Spring naar bijdragen

Ftf Log Volgt


erikensandra

Aanbevolen berichten

Ik zit steeds maar na te denken over de term "schaamstaal". Bah wat een denigrerende rotterm. Weer gewoon een kwestie van alles en iedereen over 1 kam scheren, niet gehinderd door enige vorm van nuance. Bij Barny kan ik hier inmiddels prima tegen en doorheen lezen omdat ik denk te weten wat hij écht wil zeggen, maar de rest van u, o forumdeelnemers? Schaam u. Met of zonder staal. ;-)

 

@Casteel, ik had je dus niet goed begrepen. Goed dat je het voor me verduidelijkt ;-)

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zelf vind ik het best irritant dat mensen loggen met "log volgt". Van de wijziging krijg ik geen notificatie en moet ik proberen te onthouden dat ik het later terug lees. En dat met 13 caches. Uiteraard kijk ik regelmatig op de cachepagina's maar toch...

FTF, log volgt is ook gewoon onzin. Je raakt je FTF heus niet kwijt als je gewoon rustig thuis logt. Je naam staat al bovenaan in het boekje.

Maar goed, ik snap het schaamstaaljagen sowieso niet. Op die manier werden de mooiste multi's afgejaagd tot een rat-race. Doodzonde. En dat voor een rij :D:D:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk best weer een vermakelijk draadje, maar wat opvalt is dat de forum leden totaal niet representatief zijn voor de gemiddelde geocacher en ook niet voor de bovengemiddeld fanatieke geocacher.

 

Dat is niet erg, maar het is wel handig om deze omgevingsvariabele toe te voegen aan de reacties en conclusies.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Do, ik ben erg benieuwd welke naam jij die schaamtevolle bezigheid, wat eigenlijk aan alle kanten beledigend is naar de CO en gevaarlijk voor het voortbestaan van de bezochte cache (dus in mijn ogen in alles onrespectvol naar de cache (eigendom) van een ander) en het spelletje wat we spelen, dan wil geven?

 

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Teamdanhoff, dat is inderdaad zonde van een mooie multi. Ik cache zelf veel relaxter en fijner nu ik niks meer om puntjes en podium geef. Maar ja, ook ik heb zo'n tijd gekend. Ik moet zeggen dat ik die tijd ook niet had willen missen, met name enkele mini-events die bij een verse cache wel eens ontstaan. Oergezellig!

 

Is het niet zo dat de meest fanatieke podiumjagers zich beperken tot tradi's en mysteries? Of is dat een spook(log)beeld van mij?

 

@Barny: nou gewoon, podiumjagen! En zoals gebruikelijk ben ik het niet op alle punten geheel met je eens :-) maar ik ga nu eerst ontbijten.

 

@Heracross,, mooie aanvulling. Ook wel weer leuk dat we hier afwijken van het gemiddelde en ook wel eens van wat acceptabel is (hij krijgt een behoorlijke baard deze grap, ik weet het. . Maar het schaamsta- ehm schaamrood staat me nog steeds niet op de kaken hoor ;-))

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

heracross, dat is geen jeugdzonde dat zijn bijna allemaal van vroeger toen er nog een schaamstaal lijsten van bestonden, toen ontmaagde je een cache, de dé bugde een cache en je hielp de CO,

een troostprijs was er niet, je was te laat, je liep te mopperen door het bos als er iemand voor je was geweest, je roeptoeterde niet met veel smilyies FTF of wat dan ook, je logde gewoon jou verhaal bij de ontmaagde cache.

ik heb mij dan ook hevig verzet om op die lijst te komen, het eerste jaar willigde ze mijn wens in, daarna en heel veelzeggend met die mentaliteit bij de Buren hebben ze gewoon schijt aan het individu.

 

maar zo ook hier, als je ergens mee oneens ben, en je heb het nooit gedaan zeggen ze "hoe kan je dat weten, je heb het nog nooit gedaan?" en als je het wel eens gedaan heb zeggen ze "jij moet niet mekkeren. kijk je heb het zelf ook gedaan" hoe dan ook de reden waarom ik er zo op tegen ben word voor het gemak maar eventjes niet weerlegt, vergeten, of als "onbelangrijk" weggewuifd,

 

Podium jagen is voor watjes, blij zijn?worden met het niet winnen, tenkoste van alles een teleurstelling voorkomen, met zo een instelling zouden ze zich moeten schamen, Schaamstaal jagen komt toch het dichts bij dat verderfelijke abses, iets wat Groundspeak ook helemaal niet wil ondersteunen, en dat is niet zonder een duidelijke reden

 

Barny

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Teamdanhoff, dat is inderdaad zonde van een mooie multi. Ik cache zelf veel relaxter en fijner nu ik niks meer om puntjes en podium geef. Maar ja, ook ik heb zo'n tijd gekend. Ik moet zeggen dat ik die tijd ook niet had willen missen, met name enkele mini-events die bij een verse cache wel eens ontstaan. Oergezellig!

