Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Het meest geërgerd heb ik me in de afgelopen jaren aan een cache op de militaire begraafplaats aan de Zevenheuvelenweg in Groesbeek. Daar liggen duizenden (dacht ik) gesneuvelde geallieerden en wat is er voor cache? Een koker met wat afgeknipte blaadjes erin. Daar zou je toch verplicht iets stijlvollers neer moeten leggen, iets waar moeite in is gestopt. Net zoals al die gesneuvelden moeite hebben gestopt in het bewerkstelligen van ónze bevrijding. Ik heb daarover destijds een mail naar de legger over geschreven en nooit iets over gehoord. Ik kan nog kwaad worden als ik eraan denk.

De legger van deze cache is een Canadees. Hij is vorig jaar sinds lange tijd weer in Nederland geweest en heeft ook enkele van onze caches bezocht.

De betreffende cache wordt onderhouden door een Nijmeegse cacher, die ik overigens goed ken. Ik kan het wel eens aankaarten om eventueel samen iets mooiers te maken.

Ik ben het met je eens dat de cache niet bijzonder is, wel hebben wij een tijdje moeten rondlopen om een geschikt moment te vinden om de cache te kunnen pakken en loggen.

Bijna altijd mensen op deze begraafplaats.

Dan denk ik ook aan de handtekening van Sivota. Waarom breng je mensen naar deze plek. En dan is de cache bijzonder geslaagd. Nagenoeg iedereen die daar komt is onder de indruk van wat ze zien.

Wat is dan belangrijker? De locatie of de uitvoering van de cache.

bewerkt door Dagwacht
Geplaatst

De locatie. Dat neemt niet weg, dat de bijzondere indruk, die mensen ter plekke opdoen enigszins teniet gedaan zou kunnen worden door het vinden van een besmeurd kokertje met een beschimmeld papiertje. Een petling met een langwerpig logboekje erin zou al een heel eind kunnen helpen. De kosten zijn te verwaarlozen. Ik weet uiteraard niet, hoe de cache verstopt is, maar over het algemeen zou een PVC buisje in de grond met een dop erop en de petling erin goed moeten kunnen werken. Ik kan me heel goed voorstellen, dat een "authentieke cache" in de vorm van een ammobox hier niet direct goed verstopt kan worden. Maar de locatie moeten jullie beslist aanhouden. Mochten wij in Groesbeek komen, dan zouden wij de cache zeker bezoeken met uiteraard een vervolg op de begraafplaats zelf!

Geplaatst

@MarcoDomi : Dat is zo, en ik heb de rest nog niet bekeken, maar als er wordt gesproken van een keurmerk verwacht ik een cache die mij van de sokken zou doen blazen, en dat doet de aangehaalde cache zeker niet. Zal morgen een s kijken welke caches ze nog meer hebben.

@Dagwacht/TeamAragorn : Ik zou waarschijnlijk ook voor een koker gekozen hebben. Bij zo'n locatie hoort nederigheid, voor mijn gevoel zou een kistje, zeker een munitiekistje, ongepast zijn.

• Top! 1
Geplaatst

De cache ligt aan het eind van de begraafplaats. Je loopt langs de graven op. Daarom is het ook zo indrukwekkend. Je ontkomt er bijna niet aan om de namen te lezen en vooral de leeftijd van de jonge soldaten tot je door te laten dringen.

Ik krijg er nog koude rillingen van als ik eraan terugdenk. En het geheel wordt zo perfect bijgehouden.

• Top! 1
Geplaatst

Locatie is het belangrijkste vind ik en in dit geval vind ik inderdaad een munitie kist absoluut niet op zijn plaats. Maar een verzorgde cache en dito pagina is een must voor iedere cache en zeker op een plek van historisch belang, zeker zo'n beladen plek.

@Vlinder ik vind de vergelijking die trekt met het gymtoestel eerlijk gezegd "beside the point". Ik had het niet over woorden die homoniem zijn.

Je stelt dat het begrip geocache duidelijk gedefinieerd is. Je noemt dat zelfs een feit. Ook dat ben ik niet met je eens. Waar baseer je dat op? Op de oorspronkelijke definitie? Leg eens uit waarom dat de norm zou zijn? Met het antwoord "dat is een feit" wordt het me niet duidelijker. In feite zeg je dan "het is zo omdat het zo is".

En ik zou ook nog graag antwoord hebben op de vraag over wat voor jou het belang is van ruilen en hoe je dat voor je ziet.

En nee, consensus is niet mijn doel, inderdaad wel voortschrijdend begrip.

