erik

Geplaatst

De basis van elke multicache lijkt me een mooie tocht / wandeling, liefst met een interessant verhaal / thema en idem waypoints.

Kies daarbij naar een uitgangspunt: ga je voor een kindercache dan beperk je de totaal afstand en moelijkheidsgraad (al kan dat voor een volwassene soms best tegenvallen). Wordt het een nachtcache of historische stadswandeling?

Zelf loop ik liefst een natuurwandeling, 5-8 puzzelwaypoints met 500m-1km onderlinge afstand zodat je de hersenen kunt pijnigen en tussendoor ook echt de omgeving opnemen. Als cachegrootte tenminste een small - aan het eind van een volle dag lopen/fietsen een nanorolletje loggen geeft mij niet echt voldoening.

Kies ook voor iets wat jou zelf boeit, waar je je ei kwijt kan. Je moet het immers ook onderhouden.

Technische hoogstandjes of hufter-proof constructies.

Ik laat me graag verrassen door tot dan toe onbekende hobbies / films / boeken / etc.

Geplaatst (bewerkt)

Lastig om hier een eenduidig antwoord op te krijgen lijkt me. Prima natuurlijk om suggesties te krijgen, maar wat voor de 1 leuk en interessant vindt, is voor de ander juist een reden om die cache niet te doen. Persoonlijk vind ik puzzels onderweg helemaal niets (tenzij eenvoudig). De kans op vastlopen/frustratie onderweg wordt groter en leidt de aandacht alleen maar af van de omgeving. Een rondje van een paar kilometer wil ik wel lopen. Wordt het langer, wil ik liever fietsen. Als ik in logjes wel eens lees dat er een hulplijn ingeschakeld moest worden is in mijn ogen de cache als geheel mislukt. De cache vinden is het doel, de WP's tussendoor slechts een eenvoudig middel daartoe. Bij (lastige) mysteries en moeilijke mysteries zijn vaak de puzzels en WP's het doel geworden voor de CO. Maar nogmaals, dit is mijn mening. Er zullen genoeg cachers zijn die juist genieten van schier onmogelijke opdrachten tussendoor. Ook een overweging is; wil je dat veel mensen je cache doen of slechts een beperkt aantal enthousiastelingen?

bewerkt door no-name
Geplaatst

Inderdaad een SOS-achtige multi, maar dan wel zelfstandig te doen (zonder mini-events of verplichte afspraken) eventueel met GC-tools en/of smartphone met GC-app's. En zet dat dan wel duidelijk in je listing, niets zo irritant als er QR-codes opdoemen of mobiel internet noodzakelijk is terwijl je dat nog niet aan je standaard cache-uitrusting hebt toegevoegd.

Wat ik altijd een charmante oplossing vind voor lastige WP's is een alternatief makkelijker WP die dan op enkele honderden meters is verstopt. Je loopt dan iets meer, maar kan wel weer verder.

Oja, niet teveel wp's op een te korte afstand achter elkaar. Een mooie multi van tenminste 8-9 km met wp's om de 200 meter begint ook te vervelen. Beetje doorlopen en beetje speuren vind ik de beste combinatie.

Side-kicks, bonussen en/of enkele oprapers onderweg trekt wel meer (puntjes-) jagers maar is niet per definitie een noodzaak om een leuk dagdeel met een cache bezig te zijn. Alhoewel origineel verstopte mystery caches uitsluitend op te lossen tijdens de multi worden wel weer gewaardeerd. En alstublieft geen vage, haast onkraakbare puzzel om uberhaupt aan een cache te kunnen beginnen.

Als ik besluit om een leuke multi te gaan lopen wil ik ook gelijk op pad kunnen, eindeloze voorbereiding achter een beeldscherm heeft niet mijn voorkeur.

Kortom een multi cache waar je buiten wat moeite voor moet doen is van harte welkom.

• Top! 2
Geplaatst

Sluit me helemaal bij Professor X aan, al ken ik SOS (nog) niet.

Enne, eindigen met een echte cache van een fatsoenlijk formaat.

Onlangs weer een multi gedaan die eindigde met een koker. Erg jammer en daardoor net geen favo waardig.

Geplaatst (bewerkt)

Er zijn al veel dingen gezegd waar ik me bij aansluit.

Verder denk ik dat je van tevoren goed moet bedenken wat het doel is van je Multi en wie je doelgroep. inderdaad, een breed publiek of slechts Enkele Uitverkorenen? (heb gisteren Bedevaartcache 2 gelopen en blijf nog wat hangen in bijpassend taalgebruik, sorry, dat trekt vast wel weg :clown: ).

Ik vind de volgende dingen belangrijk (niet geheel logisch geordend en wat overlap, en ik vergeet vast een hoop, maar wie weet heb je er wat aan):

* Ook ik vind het een heel elegante optie als je door wat extra meters zelf verder kunt op een (te) moeilijk punt.