 

Is het niet zo dat de meest fanatieke podiumjagers zich beperken tot tradi's en mysteries? Of is dat een spook(log)beeld van mij?

 

 

 

Nee, dat is niet wat ik zie. Goudjagers vliegen even hard op een multi af en rennen van wp naar wp.

En over mini-events gesproken, hoe gezellig kan het zijn om toe te kijken hoe iemand een 5 sterren-cache voor jou tevoorschijn tovert?

Ik zeg: ga gewoon lekker bij elkaar op visite...

 

c18b10d0-a37f-45ea-9e39-521812339528.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barny ik vind jouw redenen zeker niet minder belangrijk of "geldig" dan die van ieder ander of die van mij, maar volgens mij weet je dat wel hè?

 

@Teamdanhoff misschien heb ik tot nu toe dan gewoon geluk gehad! Volgens mij bof ik ook erg met de cachers in mijn omgeving. Het is een gezellig zootje ongeregeld bij elkaar. En bij elkaar op de koffie doen we ook wel hoor, al dan niet virtueel.

 

-over koffie gesproken, Casteel, wil jij even bijschenken? :-)-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit steeds maar na te denken over de term "schaamstaal". Bah wat een denigrerende rotterm. Weer gewoon een kwestie van alles en iedereen over 1 kam scheren, niet gehinderd door enige vorm van nuance. Bij Barny kan ik hier inmiddels prima tegen en doorheen lezen omdat ik denk te weten wat hij écht wil zeggen, maar de rest van u, o forumdeelnemers? Schaam u. Met of zonder staal. ;-)

In het begin heb ik me zeer geërgerd aan het denigrerend taalgebruik van Barny en Vlindertje, en ik heb me er toen heftig tegen verzet. Op een wijze waarbij de inhoud van wat er gezegd werd helemaal niet meer ter zake deed.

 

Het resultaat was dat mijn bijdragen van hetzelfde lage allooi werden als wat ik veronderstelde bij Barny en Vlinder. Toen ik dit eenmaal bij mezelf herkende, en ik daarnaast tot de conclusie was gekomen dat het opvoeden van mijn volwassen medemens een onmogelijke opgave is die ik bovendien niet als mijn taak beschouw, ben ik eenvoudig met dit verzet opgehouden. Sindsdien heb ik alle denigrerend taalgebruik gewoon genegeerd.

 

We hebben het over onder andere schaamstaal, dus ik ben nog steeds on topic.

Na anderhalf jaar blootstelling aan dit taalgebruik, moet ik tot mijn onthutsing vaststellen dat er een behoorlijke graad van gewenning is opgetreden. Emoties die vroeger door bepaalde woorden werden opgeroepen blijven nu eenvoudig achterwege. Sterker nog, ongemerkt ben ik een aantal van deze woorden zelf ook gaan gebruiken. Het geeft wel een onbehaaglijk gevoel zo beïnvloedbaar te zijn, maar kennelijk is dit de wijze waarop de geest werkt. Gewenning. Onthutsing.

 

Maar er was nog een tweede effect. Omdat ik me niet meer stoorde aan het taalgebruik, kreeg ik meer aandacht voor de boodschap achter de vorm. Voorheen had ik de meeste zaken die aangedragen werden eenvoudig gebagatelliseerd. Door mijn ervaringen in het veld te vergelijken met de beweringen van Barny en Vlinder, werd ik steeds weer geconfronteerd met het gevoel van, "ja, maar er zit wel wat in". En dit proces is niet onderhevig aan gewenning en beïnvloeding. Dit is gewoon gebaseerd op mijn eigen inzicht die ervaringen en aangedragen beweringen vergelijkt en controleert.

 

Daarnaast ben ik een liefhebber van taal. Als de primaire negatieve associatie weg is, dan komt er ook een onmiskenbare zeggingskracht aan het licht. Het woord "kokercultuur" riep door associatie een heel verhaal op over de geschiedenis van het geocachen. Een verhaal waar je verder geen mening in moet lezen, het was gewoon iets wat zichzelf schreef.

 

Tja, en dan het woord "schaamstaal". Van het begin af aan vond ik dat een prachtig woord. Een typisch Barny-woord. De negatieve associatie is er eigenlijk maar heel kort geweest.

Het woord "staal" in schaamstaal drukt uit dat de kwaliteit iets beter is dan dat van ijzer, maar niet veel beter. Roestend ijzer is de kwaliteit van alle vinders na de vierde plek. Blik is een armzalige poging ijzer te "veredelen". Staal staat daar nog weer net iets boven, omdat het van betere kwaliteit is dan ijzer. Maar het staat er niet veel boven.