Geplaatst

Perfect onderhouden ... Jawel, de begraafplaats zeker wel (hier was ik al in mijn pre-cachetijdperk geweest tijdens de vierdaagse). Een ammobox zou hier naar mijn gevoel niet passen. Maar een aantal scheef afgeknipte strookjes papier waar iemand even snel een nietje doorheen heeft gejaagd (zoals wij aantroffen) vind ik nog minder passen. Een normaal klein logboekje met een bij de plek passende voorkant, dus duidelijk iets waar aandacht aan is besteed, is hier wel op zijn plaats.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan de cache RESPECT die door N8W8 op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten is gemaakt.

Overigens gaat het me niet per se om caches met een dergelijke achtergrond. Als ik zie aan de uitvoering dat een cache vooral niets gekost mag hebben, denk ik, leg dan toch helemaal niets! Bijzondere plekken worden dan wel door anderen benut die er wel iets van willen maken!

Geplaatst

Zo ken ik ook een cache op een begraafplaats: 57Namen/57 Names (GCT9GW).

De cacheëigenaar vraagt aandacht voor een stukje geschiedenis. Hij heeft toestemming gekregen voor het plaatsen van een kokertje onder een bankje. Een bankje om nog even te mijmeren over hetgeen je voor je ziet. Een kistje begraven is dan niet gewenst, geocachers zijn geen grafdelvers. Misschien geen geocache, maar wel een bijzondere ervaring.

Geplaatst (bewerkt)

De discussie tussen Domi en Vlinder over definities houdt mij nog bezig.

Een fiets is nog steeds herkenbaar als fiets al zijn de wielen gelijkwaardig aan elkaar geworden.
Een koker is niet meer herkenbaar als container voor een logboek op minimaal A6-formaat en met ruimte voor ruilspullen.
Daar heeft Vlinder een punt.

Waarheid bestaat niet en feiten kunnen veranderen. Zo ook definities. Het fornuis dat ik nu heb is niet meer herkenbaar als het fornuis dat mijn ouders 55 jaren geleden hadden. Een zwarte bak met een klep waar steenkool in werd gegooid en zonder deurtje om een ovenschotel in te schuiven. En er zaten geen knoppen op.
Punt voor Domi.

Misschien heeft Barny het verlossende woord, want hij is heel helder in hoe hij over cachen denkt ondanks zijn onheldere taalgebruik.

bewerkt door Odlaniger
Geplaatst

Ik snap je punt, maar is je ergernis helemaal terecht? Toen wij de cache vonden (in 2011) was hij prima verzorgd. De betreffende cacher die voor het onderhoud zorgt is er de persoon niet naar om zich er simpel vanaf te maken.

Zoals ik al aangaf is de oorspronkelijke cache gelegd door een Canadees. Zolang er onderhoud plaatsvindt (eventueel na een need maintenance log) is er geen reden een cache weg te willen hebben.

Zoals eerder aangegeven ga ik het aankaarten. We zien elkaar volgend weekend en dan kunnen we ook bespreken wat er eventueel voor alternatieven zijn.

Daarbij vind ik het ook respectvol naar de oorspronkelijke legger om hem daarbij te betrekken.

Geplaatst (bewerkt)

http://www.geocaching.com/geocache/GC3X3TR_oorlogskerkhof-son#

Ook een bijzondere, ook al is de cache niet bijzonder.

Even voor de duidelijkheid: ik heb niet de intentie Vlinder, Barny of wie dan ook met een andere opvatting te "overtuigen" of wat dan ook (niet dat me dat zou lukken trouwens :-) ).

Het verlossende woord bestaat in deze dan ook (helaas of gelukkig?) niet. Zelfs niet van Barny :-) Ook dat is een mening, een overtuiging. Maar ik ben wel benieuwd naar het waarom achter de redeneringen en ik neem geen genoegen met "omdat het zo is". Als je overtuiging zo diep zit, dan moet er een diepgaander antwoord zijn dan dat. En daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar.

@Dagwacht: fijn dat je de opmerkingen van forumgenoten zo serieus neemt en er zelfs concreet mee aan de slag gaat, op een voor ieder respectvolle manier. Chapeau.

bewerkt door MarcoDomi
Geplaatst

En van dezelfde maker: "Ommetje Begraafplaats: Een oase van rust" GC2PHWQ. Mooie ervaring en een echte geocache.

Geplaatst

Uitgebreid uitgewerkte multi zo te zien, met respect voor de omgeving.

Ik krijg wel kippenvel bij het gebruiken van grafstenen om waardes te bepalen, maar dat is misschien persoonlijk.

Geplaatst

. Als je overtuiging zo diep zit, dan moet er een diepgaander antwoord zijn dan dat.

Met alle respect. Waar hebben we het hier eigenlijk over? Een zoek en vind spelletje! Maak er in Godsnaam niet iets hoog verhevens van. Het gaat hier niet om wereldvrede of verschrikkelijke ziektes de wereld uit helpen of natuurrampen voorkomen. Gedachtes en bevindingen uitwisselen is prima, maar het is en blijft slechts een spelletje.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...