* Alleen, samen met je partner/cachemaatje of met het gezin? Als het een mooie lange wandelmulti is (8+), dan ga ik alleen. Liefst dan met voorgegeven wp's en simpele vragen, zodat ik optimaal van de natuur kan genieten. Ook als de kinderen meegaan, zijn voorgegeven punten fijn, zodat je niet al te veel stil hoeft te staan of om moet draaien omdat je een waarde verkeerd hebt genoteerd. Als er veel en ingewikkeld te rekenen valt, is Marco mijn handigste "tooltje" :wink2:

* Zit er een verhaal bij? Dat maakt het met de kinderen extra leuk. Van tevoren lees ik (of leest Merel) de beschrijving dan al voor, zodat we al in de stemming zijn. Mooie voorbeelden hiervan zijn de multicaches van de Murgjes.

* Extra dingen nodig? Duidelijk in de listing vermelden voorkomt een hoop geklooi en frustratie. Ook waarschuwen voor muggen, teken etc., en vermelden of laarzen handig zijn.

* Vermeld om welke afstand het gaat, liefst zo nauwkeurig mogelijk en eventueel met een maximum (al is dit in mijn geval moeilijk te bepalen :blink: ) en een minimum (als alles echt op rolletjes loopt). Vooral met kinderen of geblesseerden handig.

* Vraagstelling: heel erg duidelijk! Ramen tellen? Of ruitjes? Jaartallen, tellen dubbele apart of niet? Waardes van letters stapeltellen of niet? Zeker als je cache voor een breed/beginnend publiek is: hoe duidelijker, hoe beter.

* Waypoints: liefst natuurlijk zo min mogelijk ripgevoelig. Dus fysieke wp's muurvast, slim verstoppen of dingen kiezen die de tand des tijds goed kunnen doorstaan. (Simpele) puzzeltjes zijn erg leuk, ook voor kinderen. Afwisseling is welkom.

* Eenduidigheid. Niet van de hak op de tak springen met bv vragen of bedoeling van opdrachten (niet de ene keer wel laten stapeltellen en e andere keer niet). Het is geen begrijpend lezen, al kunnen cryptische hints het geheel wel extra leuk maken (de Bedevaartcaches en de Nacht van Ninox zijn hier meesterlijke voorbeelden van.). En als je iets toevoegt (kleur, vorm), laat het dan betekenis hebben. Geen losse eindjes. Niet te veel dwaalsporen. het moet leuk blijven.

* Uitweg bieden als je echt muurvast zit, vooral met een kindercache. Zoals in de vorm van het reeds genoemde extra wp, of een extra hint via een simpele puzzel.

* Lees je ook goed in in de verschillende vormen van waypoints: de inmiddels beruchte SOAM (nee, de laatste letter moet er echt staan dus het is niks discutabels), QTA, referrence point. Dit maakt verschil voor de eventuele 161-meter regel als je in de buurt van een andere Multi komt.

* En natuurlijk,,,, een mooie, verzorgde eindcache, die je zelf ook regelmatig kunt controleren, aanvullen met leuke goodies en opschonen van boodschappenlijstjes, kapotte zakjes, verkleefde snoepjes en andere rotzooi.

Ik ben benieuwd naar je creatie!

bewerkt door MarcoDomi
  • Top! 3
Geplaatst

Hangt een beetje van de multi af.

Te ingewikkeld puzzelen vind ik persoonlijk weer een domper tijdens het Cachen.

En een evt eindberekening, in godsnaam, maak er niet zo'n halve algebra som van zoals er zo vaak gebeurd.

Hou het simpel, dan is er ook minder kans dat er fouten worden gemaakt.

Niks frustrerender dan een lange multi doen en dan stuk lopen op allerlei rare berekeningen of moeilijk te vinden 'info' .

Geplaatst

Alle goede adviezen en wensen ten spijt, ik zou aan de topic starter willen meegeven: Ga vooral uit van wat jezelf leuk vindt.

Daar zit m.i. de kracht en het talent om verder te fantaseren naar wat een mooie cache kan worden.

Wanneer je andermans wensen als uitgangspunt neemt loop je de kans dat je niet geïnspireerd wordt en dat de neiging tot aanpassen aan anderen tot een middelmatige cache leidt.

Vertrouw op jezelf, maak iets waar je zelf enthousiast over bent, neem de praktische tips daarin mee, schaaf bij tot je blij bent met het resultaat en het wordt vast een prachtige cache.

• Top! 4
Geplaatst

Sivota, ook jij geeft een advies, maar wellicht het beste advies. Ik denk misschien teveel na over wat anderen leuk vinden en dat kan afbreuk doen aan mijn eigen fantasie.

Ik ga nog wel even teruglezen wat adviezen zijn en wat praktische tips zijn.

Geplaatst

@Sivota, ook in denk dat jij hier met het Beste Antwoord aan de haal gaat. Maar volgens mij kan alleen Erik dat officieel maken ;-)

Maar even serieus Sivota, ik vind het heel mooi omschreven. Inderdaad moet er passie in een cache en daarbij is het misschien juist zaak om los te laten wat een ander denkt. Al heb ik persoonlijk veel gehad aan de tips van dit forum.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...