Het woord "schaam", geeft het contrast aan met "eremetaal". Dit is zo'n typisch voorbeeld van een punt dat ik in het begin volledig bagatelliseer. Maar als je dan zelf een cache legt waar vele weken werk in zit, dan realiseer je je dat er toch wel iets vreemds in zit als mensen je cache bezoeken louter om de eerste te wezen, en niet omdat ze zo geïnteresseerd zijn in je cache en je inspanningen. Van mij hoeven ze zich daar niet voor te schamen. Maar er zit ook niet echt iets eerbaars in de motieven, dus eremetaal is inderdaad niet op zijn plaats. En dus houd ik het maar op schaamstaal. En kijk er niet van op als het woord professor Knekelaar of één van zijn collega's mocht inspireren tot een verhaaltje. Zoek er niets achter, het is gewoon fascinatie voor taal.

bewerkt door Diederikus
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer ware wijze woorden van Diederikus. Bij 'podiumplaatsen' moet ik denken aan de kippen van de kinderboerderij. Vooral kleuters vinden het geweldig om een handvol graan eerst in de ene en vervolgens in de andere hoek van de ren te strooien. Prachtig om te zien hoe de gevederde neuroten luid kakelend over elkaar heen buitelen om er 'als de kippen bij te zijn'.

 

De schaamstaaljacht is wel één van de meest infantiele uitwassen van het stresscachen. Vanwege de vele excessen veroorzaakt door buitelende cachekleuters heeft deze site destijds de FTF-statistieken afgeschaft. Een geocacher is volwassen zodra geen enkel wedstrijd-element hem of haar nog iets zegt. Velen bereiken dat stadium nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, wat kun jij het toch mooi en genuanceerd verwoorden, zonder je mening onder stoelen of banken te steken. Daar geniet ik echt van. Daarnaast geeft het me stof tot nadenken en daar hou ik ook al zo van. Je observaties omtrent taalgebruik en hoe je daardoor beïnvloedt kunt worden, herken ik. En zeker ook het effect dat je anders kunt gaan nadenken over dingen als je "door de taal heen leest" en de boodschap erachter kunt decrypten (voor mij vaak moeilijker dan Rot 13... of 14 Barny ;-))

 

Vlinder, mooie beeldspraak met die kippetjes. Zolang zowel de betreffende kleuter als de kippen de situatie aankunnen: niets mis mee.

 

Een ander verhaal vind ik het inderdaad worden als er dingen vernield worden in de strijd om staal/metaal. Of het nou kwetsbare zieltjes zijn of (erger) de natuur of iemands woonomgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vlinder, mooie beeldspraak met die kippetjes. Zolang zowel de betreffende kleuter als de kippen de situatie aankunnen: niets mis mee.

 

 

In dit geval kon de kip de situatie niet aan: https://www.youtube.com/watch?v=hwqMmgKNDO4

De oorzaak van het onvolwassen gedrag is overigens hetzelfde: onmacht en frustratie. En hoe je het ook wendt of keert, het blijft een genante vertoning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet zeggen dat dit toch wel weer een van de vermakelijkste draadjes van de laatste tijdbegint te worden hoor.
Heracross heeft idd gelijk dat degenen die hier roeptoeteren natuurlijk volstrekt niet een representatieve groep van de wat fanatiekere geocachers vormen.

De argumenten tegen podiumjagen zoals 'het in gevaar brengen' van de cache zoals Barny al jaren schreeuwt is natuurlijk volstrekt nergens op gestoeld. Het is namelijk duidelijk dat het verdwijnen van een cache nauwelijks de eerste dag plaatsvindt maar voor het overgrote deel veel later, en dan voornamelijk ook nog eens omdat de cacheplaats niet zorgvuldig is uitgekozen. Maakt niet uit natuurlijk, over een tijdje wordt het zelfde argument gewoon weer gebruikt ;-).

Ik begrijp niet echt dat podiumjagen vergeleken wordt met infantiel gedrag.

Persoonlijk vindt ik het moeten ruilen van spulletjes uit een cache getuigen van kleutergedrag. Ruilen doen bij ons in de buurt voornamelijk de 6-jarigen met hun flippo's of kaartjes of tijdens koningsdag in het Vondelpark.

Dat er tegenwoordig regelmatig met FTF log volgt wordt gelogd heeft voornamelijk te maken met het feit dat geocachers die het voor wat voor reden dan ook niet interessant vinden om als 2e te loggen geinformeerd zijn dat de cache al gevonden is. Het is idd zo dat een CO geen notificatie krijgt als de volledige log wordt geschreven. Is dat dan zo erg? Als men zo geinteresseerd is in wat er in het logje staat is het dan zoveel moeite om even later naar de log te kijken?

 

De FTF-jacht levert bovendien geweldig leuke mini-eventjes op. Ik heb sterk het gevoel dat diegene die zich sterk afzetten tegen deze 'spannende' maar vooral sociale bezigheid hard schreeuwen om de eigen gebrekkige sociale vaardigheden te verdoezelen.

Het is al vaker gebleken hoor dat de grootste schreeuwers op sociale media in de praktijk erg schuchtige persoonlijkheden zijn.

 

Kortom ik zou zeggen doe eens gek en probeer het zelf eens en oordeel dan zelf :-)

 

PS, Het ontmaagden van een cache gebeurt natuurlijk niet meer tegenwoordig. Van vochtige logrolletjes wordt niemand vrolijk :-)

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...