Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst

Vandaag heb ik definitief mijn keuze bepaald in welk bos mijn nieuwe cache komt. Gisteren heb ik een verkenningsrondje gelopen om alle reeds aanwezige caches en fysieke waypoints in kaart te brengen. Dat viel in eerste instantie vies tegen! In totaal zijn er 17 cirkels met een straal van 161 meter waar ik geen fysieke waypoints mag leggen. Dat beslaat zowat 80% van het totale beschikbare oppervlak! Het leek dus onmogelijk hier nog wat te leggen, en ook leek er maar één route mogelijk. Een route waar ook nog wel regelmatig gebruik van wordt gemaakt door hondenuitlaters en die hier en daar wat saai is. Onmogelijk dus om hier een aantal struise waypoints neer te leggen waar een cacher gedurende enige tijd ongestoord zijn ding kan doen.

Ik moet eerlijk bekennen dat er wel even wat stoute gedachten opkwamen betreffende de caches van mijn medeleggers, maar gelukkig kreeg mijn betere ik al snel weer de overhand. s-avonds heb ik eerst maar eens alle cirkels op de kaart geplot. Na een nauwkeurige bestudering van de kaart bleek dat er toch nog zo'n acht potentieel interessante gebieden zijn waar ik fysiek iets neer zou kunnen leggen/hangen. Deze gebieden zijn met elkaar verbonden door een zeer ingewikkelde route. Het zou nooit mogelijk zijn om deze route met een gewone multi te lopen. De cacher moet steeds door gebieden geloodst worden waar geen fysieke waypoints toegestaan zijn, en om de 50 meter een qta is niet alleen heel vervelend, maar ook onpraktisch, want er zijn maar heel weinig bordjes en paaltjes die je als bron voor je qta's zou kunnen gebruiken. Er is zelfs geen enkel bankje!

Dit is echter een ideaal terrein voor een cloudcache! Hiermee kan ik de cacher langs ingewikkelde routes leiden op een manier die geen afbreuk doet aan het wandelplezier. Vandaag ben ik deze route wezen verkennen. Ik ben er laaiend enthousiast over! Alle acht gebieden voldoen aan mijn criteria. Er zijn zelfs twee gebieden waar ik twee van mijn wildere ideeën kan gaan uitwerken, zo stil en zo goed verborgen is het er. De route is schitterend en onverwacht. Ook de regelmatige gebruikers van het bos zullen waarschijnlijk veel plekjes niet kennen. Verder heb ik onderweg zes reeën wakker gemaakt, dus met de natuur zit het ook wel goed. Ik kan dus voorlopig weer even aan de slag! Inmiddels heb ik zo'n 30 km in de benen, dus eerst maar even de beentjes omhoog.

• Top! 2
Geplaatst

Diederikus, het kan ook simpeler hoor! Bij Scouting hebben ze voor zulke situaties al tientallen jaren geleden de strippenkaart en de knooppuntenroute uitgevonden.

Als computerprogrammeur die nooit aan scouting heeft gedaan lijkt me de cloudcachemethode aanmerkelijk simpeler, eerlijk gezegd. In ieder geval is het foolproof. Ik heb ooit een wampexroute gelopen en dat was erg leuk om te doen. Ik heb in totaal drie keer de benodigde afstand afgelegd. Hé, dat is misschien een idee! Ik kan een deel van de route als stripkaart uitvoeren (er rijden geen bussen tussen de waypoints). Dat zal heel wat leuke logjes opleveren. Alleen is de route nu al elf kilometer, en ik ben bang dat ze misschien niet voor donker weer bij de auto zijn in de winter.

• Top! 1
Geplaatst

Dat is best wel lang Diederikus. Je moet dan wel beseffen, dat je een aantal categorieën cachers uitsluit, zoals gezinnen met kleine kinderen en ouderen, die al wat moeilijker ter been zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn, want als je de afstand vermeldt op je listing, kunnen mensen de keuze maken of ze het doen of niet doen. Ik zou liever zien, dat er mensen opstaan, die een korte route als cloudcaching uitzetten (max 3 km), gewoon om mensen er kennis mee te laten maken, waarbij de cacher op zijn of haar gemak eens rustig kan experimenteren met dit fenomeen. Vind je het leuk, dan is het tijd genoeg om aan 11 km te beginnen met een ipad in je hand. Bij jouw cache spring je wel (als onbekende met het fenomeen) ineens in een erg diep bad. Of zie jij dat anders?

Geplaatst

Gewoon vieze hoge schoenen aantrekken, knijper op je neus, en een extra battery pack voor je cloud ding. Ik beveel "niet geschikt voor kinderen" aan. Ook rolstoel doorstrepen en <10KM op false zetten. Cloud kun je ook tijdelijk uitzeten.

Geplaatst

Hoewel ik mijn bedenkingen heb bij cloudcachen (niet gebaseerd op ervaringen) krijg ik door je voorbereidingsverhaal wel erg veel zin om deze cacheroute te lopen! Volgens mij zit je buiten mijn notificatie-zone, dus ik hoop dat in dit draadje ook de geboorte van de cache wordt gepost!

Geplaatst

Ik zou liever zien, dat er mensen opstaan, die een korte route als cloudcaching uitzetten (max 3 km), gewoon om mensen er kennis mee te laten maken, waarbij de cacher op zijn of haar gemak eens rustig kan experimenteren met dit fenomeen. Vind je het leuk, dan is het tijd genoeg om aan 11 km te beginnen met een ipad in je hand. Bij jouw cache spring je wel (als onbekende met het fenomeen) ineens in een erg diep bad. Of zie jij dat anders?

Toen wij aan BV3 begonnen pakten we dit erg conservatief aan. Naast een smartphone gebruikten we ook een gps ter controle, en pen en papier. Dit was geïnspireerd op de eerste logjes van BV3 toen er een overvloed aan technische problemen was. Inmiddels zijn we een paar jaar verder, de smartphones zijn beter geworden en veel kinderziektes van het cloudcachen zijn overwonnen. De makers van BV3 hadden als hoofddoel de techniek te verkennen, en niet het comfort van de gebruiker te verhogen. Daardoor is er een scheef beeld ontstaan. Wij merkten dat we steeds meer op het systeem gingen vertrouwen, op een gegeven moment heb ik gewoon de gps uitgezet, en dan is het eigenlijk een veel relaxtere manier van verplaatsen. Met een gps moet ik met zo'n rottig pookje bij ieder waypoint moeizaam de coördinaten invoeren. Bij cc geef je gewoon de vierletterige code in die je gevonden hebt, en het systeem bepaalt zelf de vervolgcoördinaat. Tijdens complexe routes kun je niet mis lopen, want een tellertje vertelt je precies hoeveel meter je nog lopen moet naar het volgende knooppunt. Bij een stripkaart loop je continu te discussiëren of je dit wildspoor nou wel of niet moet meetellen als pad. Daar kom je alleen achter door trial & error (taalpuristen: áf).

Als cachelegger zal ik het comfort van de cacher zeker ergens bovenaan in het prioriteitenlijstje zetten, en het zou me zeer verbazen als men niet binnen de kortste keren het gemak van cc prefereert boven het moeizame geklungel met zo'n gps. Hoewel er natuurlijk altijd liefhebbers van old school zullen blijven.

Ik vermeld zoveel mogelijk alles wat van belang is op de listing opdat een cacher een weloverwogen selectie kan maken. Dus ook de loopafstand. Reken op waterdichte schoenen en een lange broek.

Geplaatst

Je hebt ongetwijfeld gecontroleerd of je over de gehele route 3G of 4G ter beschikking hebt. Dat was natuurlijk het grootste probleem in het verleden. Diederikus, we wachten het allemaal rustig af, maar hebben er wel het volste vertrouwen in, dat wanneer JIJ zoiets doet, het niet met de Franse slag gebeurd en dat het een weloverwogen geheel wordt! Succes!

Ondertussen wachten wij af, of ook anderen de handschoen oppakken en hun mede-hobbyisten kennis laten maken met dit toch redelijk nieuwe fenomeen. Totnutoe hoor je weinig in die richting, maar in achterkamertjes wordt misschien al hard gewerkt! Spannend!

Geplaatst

Diederikus en Team Tabak, er is al een korte Cloudcache in Eindhoven, VII Benkskes. Geokennissen van mij hebben die onlangs gelopen en konden er niet enthousiast van worden. Ze hebben onderweg (nog steeds) veel technische problemen ondervonden. Misschien is dat de reden dat de cache in heel 2014 nog niet als gevonden is gelogd?? Bijna 11 maanden niet gelogd, kun je niet echt beschouwen als populair, lijkt me zo.

Geplaatst

Je hebt ongetwijfeld gecontroleerd of je over de gehele route 3G of 4G ter beschikking hebt. Dat was natuurlijk het grootste probleem in het verleden.

Aangezien volledige dekking in natuurgebieden voorlopig nog ver weg is zal de cache geschikt gemaakt worden om volledig offline te kunnen lopen.

Geplaatst

Diederikus en Team Tabak, er is al een korte Cloudcache in Eindhoven, VII Benkskes. Geokennissen van mij hebben die onlangs gelopen en konden er niet enthousiast van worden. Ze hebben onderweg (nog steeds) veel technische problemen ondervonden. Misschien is dat de reden dat de cache in heel 2014 nog niet als gevonden is gelogd?? Bijna 11 maanden niet gelogd, kun je niet echt beschouwen als populair, lijkt me zo.

Voor de VII Benkskes is inderdaad volledige dekking nodig omdat daar wel internet gebruikt wordt. Ik zie dat als een experimentele cache die een blik werpt op wat er mogelijk in het vat zit voor de toekomst. Ik houd die ontwikkelingen wel scherp in de gaten, maar ik verwacht dat het nog wel een aantal jaren zal duren voordat dit betrouwbaar werkt. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt een dergelijke cache nu al aan te bieden, want dat is vragen om problemen. Voor de makers is het ongetwijfeld allemaal heel leerzaam geweest, voor het imago van cc is het natuurlijk niet goed. Maar als de techniek er rijp voor is dan wil ik er ook klaar voor zijn.

Bij zowel BV3 als de VII Benkskes heeft, zoals ik het zie, de techniek voorop gestaan en niet de cachebeleving. Dat is een logisch fenomeen bij de introductie van een nieuwe techniek. Je ziet dat ook bij veel Wherigo's. Die zijn vaak niet te genieten omdat de legger het leren kennen van het gereedschap tot doel had en daarbij vergeet wat de kracht is van geocaching. Het kind wordt met het badwater weggegooid.

Maar ik heb een verhaal in mijn hoofd dat ik de cacher wil laten beleven, en zoek daarbij het gereedschap dat mij de meeste vrijheid geeft. Dat is toch wel een fundamenteel andere benadering.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...